Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
^^
Mites se automaattisäätö....

Olikohan tuo nyt niin, että ensin "löysät pois" käsijarrukahvan alta löytyvästä nupikasta ja sitten kiskomalla vaan useita kertoja automaattisäätö vetää kohilleen - jos on palat vaihdettu esim.
Sitten jos palat on lopussa on säätövara automaatilla myös vähissä, joten tuolla saanneek iristettyä - ehkä liikaakin (kokemusta). Jumittava mäntä + kiristetty käsijarrun kahvan alta = tuhoutunut levy, satula. Ennen kiristystä jarrut toimi kaikki normaalisti ilman ongelmia, kiristyksen jälkeen jäi laahaamaan oikea takajarru eikä sitä oikeen huomannut ennen kuin olikin jo myöhästä.

Ja vielä edittiä:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... tment.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa jotain pientä. Eli jos on toispuoleinen niin eiköhän siellä vaijeri ole rikki - ainakin vaijerin haitari (yleinen vika) ja silloin ei kannata lähteä kiristelemään kahvan alta. Jos taas kaikki OK tuolta puolelta, kiristämällä pultista "löysät pois" ja kiskomalla kahvasta useita kertoja sarjassa, pitäisi homman olla jees. Palojen vaihdossa tuohan säädetään juuri niin, että otetaan löysät pois ja sitten kiskomalla 10-20x kahvasta pitäisi olla palat ymv. paikallaan, eikä tarvitse murehtia sitä enää.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mitenkäs ihmisillä on JTS-koneisten katsastukset menneet? Melkoinen vääntö meinasi tulla kun konttorin testeri antoi testistä tuloksen hylätty. Se Trafin sivuilta löytyvä lappu ei sekään sanallakaan kommentoi lambdojen toimintaa. Leima tuli lopulta kun kokeilivat toisella testerillä joka ei kompastunut niihin lambdoihin...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ekalla kerralla oli vikakoodi, joka ei vaikuta katsastukseen (oli mysteeri, sille ei löytynnyt minkäänlaista selitystä) sanoin, että katsovat listan, jossa koodit ovat, katsastaja katsoi ja totesi, ettei koodi vaikuta katsastukseen. muuten kyllä ongelmitta - itse olen päästölaput otannut ennen katsastusta.

Miksi hylkäsivät?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Testeri puhui lambdaintegraattorista, eli kyse taitaa olla testistä jossa se laite seuraa jonkin aikaa lambdasignaalin vaihtelua testatakseen anturin kunnon. Uskoisin että JTS:n tapauksessa hylsy tulee siitä kun ne katin jäljeiset lambdat ei anna signaalia tyhjäkäynnillä. Katsastusmies sanoi ettei autoa voi mitenkään hyväksyä sen testerin lapulla, koska testeri antaa tulosteen jossa lukee että testi on hylätty. Toinen testeri onneksi hyväksyi tuon.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Se on juuri se mikä ajoittain aiheuttaa harmaita hiuksia, Maahantuoja tai delta on kuitenkin asiasta laitannut trafille tiedotteen - sama tiedote on ollut täälläkin esille aina silloin tällöin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Samainen tiedote oli katsastusmiehellä kädessä, siitä vain ei ole apua kun se ei sanallakaan kommentoi lambdojen toimintaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös se nimenomaa kerro, että lambda-arvo on muuta kuin pitäisi olla, ihan sananmukaisesti? Itse muistelen siinä lukeneen jotain tyyliä "lambda-arvo on poikkeuksellisesti.... joutokäynnillä"

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Lambda-arvo juu, mutta lambda-anturista se ei puhu ja testeri kertoo että lambda-anturi ei toimi kun ei tule signaalia.

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tätä on pähkäilty tässä samassa ketjussa ennenkin, siinä tiedotteessa lukee: "EOBD-puolella kaikki osatestit ovat normaalisti suoritettuja jos autolla on ajettu riittävät syklit eikä vikoja esiinny." Elikä mitäs semmosia integraatio-testejä siellä suottas testailee jos autolla on ajettu ilman vikakoodeja tarpeeksi (40-100km ?), elikä syklit on ok :)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

http://www.trafi.fi/filebank/a/13224785 ... ttorit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

JTS:ssä lambdojen vaihtelu tyhjäkäynnillä on jokseenkin turha testi kun eivät toimi samalla lailla, kuin testeri olettaa niiden toimivan.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ongelma tässä on konttorilla se, kun joku sisäinen osatesti on suorittamatta->testeri tekee automaattisesti sitten tuon lambda-testin. Tossa kun katselin messillä, niin lämpösenä tyhjäkäynnillä takaset piirtää suoraa, niin kuin kuuluukin ja laajakaistoilla on pientä vaihtelua jatkuvasti, katsurin testeri ei sitten näe sitä vaihtelua. Tuo lambda-testi liittyy nimenomaan noihin laajakaistoihin. Obd-testiä ei voi hylätä oikeastaan ilman vikakoodeja ollenkaan ja homma voidaan todeta myös päästöt mittaamalla tyhjäkäynnillä, paitsi jtässän kohdalla :-D koska lambda on 1,3-1,4 tyhjäkäynnillä.
Lainausta trafilta:
"Testataan toimiiko lambdasäätö tarkoitetulla tavalla. Lambdasäädön toiminta todetaan lukemalla autosta testilaitteella jokin seuraavista säätöparametreista:
-Lambdaintegraattorin (eli lyhytaikaisen seoskorjauksen) arvo vaihtelee (ilmaisee lambdasäädön olevan toiminnassa, arvo voi olla mitä vain)
-Säätävän/säätävien (etumaisen/etumaisten) lambdatunnistimen/lambdatunnistimien signaali vaihtelee (esim. λ = 1–säädössä perinteisellä hyppäystunnistimella jännite vaihtelee välillä 0,1–0,8V ja laajakaistalambdatunnistimilla virta vaihtelee arvon 0 mA molemminpuolin)
-Säätävän/säätävien (etumaisen/etumaisten) lambdatunnistin/lambdatunnistimien lambda-arvo vaihtelee (esim. λ = -säädössä arvon 1 molemmin puolin)
-Jos mitään edellä mainituista säätöparametreista ei ole auton järjestelmästä luettavissa, mitataan lambda-arvo tyhjäkäynnillä pakokaasuanalysaattorilla (esim. λ = 1-säädössä arvo on 0,97–1,03, arvo ei juuri vaihtele analysaattorinhitauden johdosta)."

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

stoichiometric kirjoitti:^tätä on pähkäilty tässä samassa ketjussa ennenkin, siinä tiedotteessa lukee: "EOBD-puolella kaikki osatestit ovat normaalisti suoritettuja jos autolla on ajettu riittävät syklit eikä vikoja esiinny." Elikä mitäs semmosia integraatio-testejä siellä suottas testailee jos autolla on ajettu ilman vikakoodeja tarpeeksi (40-100km ?), elikä syklit on ok :)
Vaan kun tuokaan ei sano katsastajalle selvällä suomenkielellä että testerin höpinöistä lambda-anturien osalta ei tarvitse välittää. Niin kauan kun ei ole lappua joka sanoo miten lambda-anturi käyttäytyy testissä tulee leimalla potentiaalisia ongelmia. Tuo lappu on liian ylimalkainen ja tulkinnanvarainen.

Kilometrejäkin oli pohjalla tuhannen kappaletta eli luulisi osatestien tulleen suoritetuiksi.

Tuossa omassa tapauksessa testeri antoi tulosteen, jossa luki että OBD-testi on hylätty. Hylätty testi ei kelpaa katsastukseen.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kukaan vaihtanut teräspunosletkuja 156:een, onko niistä mitään iloa?
Ja miten ne saa tukotettua näppärästi, pultti oikeilla kierteillä ja putkiteipillä? Tuskin samoin kuin perinteisten letkujen kanssa eli lukkopihdeillä puristamalla?
Olisi tällä viikolla tarjouksessa 74 posteineen ja +4€ jos haluaa värilliset (kumiset Motonet 42€).
EBC:n ultimax palat eteen näyttävät olevan 29€ eli halvemmat kuin Motonetin peruspalat.

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^redstuffit eivät ainakaan vielä ole kovasti vakuuttaneet, toki ne joutu melko koville sisäänajoaikana alastarolla :silly:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Sellaiset mulla onkin jo. Se on ainakin nissä hyvää, että pölyä ei oikeastaan tule vanteisiin
Noi palat oli lähinnä ilmo/mainos, mielestäni sopu rahaan saa ja vielä Suomesta.
Lähinnä noi letkut, niiden hyödyt ja haitat kiinnostaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^letkut varmaan kestää paremmin kuin perus kumiset. eikai niissä sen enempää hyötyä?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

jkk kirjoitti:eikai niissä sen enempää hyötyä?
Saa niillä ainakin teoriassa paremman tuntuman kun joustavat vähemmän kuin kumiset.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Finest kirjoitti:Kukaan vaihtanut teräspunosletkuja 156:een, onko niistä mitään iloa?.
Mulla on JTS:ssä teräspunosletkut ja Greenstuffit. En huomannut mitään eroa vaihdon jälkeen. Se etu tosiaan on että Greenstuffit pölisevät huomattavasti vähemmän kuin tavalliset.
CARF0869

Avatar
Jarkki
Viestit: 264
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
Paikkakunta: Raahe

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarkki »

Omassa alfassa teräspunosletkut ja Black Diamond -levyt ja Predator -palat.
Jarrupoljin tuntuma koveni. Joo, poljin kovenee kyllä jo nesteet vaihtamalla(TRW EPS 5.1? riippuu viskositeetistä). Ero äkkijarrutuksessa huomattavasti enemmän voimaa. Jarrujen lämmetessä tuntuu suurempi ero jarru puristuksessa ja luistossa, kuin alkuperäisillä jarruilla. :eggface:
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

156 2.5 V6 vuosimallia 2002 kaipailisi uutta laturia.
Mistähän löytyisi edullisesti?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Dio Natale
Viestit: 861
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-156-1-8- ... 416d6b3ac0" onclick="window.open(this.href);return false;
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 861
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

En tiedä mutta katso tuo sopivuustaulukko..
molex to sata, lose all your data.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Mitenkäs nuo Motonetin laturit? Siellä on vain "mm 2.0 TS". Käykös ne muihinkin?
Mitenkäs nuo hiilisarjat? Onko ne käypäisiä?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

hagger16 kirjoitti:Mitenkäs nuo Motonetin laturit? Siellä on vain "mm 2.0 TS". Käykös ne muihinkin?
Mitenkäs nuo hiilisarjat? Onko ne käypäisiä?
Hiiliä löytyy montaa eri kokoa ainakin autosähköliikkeistä. Ja jos heittää millin tai pari joltain kantilta, niin ne on helppo fiksata sopiviks. Nimimerkillä: Tipossa oli vain hieman modatut Cylinda -pyykinpesukoneen hiilet :lol:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Joo, eiköhän tuo laturi ensin irroitella ja katsotaan mitä se on syönyt..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Vasta vaihdatin laturin 98 malliseen v6:een. Oli n.800 euroa töineen. Laturin osuus 250 euroa. Boch ja väittivät uudeksi. Vanha meni vaihdossa.
Vaihto työ on 7 tunnin urakka! Hata-autosähkö Tampereelta tarjosi latureita hiukan yli kahteensataan.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^No huh! Tuosta on ainakin helppo laittaa halvemmaksi..pakko..
Kerrotaan sitten kuinka rojektissa kävi.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Tuomas K:lle
Vehje kirjoitti:Boschin testeri siellä on ja se herjasi, että lambdat ei reagoi tyhjäkäynnillä... Minun mielestä testeri kävi arvot läpi OBD:n kautta ja näytti punaista kun tyhjäkäynnillä ei tapahtunut mitään... Katsuri kyllä mittasi päästöt vielä perinteisesti putken kautta tyhjäkäynnillä ja sanoi että pitää paikkansa mitä tuossa AKE:n lapussa ( http://www.trafi.fi/filebank/a/13224785" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; ... ttorit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; ) lukee eli lambda-arvo tyhjäkäynnillä poikkeaa reilusti laihan puolelle.

EDIT: Ensimmäisellä kerralla siis katsuri hylkäsi auton koska lambdat ei toimi tyhjäkäynnillä... Tosin oli muitakin vikoja mistä tuli hylätty mutta silti jäi jotain hampaankoloon...
Nykyään näytän lappua ja jos katsuri ei tiedä miten normaali lambda-anturi käyttäytyy kun kone käy laihalla, kerron homman jujun. Minun mielipide on että jos on katsastusinsinööri, pitäisi ymmärtää ihan vaan osata plussata kaksi asiaa. Laihaseosmoottori ja normaalin kapeakaistaisen lambdan toleranssi mitä anturi osaa lukea...
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Leimasetä vetosi siihen että testeri ilmoitti että OBD-testi on hylätty. Siinä ei paljon argumentit paina kun laite tulostaa lapun jossa lukee isoilla kirjaimilla "Hylätty". Kieltämättä ihan ymmärrettävä argumentti.

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

Moro!

Tumma ja röpöläinen kojelaudan pinta on kerännyt itseensä joihinkin kohtiin läikkämäisesti harmaata p..kaa, joka ei tahdo lähteä mihinkään. Onko vinkkejä hyvästä aineesta, jolla kpjelaudan voisi käsitellä niin että lopputulos olisi hyvä? ja miksei muutkin muoviset sisäverhoilun osat.
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Antieko kirjoitti:Vasta vaihdatin laturin 98 malliseen v6:een. Oli n.800 euroa töineen. Laturin osuus 250 euroa. Boch ja väittivät uudeksi. Vanha meni vaihdossa.
Vaihto työ on 7 tunnin urakka! Hata-autosähkö Tampereelta tarjosi latureita hiukan yli kahteensataan.
Nyt hieman jo ymmärrän tuota. Helpointa olisi irroittaa moottori, että saa laturin vaihdettua. Noo, kassellaan..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Dio Natale
Viestit: 861
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Asiasta mitään tietämättä ei taida olla plug&play ja radalle?
molex to sata, lose all your data.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Joo, ei. :-D

Työohjeet taitaa mennä jotenkin silleen, että irroita apurunko ja siirrä moottoria hieman.
Pitää pähkäillä miten tuon saisi kikkailtua mahdollisimman pienellä purkamisella.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Soittokierros ja pyytää tarjoukset laturin vaihdosta useammasta korjaamosta. Kai tuon nyt inhimillisempäänkin hintaan jostain saa.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Joo, auto on jo P-Karjalassa edullisemmassa huollossa. Eli serkku yrittää löytää helpoimman tavan fiksata laturi. Hänestä taitaa muodostua Alfa-korjaaja minun V6:n myötä.. :mrgreen: Yllättävän pitkään pystyy muuten ajamaan ilman laturia, kun ei pidä sähköhärpäkkeitä päällä.
Senza cuore saremmo solo macchine

lato
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Maalis 2008, 23:37

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja lato »

Tuomas K kirjoitti:Mitenkäs ihmisillä on JTS-koneisten katsastukset menneet? Melkoinen vääntö meinasi tulla kun konttorin testeri antoi testistä tuloksen hylätty. Se Trafin sivuilta löytyvä lappu ei sekään sanallakaan kommentoi lambdojen toimintaa. Leima tuli lopulta kun kokeilivat toisella testerillä joka ei kompastunut niihin lambdoihin...
OBD ja pakokaasutestin voi teettää myös autokorjaamolla, mistä saa katsastuksessa tarvittavan todistuksen. Tietenkin värkkien pitää olla kunnossa, mutta siellä niitä on mahdollista vielä korjata.
Kouvolan deltassa lysti maksoi 20 euroa, että ei paha.
Oli muistaakseni joku kanta-asiakas tarjous.
-lato

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

vesikilppari kirjoitti:Moro!

Tumma ja röpöläinen kojelaudan pinta on kerännyt itseensä joihinkin kohtiin läikkämäisesti harmaata p..kaa, joka ei tahdo lähteä mihinkään. Onko vinkkejä hyvästä aineesta, jolla kpjelaudan voisi käsitellä niin että lopputulos olisi hyvä? ja miksei muutkin muoviset sisäverhoilun osat.
Hyvin on toiminut Glymin muovihoitoaine + Sonax sisäpuhdistus "kiekko":
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-2707" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-7143" onclick="window.open(this.href);return false;

Puhdistusaineella ei ollut niin väliä, mutta sienen avulla sain kuivuneet koirankuolat pois ovipaneelista.

Näistä voi olla juttua myös Puleerausketjussa..

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Mahtaisko kutosen laturi tulla alakautta pois jos ottais oikean vetarin pois ?

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Näin on suunnitelma, ellei laturia pysty purkamaan paikalla ollessaan, jolloin sen luulisi tulevan pienempinä paloina pois eikä tarvitsisi purkaa muuten niin paljon. Sitten, jos se ei onnistu, niin vetari irti ja sen jälkeen luulisi olevan riittävästi tilaa.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

hagger16 kirjoitti:ellei laturia pysty purkamaan paikalla ollessaan
Voi olla aika työlästä tuokin. Viimeksi kun purin Boschin laturin tarvittiin laitteen avaamiseen niin kaasutohoa kun iskumeisseliäkin, eli jos sulla laturi on yhtä lujaa kasassa niin on aika epätoivoinen yritys purkaa sitä moottoritilassa.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Joo, ei siellä varmaan ole mitään, mikä ei ole helevetinperkeleen tiukassa..
Senza cuore saremmo solo macchine

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

hagger16 kirjoitti:Joo, ei siellä varmaan ole mitään, mikä ei ole helevetinperkeleen tiukassa..
Herätevirtajohdon liitin vois olla helppo, muut luultavasti jumissa :)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Poikkesi eilen tien päällä moniurahihna tessusta. Olin varautunut ja uusi hihna olikin jo kontissa vaihtoa odottamassa, mutta...

Kuuluuko moniurahihnan mennä paikoilleen ihan vain kiristintä löysäämällä ja minkä rullan päälle se kannattaa vetää viimeisenä?

Ei onnistunut yksin, ei onnistunut naapurin lisäkäsien kanssa, ei onnistunut eri rullia viimeisenä kokeillen. Kiristin vaihtui samassa jumpassa ja siitä oli varmasti kaikki löysä väännetty pois.

Nyt on siis vaihtoehtona liian lyhyt remmi tai kädetön asentaja. Molemmat yhtä mahdollisia :silly: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Privana sain vahvistuksen hihnan lyhyydestä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 861
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Jepulis,muistaakseni niitä oli kahta eri pituutta.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JackFry »

2.0 JTS:n moniurahihnan luota kuuluu metallista kitinää tyhjäkäynnillä, joka ei mielestäni kuulosta siltä kuin hihna luistaisi.
Voiko siellä kiristin tai joku rulla pitää kitinää vai onko se kumminkin hihna? Nykyinen hihna on kolme vuotta vanha.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mulla piti enemmänkin vikinää kuin kitinää.
Kokeile käsin pyöritellä rullia.

Ai niin, aikoinaan hihna otti yhteen peltiin kiinni, silloin kitisi. Syy ei varsinaisesti selvinnyt, ehkä jostain syystä pelti oli taipunut.

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Tuossa olisi oikein videomateriaalia tuosta käynnistysviasta joka esiintyy aina +6h ajamattomuuden jälkeen. Auto oli eilen viimeksi liikenteessä ja tuollatavalla se lähtee käyntiin jahka saan temppuiltua ajoneston ensin pois kuvioista. Tälläkertaa ei päässyt sentään sammumaan.

http://www.youtube.com/watch?v=wne9F0LDRtQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos tuosta joku hoksaisi mahdollisen ja varmimman syyn niin helpottaisi kummasti sen fiksaamista kuntoon. Nyt kun ei ole aivan kaikkea mahdollista ostaa ja vaihtaa "kokeilun vuoksi" :|

Avatar
Vehje
Viestit: 334
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

^^ Minulla piti JTS 156 tuollaista metallista laakerirohinaa. Edestä päin kuunnellessa kuulosti, että ohjaustehostimen pumppu ääntäisi mutta sivusta päin kuunnellessa kuulosti jakohihnan joltain rullan laakerilta. Syyksi paljastui iso muovinen ohjainrulla apulaitepuolella. Rullalla ja hihnalla oli rullattu 18tkm, tosin pääsyy taisi olla rullasta puuttuva suojatulppa ja kun pohjamuovi ei ole paikallaan taitaa vesi päästä kivasti roiskumaan rullan laakerille... :?
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Matkustajanpuoleinen ikkuna lakkasi toimimasta kun yrittää sulkea kuskin nappulasta. Ikkuna aukeaa kyllä, mutta ei suostu menemään kiinni kuskin säätöpaneelista. :D Ikkuna menee kiinni matkustajan paneelin nappulasta. Mistä tää oikee vois johtua? Se toimi vielä 2 viikkoo sitten ihan normaalisti.
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Vastaa Viestiin