159 Saksasta - kannattaako?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja cri »

Olen alkanut miettiä auton vaihtoa, ja seuraavaksi autoksi tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta 159. Vuosimalli voisi olla jotain 2008-09 puhtaasti budjettisyistäkin. Nettiautossa olevat vaihtoehdot tuntuvat kuitenkin kaikki olevan jotenkin tylsiä ns. karvalakkimalleja, ja siksi katsastin tarjonnan Saksassa. Sieltä sitten alkaakin löytymään jo hiukan viihtyisämpääkin versiota, eli nahkapenkeillä, navisysteemillä ja "automaatilla" varustettuja, ja hyvällä tuurilla kilometritkin voisivat olla tosissaan alta 100 k luokkaa. Hinnat siellä tuntuvat aluksi ihan kohtuullisiltä, mutta tänne tuotettuina ennen verotusta hinta pyöriikin sitten siinä n. 18000 € tasossa. Noista ei oikein löydy paljonkaan veropäätöksiä, mutta verot lienevät jotain 5000 € luokkaa, eli kokonaishinta onkin sitten jo jotain 23000 €. Yllättäen tuontiauto lipsahtaa aika kalliiksi, kun Suomessa 08-mallisen saa siinä 17-18000 € pintaan. Tietty hyvä varustus tuo aina jotain lisää, mutta silti. Tullin sivuilla ei siis oikein löydy vertailukohtia, mutta osaako joku sanoa, mihin hintoihin tuollaisen vehkeen voisi Saksasta todellisuudessa saada, ja minkälaisia kokemuksia asiasta muutenkin on?

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja _rico »

Mietin itsekin jokin aika sitten alfan tuomista saksasta ja tulin siihen tulokseen ettei hommassa ole mitään järkeä.

159sit ja varsinkin 156set ovat suomessa melkeimpä halvempia, kuin keskieuroopassa. Varustelu ei todellakaan ole samalla tasolla, mutta aina silloin tällöin tulee vastaan yksilöitä joista löytyy nahat, navi ym. Jos uuden auton hankinnalla ei hirveä kiire ole, niin melkeimpä suosittelisin jättämään hakuvahdin nettiautoon ja odottelisin, että mieluisa yksilö tulee vastaan.

jukka22
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Kannattaa katsoa myös Ruotsin tarjontaa, olisi halpa hakumatkakin. Suomessa Alfat ovat halpoja mutta tarjonta on niukkaa varsinkin kun mennään 09 ja uudempiin.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Mulla on ollut marraskuusta alkaen liikkeen Saksasta tuoma ja kilsoja on kertynyt 13000. Moottori on 150-heppainen diesel, korimalli SW ja vuosikerta on 2007.

Auto on pelannut erinomaisesti, vaikka 150000 kilometrin rajapyykki ohitettiin taannoin. Saa nähdä, mitä katsastusmies tykkää kunnosta, kun vien sen lähipäivinä näytille.

Penkit ovat alfatexiä, joka on sekin erinomainen materiaali. Penkeissä on manuaalisäädöt, mutta istuinosissa on erikseen korkeussäädöt niin etu- kuin takareunoille. Saksanmallisesta puuttuu penkinlämmittimet ja lampunpesimet, mutta moiset eivät ole ainakaan vielä paljon haitanneet. Radionavihässäkässä on parasta puhelin, johon hommasin toisen SIM-kortin. Tuo hässäkkä olisi varmaan maksanut "Suomi-autossa" melkoisesti, joten niitä ei varmaan monessa pelissä ole. Toinen erinomainen varuste on koiraverkko, joka on oma palikkansa tavaratilan verhon edessä.

Ruostesuojautin ja huollatin auton heti hankinnan jälkeen. Huollossa vaihdettiin hihna ja huollettiin ilmastointi, kun kilsat sekä vuodet alkoivat olla kohdallaan ja koska Autokeskus tarjosi ilmastointihuoltoa bakteerintappamisineen suorastaan asevelihintaan. Ruostetta oli jonkin verran, mutta hyvin vähän johonkin käsittelemättömään samanikäiseen ja yhtä paljon ajettuun "Suomi-autoon" verrattuna, sillä ruostesuojaukselle tuli takuu.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Jurin
Viestit: 358
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Jurin »

Hämmennetään vähän tätä tuontisoppaa. Omalla kohdalla tuonti jäi lähes ainoaksi vaihtoehdoksi. Haussa oli siis yksilö jossa ainakin TI-pack, Xenonit ja Bose. Tuollaista ei suomesta löytynyt muualta kuin maahantuojan esittelyautona, sekin huonommin varusteltuna. Hintaa olisi sille tullut sitten noin 13K enemmän kuin tälle vuoden vanhemmalle, ja vähän enemmän ajetulle tuontiautolle.

Nyrkkisääntönä sanoisin että jos hakee paremmin varusteltua tai muuten vähän harvinaisempaa kone / vetotapa / varuste-yhdistelmää niin tuonti on fiksumpaa.

Hyvänä esimerkkinä myös tuo käyttäjän 'MKT' 159. 2.4JTDm, Q4, ja TI-Pack on melko harvinainen combo, eikä ole nettiauton tarjonnasta kertaakaan vastaan tullut.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja mml »

Jurin kirjoitti:Nyrkkisääntönä sanoisin että jos hakee paremmin varusteltua tai muuten vähän harvinaisempaa kone / vetotapa / varuste-yhdistelmää niin tuonti on fiksumpaa.
Aamen. Ainoa mikä ei enää taida olla kannattava on 3.2:nen. Riippuu tietysti paljon siitä mihin hintaan autosta pääsee Saksassa kauppoihin, mutta siltikin.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
MKT
Viestit: 681
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja MKT »

Kompataanpa kanssa-alfisteja. Haku germaaniasta ei kannata jos tuijottaa pelkkää hintalappua eikä hae jotain spesiaalia. Omalla kohdalla oli monimutkainen yhtälö: 159 SW - 2.4JTDm - Q4 - Ti - manuaali - 50tkm - tietyt varusteet (xenonit, sähköjakkarat, parempi audio/navi). Aika monta kuukautta meni kunnes sopiva osui kohdalle. Saksan hintatasolle ja Alfan malliviidakolle kuvaavaa että vastaavat yksilöt maksavat siellä edelleen saman verran kuin kaksi vuotta sitten kun autoni hain. Kannattaa varmaan viedä tämä takaisin Saksaan vaihtoautoksi

Nyt olen metsästänyt samaa yhdistelmää mutta automaatilla. Puoli vuotta mennyt mutta ei tärpännyt. Tarjonta tuntuu suppenevan koko ajan. Kun ei ole 159:lle tarjolla vaihtoehtoa niin teutoonialfistit pitävät niistä kynsinhampain kiinni.

Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja cri »

Nyt tuntuisi olevan tarjolla käypänen yksilö, vaikka ei ihan se säästömalli 1.9 JTDm, mitä on haettu. Tarjolla olisi -07 SW 2.4 JTDm Ti Q-Tronic ajettuna runsaat 100 k. Kaikin varustein, ja kansi + hihna vaihdettu siinä 70 k kohdalla. Hinta olisi kohtuullinen, mutta tuossa kun tutkailin Tullin päätöksiä, niin tuli semmoinen olo, että taitavat rokottaa tuosta veroja jopa jotain 5000 € luokkaa. Se ei ei kyllä sitten enää ole oikein järkevää. Miten mahtavat reagoida ensinnäkin tuohon varustetasoon, kun noita ei koskaan Suomessa näy missään myynnissä? Isompi diesel ja automaatti yhdistettynä tuohon taitavat sitten viimeistellä asian päästörangaistuksin. Hiukan hankalaa arvioida hankkeen lopputulosta, kun noista ei kuitenkaan ole kovin paljon ennakkotapauksia. Alunperin haettu 1.9 manuaalilla on alkanut tuntua tässä hankkeen kestäessä alamittaiselta, mutta onkohan sittenkin järkevintä ottaa ns. hattu kouraan viranomaisen edessä.

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

cri kirjoitti: Miten mahtavat reagoida ensinnäkin tuohon varustetasoon, kun noita ei koskaan Suomessa näy missään myynnissä?
Ei mitenkään ja siksi kannattaa katsella yksilö, johon mahdollisimman moni haluamistasi varusteista on jo valmiiksi ruuvattu kiinni.

Höyni
Viestit: 9
Liittynyt: 07 Syys 2012, 21:32
Car(s): 159 2.4JTDM Q4 TI -08
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Höyni »

Itse vasta tullimiehen kans tekemisissä olin ton oman 2.4 jtdm:n kanssa. Varustelusta ei mitään extraa lyöty kyllä hintaan, mutta neliveto kyllä vähän nosti. Se mikä tossa verottajaa tuntu kiinnostavan oli nuo päästöt 199. Veroprosentiksi pätkähti siis 35% ja veroja 5300€. Ku tuo tarpeeksi hyvän yksilön hyvillä varusteilla niin kannattaahan se. niitä kun ei täältä yksinkertaisesti saa.

Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja cri »

Eli tuota tässä just haen. Mahdollisimman pienillä päästöillä ja hyvillä varusteilla pitää siis auto löytyä. Tuollaisia n. 5000 € veroja näyttää tullin taulukoissa olevan 2.4 JTDm:lle muutamia, eli konevaihtoehtoina ei siis käytännössä kannata katsoa kuin 1.9 tai 2.0 dieseliä ja vielä manuaalilla. Muuten ei oikein kannata. Semmoinen 7000 € ostohinnan päälle tuontikuluja ja veroja on paljon, jos hyvä 4-5 v vanha yksilö maksaa alkujaankin jo n. 14-15000 €.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Tervehdys!

159 SW kuume on todella paha. Saksanmaalta noita on tullut himoittua ja toki nettiautokin on koluttu läpi. Ilmeisen ketjuongelmainen 2.2-moottori ei oikein innosta kun edellisessä autossa (laadukas saksalainen :silent: ) ketjuremppa maksoi töineen 1800€ ja oli lähellä, ettei koko moottori mennyt palasiksi. Kiikarissa olisikin 1,75tbi moottorilla varutustetut mallit. Verotuspäätökset vastaavalla moottorilla ovat kiven alla valitettavasti. Ilmeisesti päästöt vaikuttavat eniten tuohon verotusarvoon?

Onko kukaan harkinnut tuontia tuon uudemman moottorin mallilla?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

^ Ainakin nimim. Jurin on itselleen 1750 TBi Ti:n ulkomailta uittanut. Herra on näemmä tähänkin ketjuun kommentoinut.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Marutei kirjoitti:Ilmeisesti päästöt vaikuttavat eniten tuohon verotusarvoon?
Markkina-arvon määrittää Tulli ja veroprosentin taasen auton päästöt. 2010 mallinen 80tkm ajettu TBi farkku näyttäisi Tullin mukaan olevan markkina-arvoltaan 18.000 euroa. Tästä TBi päästöillä tulee n. 34 % veroprosentti, joten veroa tulisi maksettavaksi vähän päälle 6000 euroa.

Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja cri »

Mahti-järjestelmä antaa 80000 km ajetulle 2010 1.7 159:lle TBi:lle pyyntihinnan 19459,-. Päästöt on 186 g ja siitä esim. Automaagin laskuri antaa veroprosentiksi 22,6%. Siihen lisät päälle, niin saadaan veroja 4890,-. Kumpi arvio on lähempänä totuutta, ettei tule tehtyä hölmöjä ratkaisuja?

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Kiitos nopeista vastauksista! 4500-6000€ veroa voi varmaan pitää jonkinasteisena mittatikkuna kun noita hintoja arvioi.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Omani hain ennen veromuutosta 01.04.2012 joten laskeskelin että on vielä niukin naukin kannattava homma. Autohan on tuo 159 3.2 JTS Q4 ja vm. 06, vaalealla sisutuskella ja nahkapenkeillä jossa on istuinlämmittimet + muita hilppeitä, muuten olisi voinnut olla paremmin varusteltu mutta auto oli hienossa kunnossa ei yhtään parkkipaikkakolhuja ja ajettu 69 tkm , huoltokirjalla joten tämä sitten tarttui kainaloon (aika alkoi loppumaan kesken).

Saksan ilmasto on lempeämpi ja kivet + nastat ei rokota maalipintaa tai laseja, niitä ei löytynyt yhtään, tilanne muuttuu kunhan pääsee talvella Suomessa ajelemaan.... :(

Veroja meni sen 5058,44 Eur. Suomesta olis löytynyt samoja (hinnat jokusen tonnin kalliimpia) mutta ei näin "vähän" ajettuja ja tässä kunnossa. Autoon on ollut hyvin tyytyväinen, ainoa korjaus oli tuo öljynlämpötila/tasoanturin vaihto mikä tuli eteen.

Radion meinaan vaihtaa navigaattori sellaiseen kunhan muilta kiireiltä ehdin.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Rolle »

cri kirjoitti:Kumpi arvio on lähempänä totuutta, ettei tule tehtyä hölmöjä ratkaisuja?
En automaagista tiedä, mutta jos lähtee siitä, että Tullin sivuilla tiedot lienee aika lähellä totuutta, ei mene arvioissa pahasti metsään. Jos päästöt ovat 186 g/km niin veroprosentti on tarkka 32,7.

Mahdista kuvakaappaus liitteenä, näkyy markkina-arvokin eurolleen.
Liitteet
alfa.JPG
(68.05 KiB) Ei vielä ladattu

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja mml »

Mitäköhän mahtais tulla alkupään 939 Spiderille JTDm tekniikalla markkina-arvoksi?
MAHTI ei yllättäen tunne uutta Spideriä laisinkaan... Ottoauton taulukoistakaan ei löydy ainuttakaan järkevästi vrt.kelpoista veropäätöstä.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja cri »

Tarkemmin tutkien mistään netistä löytämästäni verolaskurista ei ole hyötyä. Itse olen nyt vaan yrittänyt hyödyntää taskulaskinta, tullin ohjeita http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/025.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; ja Mahti-järjestelmää http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Tätä kautta olen valitettavasti huomannut myös, että huhtikuun muutosten jälkeen Alfan tuonnin kannattavuus ei ole kaksinen. Alfat on Suomessa itse asiassa aika edullisia Saksaan verrattuna, joten tuoda kannattaa tosiaan vaan sellaisia versioita, joita täällä ei ole. Näissä hintavertailua Suomeen ei oikein voi tehdä, mutta ainakin saa sellaisen kun haluaa. Sopivan yksilön löytäminen on sitten toinen asia. Hyvät ja edulliset varustellut yksilöt kelpaa kummasti saksalaiseille itselleenkin ja myyjähuijareitakin riittää sotkemaan asioita. Kolme kuukautta etsimistä ei näytä olevan kuin vasta alkua.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Jos tuolta mobile.de -hausta karsii yksityiset myyjät pois, niin sillä välttää suurimman osan huijareista? Ja tietysti liikkeistäkin voi vähän katsoa, ettei eksy johonkin häkkimyymälään teollisuusalueen keskellä, jossa on 4 autoa myynnissä. :P

Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja cri »

Myyjänä on todennäköisesti huijari, jos uudehkoa autoa myydään huomattavan halvalla. Jos noihin ottaa yhteyttä, seuraa tuo tuttu kuvio eri versioineen. Tuossa yksi variaatio:

I am a private seller and I am from Blyth, Uk. I bought this car while I was working in Germany , now I`m back to UK and I want to sell it. The car is in perfect condition and it has never been involved in an accident. The paint on this car is in excellent condition and it is original from front to back there is no collision damage present on this car. This car's transmission shifts like it just left the factory.
If you decide to buy my vehicle I can arrange the delivery to your country and a 5 days inspection period.

I would like to inform you that we will use an International Shipping Company for insurance. In United Kingdom this shipping company is very popular and trust worthy.

Let me know if you agree and I will provide you all details regarding shipment and payment.

Waiting for your answer!


Nämä oppii erottamaan kyllä, kun asioita seuraa- Näitä toimii yksityisinä ja liikkeitten nimissä, joten en sinänsä kehottaisi jättämään yksityisiä myyjiä pois laskuista. Kyllä siellä ihan rehellisiäkin myyjiä on joukossa ja kiinnostavia kohteita.

Yksi kokemusperäinen huomio pitää vielä mainita. Englanniksi ei saksalaisille (rehellisille) myyjille paljon kannata kirjoitella. Joko ei vastausta tule ollenkaan, tai sitten vastauksilla ei ole paljon infoarvoa. On siis tärkeää löytää joku, joka pystyy soittelemaan saksaksi suoraan myyjille, jos jostain haluaa lisää tietoa. Jos tuo asiamies on samalla alan tunteva luotettava suomalainen toimija, tulee monta virhettä vältettyä.

Avatar
cri
Viestit: 91
Liittynyt: 18 Heinä 2011, 14:22
Car(s): Alfa 159 1.9 JTDm Ti -09
Fiat 124 Spider 2000 -79
Fiat Punto 1.2 -04

Re: 159 Saksasta - kannattaako?

Viesti Kirjoittaja cri »

Tähän kohtaan yksi ihmettelyn kohde Mahti-järjestelmästä, kun kyseessä on 2009-mallinen 159 1750 TBi. Mallivuosi-kohdassa ei tuota versiota ole 2009-listalla, eli kumpi vertailukohta mahtaa olla lähempänä oikeaa: 1.9 mallia 2009 vai 1.7 mallia 2010? Lopputuloksena saatavissa myyntihinnoissa on sentään parin tonnin ero.

Vastaa Viestiin