Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kekki
Viestit: 68
Liittynyt: 08 Elo 2011, 20:59
Car(s): Alfa Romeo
159 1750 TBi
(Alfa Rosso)

Alfa Romeo
156 Sportwagon
1.8 T.S. Super
(Alfa Rosso)

Triumph Spitfire 1500

Ex:
Alfa Romeo
Giulietta Multiair
(Alfa Rosso)
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Kekki »

Kyllähän tuo öljynvaihto imaisemalla kuulostaa täydeltä torspoilulta, etenkin jos kyse oli Giuliettan ensimmäisestä öljynvaihdosta 30 000 km:ssä.
Itse vaihdatin ensimmäisen kerran 1500 km:n jälkeen. Hämeenlinnan AK:ssa kysyin, että otittehan öljyt pois propusta. Kuulemma ottivat.
Näköjään en udellut turhaan, vaikka ko. hetkenä hieman hölmöltä tuntuikin "itsestäänselvyyttä" udella.
Ei surkutella vaan tehdään.

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Bongaus ennakkoäänestys paikalta. Giulia ja Giulietta. Nimien tarkoitus on heittänyt kuperkeikan. 50 vuodessa tapahtunut selvää pullistumista. :)
Kuva
Ride on!

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1529
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Käytin Giuliettaa ECU päivityksessä. Oireena siinä oli yli +5 asteen kelissä nykiminen ja tehottomuus ensimmäisen 500m matkalla käynnistyksen jälkeen. Lämpimänä toimi ok ja samoin pakkasessa. Auto on valmistettu 2010/12 eli siinä oli varmaan joku 1.0 -versio softasta. Päivityksen jälkeen voin ilokseni huomata:

-Kulutus putosi 7.0 -> 6.2
-Ei nyki kylmänä, eikä kuumana
-Reagoi kaasuun ja kiihtyy paremmin
-Parempi ja tasainen vääntö pienillä kierroksilla

Voi kai sitä viiskymppiä huonomminkin käyttää :drinking:

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Jaha. Täytyy itsekin lähteä omaakin autoa käyttämään päiviteltävänä, koska oireet osuvat aikalailla nappiin itsellänikin.

Meni alkuun TCT:n piikkiin tökkivät vaihdot, mutta kelien viilennyttyä moottorin temppuilu on pahentunut niin, ettei syypäästä enää ole epäselvyyttä. On se hauskaa, kun välillä kaasun painaminen syvemmälle aiheuttaakin vauhdin hiipumisen, auto meinaa sammua liikkeellelähdöissä (TCT pelastaa tilanteen viime hetkellä potkaisemmalla kytkimen pohjaan, sitten hetki miettimistä ja uusi yritys ... kiva olla jonon keulalla ja laskea sekunteja) jne. ... toki jos polkimen tässä tilanteessa erehtyy painamaan lähes lattiaan, niin moottori saattaakin yllättäen herätä -> sutii. Oma autoni ottaa vielä uuden kierroksen temppuilua juuri siinä vaiheessa, kun lämpömittarin neula nousee normaalilukemiin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

MikaT
Viestit: 181
Liittynyt: 24 Huhti 2012, 21:43
Car(s): MB C 300e -22
Ex:Giulia 2.0T Super -18
Kia Rio 1.0 120hv EX -18
Ex: Giulietta MA Speciale Business -12
Ex:Peugeot 206 -06
Ex:Peugeot 406 Sport -00,
Ex: Mazda 626 GLX
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Minä käytin elokuussa hoidossa, koska meinasi hyydähtää liikkeelle lähdön jälkeen joskus kylmänä. Ja lämpimänä start&stopin kanssa sammui toisenkin kerran risteykseen. Päivittivät ohjelmia (Ecu ja Start&Stop) ja tilanne parani.
Kulutus on kokoajan ollut n. 6.7 l/100 km.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Vika voi olla ihan minun ymmärryksessänikin, mutta ei mahdu logiikkaan, miksi takuunalaisen auton vikoja korjaavasta softapäivityksestä pitäisi vielä maksaakin erikseen... :roll:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1529
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Koska rahalla se on niin paljon helpompaa. Setä piristyy kummasti tiskin takana ja heti löytyy vapaa aikakin. Softapäivitys tehdään pyydettäessä määräaikaishuollon yhteydessä ilman lisäkustannuksia. Päivityksen hinta ei ole niin kummoinen, että itse jaksaisin odottaa seuraavaan huoltoon. Jos on aikaa, niin voihan sitä sitten käydä 2-5 kertaa valittamassa oireista, joita ei huollossa löydetä. Ne ovat takuun alaisessa autossa ominaisuuksia ja takuun jälkeen korjattavissa olevia vikoja.

peksu
Viestit: 623
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja peksu »

Tuntuipa tutulta tuo, että kaasua lisätessä meno voi hyytyä, jos ei paina poljinta pohjaan asti. Asiahan on korjaantunut D-asennon käytöllä voimanapista.
Hyvä tietää, että tuo ei olekaan vain ominaisuus, vaan ihan korjattavissa oleva vika.
Vaikuttiko tuo päivitys stop&startin toimintaan mitenkään? Omassani s&s toimii nykyään tosi harvoin ja silloinkin usein käynnistää auton vain 5-10 sekunnin seisotuksen jälkeen, vaikka uutena se toimi jopa 10 asteen pakkasella kaupunkiajossa.

Taika-Jim
Viestit: 42
Liittynyt: 22 Touko 2012, 19:00
Car(s): Giulietta MA
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Ohjekirjan mukaan start&stopissa on lukituksia auton muihin toimintoihin; moottorin lämpötilaan, sisäilman lämpötilaan (kompura päällä ja jäähdyttää), akun jännitteeseen, ovien antureihin, ajonopeuteen ennen pysähdystä yms. Jos tietyt edellytykset eivät täyty niin s&s ei aktivoidu. Kirjasessa ei tainnut olla mainintaa, mutta s&s:n toiminnan esteenä vaikuttaa olevan lisäksi mm takalasin ja peilien huurteenpoisto, eli suuret sähkönkulutukset. Sinänsä järkevää kun moottori ei käy ja tuota sähköä.

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Auton käynnistyminen omia aikojaan viittaa akun uuvahtamiseen - S&S lyö koneen uudelleen tulille ennen kuin jännite laskee liian alas.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Näyttää Riihimäellä olevan Giulietta Autokoulun ajokkina.

Avatar
Kekki
Viestit: 68
Liittynyt: 08 Elo 2011, 20:59
Car(s): Alfa Romeo
159 1750 TBi
(Alfa Rosso)

Alfa Romeo
156 Sportwagon
1.8 T.S. Super
(Alfa Rosso)

Triumph Spitfire 1500

Ex:
Alfa Romeo
Giulietta Multiair
(Alfa Rosso)
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Kekki »

^ Tarkoitatko Lopen autokoulun "hienosti" teipattua Giuliettaa? Pyörii usein Riksussa.
Ei surkutella vaan tehdään.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja VMTD »

^Sama auto varmaan.

Hannu
Viestit: 45
Liittynyt: 11 Syys 2012, 21:27
Car(s): Giulietta 1.4 MA -12, Ex-GT JTS -05
Paikkakunta: Raisio

Giulietta 2012

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Olispahan pikkuisen pähee tuo QV-malli, 1750 tbi :o: (ilman stop and go härpäkkää, mikä kai hyvä ?)

Avatar
ari.aa
Viestit: 67
Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
Car(s): Tonale, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat
145 ja 147, Giulietta
Paikkakunta: Tuusula

Re: Giulietta kulutus ja viat

Viesti Kirjoittaja ari.aa »

Kiinnostaisi tietää paljonko Giulietat kuluttavat ja onko esiintynyt vikoja.
Omassa 11 kk ja 11000 km kulutus ajotietokoneen tiedoilla on
7,5 l/km ja keskinopeus 51 km/h.
Eli pääosin täällä pääkaupunkiseudulla ajeltu kaupunkiajoa.
Öljyä ei ole tarvinnut lisätä ja alusta asti temppuillut Blue&me systeemi tuli kuntoon kun ohjausboxi vaihdettiin. Ei muita vikoja.
Öljyn vaihtoa olen harkinnut kun vuosi tulee täyteen.
(Autokeskus Airport hinta 220 e) Vaihtoehtoja?

Avatar
juuuso
Viestit: 785
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Hyvin on pelannut. Kulutus on ollut välillä 6,6-7,3 riippuen kaupunkiajon määrästä. Öljyt vaihdatin paikallisessa Deltassa, kun vuosi tuli täyteen. Hinta taisi olla n. 90 €. Mitään vikoja ei ole ollut.

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

170 hv MA + TCT, jolla 6 kk/13 tkm tulossa justiinsa täyteen. Takuutyönä annettu oikomishoitoa takapenkin turvavyölle, joka oli asennettu kierteelle.
Nyt harkinnassa, pitäisikö käydä narisemassa kylmän/puolilämpimän koneen nykimisongelmasta. TCT on täyttä parhautta ja vaihtaa pehmeästi, vaikka antaisi enemmänkin hanaa. Jos siis ei kone päätä oikutella just vaihtohetkellä.

Kulutus 7 l/100 km luokkaa työmatka-ajossa (20 km pääasiassa Kehä ykköstä, keskinopeus 30-60), maantieajossa vähän alle, toisaalta pätkäajossa ja työkeikoilla häslingin keskustan liikennehelvettiin menee noin kymppi (keskinopeus 20-30), joten vuoden keskikulutus taitaa asettua lähelle 7,5 l/100 km.

Öljyt ~tikun puolivälissä, joten 30 tkm ei ehkä menisi ilman lisäyksiä. En aio testata, vaan tarkoitus on laittaa vaihtoon aika pian (n.15 tkm kohdalla), koska 30 tkm huolto tulee eteen n. 1½ vuoden iässä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6686
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Muistaakseni se olis huolto/vuosi vaikka kilsat ei olis täynnä. Ja juu, Cromaa muistelen.

Avatar
juuuso
Viestit: 785
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja juuuso »

^
Kyllä se Giulietassa on 2 vuotta tai 30000 km. Öljyjä suositellaan vaihdettavaksi kerran vuodessa, jos kilometrit eivät täyty.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2335
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

juuuso kirjoitti:^
Kyllä se Giulietassa on 2 vuotta tai 30000 km. Öljyjä suositellaan vaihdettavaksi kerran vuodessa, jos kilometrit eivät täyty.
Tuon lisaksi vuoden valein on aivan pakko putsaa ja voidella jarrukaliperit pohjoisissa olosuhteissa jossa on loskaa, suolaa, ja hiekkaa teiden pinnoilla.
Kuva

peksu
Viestit: 623
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja peksu »

[/quote]
Tuon lisaksi vuoden valein on aivan pakko putsaa ja voidella jarrukaliperit pohjoisissa olosuhteissa jossa on loskaa, suolaa, ja hiekkaa teiden pinnoilla.[/quote]

Huomasin tuossa viimeksi ajellessani, että joku jarru vähän laahasi päällä liikennevaloissa. Lopetti kun teki pari kunnon polkaisua polkimella, mutta selvästi näköjään tarvitsee tuon jarruhuollon. Keväällä teetin öljynvaihtohuollon ja silloin ei tehty jarruille mitään, kun en pyytänyt eikä työn vastaanottajakaan sitä tarjonnut.

Nyt helmi-maaliskuun tienoilla tuo 2-vuotishuolto, niin täytyy sitten teettää tuokin homma.

Autohan on toiminut kyllä tosi hyvin, ainoa on tuo stop&startin muuttunut toiminta, joka voisi tosiaan johtua akun huonontumisesta. Olikos tässä muuten 2 vuoden takuu akulla?
Täytynee käydä tuosta kommentoimassa, niin on mustaa valkoisella, vaikka nyt onkin niin kylmät kelit, että vaikea todentaa tuota vain 10 s. sammuksissa pysymistä...

phnts
Viestit: 202
Liittynyt: 15 Tammi 2011, 13:30

Re: Giulietta kulutus ja viat

Viesti Kirjoittaja phnts »

ari.aa kirjoitti:Kiinnostaisi tietää paljonko Giulietat kuluttavat ja onko esiintynyt vikoja.
170hv diesel on toiminut hienosti myös. Vaihdekepin kaavio eli nupin yläpuolen kuori vaihdettiin kerran ja toisella kerralla sitten liimasin kiinni kunnolla. Asiasta löytyy lisää aiemmin tässä ketjussa. Mystisempi juttu on takarenkaiden kuluminen sisäreunastaan "kulmikkaiksi". 225/40/18 kesärenkaalla ja pehmeähköllä vakioalustalla ehkä jotain tekemistä tämän kanssa. Paineita kun muistaa pitää 3bar tuntumassa, niin tuo ongelma ei ilmene. Pyöränkulmat on tarkistettu kolme kertaa, ja ensimmäiset kesärenkaat oli karseat Continentalit, toiset sitten Pirelli P7. Talvirenkaissa tätä epätasaista kulumista ei havaittavissa.

Keskikulutus matkapainotteisessa ajossa on 5.8l/100km. Autolla ajettu nyt 1v 11kk aikana kuvan osoittama kilometrimäärä. Kilometrit vähentyneen vuositasolla 45tkm -> 35tkm, mutta dieseliksi tuo mylly on kyllä ihan toimiva. 8)

Kuva

Piti laittaa tuo naurettavahko kuvaus ahtopaineista näyttöön, koska muita numeroita ei saanut täsmäämään.

Avatar
ari.aa
Viestit: 67
Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
Car(s): Tonale, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat
145 ja 147, Giulietta
Paikkakunta: Tuusula

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja ari.aa »

Tuulilasin alareunan lämmitys
Tässä muutaman lumimyräkän jälkeen olen huomannut, että tuulilasin alareuna on jatkuvasti jäässä.
Esitteen mukaan MA varusteissa pitäisi olla tuulilasin alareunan lämmitys. Ohjekirja ei kyllä tunne koko asiaa. Tietääkö joku löytyykö ko varuste ja miten sitä käytetään?
Niin ja samoin, ei ole minulla ainakaan lampunpesimet toimineet.

Avatar
Bird
Viestit: 121
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): Alfa MiTo QV, BMW 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Bird »

ari.aa kirjoitti:Niin ja samoin, ei ole minulla ainakaan lampunpesimet toimineet.
Oiskohan tässä kyseessä sama juttu kuin ksenoneilla varustetuissa MiToissakin. Eli lampunpesimet toimivat vain silloin, kun ajovalot on säädetty rullasta siihen aina päällä -asentoon. Automaattiasennossa taas tuulilasinpyyhkimien käyttö ei aktivoi ajovalonpesimiä. Itselläni meni muuten toista vuotta tajuta tämä asia eli luulin kanssa lampunpesimien olevan rikki. :D

peksu
Viestit: 623
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja peksu »

Tavallisilla valoilla varustettu MA:ni ainakin ruiskii vettä, mikäli valot palavat, vaikka onkin aina automaattiasennossa. Eli valoisana päivänä ei ruiski, mutta pimeänä päivänä aina lentää vesi.
Mitähän tuolle ulostulevalle pesimelle pitäisi tehdä, kun jää aina vähän ulos ja pitää käsin painaa pohjaan. Aika velton oloinen eli joku muoviosa tietysti hajonnut eikä mene takuuna...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja DaViega »

ari.aa kirjoitti:Tuulilasin alareunan lämmitys
Tässä muutaman lumimyräkän jälkeen olen huomannut, että tuulilasin alareuna on jatkuvasti jäässä.
Esitteen mukaan MA varusteissa pitäisi olla tuulilasin alareunan lämmitys. Ohjekirja ei kyllä tunne koko asiaa. Tietääkö joku löytyykö ko varuste ja miten sitä käytetään?
Ei tietoa siitä, miten se pitäisi aktivoida, mutta periaate on sama kuin takalasissa, eli sulkien alla pitäisi olla vastuslangat, joillakin valmistajilla nuo ovat tosi paksut, ei voi olla huomaamatta, joillakin taas tosi ohkasia mitä ei näe, ellei kunnolla katso.
Yleensä noille on oma nappi, joissain autoissa menee takalasin kanssa yhtä aikaa päälle - eli lämppäriä päälle ja lasia kokeilemaan, rohkenen epäillä, että ei varustetta löydy, jos ei mainintaa käyttöohjekirjassa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
ari.aa
Viestit: 67
Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
Car(s): Tonale, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat
145 ja 147, Giulietta
Paikkakunta: Tuusula

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja ari.aa »

Joo, ei lampunpesimet toimi missään viiksen asennossa.
Ksenonit on ja business varustelu. Pesulaite kyllä pitää aikamoisen metelin, niin sisään kuin uloskin. Tosin, edellistäkin autosta otin johdon irti, kun pesunesteet hävisivät triplakulutuksella.
Enkä myöskään löytänyt minkäänlaisia lankoja tuulilasin alareunasta.
Varustelun mukaan pitäisi kyllä olla tuulilasin alareunan lämmitys, jota tässä näillä keleillä kaipaisi. Samoin olisi mukava ottaa talveksi pois tuo start/stop pysyvästi, esim ajotietokoneen kautta.

Gustavia
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Heinä 2012, 14:03
Car(s): Giulietta MA

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Gustavia »

Minulla oli Giuliettassani samanlainen ongelma. Ratkesi sillä, että täytin pesunestesäiliön täyteen. Ilmeisesti, kun pinta laskee tietyn rajan alle, niin pesunestettä lentää vain tuulilasille. Toivottavasti tällä korjaantuu. Varoitusvaloa pesunesteen loppumiselle ei Giuliettassa taida olla. En ole kylläkään tarkistanut ohjekirjasta.
Tuota tuulilasin lämmitystä en ole myöskään löytänyt. Jossain esitteessä muistaakseni siitä oli muistaakseni maininta. Pitääpä tutkia asiaa.
Muita ongelmia ei autossa ole ollutkaan 6kk ja 7tkm aikana.

Taika-Jim
Viestit: 42
Liittynyt: 22 Touko 2012, 19:00
Car(s): Giulietta MA
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Tuulilasin alareunan lämmitys taitaa tarkoittaa sitä kun ilmasuuttimet on sijoitettu tuulilasin ja kojelaudan muodostamaan rakoon. Tuulilasihan jatkuu kojelautaa alemmas ja muodostaa kojelaudan kanssa raon johon ilma syötetään. Pitäisi ilmeisesti lämmittää lasia pyyhkimien alta. En tosin ole huomannut erityistä vaikutusta.

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Käyttöohjekirjan mukaan tuulilasin alareunassa on lämmitys (jos on ollakseen, riippuen markkina-alueesta ja varustelutasosta), joka toimii yhdessä takalasin lämmityksen kanssa. Sama koskee myös pissapojan suuttimien lämmitystä.

Lämmitys lienee "mustatulla" reuna-alueella eli osittain pyyhkijöiden parkkipaikan alapuolella.

Itse sanoisin, että kyllä siellä hyvinkin jotain lämmitystä saattaa olla. G ei ole yhtä innokkaasti kerännyt jäätä konepellin reunan alle jäävään kaukaloon kuin Stilo, missä pyyhkijänakselit olivat vastaavanlaisessa poterossa. Stilo oli räntäkeleillä ihan toivoton. Kun lämpimän auton jätti parkkiin, tuulilasiin satava lumi/räntä suli osittain ja täytti ao. poteron, minkä jälkeen pyyhkimiä ei uskaltanut käyttää ennen kuin autoa oli sulateltu muutama tunti jossain lämpimässä hallissa.

Muissa jutuissa onkin sitten menty takapakkia ex Fiateihin verrattuna:
  • - pyyhkijöitä ei saa nostettua pystyyn ja myös (ainakin Citroenin harrastama) automatiikka, jolla pyyhkijät saadaan ajettua yläasentoon uupuu
    - pissapojan nesteen vähyydestä varoittava valo uupuu (tätä ei tosin ollut Fiateissakaan)
    - automaatti-ilmastoinnin suunnittelija pitäisi viedä saunan taakse
Bravon automaatti toimi järkevästi. Se antoi alkuun moottorin lämmetä eli puhallus oli pienimmällä teholla ja suuntaus tuulilasille, mikä yleensä riitti pitämään lasin huurteettomana, kunnes jäähdytysnesteen lämpötila saavutti 50 °C, mitä piti tällä tyylillä odotella nelisen minuuttia. Matkustamon lämmittäminen alkoi vasta tällöin - mitäpä hyötyä sitä olisikaan kylmää/haaleaa ilmaa sisään puhkua - ja käytössä oli lämmitysvaiheessakin max. 2/3 puhallusnopeus. Toimi hienosti nollakeleillä, mutta -10°C tai kovemmilla pakkasilla tämäkin puhallinnopeus oli liikaa ja moottorin lämpötila jäi max 70 asteeseen (ja kulutus suureksi) ellen käsin säätänyt puhallusta vähän pienemmälle.

G:n "äly" näyttää olevan sama asia kuin kello-ohjaus :silly: Alkuun ihan OK eli puhallus hiljaisella, mutta yksi minuutti käynnistyksen jälkeen lämppäri alkaa puhkua täydellä tai lähes täydellä teholla, vaikkei moottorista vielä lämpöä irtoaisikaan = maksimaalinen meteli vailla mitään hyötyä. "Automaattia" on pakko säädellä käsin joka startissa. Automatiikan voi kytkeä päälle vasta moottorin lämmettyä.

Vielä pitäisi selvitellä, onko G:ssä sähköinen lisälämppäri, bensakoneesta huolimatta. Pian startin jälkeen kojetaulun uumenissa naksahtaa joku jämerämmän tuntuinen rele ja sama toistuu, kun lämpömittari saavuttaa 80 °C.

Myös lampunpesureista näköjään kehititte mysteerin. Käyttöohjekirja ei tunnu koko pesureita tuntevan, joten sieltä ei mitään apua saanut. Eipä näytä omassa autossanikaan lampunpesurit mitään tekevän, valokytkimen asennosta riippumatta... :shock: Ohhoijaa, onkohan putket täynnä liian laimeaa liuosta & umpijäässä, pelkästään pesurien ulostyöntyvät suuttimet jumissa, jotain hajalla vai autossa jotain ihme automatiikkaa, joka sammuttaa pesurit alle X asteen lämpötilassa?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
ari.aa
Viestit: 67
Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
Car(s): Tonale, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat
145 ja 147, Giulietta
Paikkakunta: Tuusula

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja ari.aa »

Lampunpesimien arvoitus on ratkennut. Täytin säiliön täyteen ja nyt pesurit toimivat.
Aikaisemmen pesulaite piti hirveää meteliä, nyt tuulilasin moottori käynnistyy ensin ja sitten lampunpesimet. Meteli on normalisoitunut. Kokeilin myös valojen viiksen asentoja ja parkkivaloasennossa toimii vain tuulilasinpesuri.
Seuraavaksi tutkimaan tuulilasin lämmitystä. Keli on ainakin siihen mitä parhain.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Mjaahas, tuosta mun kirnusta väsähti ulkolämpötilamittari. Näytti tänä aamuna +3 astetta. Nyt duunista lähtiessä oli vieläkin parempi keli, +4,5 astetta. :-D Oliskohan johonkin liittimeen päässy kosteutta ja se aiheuttaisi tuon anturin sekoilun..

Eipähän mittariston näytössä loimota sitä hiutaleen kuvaa, eikä auto varoittele liukkaista tienpinnoista. :lol: Tietääkö kukaan mistä ilmastointilaite ottaa lämpötilatiedon? Eikös ne ole tehty niin, että kompura ei lähde päälle edes vahingossakaan jos lämpötila on < +4 astetta?
Siperia opettaa. Chuck Norris opetti Siperiaa.

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ nesteet vähissä mullakin eli siinäpä syy silmänpesurien toimimattomuuteen.

HQ: anturi on "nänni" toisessa (oikeanpuoleisessa?) sivupeilissä. Kompuran toiminta on joka tapauksessa suojattu paine/lämpötila-antureilla, joten ei se älyttömän kylmässä päälle lähde. Mutta automaatti-ilmastointi menee kyllä täysin kuutamolle ja saattaa pukata sisäkiertoa päälle yms. Mulla oli sama juttu Bravon kanssa, auto lupaili esim. 5 tai 10°C todellista korkeampaa ulkolämpötilaa. Erikoista oli juuri, että heitto tuntui olevan tasaluku eikä yhtään seilannut ylös/alas, kuten kontaktihäiriöltä olisi odottanut. Noin mentiin muutama kuukausi ja sitten kuoli koko mittaristo! Syynä oli softabugi/ohjelmistojen yhteensopimattomuus :crazyeyes: Ihmeellistä oli sekin, että ne yhteensopimattomat ohjelmat tulivat keskenään toimeen pari vuotta ennen kuin temppuilu alkoi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

G oli tänään joulutunnelmissa; virrat päälle, mittarit tekin normaalin "koeajon", kone tulille ja sitten ihmettelmään, kun on mittaristo täynnä iloisesti vilkkuvaa värivaloa. ABS, ESC yms. ja siihen päälle vielä vilkkuva polttoaineen varoitusvalo, km-lukema ja joku punainen symboli, minkä merkitys ei edes minulle auennut. Koitin startata uudelleenkin, mutta sama meno jatkui. Seuraavaksi varovaisesti liikkeelle. Jo tutuksi tulleeseen tapaan ainakin ABSit ja vilkut toimi, vaikka kojelaudan merkkivalot esittivätkin eriävän mielipiteen. Nopeusmittari leikki kuollutta, joten päätin palata kotiin hakemaan nalkulaattorin, josta näkisin edes nopeuteni.

No, nalkulaattori kojelaudan päälle, kone tulille ja kaikki toimi taas. Ei oikeastaan hullumpi joululahja tämäkään. 8)
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

peksu
Viestit: 623
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja peksu »

Ensimmäinen oikea häiriö ilmeni G:ssä :|

Kävin kaupassa ja lähdin siitä kiihdyttelemään reippaahkosti ramppia pitkin Tuusulantielle, niin syrjäsilmällä havaitsin, että joku keltainen valo vilkahti mittaristossa. Oletin luistonestoksi, mutta kolmoselle vaihtaessani se taas vilkahti pari kertaa ja olikin joku moottorinkuva salamalla... samalla tajuan, että auto käy vain kolmella pytyllä karkeasti jyristen. Ajelen siitä lähimmälle bussipysäkille kuulostelemaan ja totean, että ei tokene tyhjäkäynnillä eikä kierroksilla :evil: Ajan seuraavalle pysäkille, jossa on paremmin tilaa enkä jää tientukoksi, jos ei lähdekään käyntiin kun sammutan auton kokeeksi. Sammutus, 10 sek. odotelua, ovet lukkoon ja auki (en tiedä oliko tuosta mitään hyötyä) ja kone tulille. Ja kas kummaa; ei enää mitään ongelmaa :shock: . Voisiko olla kosteuden aiheuttamaa kiusaa?

Takaisin tullessani Haagasta tunnelin jälkeinen ylämäki aivan jäässä ja kitkat sutii nelosellakin 40-50 vauhdissa tosi herkästi. Vasta autotallilla tajusin, että luistonesto ei tainnut toimia ollenkaan, koska sen verran herkkää ja voimallista sutiminen oli. Tuohan menee N-asennolla kaasu pohjassa liukkaalla ihan hienosti ilman liikaa sutimista, mutta luistoneston valo vilkkuu koko ajan. Eli menikö tuo luistonesto nyt jotenkin pois päältä häiriön takia? Ei sillä, että sitä kaipaisin. Kivempi olisi ajella kun kuskin kaasujalka määräisi sutimisen määrän eikä elektroniaivot..

Pitääköhän käydä AK:lla ihmettelemässä tuota? Ei ehdi huomenna ja lauantaina pitää lähteä Turun puolessa käymään. No vähän jännitystä elämään..

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja alfista »

Onko kokemuksia TCT vaihteiston ohjelmapäivityksestä? Näyttää nostavan hieman käytettävää kierroslukua ja pysyy päivityksen jälkeen 15000rpm tuntumassa. Aiemmin jyristi 1100rpm, josta vaihto pienemmälle kesti useita sekunteja, kun vauhtia pyysi lisää.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja DaViega »

alfista kirjoitti:Näyttää nostavan hieman käytettävää kierroslukua ja pysyy päivityksen jälkeen 15000rpm tuntumassa.
Hammaslääkärin pora :mrgreen:

Hyvä vaan, kun katselee karstaisia koneita, joissa kaverina automaatti, kevyt korotus pitänee paikat puhtaampina ja lämpeääkin astetta nopeammin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja flapjack »

G saatiin tänään taas itselle, joten taidan raportoida vähän tätä episodia.

Jossain joulun päivinä kotimatkalla alkoi tuntua outo haju ja pihassa huomasi käryn tuntuvan auton ympärillä. Katsottiin sitten moottoritilaan ja vasemmalla kyljellä näkyi vähän ikävän kosteaa kiiltoa. Aamulla sitten otettiin yhteyttä vuosihuollon mukana saatuun Alfan tiepalveluun. Hinuri kävi katsomassa ja vahvisti epäilyn huohottimen jäätymisestä ja öljyvuodosta. Tikku näytti samalta kuin ennenkin ja auto lähti lavalla huoltoa odottamaan. Sopivasti pyhien ja hyvien pakkasten aikaan. Palvelu sitten bookkasi myös sijaisauton, 3pv ilman kustannuksia.

Jokunen päivä sitten tuli viesti että auto on otettu huoltoon ja tänään auton sai noutaa. Työsuoritusotos sanoo seuraavia:

- Alustava vianmääritys:
- Huohottimen puhdistus
- Kampiakselin etustefan i+a
- VK tiiviste 3Y (1)
- Tiiviste tulpan (4)
- Sealing gasket (1)
- Timing belt (1)

Ei kuulemma hintoja takuutyöstä. Sinänsä siis ihan mallikkaasti ja ilmeisesti aika perusteellisesti käyty läpi. Jos selityksestä sai selvää nin vuoto oli ehkä kannen tiivisteestä. Ei oikein ennakoitavissa eikä estettävissä ja huohotin hankalassa paikassa jne.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

peksu
Viestit: 623
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja peksu »

Huhhuh :shock:

Pitääkö tähän nyt alkaa rakentelemaan jotakin viimasuojaa nokkaan? Toisaalta kolmatta talvea mennään ilman ihmeempiä murheita. Se kolmella pytyllä käynti oli ilmeisesti joku ohimenevä häiriö, kun sen jälkeen on ajettu kohta 1000 km ilman ongelmia. Luistonestokin pelaa normaalisti, vaikka silloin luulin sen olevan pois pelistä.

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Oman Giuliettani ulkolämpötilamittari korjaantui kuntoon itsestään. Ilmeisesti jossain liittimessä oli kosteutta ja korjaantui, kun sitä seisotti lämpimissä parkkihalleissa. Leppävaaran Sellon parkkihalli on muuten hyvä tähän tarkoitukseen. :-D
Siperia opettaa. Chuck Norris opetti Siperiaa.

Avatar
Rauta
Viestit: 432
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Hyundai Kona Electric ja Peugeot e2008 (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Nyt on tänne taas kirjoiteltavaa niin Giuliettasta kuin sen korjaamisestakin :mrgreen:

Eli sama vika toistui kuin joulukuussakin, tosin nyt auto palautui hetken odottelulla ja uudelleen käynnistämisellä normaaliksi. Eli siis moottorin vikavalo syttyy, jouluvalot vilkkuvat kojelaudassa. Tehot katoavat, tyhjäkäynti epämääräistä. Noh, toimii siis hetken kuluttua ihan normaalisti mutta vikavalo jää palamaan.

Ajelen sitten merkkihuollon pihaan, ottavat samantien työn alle, vikakoodien lukua yms ihmettelyä. Ongelmana kuulemma imuilman säätöventtiili, jäätyy mokoma kun on pakkasta, lämpötilanvaihteluja, kosteutta yms. Nollasivat vikakoodit ja toivottivat hyvää matkaa. Ei kuulemma voi mitään, se vaan on tuollainen ja sen kanssa pitää vaan elää. JAAHAS :mrgreen: Sellainen osa että siihen ei edes kuulemma auta viimasuojan rakentaminen keulille. Tosin onhan nuo ongelmat tähänkin asti syntyneet sellaisessa tilanteessa että auto on seissyt viikonlopun yli pihassa ja kun lähtee maanantaina liikkeelle niin auto alkaa vittuilemaan.

No odottelen taas ilolla perjantaita kun on luvattu että lämpötila laskee nopeasti alle -20 asteeseen. Ilmaisella hinauspalvelulla taas huoltoon ja soittoa töihin etten pääse tänäänkään paikan päälle :drinking:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Onkos toi venttiili nyt sitten juurikin joku Multiair-järjestelmän osa?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Rauta
Viestit: 432
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Hyundai Kona Electric ja Peugeot e2008 (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Ilmeisesti. Imupuolen ongelmia nämä jatkuvasti ovat olleet.Voihan Multiair sentään.

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Pakkanen ei paljon tunnu, mutta vähän lunta ja lauhaa ja lyhyttä ajoa (kosteutta) seassa on ilmeisesti tosiaan myrkkyä.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Speak of the devil :(

Ei ole ekaa kertaa alle -20, mutta äkkipudotus taas eilisestä. Ei näytä hyvältä.
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
juuuso
Viestit: 785
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Ikävä kuulla noista multiairin ongelmista. Luulisi, että pakkaskestävyyttäkin olisi jo nykypäivänä testattu tarpeeksi. Tuo oma pappamoottorinen on toistaiseksi toiminut ongelmitta, mutta sehän onkin jo Fiat Grande Puntossa testattua tekniikkaa.

peksu
Viestit: 623
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja peksu »

Eipä ole minulla ollut toistaiseksi muuta ongelmaa kuin tuo yksi hetkellinen häiriö (koputtaa puuta..).Käytetään lohko+sisälämmitintä yleensä aina. Perjantaina pesinkin auton eikä tullut ongelmia; lukot, ikkunat ja ovet toimii.

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja flapjack »

Aamun vikavaloa ei enää näkynyt illalla. Viime talvenahan se taisi sinnitellä pari päivää taulussa ilman muita oireita. Ovet ym on kans pelanneet mallikkaasti aina vaikka käy talvellakin joskus pesussa. Pyyhkijät toki kerää jäätä ja takaoven kahvat alleen lunta. Jää häviää kun käyttää hanan alla ja (ilm. sähköiset) kahvat reagoi taas jos pätkivät kun puhaltaa lumet alta ja painaa vähän ennen vetämistä. Luulen ettei jousi palauta niitä ihan normiasentoon jos välissä on lunta.

Muuten ei voi juuri valittaa talvesta. Noiden moottorioikkujen ilmestyminen vain huolettaa. Ja aliohjausluonne paljastuu jos kaahaa liikaa :-D Onko kukaan muuten kokeillut onko sport packeillä tai qv mallilla ja vakiolla eroja tuossa kaarrekäytöksessä. Paino ei siirry etutassuille? Väärä jäykkyys jossain? Huono tuentaratkaisu? Muita teorioita? :-)
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Kekki
Viestit: 68
Liittynyt: 08 Elo 2011, 20:59
Car(s): Alfa Romeo
159 1750 TBi
(Alfa Rosso)

Alfa Romeo
156 Sportwagon
1.8 T.S. Super
(Alfa Rosso)

Triumph Spitfire 1500

Ex:
Alfa Romeo
Giulietta Multiair
(Alfa Rosso)
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja Kekki »

Saman olen huomannut vakioalustalla. Ei oikein houkuttele leikkimään talvisilla pikkuteillä. Voi olla toisaalta ihan hyväkin, ettei...
Ei surkutella vaan tehdään.

insinörtti
Viestit: 2642
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 2010

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

ÖÖ... eikö etuvedon nyt kuulukin puskea, kun polkee kaasua?

Vai haluaisitteko sellaisen japanilaistyylisen ketterän kääntyvyyden, mikä mun japsipommissa oli - lusikka lattiassa mennään nätissä 4-pyöräluisussa ja kaasun löysääminen aiheuttaa spinnaamisen. Hauskaa oli, kun kävin jääradalla kerran kokeilemassa, mutta normaaliliikenteessä ei niinkään... ja saihan näköjään A-mersukin pyyhkeitä tässä lajissa eli peppu karkasi jopa ESCistä huolimatta omille teilleen väistökokeessa.

Ainakin omassa giulussani (normialustalla) tuntuu peffakin lipsahtelevan kaarteissa, joten yhtään enempää en kääntymisherkkyyttä kaipaa. Puskeminen taas on aika pitkälti kuskin kaasujalasta kiinni, koska Giuliettan luistonesto tuntuu aika sallivalta. Kiva ei ole sekään, jos puskemista yritetään välttää leikkaamalla tehoja, jos pyörät eivät ole suorassa (vrt. Bravo).

Aika paljon näihin saattaa vaikuttaa myös renkaat. Itselläni on alla Nokian kitkat ja ensimmäisillä talvikeleillä fiilis oli negatiivinen, kun auto tuntui lipsahtelevan älyttömän herkästi - jopa suoraan ajettaessa. Mutta pienestä luistosta huolimatta auto tottelee edelleen ohjausta = sen kun vaan vääntää rattia enemmän ja auto kääntyy tiukemmin. Tässä on iso ero aikaisempiin talvirengaskokemuksiini.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Vastaa Viestiin