Kokemuksia 159:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
tkatva
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Huhti 2013, 17:01

Kokemuksia 159:sta

Viesti Kirjoittaja tkatva »

Hei

Olen uusi täällä foorumilla. Ja nyt kyselisin hieman kokemuksia vuoden 2009 159 Alfoista... Olen pitkään harkinnut/haaveillut 159:sta koska se nyt vain yksi 2000-luvun parhaimman näköisistä autoista. Nyt olen vakavasti harkitsemassa vuoden 2009 159 2.4 jdtm wagonia. Ainoa mikä vähän jännittää on alfojen maine luotettavuuden osalta. Haluaisin tietää kokemuksia alfoista ... Onko minulla odotettavissa paljon pajalla käyntejä ? :-D Autolla on ajettu 87000, mitkä ovat niitä pahimpia ongelmia tämän ikäisissä ja ajetuissa alfoissa ?

Kiitos jo etukäteen...

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kokemuksia 159:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pahimmat ongelmat taitaapi olla DPF ja EGR, joita ei oikein nykydieseleissä voi välttää (paitsi sopivilla muutoksilla), eli ei mitenkään Alfa-spesifistä. Lisäksi kauhutarinoita kulkee ohjausvaihteesta, takajousien katkeilusta. Ilmastointi voi pitää jännää ääntä ja aiheuttaa muitakin mystisyyksiä ja pyöränlaakereita 159 tunnetusti syö aamupalaksi.

Eli kaiken kaikkiaan melko lyhyt tyyppivikalista. Jos koeajo ei vakuuta siitä, että 159 on hintansa arvoinen laite, osta joku Kia tai Toyota. :mrgreen:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

tkatva
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Huhti 2013, 17:01

Re: Kokemuksia 159:sta

Viesti Kirjoittaja tkatva »

Lisäksi jos jollain on kokemuksia näiden huoltojen hinnoista niin siitä olisi paljon apua...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Kokemuksia 159:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

mikäli mä oon ymmärtänyt oikein niin hammastanko ongelma vaivaa eniten 2006 vuoden yksilöitä?

Avatar
Eero
Viestit: 2853
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia 159:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

^Alkaako hammastanko vuotamaan nestettä vai väljistyykö?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
juhani
Viestit: 138
Liittynyt: 13 Marras 2008, 21:56
Car(s): Stelvio 2.2 -21 ja GTV6 -83
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia 159:sta

Viesti Kirjoittaja juhani »

Eero kirjoitti:^Alkaako hammastanko vuotamaan nestettä vai väljistyykö?
Mun tietääkseni ja kokemukseni mukaan ongelmana ei ole hammastanko vaan hammastangon päät. Mulla vaihdettiin ensimmäisenssä vm 2006 159:ssä takuuna koko hammastanko, kun käännettäessä alkoi kuulumaan narisevaa ääntä - siinä vaiheessa pelkkiä päitä ei kuulemma saanut ja joutui vaihtamaan koko tangon. Tosin toisessa, joka saattaa olla juuri tuo kysessä oleva yksilö - malli, vm ja km:t ainakin täsmää, ei ollut ohjauksen kanssa ongelmia eikä oikeastaan mitään muutakaan. Ns. tyyppivikoja tai ongelmia on mun kokemuksen mukaan käsijarrun vaijerit ja takaovien lukot Polforean mainitsemien lisäksi. Käsijarrussa ongelmana on vaijerien lopussa olevat kumit, jotka menee rikki ja aiheuttaa sen, että vesi pääsee suojakuoren sisään ja se taas aiheuttaa talvella käsijarrun jumittumista. Takaovien lukoissa ongelma on, että niihinkin pääsee kosteutta ja kovemmalla pakkasella välillä ne ei aukea ja välillä ei mene lukkoon.

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): Tsekkiferrari
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia 159:sta

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

tkatva kirjoitti:Hei

Olen uusi täällä foorumilla. Ja nyt kyselisin hieman kokemuksia vuoden 2009 159 Alfoista... Olen pitkään harkinnut/haaveillut 159:sta koska se nyt vain yksi 2000-luvun parhaimman näköisistä autoista. Nyt olen vakavasti harkitsemassa vuoden 2009 159 2.4 jdtm wagonia. Ainoa mikä vähän jännittää on alfojen maine luotettavuuden osalta. Haluaisin tietää kokemuksia alfoista ... Onko minulla odotettavissa paljon pajalla käyntejä ? :-D Autolla on ajettu 87000, mitkä ovat niitä pahimpia ongelmia tämän ikäisissä ja ajetuissa alfoissa ?

Kiitos jo etukäteen...
Tuossa meikäläisen SW 2,4 Jtdm:ssä oli 67 tkm mittarissa kun ostin sen pari vuotta sitten. Nyt on rullattu 171 tkm, ja kahden vuoden aikana ei normi huoltojen lisäksi ole tarvinnut vaihtaa kuin pyöränlaakeri ja yksi tukivarsi eteen, sekä jotain jarrupaloja ja -levyjä. Ja se takaoven lukko kiukuttelee välillä täälläkin. Huollot ei ole mitenkään älyttömän kalliita, tosin en käytä Autokeskusta vaan Nokian autotaloa. Öljyhuolto satasen luokkaa, isompi huolto (suodattimia yms. +öljyt) n. 250-300 e, nokkahihna taisi olla jotain 600-700 e. Autokeskuksessa varmaan vähän enemmän.

Luotettava peli ollut kaiken kaikkiaan. Osia ei putoile tielle ajettaessa eikä pidä mitään valoshowta mittaristossa. Toimii kovissakin pakkasissa hyvin, ja on hyvä ajaa pitkiäkin siivuja.

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Re: Kokemuksia 159:sta

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Mulla on vaihdettu, ilmastointilaitteen kompura ja anturit, turbon anturi, puhallin ja kerran herjasi öljynvaihtoa vaikka ne oli vaihdettu 5tkm aiemmin. Enemmän vikoja tässä on ollut kun aikaisemmissa Alfoissa. Eniten ottaa päähän AK:n toiminta. Vika saadaan selville ehkä kolmannella kerralla ja sen korjaukseen menee ainakin kaksi kertaa. Seuraavaksi en osta autoa, jossa on takuu voimassa, tuota AK:n toimintaa ei ihminen voi kestää 0X

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kokemuksia 159:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eli suomeksi: hyvä auto, mutta myyjäliikkeen takuunhoito takkuaa ja ongelmia ei saada korjatuksi? :)

Se, mitä täällä ja muualla nähnyt ja lukenut, luotettava peli. Perusongelmat, mitkä vaivaa kaikkia nykydiisseleitä (mainittukin tässä se pariin otteeseen). Jos auton huoltohistoria on hyvä, se on hyvä. Tyyppivikapaikat kannattaa toki tarkistaa heti ensimmäisenä. Vähän tarkennusta vielä tuohon ilmastoinnin sekoiluun, siitähän on täällä ihan oma ketjunsakin: ilmeisesti 159:n ilmastointi on superherkkä yli- ja alitäytölle, sekä aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä oireita, tärinää, sirinää, jurnutusta, tehohävikkiä (jopa niinkin paljon, että tyhjäkäynti heikkenee totaalisen huomattavasti).

Mutta käy koeajamassa, itse en ole 159iä ajanut, mutta yhden vähän pitemmän reissun kyydissä ollut ja siinä oli ainakin hyvä olla 8)

Avatar
h_lauri
Viestit: 6686
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Kokemuksia 159:sta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mulle on vaihdettu pakonokan jokin kikkare takuuseen, samoin etupyörän laakeri. Ilmastointia on korjailtu kai neljästi ja nyt jännätään, onko sirkkeli saatu sieltä pois. Etujarrujen palat meni kans takuun piikkiin, lienevät olleet koko lailla lasittuneet. Parkkitutkan anturi taakse. Konehan mulla on eri.

AK:n huollot on onnistuneet Konalassa ok. Olarissa jokainen öljynvaihto on pitänyt reklamoida (jätetty vajaaksi). Hoitavat reklamaatiot aina kympin arvoisesti, siksi onkin ihmeellistä, että vakiokeikat on striditty. Tosin Fiat-puolella ne on aina menny kerralla oikein.

Jos tuommoisen ostat, niin älä ainakaan Riikassa Bikernieken radalla aja pääsuoralla kahtasataa, siellä loppupäässä on aika tiukka mutka. Tai no, jos jarruttaa ajoissa niin ei se sitten niin tiukka ole. :-D

JustXL
Viestit: 269
Liittynyt: 08 Elo 2003, 01:39

Re: Kokemuksia 159:sta

Viesti Kirjoittaja JustXL »

Ajelin moisella 100tkm, toisena omistajana.
Mieleen jäi
- hyvä ajettavuus,
- dieselin vääntö, joka sopii perhevankkuriin, sillä olinhan ostanut kuitenkin "järkiauton"
- mukulakivikaduilla laadukkaan oloinen kokonaisuus
- pienet takajalkatilat (eipä haitannut minua)
- maantiellä olisin toivonut sitä vielä hiljaisemmaksi
- katastusmiehen kommentit tukevasta rakenteesta
- heikko sivunäkyvyys oikealle, erityisesti takaoikealle.
- kohtuulliset huoltokustannukset
- egr:n putsaus kerran
- järkytys, kun vastaavan ikäiset c/e -mersut (varsinkin talvikelillä) tuntuivat vertailussa enemmän Emmaljunga-tehtaan tuotteilta.

....voisin hyvinkin kuvitella vielä ostavani 159:n uudelleen.
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...

tkatva
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Huhti 2013, 17:01

Re: Kokemuksia 159:sta

Viesti Kirjoittaja tkatva »

Vielä palaan tähän sen verran, että löysin vielä potentiaalisen toisen Alfan eli 1.9 jts:n, todella vähän ajettu (37 000) ja muutenkin hyvän diilin saisin siitä. Yksi asia mikä jäi koeajosta vaivaamaan oli että ohjaus ei tuntunut keskittävän kunnolla. Olen nyt muutaman päivän sisällä ajanut useammalla Alfalla ja niissä se tuntuisi vähän paremmin keskittävän tuon ohjauksen. Eli jos suoralla kääntää rattia niin ratti jää tasan siihen asentoon kun sen käänsi... Muissa alfoissa ei tuntunut ihan näin tekevän. Onko tämä minun päässä vai voisiko se vihjata jostain viasta ?

Kiitos paljon kaikille vastanneille.

Yst. Terv. Tuomas

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Kokemuksia 159:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Caster kulmat voi olla pielessä, eli ajettu eturenkailla kuoppaan tai johonkin kulmaan, saattaa olla muutkin pyöränkulmat vähän pielessä. tosi hankala sanoa mitään varmaa mikä tuollaista voisi aiheuttaa.

Omalla 159:llä nyt takana reilut 1,5vuotta, ketjuhan tuohon vaihdettiin kun ostin, mutta sen jälkeen yhtä soittoa vailla huolen häivää - Alfahan tämä on, joten joskus saattaa tulla häröääniä jotka ovat kadonneet yhtä nopeasti kuin tulleetkin ilman sen suurempaa draamaa.
Heikalta ostannut osat huoltoihin, öljyt lähellä olevasta varaosaexpertiltä, työt sitten itse, viimeeksi taisi tulla hintaa 160€, eli öljyt, tulpat, ilmansuodattimet kabiiniin ja moottorille.

+Mitä pidempi matka, sen parempi
+Komia
+Luotettava peli tähän asti
+komia
+ajotuntuma, niin alustan kuin voimalinjan osalta
+komia
+Tilat riittää omaan käyttöön ja jää vielä ylikin
+pärjää talvellakin
-painoa löytyy
-leveyttä on, haittaa vain ahtaissa paikoissa
-jotkut italialaisuudet, esimerkiksi snadin kokoinen aurinkolasikotelo
-vasta phaseII tuli kontin avaus logoon
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Kokemuksia 159:sta

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Tuo voi olla myös kiinni rengastuksestakin. Itsellä tosiaan (vielä kerran) kesärenkaat leveät kuin helvetti ja keskittäminen ja muu Suomen teillä on vain unelma, jonka talvirenkailla voi saavuttaa. :roll:

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kokemuksia 159:sta

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Ei ole juuri murheita ollut. 60 000 km on tullut ajettua kolmessa vuodessa ja mittarissa noin 155 000 km. Vaihdettu EGR, jarrupalat ja -levyt, takajouset, etupyörän laakeri ja hehkutulpat. Toki on vaihdettu nokkahihna ajallaan. Kuluuhan nuo jarrut ja hehkut sun muut, joten en pidä niitä remontteja mitenkään yllättävinä.

Vastaa Viestiin