Brera

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jannee
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Helmi 2009, 17:35
Car(s): Chrysler 300C. Ducati 748
Paikkakunta: Pirkkala

Brera

Viesti Kirjoittaja Jannee »

Tervehdys kaikki alfistit. Muutaman vuoden jälkeen tuli tehtyä paluu talliin ostamalla Brera vm,2006 3,2 V6 Q4 nelivedolla.
On kyllä aivan mahtava auto ajaa ja omistaa. Varsinkin nyt näillä keleillä :-D
Auto on 2 vuotta sitten tuotu Saksasta tänne, eli kaikki auton manuaalit ja kirjat ovat saksaksi, josta en ymmärrä yhtään mitään. Niistä ei paljoa apua ole, kun johonkin haluaisi vastauksen. Niimpä ajattelin esittää kysymykseni teille.
Olisi pari asiaa ja olisin kiitollinen, jos voisitte auttaa niissä.

- Ensimmäinen on, että kylmänä, kun käynnistää auton niin öljyn länpötila mittarissa oleva tippakannu vilkkuu jonkin aikaa. Moottorin vähän lämmettyä lopettaa vilkkumisen. Ensimmäisen kerran, kun huomasin tuon tuli kylmä hiki pintaan. Auto saman tien sammuksiin ja tarkistamaan öljyt ym. Kaikki oli ihan kunnossa.
Eli onko tuo ihan normaalia ja auto kertoo sillä vaan, että öljy on kylmää ja siinä kaikki? Onko 159 samanlainen homma?
- Toinen asia on ratin napsuminen kylmänä käännettäessä rattia edes takas. Vähän samanlainen ääni, minkä villku pitää palauttaessaan. Lueskelinkin, että 159 omistajilla joillakin on sama "ominaisuus" :wink:
Olisiko joku mahdollisesti saanut paikallistettua, mistä tuo ääni tulee?
Ensviikolla auto menee kylläkin käymään pajalla tuon ratin napsumisen takia. Toivottavasti siellä selviää jotain, mistä tuo ääni tulee.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6686
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Ainakaan mun 159:ssä ei vilku mitään, edes silloin, kun näytön mukaan oli puolet öljyistä jäljellä. Ratinaakaan ei kuulu, ajettu muistaakseni 31 tkm.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2335
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Tästä saat ladattua tarvittavat dokumentit.
http://aftersales.fiat.com/elum/home.aspx
Kuva

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Hieno auto! Tervetuloa joukkoon takaisin 8)

En usko että valo vilkkuu jos kaikki kunnossa, eli pikimiten kannattaa tarkistuttaa. Kerro sitten mistä oli kyse. Anturi vika kenties?
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Itellä oli samanlainen laite viime talvena eikä em. naksuja ja vilkkumista tapahtunut, mutta onnittelut ostoksesta onhan se hieno ajaa ja katsella, vaikka kohta joku (Breraa ajamaton) varmaan alkaa haukkumaan gm lähtöistä konetta.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Ennen wanhaan (huimina Corolla-vuosina) oli markkinoilla öljynsuodattimia, jotka pääsivät seistessä valumaan "kuivaksi". Mikä taas erityisesti kylmäkäynnistyksissä aiheutti öljynpaineissa vajetta. Jakoketjujen kilinää, öljynpaineen merkkivalojen vilkkumista... Mahtaisko olla mahdollista, että tällainen vika voisi olla nykysuodattimen kanssa? Onko tuossa koneessa suodatin yleensäkään sellaisessa asennossa, että olisi mahdollista valua tyhjäksi?

Joko viallinen suodatin, tai kontaktiviasta kärsivä/muutoin vikaantunut anturi ne olisi ekat veikkaukset. Tokihan kyseessä voi olla vikaantunut pumppukin, joten kannattanee selvitellä ennen pidempiä ajoreissuja. Voi pahimmassa tapauksessa käydä kalliiksi.

jukka22
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super
Paikkakunta: Hollola

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja jukka22 »

Kannattaa tarkistaa minkä värinen ohjaustehostinöljy on, jos on punainen niin vaihto vihreään on paikallaan. Mun autossa oli eri suositukset konehuoneessa tarrassa kuin ohjekirjassa, myöhemmin selvisi että suositus on vaihtunut ohuemman viskositeetin nesteeseen, Tutela Gl-R on nykysuosituksen mukainen neste.
Omassa vanhat nesteet aiheuttivat pykällystä käännettäessä kylmänä, sekä pakkasilla kovan äänen käynnistettäessä. Molemmat katosivat sittemmin. Onnea autolle, ehkä täälläkin joskus on sellainen...

- Jukka

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Eikös käyttäjät, jotka ovat ovat joutuneet vaihtamaan ohjausvaihteen, oli puhunnut myös ratin napsumisesta?

Ei vilku saman vuosimallin 2.2 159. Taitaa olla anturi vika, ei 'haista' kylmää öljyä tai muuta vastaavaa, anturihan tarkkailee vain öljynlämpötilaa ja määrää?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Jannee
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Helmi 2009, 17:35
Car(s): Chrysler 300C. Ducati 748
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Jannee »

No hyvä tietää ettei tuo valon vilkkuminen ole normaalia. Pitää ensiviikolla sanoa tuosta valon vilkkumisesta, että selvittävät sen samalla siellä huollossa, kun katsovat tota rattia hommaa.
On toi kyllä vähän outo juttu, kun ihan kylmänä käynnistettäessä tosiaan vilkuttaa vähän aikaa, mutta jos kone on vähänkin lämmin niin ei mitään. Luulisi että aina käynnistettäessä vilkuttelisi, jos ei nosta painetta/pumpussa vikaa.
Parempi varmaan olla ajelematta, ettei tosiaan mitään suurempaa vahinkoa pääse syntymään.
Tosta öljynsuodattimesta en osaa sanoa, missä sijaitsee.
Tehostimessa on tällä hetkellä punaiset nesteet sisällä. Pitää nekin vaihtaa, jos suositus on kerta vaihtunut notkeempaan öljyyn.

Kiitoksia kaikille vastauksista ja pujazuba:lle kiitos linkistä mistä voi ladata dokumentteja.
Ilmoittelen kuinka asia etenee......

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Saikos muuten Breraa nelikkona millään aavistuksen pihimmällä koneella kuin tuolla 3.2 bensakrematoriolla? Hieno auto mutta ei mulla lompuuki kestä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Suba »

^ Eipä tainnut saada. Kiisseli ja 2,2:nen oli vajaa vetoisia.
One life, live it!

Jannee
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Helmi 2009, 17:35
Car(s): Chrysler 300C. Ducati 748
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Jannee »

Itseäni myös pelottaa tuo ohjausvaihde (hammastanko). 159 on noita mennyt ainakin mitä olen täältä lueskellut.
On aika arvokasta ruveta sitä vaihtamaan
Toivottavasti on noin mitenkä DaViega sanoi, että kyseinen valo ilmoittaa vain öljyn lämpötilan ja määrän, eikä öljynpainetta.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ei se mitenkään voi painetta mitatta, sehän ui öljypohjassa. syttyykö valo mittaristoon? jos paineessa on häikkää, niin silloin syttyy valo myös mittaristoon
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

villeeh
Viestit: 79
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 19:15
Car(s): 156 V6 FL
Ex:147 FL 2.0 ts, Giulietta 1.4MA, Brera 2.2, GT 3.2, 159 2.4Jtdm, 166 V6 FL, 156 V6 FL, 156 1.8ts
Paikkakunta: espoo

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja villeeh »

Hammastanko meni vaihtoon 44 tkm:ssa, sen kanssa pitää olla tarkkana hankintahetkellä.
Ohjauksen napsumista ääriasennoissa oli omassakin yksilössä ensimmäisten pakkasten aikaan, muttei enää. Mitään sille ei oo tehty.
Öljyvalon ei pitäisi vilkkua. Kannattaa kokeilla vaikka sulakkeen vaihtoa, maksaa euron.

Jannee
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Helmi 2009, 17:35
Car(s): Chrysler 300C. Ducati 748
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Jannee »

Mittaristoon ei syty valoo. Ainoastaan tuo lämpötilan valo vilkkuu.
Tuolla on nyt ajettu 65 tkm. Silloin kun autoa koeajoin lähtö tehtiin autoliikkeen lämpösestä hallista ja kaikki ohjauksessa
tuntu sillon olevan kunnossa, kun sitä testasin.
Nyt kun auto on yöt pihalla viileessä, niin aamusin tosiaan kylmänä pitää tuota ihme napsumista, eikä rattia tarvitse kääntää kuin 1/4 kierrosta. Kokonaisen kierroksen aikana napsuu noin 4-5 kertaa. Sitten tosiaan vähän aikaa, kun ajaa ja paikat lämpiää niin ei mitään :shock:

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

Tuo vilkkuttelu vaikuttaa tosiaan öljyn lämpötilan ja tilavuuden anturilta, ei aiheuta huolia mutta saisihan tuokin toimia kun kerran mittari autosta löytyy. Tilasin juuri tuon anturin omaan 2.2:een Heikalta, alkuperäisosan joutuu laittamaan kun tarviketta ei tunnu löytyvän. Hinta kokonaisedulliset 240€.

Jannee
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Helmi 2009, 17:35
Car(s): Chrysler 300C. Ducati 748
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Jannee »

Pientä päivitystä breran tilanteeseen. Aamulla vein auton huoltoon puoli 11 niinkuin aika oli sovittu.
Tiskillä sanottiin, että menee noin 2h, kun purkavat ratin ja katsovat mikä siellä pitää sitä naksuntaa. Samalla lupasivat vilkaista tota öljyn lämpötila-anturia. Ajattelin mielessäni, että ompas nopeaa toimiin jos tossa ajassa meinaavat......

Päivä meni töissä ja ihmettelin, kun soittoa ei kuulu. Siinä 4 aikaan päätin soittaa itse ja kysästä, että mikä mahtaa olla Alfan tilanne.
Vastattiin ja kerrottiin, että juuri laitetaan kasaan, eikä sieltä mitään näkyvää vikaa löytynyt. Rasvailivat vaan laakereita ym.....
Noh sovittiin, että haen auton auton 6 kun sillon on ainakin kasassa.
Puoli 6 puhelin soi ja soitetaan, että ei tarvii tulla autoa hakeen tänään. Eivät saa tietokoneella syötettyä ratille 0 pistettä eli keskikohtaa :crazyeyes: Palaa mittaristossa vaan esp,abs ja kaikki mahdolliset valot.
Saas nähdä kuinka kauan se siellä pajalla nyt on.

Ei se sitten niin helppoo ollutkaan ja vikaakaan ei löydetty helv...... Nyt ajellaan 1,6 focuksella ja sekin kyrsii :evil:

Avatar
mikuw
Viestit: 37
Liittynyt: 10 Touko 2004, 03:30
Car(s): Giulietta 1.4 MA TCT
ex Brera 3.2 Q4
ex 159 2.2 JTS
ex 156 2.0 JTS
ex 156 2.0 TS
Paikkakunta: Hki

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja mikuw »

Löytyikö napsunnalle syytä?

Minullakin Brerassa näin pakkasella naksahtelee ohjauspyörä, tosin sama vika oli edellisessä 159:ssäni jossa tuo "ominaisuus" alkoi vasta ohjausvaihteen vaihdon jälkeen.
Silloin Deltassa purkivat koko ohjaussysteemin mutta eivät löytäneet vikaa, Breran kanssa en ole jaksanut selvitellä...
Vähänkin kun on lämpötila plussan puolella niin naksahtelu loppuu saman tien.

Jannee
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Helmi 2009, 17:35
Car(s): Chrysler 300C. Ducati 748
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Jannee »

Eilen sain auton takaisin huollosta. Eivät olleet löytäneet mitään vikaa. Koko paketin olivat purkaneet ja voidelleet laakerit ja muutkin paikat sieltä.
Kaikki vaikutti olevan kunnossa, mutta tänään aamulla kun lähin töihin niin sama tuttu napsahtelu kuulu :?
Menin sit päivällä käymään huollossa uudestaan ja kerron, että edelleen vaan sama vika. Vähän aikaa siinä neuvoteltiin ja ihmeteltiin niin tulivat siihen tulokseen, että tilaavat uuden laakerin, vilkun palautin mekanismin ym, tarpeet ja vaihtavat ne sinne.
Jostain noista sen napsumisen täytyy kuullemma johtua.
Kunhan osat saadaan Suomeen niin katsotaan onko noiden vaihtamisesta hyötyä.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Kuulostaa perinteiseltä lotto-huoltamiselta... Vian Y korjaamiseksi vaihdetaan osia osien perään ja jossain vaiheessa vika poistuu tai jotain laukeaa. Sen sijaan oikeaa diagnoosia ei viitsitä tehdä. Tuon auton pitäs seistä siellä huollon pihassa yön, että huoltomiehet pystyis paikallistaan kyseistä ääntä muutoinkin kuin arvailemalla...

Jannee
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Helmi 2009, 17:35
Car(s): Chrysler 300C. Ducati 748
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Jannee »

Niin sitähän toi just on vaihdetaan osaa ja toivotaan, että vika korjaantuu. Liike vaan tuntuu ottavan ton asian hoitamisen hirveen naheesti. Millään ei viitsitä selvittää mikä vikana ja korjata vikaa (sehän maksaa). Todetaan vaan, että kaikki kunnossa ja mitään poikkeavaa ei todettu.
Olihan se siellä liikkeen pihassa jo 3 päivää :) ja ollaan kyllä yhdessä huoltomiehen kanssa käyty pyöritteleen rattia ja kuuntelemassa napsumista.
Eiköhän tuo kuntoon saada. Pitää vaan käydä joka viikko vähän potkimassa, että asia edistyy ..

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Abarth »

En tiedä mitä ovat sen viisi tuntia huollossa tehneet, mutta jos tuo aika on käytetty vian etsimiseen niin ei siinä ehkä enää asentajan viitseliäisyydestä ole ollut kyse. :roll:

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Kai tuossa on vielä liikkeen puolesta virhevastuu voimassa, eli korjaamon arvailukorjaukset eivät mene omasta pussista?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

No mitäs sen öljymittarin kanssa? Se itseäni ehkä enemmän häiritsisi.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Jannee
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Helmi 2009, 17:35
Car(s): Chrysler 300C. Ducati 748
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Jannee »

En sitä väitä etteikö oltais töitä tehty. On vaan semmoinen liike kyseessä, jolla ei ole Alfan jälleenmyyntiä eikä huoltopalvelua.
Niin siinä mielessä ei hirveästi vakuuta tuo huolto homma. Mielelläni veisin auton delta-autoon tai autokeskukseen.

On tuossa takuu voimassa niin ei mene omasta pussista mitään.
Öljymittari asiasta ei osattu sanoa juuta eikä jaata. Koska mittari muuten toimii ja näyttää lämpötilan.
Sanoivat, että ehkä sen pitääkin villkua vähän aikaa sen merkiksi, että öljy kylmää. Täältä foorumilta oon vaan saanu sen tiedon, että ei pitäis vilkkua. Ja jos se ei kerta näytä öljynpainetta vaan ainoastaan öljyn lämpötilan.
Että homma ei ole juuri edennyt :?

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Jep-jep. Tosiaan, ei sen kuulu vilkkua, eli jotain hämminkiä siinä on.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja PePe »

Ei tuo öljynlämpömittari normaalisti vilku.
Ehkä hyvä tietää sellainen asia että öljynlämpömittarin anturi on tässä moottorissa rakennettu öljypohjan sisälle. Anturiin pääsee käsiksi vain avaamalla öljypohja. Öljypohjan irrotus taas vaatii etuvoimansiirron purkamista. Kaiken kaikkiaan homma on työläs. Tehtaan ohjeiden mukaan aikaa kuluu noin kaksi työpäivää, ja veloitushinta on sitten tuon mukainen.
Asia tuli itselleni vastaan kun anturi pimahti kokonaan. Vaihtotyö meni onneksi Deltan takuun puitteissa.

Jannee
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Helmi 2009, 17:35
Car(s): Chrysler 300C. Ducati 748
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Jannee »

Kiitoksia PePe:lle tuosta tiedosta, että vaatii noin paljon työtä tuon anturin vaihtaminen. Eikä varmasti ole ihan halpaakaan.
Eli pitää vaan vaatia liikettä vaihtamaan tuo anturi vielä, kun on tuo takuu voimassa.
En vaan ymmärrä, miksi se vilkkuu. Luulisi, että jos se olisi hajalla ei toimisi ollenkaan.
Nyt tosiaan näyttää lämmöt kyllä niinkuin pitääkin.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Abarth »

PePe kirjoitti:Anturiin pääsee käsiksi vain avaamalla öljypohja. Öljypohjan irrotus taas vaatii etuvoimansiirron purkamista. Tehtaan ohjeiden mukaan aikaa kuluu noin kaksi työpäivää, ja veloitushinta on sitten tuon mukainen.
Hyi helv.. Sairasta! :silly:

Jannee
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Helmi 2009, 17:35
Car(s): Chrysler 300C. Ducati 748
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Jannee »

Tänään mukava yllätys, kun päivällä olin lähdössä ajeleen. Peruutin auton parkista pois ja jätin sen käymään siihen, kun itse pööpöilin sen ympärillä ja katselin kuinka hyvännäkönen se onkaan :wink:
Sitten huomasin maassa muutaman punasen pisteen ja totesin, että tehostin öljyähän se on. Tarkistin nesteet oli ok, mutta jostainhan tuo nyt taitaa sitten vuotaa...
Tuli mieleen, että eihän vaan se ohjauksen napsuminen liittyis kuitenkin tohon hammastankoon. No huomenna taas liikkeeseen ja tällä kertaa jätän auton sinne. Saavat rauhassa tutkia.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja DaViega »

No nyt ei tarvitse edes tutkia, kun löysit itse sen vian, Hammastanko vaihtoon, loppuu vuoto ja napsuminen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja michael »

jos tuo napsuminen on sama kuin mulla, niin se ei liity ohjausvaihteeseen millään lailla. se kuuluu rattiakselin koteloinnin sisältä ja liittynee vilkkuviiksen mekanismiin. itseasiassa se loppui mulla kun otin sisälämppärin käyttöön, ei ole enää napsunut.

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 353
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Niin, mulla on karvalakki-159 ja siinä ohjaus naksuu talvisin, mutta ei ollenkaan kesäisin tai keväisin tai syksyisin. Mulla naksuminen lienee peräisin ratin muovisen keskiön kiinnikkeisiin. Ongelma johtunee yksinkertaisesti lämpötilalaajenemisesta.

Niin tai näin, Alfalla ajamisesta nautin päivittäin aina vaan, talvella karvalakki-159:llä ja kesäisin vanhalla GTV:llä. Ja kuinka ollakaan, olen alkanut ymmärtää myös Giuliettan päälle...

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja rausku »

Oma alfakin napsuu ja nyt kun ihan testasin asiaa niin jos ilman sisätilalämppäriä starttailee niin ratti napsuu. Lämpimänä ei napsu. Ihan just saman tuntuinen kuin vilkkua palauttaisi.

Jannee
Viestit: 19
Liittynyt: 14 Helmi 2009, 17:35
Car(s): Chrysler 300C. Ducati 748
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Jannee »

No niin. Elikkäs liikkeen kanssa meni näkemykset vähän ristiin, mitä pitäisi korjata ja mitä. Tän seurauksena purettiin kaupat.
Saa nähdä, kuinka autolle käy kun noita "ominaisuuksia" siinä kuitenkin on. No toisaalta ei ole minun ongelma enään.
Harmittaa vaan, kun muuten mahtava auto sillon, kun kaikki kunnossa ja toimii.

Avatar
Jonesi
Viestit: 137
Liittynyt: 11 Helmi 2010, 20:45
Car(s): Giulietta 1.4MA '11, ex. Golf GTI, 159 2.2JTS
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Brera

Viesti Kirjoittaja Jonesi »

Hyvä kun pääsit eroon, olishan noi viat pitäny saada kuntoon ennen kuin autosta olis päässy oikeesti nauttimaan. Mitä tilalle? :)

Vastaa Viestiin