Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ajoluulokone on kulutusmittauksissa nimensä veroinen. Tyhjäkäynti pienentää keskikulutusta luulokoneen mielestä, mikä lienee yksi tekijä tuossa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

1. Miksiköhän joskus kun käynnistää auton takasumuvalo on päällä itekseen?

2. Miksi kylmemmällä kelillä käynnistäessä tyhjäkäynti kuulostaa tosi karkealta auton sisältä muttei vaikuta siltä ulkoapäin? Karkea ääni soi aaltona ja on läsnä ajossakin aluksi. Muuten auto toimii kuin tykki.
Kuva

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Mistäs kannattaa lähteä kyselemään käsijarruvaijereihin niitä kiinnikkeitä millä ne vaijerit tulee kiinni bensatankin pohjaan? ePeristä yritin katsella osanumeroa, mutta ei mun silmiin oikein osunut palikkaa mikä olisi varmasti se kiinnike.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kiinnikkeet, jotka on, tulee vaijerin mukana. Sitä klipsiä, joka tulee tankin pohjaan, ei tule. Se klipsi on kertakäyttökamaa, jos katkeaa tappi tankin päästä niin joutuu virittelemään (tai ostaa uuden tankin) :D

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Joo, oli tiedossa jo noi. Tankissa on tapit jäljellä, että tarttis vaan ne kiinnikkeet.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Tazio
Viestit: 3395
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Pujazuba kirjoitti:1. Miksiköhän joskus kun käynnistää auton takasumuvalo on päällä itekseen?
.
Syytä en tiedä, mutta mulla tekee tuota satunnaisesti kelistä riippumatta. Yleensä joku ylimääräinen tankkaus, pesu tai lepertely saa tuon häviämään joksikin aikaa..

-Tazio

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

tuttu ominaisuus, teki kuitenkin niin harvakseltaan, että en ikinään viitsinyt ruveta selvittämään syytä tälle 'mielenosoitukselle'
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Italian poika on lisännyt huurteentunnistus-järjestelmään ominaisuuden, joka sytyttää sumuvalon automaattisesti, jos auto luulee olevan sumua... :wink:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Alfissimo kirjoitti:Italian poika on lisännyt huurteentunnistus-järjestelmään ominaisuuden, joka sytyttää sumuvalon automaattisesti, jos auto luulee olevan sumua... :wink:
Tuo sumu taitaa sitten olla eri sumu kuin se mika ulkona lienee. :mrgreen:
Kuva

Avatar
Macela
Viestit: 2638
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

Nonii..

Vikakoodit nollattuna lähdin ajaan..

Alle 100m sisällä vikavalo sytty mittaristoon, tämä "Polttoaineensuihkutuksessa on toimintahäiriö"

Tyhjäkäynnillä suht selkeä viive kaasun painallukseen.

Samantein vikakoodinlukija kiinni ja sieltähän löyty "kaasupolkimen asentotunnistin" -vikana.

Eikös tämä ole jo aika selkeä? Ja milläs hommalla toi todennäkösesti nyt hoituis?

Mutta miksi "polttoaineensuihkutuksessa on toimintahäiriä" vikavalo?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Pujazuba kirjoitti:1. Miksiköhän joskus kun käynnistää auton takasumuvalo on päällä itekseen?
Ai sulla se syttyy vain joskus. :mrgreen: Omissa tuo on ollut kosteilla keleillä ja talvella enemmän sääntö kuin poikkeus.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Jarsan kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:1. Miksiköhän joskus kun käynnistää auton takasumuvalo on päällä itekseen?
Omissa tuo on ollut kosteilla keleillä ja talvella enemmän sääntö kuin poikkeus.
Tuosta tuli mieleen: Alfalla tuo sääntö rajoittuu peräpäähän kun tämän mestan liikenteen perusteella kaikilla muilla merkeillä sumuvaloschizofrenia on etupäässä! (Säästetään vi*lu avautumisosastoon)
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Koska tuo on osa polttoaineenruiskutusjärjestelmää :)

Samaan tapaan kuin 2001 alkaen autoissa päästöjärjestelmiin kuuluu mm.: lambda(t), katalysaattori(t), sytytyspuolat, EGR, DPF, hehkutulpat ja sitärataa.

stinger
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Marras 2011, 20:49
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja stinger »

Pujazuba kirjoitti:1. Miksiköhän joskus kun käynnistää auton takasumuvalo on päällä itekseen?
Kova pakkanen tuntuu myötävaikuttavan tähän. Samoin takalasin lämmitin menee välillä itsekseen päälle.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Macela kirjoitti:sieltähän löyty "kaasupolkimen asentotunnistin" -vikana.
Hanskalokeron alla/takana on liitin,olisko ollu valkosen värinen. Se on kaasupolkimen asento-tunnistimen liitin joka iän myötä "löystyy" ja kun yhteys yhden kerran pätkäsee,syttyy se punanen puikon kuva eli moottorin vikavalo. Auto menee "turva-tilaan" jotta pääsee linkuttamalla korjaamolle. Kaasun vastaavuus hidastuu ja ei oikein kulje mihenkään.

Itellä teki tämän kesken pakokaasumittauksen ja sen jälkeen meno oli vaisua. Auto oli siis -98 2.5 v6 .

Avasin liittimen -> "piikki" mallisella ruuvarilla kiristin liittimen nastat ja ajoin sinne elektrosprayta. Ei oo sen jälkeen kiukutellut (autoa ajaa nykyään broidi). Ja silloin päätin että seuraavan kerran kun herjaa niin liitin sivuleikkureilla irti ja juottaa johdot kiinni.

Avatar
Sakkeus
Viestit: 387
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00
Paikkakunta: OULU

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Ois taas yks pieni käyntihäiriö joka tapahtuu kun auto seisoo hetken niin rupiaa humpaamaan ja ei kiihdy.

Ja toinen tuossa 156fl pitäs tietää missä pääsulake
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin! :D

Avatar
Macela
Viestit: 2638
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

willez kirjoitti:
Macela kirjoitti:sieltähän löyty "kaasupolkimen asentotunnistin" -vikana.
Hanskalokeron alla/takana on liitin,olisko ollu valkosen värinen. Se on kaasupolkimen asento-tunnistimen liitin joka iän myötä "löystyy" ja kun yhteys yhden kerran pätkäsee,syttyy se punanen puikon kuva eli moottorin vikavalo. Auto menee "turva-tilaan" jotta pääsee linkuttamalla korjaamolle. Kaasun vastaavuus hidastuu ja ei oikein kulje mihenkään.

Itellä teki tämän kesken pakokaasumittauksen ja sen jälkeen meno oli vaisua. Auto oli siis -98 2.5 v6 .

Avasin liittimen -> "piikki" mallisella ruuvarilla kiristin liittimen nastat ja ajoin sinne elektrosprayta. Ei oo sen jälkeen kiukutellut (autoa ajaa nykyään broidi). Ja silloin päätin että seuraavan kerran kun herjaa niin liitin sivuleikkureilla irti ja juottaa johdot kiinni.
Aaevan, juuri se minkä halusinkin kuulla :)

Kovasti vaikuttais tältä liittimeltä
Kuva

Smasa
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Syys 2012, 21:26
Car(s): 156 2.0 JTS -03
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Smasa »

Mistä löytyy JTS:n ?aktiivihiilisäiliön? (charcoal canister) venttiili/solenoidi. Pitäis testata josko se toimii kun tulvahtelee niin rajua bensan hajua koppiin että menee nuppi sekaisin.

Tyhmiä vastauksia osioon vastaan (vaikka kukaan ei kysynytkään, mutta jos jollekin saattaisi olla apua) että vikakoodeista P1176, P1174, P1173 ja P1172 pääsin eroon kun vaihdoin uuden kiinanihme MAF:in tilalle Boschin alkuperäisen. Samalla tyhjäkäynnin heittelyt poistuivat 99,9 prosenttisesti.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^^ Olisko ollu toi, olikohan siinä kuitenkaan noin montaa johtoa :o: ei muista prkl

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

2.0 jts 04 180tkm huolto? Kirja hukassa. Mitä kaikkea kuuluu vaihtaa?

Jakopäässä ainakin jakohihna ja kiristin. Sama laulu tasap.aks. ja kiristin. Moniurahihna? Vesipumppu?

Tuleeko venttiilikopan tiiviste uusia?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_147_ ... dule.shtml
Tuon mukaan:
Jakopää (+vesipumppu, ohjurit, kiristin), apulaitehihna kuitenkin menee samalla kun se on irti, tasapainoakselin hihna + ohjuri/kiristin (?). TS-koneessa pitää varautua ehkä jo noissa kilometreissä hihnapyörien vaihtoon kuluman takia.

Perustarkastukset (etujarrupalat); Tarkista/kiristä käsijarru; Tarkista/lisää nesteet; Vaihda öljyt ja suodatin; Vaihda raittari; Vaihda jarruneste; Tarkista konepellin toiminta ja "täytä se" (hienosti vedetty :D); Nollaa huoltoilmasin; Koeaja auto (NAUTI 8) ) ja sitärataa. Nyt näemmä lätkin tähän kaiken mitä huolto-ohjelmaan kuulunee viiskutosen osalta tuolla kilsamäärällä (108000 mailia).

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jknracing »

jknracing kirjoitti:Mistäs kannattaa lähteä kyselemään käsijarruvaijereihin niitä kiinnikkeitä millä ne vaijerit tulee kiinni bensatankin pohjaan? ePeristä yritin katsella osanumeroa, mutta ei mun silmiin oikein osunut palikkaa mikä olisi varmasti se kiinnike.
Itse itselleni vastaten. Asiaa tutkittuani olen 99% varma, että käsijarruvaijerin kiinnitysklipsin osanumero on 60652934. Ei kun marmoritiskiltä kyselemään. :-D

Edit. Hinta oli jotain kolme euroa ja risat kpl. Tilasin neljä. Perjantaina näkee oliko varaosanumero oikein. :lol:
Viimeksi muokannut jknracing, 11 Joulu 2013, 12:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Onko jts myllyissä kylunut myös noita hihnapyöriä?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Smasa kirjoitti:Mistä löytyy JTS:n ?aktiivihiilisäiliön? (charcoal canister) venttiili/solenoidi. Pitäis testata josko se toimii kun tulvahtelee niin rajua bensan hajua koppiin että menee nuppi sekaisin.
Säiliö taisi olla oikean etulokarin sisällä, kun ottaa sisälokarin pois, niin säiliö on siinä vilkun lähettyvillä. yleensä venttiili on siinä säiliössä itsessään
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Smasa
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Syys 2012, 21:26
Car(s): 156 2.0 JTS -03
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Smasa »

DaViega kirjoitti:
Smasa kirjoitti:Mistä löytyy JTS:n ?aktiivihiilisäiliön? (charcoal canister) venttiili/solenoidi. Pitäis testata josko se toimii kun tulvahtelee niin rajua bensan hajua koppiin että menee nuppi sekaisin.
Säiliö taisi olla oikean etulokarin sisällä, kun ottaa sisälokarin pois, niin säiliö on siinä vilkun lähettyvillä. yleensä venttiili on siinä säiliössä itsessään
Kiitos DaViega, säiliö on nimenomaan tuolla. Epäilen kuitenkin löytäneeni oikean venttiilin eperistä imusarjan alta. Bosch 1 928 498 471.
Multiecuscanilla toimintaa pystyi testaamaan. Napsahdus sieltä kyllä tuli, joskin erittäin heikko. Haju tuntuu moottoritilassa kovimpana akun lähistöllä ja pihalla räntäsateessa tuo selvittäminen on vaan vähän epämukavaa... joten pitääpä seuraavaksi ottaa takapenkki irti ja tarkastaa pumpun tiiviste, kun tuo penkin irroittaminen on kuitenkin niin pieni juttu.

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Heipat vaan. Alko tuossa Alfonson moottori rahisemaan. Vajaan viikon uskalsin ajella kuitenkin ja meni vähän kuuluvammaksi tänä aikana. Kierrosten mukaan rahina nousee hieman. Ja ääni tulee jakopään sisältä tietenkin. Ihan kuin joku rullan laakeri olisi saanut likaa tms.

Jakohihna vaihdettiin reilu vuosi sitten Automilanossa ja pari kuukautta tämän jälkeen vaihdettiin vielä samantyylisen rahinan takia juuri jakopään alueelta joku kiristin (en muista tarkemmin mikä) samassa paikassa.

Mites osaako joku veikata maksanko itse koko roskan vai olisiko mahdollista saada takuun/virhevastuun piikkiin tms edes osaa kuluista?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sanokaas viisaammat että mitä onnistuin särkemään talvikumeja vaihtaessa.

Oikealle kääntyvissä mutkissa kuuluu edestä oikealta kopkopkopkopkop. Ensimmäinen ajatus oli vetonivel, mutta harvoin ne kai parkissa hajoaa tai rengasta vaihtaessa. Koputus kuuluu myös vapaalla rullatessa, mikä ei liene yleistä vetonivelvaivoissa, kai. Eli mitä rikoin? Voittaja-arvauksesta tarjoan tikkarin :|

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Voi olla turha veikkaus, mutta joskus kävi itselle samaten kun peltivanteen pultinreijät oli prässääntynyt ja pyöränpultit pääsi liian syvälle.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aluvanteet on kyseessä. Kävi kyllä sama ajatus mielessä, mutta voiko aluvanne antaa tuolla tavalla periksi? Jotkut Autecin susirumat pyörät kyseessä ja ennen on pyörineet ongelmitta.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

^^^Vanteen painot osuu ylätukivarteen tai olkaakseliin. Tulee kyllä suht selkeät jäljet. Paikallaan et saa riittäviä sivuttaisvoimia ongelman toteamiseksi.

PS. tuon vian takia autooni vaihdettiin aikoinaan takuuseen vetoakseli Autokeskuksen toimesta :D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jaha.. No tuo pitäisi olla helposti tarkistettavissa ja korjauskin on helppoa. Täytyy huomenna koittaa kuikuilla sitä tukivartta ja painoja olisiko vika tuossa. Ylätukivarret on kesällä vaihdettu, lienee mahdollista että muodossa olisi juuri tuon verran eroa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

voi osua painot myös jarrusatulaan, jos ei ole hillittömän isot painot. Joku neropatti oli laittanut kerran painoja päällekkäin, oikea ammattimies oli ollut asialla
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Samat talvipyörät pyöri edellisenä talvena koputtelematta joten tuo ei vaikuta todennäköiseltä. Ylätukivarsi on kesällä vaihtunut, joten ainakin teoriassa se voisi olla sen verran eri muotoinen kuin vanha että saisi samat painot ottamaan kiinni mitkä viime talvena on mahtuneet pyörimään.

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Pesun jälkeen + yön yli kuivumisen aikana (lämpimässä tallissa) jarrut jäänyt jumiin, miksi näin? Ei meinannut aamulla lähtiessä hievahtaa pirullakaan ja vinkui vielä jonkin aikaa kun sain ne pakittelemalla auki. Ajossa sitten parantui.
Taasko tarvii huolestua jostain? :crazyeyes:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuomas K kirjoitti:Ylätukivarsi on kesällä vaihtunut, joten ainakin teoriassa se voisi olla sen verran eri muotoinen kuin vanha että saisi samat painot ottamaan kiinni mitkä viime talvena on mahtuneet pyörimään.
Ei vaikuta edes teoriassa, kun vanteen etäisyys jarrusatulaan ja olkavarteen pysyy samana, vaikka ylätukivarsi tulisi ylimääräiset 10cm ulospäin. Ylätukivarteen painot ei voi osua mitenkään ellei painoja ole liimattu renkaan kulutuspintaan. :lol:

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Tuomas K kirjoitti:Sanokaas viisaammat että mitä onnistuin särkemään talvikumeja vaihtaessa.

Oikealle kääntyvissä mutkissa kuuluu edestä oikealta kopkopkopkopkop. Ensimmäinen ajatus oli vetonivel, mutta harvoin ne kai parkissa hajoaa tai rengasta vaihtaessa. Koputus kuuluu myös vapaalla rullatessa, mikä ei liene yleistä vetonivelvaivoissa, kai. Eli mitä rikoin? Voittaja-arvauksesta tarjoan tikkarin :|
Sama "vika" oli juuri omassani. Laitoin ensi kertaa Pepperpotit alle ja vetoniveltä ehdin epäilemään itsekin.
Eihän siellä muuta ollut kuin vanne otti kiinni olkavarteen. Tuo mahdollista kun omaani on madallettu.
Pienet spacerit Biltemasta ja naputus hävisi..

Eli ota rengas irti ja tutki mikä osuu mihin. Jos autoasi ei ole madallettu, niin kyseessä voi olla vanteen paino, joka osuu jarrusatulaan.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

aika joustavia näkyy olevan kyllä nuo olkavarret :evilbat:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jarsan kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Ylätukivarsi on kesällä vaihtunut, joten ainakin teoriassa se voisi olla sen verran eri muotoinen kuin vanha että saisi samat painot ottamaan kiinni mitkä viime talvena on mahtuneet pyörimään.
Ei vaikuta edes teoriassa, kun vanteen etäisyys jarrusatulaan ja olkavarteen pysyy samana, vaikka ylätukivarsi tulisi ylimääräiset 10cm ulospäin. Ylätukivarteen painot ei voi osua mitenkään ellei painoja ole liimattu renkaan kulutuspintaan. :lol:
:oops:

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja toolman »

stoichiometric kirjoitti:aika joustavia näkyy olevan kyllä nuo olkavarret :evilbat:

On ne :mrgreen:
Liitteet
WP_000088 (800x600).jpg
WP_000088 (800x600).jpg (346.58 KiB) Katsottu 7378 kertaa

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^madallettu? :mrgreen:

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

stoichiometric kirjoitti:aika joustavia näkyy olevan kyllä nuo olkavarret :evilbat:
Niin? Siihen se vanne nyt kuitenkin otti kiinni. Päissäni pähkäilin, että vakio vanteen ei pitäisi ottaa normaalisti kiinni, joten madalluksen yhteydessä on pyöränkulmat (camber) muuttuneet ja siksi vanne pääsee ottamaan kiinni. Aikaisemmin autossa ei minun aikanani noin pientä vannetta ole ollut.

Opastakaa hyvät herrat. Tämä on tyhmien ihmisten tyhmiä kysymyksiä Alfoista. :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Vanteen ja olkavarren etäisyys pysyy vakiona vaikka jousen ottaisi kokonaan pois. :wink:

Kuva

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Ok, mutta mitenkäs tuo camber? Jäi tuosta alkuperäisestä viestistä pois tuo ajatusketju: madallettu ja ohjauskulmat muutettu > camber kulma muuttunut > vanne ottaa kiinni.

?

Edit. Tästä aiheesta minun itseasiassa oli tarkoitus jo aiemmin kysellä. Kyllähän ihmisillä on madallettujen 156:n kanssa 15" vanteita muillakin. Onko minun autoni ainoa, jossa vanne on ottanut tuohon varteen kiinni? Ei tuo camber mikään älytön ole noin silmämääräisesti..
Tuli sekin mieleen, että syksyllä vaihdettiin toiset iskarit eteen. En ole muistanut tarkistuttaa sen jälkeen kulmia. Hyvä tuo on ollut kuitenkin ajella.
Tukivarsista kuuluu narinaa, joten löysää voi olla sielläkin.. yllättävän monta vuottahan nuo kestikin.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Saa olla melko läski vanne et ottaa sisään kiinni. Tai sit on jossain vikaa,
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

ei pepperpotit ainakaan yli -3:n camberilla ottaneet kiinni.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Eihän camber-kulman muutos muuta vanteen ja olkavarren keskinäistä suhdetta mihinkään. Jos vanne olkavarteen raapii, niin eipä äkkiseltään muita syitä tule mieleen kuin, että vanne on liian leveä, lintassa tai se on reippaasti väärällä offsetilla (ET), olkavarsi on vääntynyt tai pyöränlaakeri on totaalisen pettänyt.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Minusta kyseessä on lähinnä virheelliset painotukset ja alkuperäisten vanteiden offsetti sais olla pikkuisen toisenlainen. 156:ssani on orkkis alusta, orkkis pepperpotit ja tarkastetut kulmat sen jälkeen kun uusittiin tukivarret. Siltikään en voi kierrättää talvirenkaita, enkä kesärenkaita, koska osuu olkavarteen. En ole viitsinyt uudelleen painottaa renkaita, ajetaan mieluummin näin lopuun ja harkitaan mahdollisesti isompia kesävalsseja uuden alustan kanssa. Jos olkavarsi olisi vääntynyt, niin ilmeisesti olisi vaikeampi saada pyöränkulmat oikeisiin säätöihin. Olisiko molemmat olkavarret vääntyneet? Epäilen, koska olen kokeillut eturenkaita ristikkäin, ja siinä totesin, että osuu samalla renkaalla samalla tavalla, niin oikealla kuin vasemmallakin puolella. Ongelmahan taitaa poistua, kun käytetään isompia vanteita. Ainoa mikä muuttaisi olkavarren kulmaa vanteeseen nähdenn on viallinen laakeri, mutta siinäkään ei ole todettu olevan mitään vikaa.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Eli ei epäillä camberia.
Vanne on alkuperäinen, kunnossaoleva Pepperpot, joten en lähtisi hakemaan syytä siitäkään.
Pyöränlaakerien luulisi pitävän melkoista ääntä, jos olisivat totaalisen hajalla.
Olkavarsi vääntynyt.. ongelma on molemmin puolin, joten tuskin nuo molemmat olisivat vääntyneet.

Ongelma ilmeni juurikin kääntäessä kumpaankin suuntaan jyrkästi. Jossain on varmaan väljää, mutta missä?

Nyt nämä pätevät herrat, jotka tykkäävät naureskella toisten tyhmyydelle, voivat vittuilun sijaan ratkaista ongelman. :fist:


^Edit. Eli pidän nuo spacerit vaan välissä ja jatkan ajamista..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

^Itse pitäisin vaan spacerit ja ajelisin :D

Pitää vielä lisätä, että ääni kuuluu siis ainoastaan, kun jyrkästi kääntää, mutta vaan tietynlaisesti painotetulla vanteella. Ongelmahan ei ole tällähetkellä ns. päällä. Jännä, kun ostin talvirenkaat, niin ne meni heittämällä paikoilleen, eikä pitänyt mitään ääntä. Kunnes koitin tänätalvena kierrättää renkaita, niin eihän se onnistunu. Noh vaihdettiin takas edellistalven setuppiin. Ehkäpä pitäisi itsekin ostaa 1-2mm spacerit eteen, niin pääsis kierrättää vanteita, kunhan pultin kierteet riittää.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Ihan vakio pulteilla laitoin itse. Ei tuon muutaman millin vielä luulisi missään tuntuvan.
Senza cuore saremmo solo macchine

Vastaa Viestiin