Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Mulla pysyy viisari normaalisti sen ensimmäisen numerottoman (80) ja 90 puolessa välissä.
Termostaatti on 87 asteinen.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Garmund kirjoitti: Vajaa viikko ostosta, joku 600km tullu ajettua. Takarenkaat pyörivät vapaasti, testasin äsken myös eturenkaat, ne pyörivät paljon huonommin, kuin takarenkaat.
Alkoi mietityttämään tuo autoni selespeed vaihteisto, kun näköjään jonkunverran huonoja kokemuksia siitä. Mites sen kunnossa pysymistä voisi avittaa? Tietenkin huolehtia vaihteisto -ja sele öljyn vaihdosta ja tarkistella sele öljyn määrä. Kannattaako myös vaihteistoöljyn määrää tarkistella?

Kysytääs vielä käyntilämpötilasta. Näyttäisi itellä olevan ajossa noin 70C, olisiko 80-90C optimi?
Vetarit jarruttelee eturenkaita, ihan normaalia.
kapuaako lämpötila moottoritie ajossa 90c? Se on normaalia, että se heiluu siinä 80-90 välillä kaupunkiajossa, moottoriteillä pitäisi kuitenkin pysyä 90 (näin mun entinen uudellakin termarilla)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Aquatica kirjoitti:Lämpömittari ei ole lineaarinen n. 95% 156:sta. Eli se "70"-viiva on 95% todennäköisyydellä oikeasti 80. Jos viisari ei seilaa pahasti normaalisti (eli esim. parkissa jossain "70" ja 90-välillä, eikä tipahda "70"-viivan alle ajossa) niin pitäs olla kaikki OK. Talvellahan sen huomaa hyvin.
mullon kaikissa 156:ssa ollu termarin vaihdon jälkeen lämmöt hyvinkin tarkkaan 90 sekä mittarin että alfadiagin kautta tiirattuna (ollu V6, TS sele, JTS sele, JTD, JTS). Mittarit on pitäneet paikkansa siis hyvin, osuneet hyvät yksilöt kohdalle?

kaikkiin tosin on joutunut sen termarin vaihtamaan kun ovat poikkeuksetta liian kylmänä käyneet...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tästä ollaan ennenkin puhuttu ihan sinun kanssas. Ilmeisesti sulla on ollut hyvät yksilöt tai vaihtoehtosesti lineaarinen mittari? Täällä tosiaan kaupunkiajossa lämmöt nousee vähän yli 90:n, mutta maantiellä melkotasan "70" ja 90-viivojen puolivälissä. Eli tyhjäkäynti kaupunkissa lämmittää flektin mukaantuloon asti, maantiellä sitten pysyy vakaasti tuolla ylhäällä. Todella kylmällä säällä laskee siihen "70"-viivan tuntumaan, mutta suht hitaasti.

Ja tuo siis ehjällä, uudemmalla termarilla. Vanhalla parkissa ~95 ja heti välittömästi kun auto liikkui, lämpö tipahti "70"-viivalle.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Garmund kirjoitti:
DaViega kirjoitti: JTS:n hihna päätyyn: Jakohihna, kiristin, ohj. rulla (nämä tulevat yleensä sarjan mukana, esim. gates;n hihnasarjassa), vesipumppu, tasapainokaselin hihna ja sen kiristin. vesipumpun vaihto olisi hyvä tehdä joka kerta, onhan se sopivasti esillä hihnaa vaihdettaessa, jos pumppuun tulee vika joutuu taas hihnan vaihtamaan, koska käytettyä hihnaa ei vaan ole järkevä laittaa takaisin.
Apulaitehihna on siinä ja siinä, kunnon kyllä näkee itse, jos halkeamia -> vaihtoon, kiristin on turha vahtaa jos ei kuulu ylimääräisiä ääniä eikä se takertele.

Kyllä kannataa ottaa yhteyttä myyjä liikeeseen (pitkäkin aika ostosta?), takajarrut ja laakerin vaihto samalla kertaa ei ole niin paha rasti, säästyisi aikaa ja vaivaa kun samalla kertaa laittaa kuntoon. paljonko laahaa, taitaa kuitenkin rengas pyöriä vapaasti kun sen pistää pyörimään? vähän "urheilullista ajoa" ja käsijarrun käyttöä aina kun auto jätetään parkkiin, saataa laahaus olla käytön puuteta.
Vajaa viikko ostosta, joku 600km tullu ajettua. Takarenkaat pyörivät vapaasti, testasin äsken myös eturenkaat, ne pyörivät paljon huonommin, kuin takarenkaat.
Alkoi mietityttämään tuo autoni selespeed vaihteisto, kun näköjään jonkunverran huonoja kokemuksia siitä. Mites sen kunnossa pysymistä voisi avittaa? Tietenkin huolehtia vaihteisto -ja sele öljyn vaihdosta ja tarkistella sele öljyn määrä. Kannattaako myös vaihteistoöljyn määrää tarkistella?

Kysytääs vielä käyntilämpötilasta. Näyttäisi itellä olevan ajossa noin 70C, olisiko 80-90C optimi?
sele on mun mielestä tosi hyvä ja toimii kivasti :) mulla ainakaan ollut selespeed -järjestelmässä muuta kun että laatikko posahti 200tkm :mrgreen: öljyt kannattaa tsekast aja vaihdattaa, jos vuotoja lootassa tai muualla niin kannattaa laittaa ajoissa kuntoon. :)

Hekavi
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Heinä 2012, 13:54
Car(s): Seat Leon TSI
ex 156 2.5 V6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hekavi »

mulla ainakin matka ajossa lämmöt pysyy siinä 70 ja 90 puolessa välissä, kaupunkiajossa se sitten kipuaa vähän päälle 90 asteeseen ja näin kuulema viisaampien mukaan on se normaali kyseisessä alfassa.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja roude »

Smacket kirjoitti:Eikös auton pitäisi vähintäänkin käydä aika epämääräisesti jos lambdan yksi johto on poikki? Vai voisiko olla niin että autoon on vaihdettu jokin muu lambda ja "ylimääräiset" johdot pätkitty poikki? :shock:
huomatkaa että ite lambda anturi autossa on uus, mut se liitin mihin se lambda kiinnitetään niin siinä liittimeltä lähtevistä johdoista 1 on katkaistu. eli ite lambda ja sen kaikki 4 piuhaa on ok. huomasin tämän just ku vaihoin uutta lambdaa, autohan käy ihan normaalisti että en sit tiiä mitä vaikutusta tolla piuhalla on :D

otan vaikka kuvan siitä tänään

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja roude »

jkk kirjoitti:^sitä mäkin mietin, koska joskus hairahduin väärälle polulle ja ostin motonetistä yleislambdan jossa oli paljon johtoja, ja ohjeissa neuvottiin olla kytkemättä tiettyjä jos autossa tietty määrä? mutta kuka idiootti pätkii auton omia johtoja, tässä ilmeisesti edellinen omistaja jos oikein ymmärsin?
joo en todellakaan ite menis katkomaan..

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Tässä tulee tyhmä kysymys.

Minkä kaikkien polttimoiden toimintaa hajonneen polttimon valo ilmoittaa kojelaudassa? Tuota nimittäin vähän naureskeli katsastusmieskin, kun kaikki polttimot kyllä ovat ehjät, mutta bonuksena palaa vielä polttimon merkkivalo. Jotain se taisi italialaisista vinoilla :silly:

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1058
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Rekisterikilven valot jää usein huomaamatta, varsinkin päivällä jos katsastaa. Illal taas yleensä itse istuu autossa niin ei paljon näe niitä :lol:
Kantapään kautta vuodesta -93..

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tässä oma versio aiheesta, mitkä sytyttää merkkivalon - Parkit edessä ja takana, sumarit edessä ja takana, sekä rekisterikilven valot. Pakkivalosta ei varmuutta. :-D

Tarkasta, että edessä on oikean kokoiset parkit (H6W). Lisäksi puhdista hapettumat takavaloilta, etenkin rekisterikilven valoilta.


Itellä paloi myös tuo merkkivalo. Syynä oli ryöstäjällä tehdyt ohitusleikkaukset kilven valolla.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Arvaan, että kaikista ulkopuolen valoista poislukien ajovalot ja pitkät (vilkut?).

Mikä perhanan polttimo kuuluu lisäjarruvaloon?
Manuaali sanoo, jotta 3.2Wattinen lasikanta.
Delta ja Autokeskus tarjoaa T5 2.3W. Sellaisen vaihdoinkin jo aikaisemmin, mutta vikavalo palaa.
Heitin vanhan roskiin, muuta 3.x wattia mielestäni polttimossa luki.

Mahdollisesti T6.5 löytyisi 3 wattisena. Ainakin google löysi yhden saksalaisen firman, joka myy..

Lediä löytyisi, mistä tunnistaa jos niissä on vastus valmiina?
Tai vaihtaa kaikki 2.3w ja laittaa esivastuksen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ota ehjä irti ja vie johonkin liikkeeseen / kato siitä ehjästä malli. Kuten itsekin kironnut, T4W ja H6W on hyvin lähelle samannäköisiä ja tuo T4W on "hieman" halvempi - edellinen omistaja lätkinyt etuparkeiksi moiset. PRkl!

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

roude kirjoitti:huomatkaa että ite lambda anturi autossa on uus, mut se liitin mihin se lambda kiinnitetään niin siinä liittimeltä lähtevistä johdoista 1 on katkaistu. eli ite lambda ja sen kaikki 4 piuhaa on ok. huomasin tämän just ku vaihoin uutta lambdaa, autohan käy ihan normaalisti että en sit tiiä mitä vaikutusta tolla piuhalla on :D otan vaikka kuvan siitä tänään
Nyt menee tosi mutusteluksi, mutta muistaisin nähneeni netin ihmemaailmassa katin toiminnan huijausnysväyksiä joissa tinataan vastus tai diodi tiettyjen johtojen väliin ja pannaan ehkä 1 johto poikki. Lampdan omat piuhat on vähän huonoja tinattavia, mutta johtosarja on normaalia, tai sitten on hyppylankatyyppinen laitettu johonkin liittimeen. Siis tämä oli tosiaankin mutua.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2859
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

alfa 156 v6 kirjoitti:mullon kaikissa 156:ssa ollu termarin vaihdon jälkeen lämmöt hyvinkin tarkkaan 90 sekä mittarin että alfadiagin kautta tiirattuna (ollu V6, TS sele, JTS sele, JTD, JTS). Mittarit on pitäneet paikkansa siis hyvin, osuneet hyvät yksilöt kohdalle?

kaikkiin tosin on joutunut sen termarin vaihtamaan kun ovat poikkeuksetta liian kylmänä käyneet...

Mun "uudessa" JTD:ssä moottorin lämmettyä mittari näyttää aika tarkalleen 90 asteen lämpöjä. Hyvä näin.
Alfa164Super3.0A M-B Sprinter 313 Kawasaki ZRX1200S

La vita è

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

edit: lukihärö

stinger
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Marras 2011, 20:49
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja stinger »

Tulipa tuossa aamutuimaan testattua ensimmäistä kertaa penkinlämmitintä. Valo palaa, mutta lämmintä ei tule nimeksikään.

Minkälainen homma noiden penkin päällysten irroittaminen on, jos vaikka joskus joutessaan askartelisi vastusten vaihdon?

Ja olisiko yleisessä tiedossa sopivaa tarvikeosaa, kun alkuperäisestä pyydetään 130 euroa kappaleelta (tarvitaan 2/penkki)?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

stinger kirjoitti:Tulipa tuossa aamutuimaan testattua ensimmäistä kertaa penkinlämmitintä. Valo palaa, mutta lämmintä ei tule nimeksikään.

Minkälainen homma noiden penkin päällysten irroittaminen on, jos vaikka joskus joutessaan askartelisi vastusten vaihdon?

Ja olisiko yleisessä tiedossa sopivaa tarvikeosaa, kun alkuperäisestä pyydetään 130 euroa kappaleelta (tarvitaan 2/penkki)?
Kannattaa unohtaa koko homma,parhaiten se lämmittää kun ajattelee et se toimii ni tuntuu lämpimältä ? Ei italialaisessa autossa kuulu olla rektaalinlämmitintä...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Meilläkin ne toimii. Siis päätellen siitä, että -35c lämpötilassa kun penkinlämmittimen laittoi päälle, syveni käyntiääni selkeästi ja kierrokset laski. Muuta efektiä se ei sitten tehnytkään, paitsi hanttarin puolella. Tosin se vaikutti moottorin käyntiin täysin identtisesti kuljettajan puolen lämmittimen kanssa: toinen lämmitti, toinen ei. :D

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja V6 »

kyllähänä ne on aina toiminut, mutta eikai ne näin kesällä paljon lämmitä
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

stinger kirjoitti:Tulipa tuossa aamutuimaan testattua ensimmäistä kertaa penkinlämmitintä. Valo palaa, mutta lämmintä ei tule nimeksikään.

Minkälainen homma noiden penkin päällysten irroittaminen on, jos vaikka joskus joutessaan askartelisi vastusten vaihdon?

Ja olisiko yleisessä tiedossa sopivaa tarvikeosaa, kun alkuperäisestä pyydetään 130 euroa kappaleelta (tarvitaan 2/penkki)?
Ai ne on noin kalliita? No, ei kyllä tullut mieleenkään että olisin käynyt hintaa kysymässä kun ei tuo omassakaan toimi...

Eikös noita saa tarvikkeena muutamalla kympillä per jakkara, saanee toimimaan alkuperäisesta nappulasta pienellä askartelulla.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ihan kohtuu hinnoissa on, kyllä noita on huomattavasti tyyriinpinä myyty. Periaatteessa tuo ei ole paha homma, penkki tetysti pitää irrottaa.
Pahin rasti taitaa olla verhoilu haa'at jotka tarvii omat pihdit, muilla pihdeillä tusaaminen on turhauttavaa.

Jos on käytössä yleismittari, niin saa aika äkkiä selville kumpi on rikki, kytkentä noissa on kuitenkin niin, että jos toinen hajoaa niin kumpikaan ei toimi. jos se selkänojan vastus on rikki, niin melkein on parempi ohittaa se, sen vaikutus lämmitykseen on aika pieni
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja quppe »

Minkälainen kierrosrajoitin TS:ssä pitäisi olla (mekaaninen vai elektroninen) ja mihin asti se pitäisi antaa kierrättää? jos joku on uskaltanu kokeilla niinkuin minä tämän ja ainoan kerran: 8000rpm/min asti meni mittari kunnes vaihdoin isompaan säälistä :crazyeyes: ( En huomannut kierroksia muutakun viime tinkaan, joten ei ollut tahallista rajoittimen hakua ) .. eli ei tullut rajoitin vastaan tuossa kohtaa.. :lol:

PS. En revittele autollani, joten antakaa tämän kerran anteeksi :wink:
Viimeksi muokannut quppe, 25 Elo 2012, 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kai siellä jossain tulee mekaaninenkin rajoitus vastaan :mrgreen:

Olikohan joku vähän yli 7krpm (1999 mallinen 2.0)
VMP

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

mulla ainakin rajotin ottaa 1 vaihteella n. 7000 rpm vastaan selespeedissä^^

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja quppe »

Joo muistelin että edellisessä, joka oli myöskin Sele about 7200rpm otti rajotin.. Mulla on sitten joku kisa kone.. :wink: tai oli jos siellä 8k/rpm lukemis kierrättelee :lol:

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^sun koneen on laittanut kaveri joka tekee kisakoneita, älä riko sitä, et noin hyvin laitettua konetta muualta saa!! :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllä täällä ottaa melkolailla tasan 7050rpm:n kohdalla rajotin vastaan - yhden kerran kokeillut :P

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja quppe »

jkk kirjoitti:^sun koneen on laittanut kaveri joka tekee kisakoneita, älä riko sitä, et noin hyvin laitettua konetta muualta saa!! :)
Ainiin muistelinkin että ei ole ihan normaali tapaus ja en riko! :wink:

stinger
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Marras 2011, 20:49
Paikkakunta: Hki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja stinger »

DaViega kirjoitti:Ihan kohtuu hinnoissa on, kyllä noita on huomattavasti tyyriinpinä myyty. Periaatteessa tuo ei ole paha homma, penkki tetysti pitää irrottaa.
Pahin rasti taitaa olla verhoilu haa'at jotka tarvii omat pihdit, muilla pihdeillä tusaaminen on turhauttavaa.

Jos on käytössä yleismittari, niin saa aika äkkiä selville kumpi on rikki, kytkentä noissa on kuitenkin niin, että jos toinen hajoaa niin kumpikaan ei toimi. jos se selkänojan vastus on rikki, niin melkein on parempi ohittaa se, sen vaikutus lämmitykseen on aika pieni
Pienellä etsiskelyllä löytyi tällainen ohje. On kylläkin nahkapenkeille, mutta samalla lailla taitaa olla kangaspenkeissäkin päälliset kiinni?

http://www.alfisti.net/627.2.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Viiteenkymppiin näyttäis saavan tuota Waecon tarvikelämmitintä kahdelle penkille. Saa kytkettyä myös alkuperäiseen katkaisimeen.

Mites muuten airbagin valon kanssa käy, kun irrottaa penkin liittimen? Riittääkö että on virrat pois vai tarviiko irrottaa akku, ettei valo syty palamaan?

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1058
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Cadamuro kirjoitti:Mites muuten tuo lämpötila-anturi tekee hajotessaan? Mittari on heilunut pitkän aikaa holtittomasti, vähän aikaa toimii hyvin, yleensä kylmänä. Mutta kun lämmöt nousee 90 asti niin mittarii piikittää nopeilla liikkeillä tappiin asti. Aina kuuluu semmoista tiktiktik ääntä kun mittari hakkaa koilliseen. Kerran oli mittari kädessä kun epäilin että siinä olisi vika mutta ei näkynyt mitään. Voiko anturi aiheuttaa tuommoista nopeaa nykimistä?
Tietoa? Vieläkin sama probleemo vaivaa.
Kantapään kautta vuodesta -93..

LmR
Viestit: 13
Liittynyt: 06 Elo 2012, 23:12
Car(s): ex: 156 GTA Selespeed
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja LmR »

Apua/vinkkejä kaipailisin. GTA alkanut pitää kurnuttavaa ontonomaista, oikeastaan hieman dieselmäistä ääntä. Ääni kuuluu takimmaisesta sylinteriryhmästä, jakopään puolelta.

Hieman hankala paikantaa tuota tarkasti, tänään kuuntelin (hetken aikaa käytin konetta) niin arvelin tuon kuuluvan jakopään suojakotelon sisältä, kun taas eilen ajon jälkeen lämpimällä koneella tuota en olisi paikantanut tuohon jakopäähän, vaan tuohon takimmaiseen kanteen (ja tuolloin tuo kuulosti muutenkin mielestäni tämänpäiväistä kovemmalta).

Jakopäänhihnassa en nähnyt kulumisen/hankautumisen merkkejä, joten tuo tuskin mihinkään hankaa. Hihna vaihdettu syksyllä 2010. Kilometrit ei lähelläkään täyttä. Öljyt vaihdettu 2k sitten, seleniaa käytetty. Öljy asteikon ylärajalla.

Muita oireita ei ole (kop kop), ainoastaan tuo ääni. Äänen kuulee ohjaamoon ainoastaan tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla, normaalissa ajossa tuota ei muuten kuule. Ääni saattaa hävitä kierrosten myötä, tai sitten peittyä muihin ääniin. Ajattelin kysyä ensin täältä viisaammilta neuvoa, ennen kuin enempää käytän konetta.

Osaatteko sanoa, mikä tuosta on menossa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oma arpa: ajoituksenmuunnin (kai tuossakin se on samalla tavalla kuin tessussa, "kulutustavaraa"?), joku rullista tai kiristimistä tai ohjureista jakopään tai apulaitehihnan puolella... Onneksesi mun arvat harvoin voittaa. :roll:

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^jos esim rallattaa, niin eikö se voi johtua myös hieman löystyneestä hihnasta?

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

Aquatica kirjoitti:Oma arpa: ajoituksenmuunnin (kai tuossakin se on samalla tavalla kuin tessussa "kulutustavaraa")
bussossa ei ole ajoituksenmuunninta.. :wink: siis jos oli tuosta nimi LmR:n Gta:sta kyse..

LmR
Viestit: 13
Liittynyt: 06 Elo 2012, 23:12
Car(s): ex: 156 GTA Selespeed
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja LmR »

Pitääpä koittaa käyttää tuota ilman jakopään ylintä suojamuovia. Jos sais tarkennettua tuon äänen lähdettä, ei kuitenkaan mikään kiva ääni. Tuo on vaan niin ahdas tila, miten päin tuo suoja pitää ottaa tuosta pois? Ottaa kiinni edestä, takaa ja sivuilta.

Jostain koneen yläosasta tuo ääni kuitenkin tulee, takimmaisesta kannesta. Siltä se ainakin kuulostaa :roll:

jmi
Viestit: 1507
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cadamuro kirjoitti:
Cadamuro kirjoitti:Mites muuten tuo lämpötila-anturi tekee hajotessaan? Mittari on heilunut pitkän aikaa holtittomasti, vähän aikaa toimii hyvin, yleensä kylmänä. Mutta kun lämmöt nousee 90 asti niin mittarii piikittää nopeilla liikkeillä tappiin asti. Aina kuuluu semmoista tiktiktik ääntä kun mittari hakkaa koilliseen. Kerran oli mittari kädessä kun epäilin että siinä olisi vika mutta ei näkynyt mitään. Voiko anturi aiheuttaa tuommoista nopeaa nykimistä?
Tietoa? Vieläkin sama probleemo vaivaa.
Jos lämpötila-anturi hajoaa niin flekti pyörii koko ajan ja ruiskun valo palaa. Eli kun ei saa lämpöarvoja niin varmuuden vuoksi pyörittää myös flektiä.

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1058
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Ok, kiitos! Alkukesästä(?) oli ainakin ruiskunvalo kokoajan päällä, ei sammunut vaikka yritti nollailla, vikakoodina oli "Thermal protection intermittent" ja lambdasta jotain valitti, vaikkei ollut mitään käyntihäiriöitä. Sitten ruiskunvalo vain yhtäkkiä sammui. Enpä ole nyt vähään aikaa vikakoodeja jaksanut lukea kun auto toimii muuten loistavasti (koputikop) Mikähän tuon mittarin pomppimisen sitten aiheuttaisi..
Kantapään kautta vuodesta -93..

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

LmR kirjoitti:Pitääpä koittaa käyttää tuota ilman jakopään ylintä suojamuovia. Jos sais tarkennettua tuon äänen lähdettä, ei kuitenkaan mikään kiva ääni. Tuo on vaan niin ahdas tila, miten päin tuo suoja pitää ottaa tuosta pois? Ottaa kiinni edestä, takaa ja sivuilta.

Jostain koneen yläosasta tuo ääni kuitenkin tulee, takimmaisesta kannesta. Siltä se ainakin kuulostaa :roll:
Ota samalla apulaitehihna pois niin saat rajattua aikas hyvin noita mahdollisa "äänilähteitä"pois. Samalla kun sulla on suojat irti niin näät fikkarilla kurkkimalla jakohihnan kiristimen säädön, tarkista että on merkissään. Suoja nousee kyllä pois paikaltaan ilman kikkailuja kunhan kaikki kiinnitykset on avattu.

EDIT: Laitetaas kuitenkin pieni "ehkä" tohon suojan irroitukseen kun hokasin että kyse onkin GTA:sta, voi hieman poiketa tosta "normi" bussosta?
Viimeksi muokannut fahlsjy, 30 Elo 2012, 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

autoilija
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 15:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja autoilija »

Tukivarsien, koiranluide ja iskareiden vaihtoon kommentoitiin että:
Finest kirjoitti:^uusilla pulteilla, muttereilla (ja prikoilla) voi olla käyttöä, riippuen missä kunnossa vanhat on.
Ainakin iskarien alapäähän.
Mistään ei tietenkään löydy tietoa minkä kokoisia pultteja ja muttereita tarvitaan? Ois helpompi käydä rautakaupassa ennen kuin auto on pukilla... Onko K-Raudan kilohintaiset pultit ok alustan osiin, vai tartteeko olla spesifisempiä pultteja.

Ihmettelin kontissa pyöriessä, että mistäs farmarin takakontin verhoilut alkaa irtoamaan, että pääsee takaiskarit irrottamaan?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^autokeskukselta saa ainakin juuri oikeat, mun mielestä vähän kalliit, ostin sieltä itse iskarin alapään pultit 12,5 e kipale.

En farkkua tunne,mutta sedanissa riittää kun vetää niitä verhoiluja sivuun niin että käsi ja työkalu mahtuu sinne.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

autoilija kirjoitti:Tukivarsien, koiranluide ja iskareiden vaihtoon kommentoitiin että:
Finest kirjoitti:^uusilla pulteilla, muttereilla (ja prikoilla) voi olla käyttöä, riippuen missä kunnossa vanhat on.
Ainakin iskarien alapäähän.
Mistään ei tietenkään löydy tietoa minkä kokoisia pultteja ja muttereita tarvitaan? Ois helpompi käydä rautakaupassa ennen kuin auto on pukilla... Onko K-Raudan kilohintaiset pultit ok alustan osiin, vai tartteeko olla spesifisempiä pultteja.

Ihmettelin kontissa pyöriessä, että mistäs farmarin takakontin verhoilut alkaa irtoamaan, että pääsee takaiskarit irrottamaan?
K-Raudan kilopultit on liian pehmeitä auton alustaan, joten kovempia vaan hankkimaan, eikä niitä saa myöskään Motonetistä.

Avatar
Alfa 33 QV
Viestit: 115
Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfa 33 QV »

156 takapenkki, onkos sen irroittamiseen jotain hyviä niksejä näin ennen kuin aloittaa työn ja pähkäilyn? Jos joku on irrotellut niin vois kertoa pahimmat sudenkuopat, kiitokset etukäteen.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

autoilija kirjoitti:Tukivarsien, koiranluide ja iskareiden vaihtoon kommentoitiin että:
Finest kirjoitti:^uusilla pulteilla, muttereilla (ja prikoilla) voi olla käyttöä, riippuen missä kunnossa vanhat on.
Ainakin iskarien alapäähän.
Mistään ei tietenkään löydy tietoa minkä kokoisia pultteja ja muttereita tarvitaan? Ois helpompi käydä rautakaupassa ennen kuin auto on pukilla... Onko K-Raudan kilohintaiset pultit ok alustan osiin, vai tartteeko olla spesifisempiä pultteja.

Ihmettelin kontissa pyöriessä, että mistäs farmarin takakontin verhoilut alkaa irtoamaan, että pääsee takaiskarit irrottamaan?
Koot oli joskus paperilapulla, varmaan jo hävinnyt.
Auto rampille tms. alapuolelta pystyy hyvin mittaamaan tönärillä.
Nämä tarkastin: kokonaispituus, halkaisija, kierreosan pituus, kovuus.
Itse hain Hämeen Pultista /Berner pultista, alkuperäinen taisi olla kovuudeltaa 10,9. Niitä ei ollut sopivan kokoisina, joten tuli 12,9:ä tilalle.

Ne kilo pultittuppaa olemaan pehmeämpiä eivätkä hienokierteisiä.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Alfa 33 QV kirjoitti:156 takapenkki, onkos sen irroittamiseen jotain hyviä niksejä näin ennen kuin aloittaa työn ja pähkäilyn? Jos joku on irrotellut niin vois kertoa pahimmat sudenkuopat, kiitokset etukäteen.
Jos oikein muistan, niin etulaidassa on kaksi pulttia. Ne pois ja nostamalla lähtee.
Takaosa on kiinni käpälillä/kynsillä.

Edit: selkänojasta ei hajua.
Viimeksi muokannut Finest, 30 Elo 2012, 14:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1058
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Alfa 33 QV kirjoitti:156 takapenkki, onkos sen irroittamiseen jotain hyviä niksejä näin ennen kuin aloittaa työn ja pähkäilyn? Jos joku on irrotellut niin vois kertoa pahimmat sudenkuopat, kiitokset etukäteen.
Istuinosa on ainakin kahella kuusiomoloruuvilla kiinni sieltä etuosasta, ei aiheuta mitään toimenpiteitä! Selkänojaosan irrottanu vaan 155:ta että en tiedä onko samanlainen, joten en uskalla neuvoa. Ruuvit sielläkin on varmaan alhaalla, sen istuinosan alapuolella, joten otat ensin istuinpenkin irti ja luulisi näkyvän mitkä ruuvit pitää sitä selkänojaosaa kiinni alapuolelta. Yläpuolen ruuvit varmaan pitää irrotella peräkontin puolelta(?) Enpä ole varma.

e:finest kerkes
Kantapään kautta vuodesta -93..

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^selkänoja on vittumainen, mut kun sen kerran tekee niin ei sit mitään, eli jommasta kummasta sivusta ja yläpuolelta vedät ittees päin ja sit hiukanriuhdot jotta se koukku jolla se on kiinni irtoaa, sit seuraava puoli. Ja riuhtomisella en tarkoittanut että niin kovaa rakenteet mukaan :D Niin joo, selkänojien 2 kuusiokolo pulttii(alhaalla) voi olla aika tiukassa!

E: pultit auki ekana, Cadamuro: ei ole kontin puolella mitään ruuveja 156 :)

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

autoilija kirjoitti:Tukivarsien, koiranluide ja iskareiden vaihtoon kommentoitiin että:
Finest kirjoitti:^uusilla pulteilla, muttereilla (ja prikoilla) voi olla käyttöä, riippuen missä kunnossa vanhat on.
Ainakin iskarien alapäähän.
Mistään ei tietenkään löydy tietoa minkä kokoisia pultteja ja muttereita tarvitaan? Ois helpompi käydä rautakaupassa ennen kuin auto on pukilla... Onko K-Raudan kilohintaiset pultit ok alustan osiin, vai tartteeko olla spesifisempiä pultteja.

Ihmettelin kontissa pyöriessä, että mistäs farmarin takakontin verhoilut alkaa irtoamaan, että pääsee takaiskarit irrottamaan?
Itse tilasin takapäähän iskarien alapäänpultit Heikalta. Etupäähän kävin hakemassa Autokeskuksesta kun oli kiirus. Autokeskuksen pultissa oli kuitenkin eri kierre kuin alkuperäisessä, joten kannattaa pyytää sopiva mutterikin. Ainakin tuossa omassa se oli neliskanttinen jota varten on lovi siinä haarukassa mihin iskari upotetaan. Tiedä sitten onko vuosimalleissa eroa.
Kyseessä siis kolmannen kuvan ylempi mutteri http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=10755" onclick="window.open(this.href);return false; joka on siis kuvan vehkeessä tavallinen mutteri.

Etenkin takana pultit olivat todella tiukassa. Mutterit lähtivät kyllä suht helposti, mutta pultit eivät pyörineet edes 2m jatkovarren kanssa. Kätevin ratkaisu oli leikata pultin kanta pois, jonka jälkeen poikittaistangon ja sen metalliholkin saa pois pultista. Sen jälkeen pultin katkaistuun päähän lekalla "ihan *tun kovaa" niin se lähtee pikkuhiljaa liikkeelle.

Farkun takakontin verhoilut lähtevät irti jotakuinkin näin:
Irroita penkin selkänojan ja oven tiivisteen välinen muovikäikäle. Alapäästä se on ruuvilla (vai olikohan se painettava muovitappi?) kiinni. Näkyy kun kääntelet selkänojaa, se on siellä alhaalla melko hankalasti. Yläpäästä muovi on kiinni sellaisella muovikoukulla. Tämän rakenteen näet kun raotat muovia jommalta kummalta sivulta. Muistaakseni pientä väkivaltaa käyttäen nostetaan ylöspäin. Itse verhoilussa saattoi olla jokunen ruuvi, mutta sen muovikäikäleen irroittamisen jälkeen pääsee kääntämään verhoilua ja näkee paremmin tarvitseeko muualta aukoa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

stinger kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Ihan kohtuu hinnoissa on, kyllä noita on huomattavasti tyyriinpinä myyty. Periaatteessa tuo ei ole paha homma, penkki tetysti pitää irrottaa.
Pahin rasti taitaa olla verhoilu haa'at jotka tarvii omat pihdit, muilla pihdeillä tusaaminen on turhauttavaa.

Jos on käytössä yleismittari, niin saa aika äkkiä selville kumpi on rikki, kytkentä noissa on kuitenkin niin, että jos toinen hajoaa niin kumpikaan ei toimi. jos se selkänojan vastus on rikki, niin melkein on parempi ohittaa se, sen vaikutus lämmitykseen on aika pieni
Pienellä etsiskelyllä löytyi tällainen ohje. On kylläkin nahkapenkeille, mutta samalla lailla taitaa olla kangaspenkeissäkin päälliset kiinni?

http://www.alfisti.net/627.2.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Viiteenkymppiin näyttäis saavan tuota Waecon tarvikelämmitintä kahdelle penkille. Saa kytkettyä myös alkuperäiseen katkaisimeen.

Mites muuten airbagin valon kanssa käy, kun irrottaa penkin liittimen? Riittääkö että on virrat pois vai tarviiko irrottaa akku, ettei valo syty palamaan?
Pätee sama ohje. Arbagistä ei tarvitsehuolehtia niin kauan kuin ei virtoja käytä päällä. Tarvikelämmittimien kanssa sitten kannattaa olla tarkkana penkkien kiinityskohtien kanssa, ettei vaan vastuksen langat pääse koskemaan hakoihin tai muuhun metalliin, voi kulua poikki ja taas olisi sama homma edessä :-D
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

LmR
Viestit: 13
Liittynyt: 06 Elo 2012, 23:12
Car(s): ex: 156 GTA Selespeed
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja LmR »

LmR kirjoitti:Apua/vinkkejä kaipailisin. GTA alkanut pitää kurnuttavaa ontonomaista, oikeastaan hieman dieselmäistä ääntä. Ääni kuuluu takimmaisesta sylinteriryhmästä, jakopään puolelta.

Hieman hankala paikantaa tuota tarkasti, tänään kuuntelin (hetken aikaa käytin konetta) niin arvelin tuon kuuluvan jakopään suojakotelon sisältä, kun taas eilen ajon jälkeen lämpimällä koneella tuota en olisi paikantanut tuohon jakopäähän, vaan tuohon takimmaiseen kanteen (ja tuolloin tuo kuulosti muutenkin mielestäni tämänpäiväistä kovemmalta).

Jakopäänhihnassa en nähnyt kulumisen/hankautumisen merkkejä, joten tuo tuskin mihinkään hankaa. Hihna vaihdettu syksyllä 2010. Kilometrit ei lähelläkään täyttä. Öljyt vaihdettu 2k sitten, seleniaa käytetty. Öljy asteikon ylärajalla.

Muita oireita ei ole (kop kop), ainoastaan tuo ääni. Äänen kuulee ohjaamoon ainoastaan tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla, normaalissa ajossa tuota ei muuten kuule. Ääni saattaa hävitä kierrosten myötä, tai sitten peittyä muihin ääniin. Ajattelin kysyä ensin täältä viisaammilta neuvoa, ennen kuin enempää käytän konetta.

Osaatteko sanoa, mikä tuosta on menossa?
Nonni, yläsuojahan lähti helposti pois, hieman piti taittaa että mahtui. Kaikki näytti hyvältä ja auton käynnistettyäni mitään ylimääräistä ääntä en kuullut. Kurnutus oli poissa. Suoja takaisin ja ääni vieläkin poissa. Tunnin koelenkinkin ajoin, ja vieläkin kaikki hyvin. No, mysteeriksi jäi, toivottavasti tuo ei palaa.

Vastaa Viestiin