Mihin menet, Alfa Romeo?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Peeveli
Viestit: 276
Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

alfa164 kirjoitti:En jaksanut mitään faktoja etsiä,mutta muistaakseni alfoissa oli mukavasti potkua 80-90-luvulla,siis kun verrattiin sen aikaisiin"perusautoihin".Esim.sierran 115hv ruiskupeli oli kova peli monelle,samalla kun alfoissa hönki lähes 150hv samassa (moottori)kokoluokassa :)
Eli Kehitys kehittyy,ja muut ovat ottaneet alfan kiinni hepokateissa mitattuna
Jep. Mitä nyt tässä joku aika sitten lukaisin divarista ostamiani TM:iä, niin vuoden -68 tai -69 numeron koeajossa ollutta Alfa 1750-mallia kiiteltiin suorituskyvystä, ajettavuuden lisäksi. Samoin ohjaamon ergonomia ja materiaalien laatu sai kiitosta. Se otti huippuja suht lyhyellä mittaussuoralla (Tarvontie) 180 ja kiihtyi noin 10 sekunnissa sataseen. Kovia arvoja tuon ajan nelioviselle sedanille. Esmes vähäsen myöhäisemmässä (olikohan vuodelta -70 tai -71) numerossa oli Ford Capri 3000 GT:n testi ja sille kellotettiin samantyyppiset arvot, ja auto sentään coupemallinen ja kolmelitraisella kutosella. Halvemmat sportit liikkuivat vakiona 155-170:n välissä. Ja eikös ne 2000-malliset Alfat kuten GTV:t liikkuneet siellä parin markan tienoilla. Siinä on luiskahtaneet tieltä mm. aikansa ässämersut. Tosiaan vaikkapa Alfa 75 ts kultaiselta kasarikymmeneltä omasi hyvät tehot ja suoritusarvot. Edes saman ajan GTI-Golf ei pärjännyt. Nyt taas esmes Giulietta multi airin tai 159 tbi:n kanssa tasatahtia suunnilleen menee joku Golf 1,4 tsi 160 hv versio tai Skoda Octavia 1,8 tsi, ja taasen esim. Polo GTI tai Golf GTI menevät menojaan -siis jos otetaan voimat irti.

Nooh, eihän se toki merkkiä pahenna ja lopetan tässä topicissa aiheen puimisen tähän (eksyi aiheesta), mutta totean vaan että seuraavissa Alfan malleissa saisivat erottua myös luokissaan suoritusarvoissa -vaikka toiveeni ei toteudukaan merkeistä päätellen.
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."

Avatar
Tiige
Viestit: 2850
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Peeveli kirjoitti:Golf GTI menevät menojaan -siis jos otetaan voimat irti.
Eikö olisi mielekkäämpä verrata Golf GTI vs. Giulietta QV? Ne taitaa mennä aika samoihin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Peeveli
Viestit: 276
Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

^

Tässä QV vs. GTI:

http://www.zeperfs.com/en/duel3413-2969.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Nuo ovat keskiarvoja ja http://www.zeperfs.com/en/match2969-3413.htm" onclick="window.open(this.href);return false; kertoo vaihteluvälit.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Tiige
Viestit: 2850
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Peeveli kirjoitti:^

Tässä QV vs. GTI:

http://www.zeperfs.com/en/duel3413-2969.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää OT:
QV
GTI

Meneehän se nyrre alfalla kuitenkin 4s nopeammin. :mrgreen:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
lerppu
Viestit: 5934
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Nordschleife ei liene tässä Alfa vs. VAG keskustelussa se oleellinen asia.

Oleellisempi kysymys on:
Kumman kanssa viettäisit mieluummin lauantai-iltaa, Giulietta QV vai Golf GTi -kuskin kanssa?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6681
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Pistitpä pahan.

Itse asiassa olen viettänyt useitakin iltoja Golf GTI- ja Audi S4 -kuskien kanssa. Ihan hauskaa on ollut. Jos olisivat olleet naispuoleisia, olisi voinut olla erittäin hauskaa. :wink:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4343
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

h_lauri kirjoitti:^Pistitpä pahan.

Itse asiassa olen viettänyt useitakin iltoja Golf GTI- ja Audi S4 -kuskien kanssa. Ihan hauskaa on ollut. Jos olisivat olleet naispuoleisia, olisi voinut olla erittäin hauskaa. :wink:
^ Hauskan pito ei vaadi kuskien autoilta isoja IMO... kaikkien kanssa voi olla hauskaa ja varsinkin harrasteautoporukassa on näin.

Tässä mielessä esim. koiranomistajilla koirarotukin kertoo nykyään enemmän omistajastaan kuin käyttöpirssi. Toki jos pistää 50 k€ kiinni tiesuolattavaan limusiiniin niin on ainakin lompsa lyönnissä . :wink:

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Kiisseli
Viestit: 251
Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
Car(s): MB CLS
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Kiisseli »

nimimerkillä rakas seropi :wink:

Avatar
lerppu
Viestit: 5934
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Esimerkki Giuliettalla ajavasta henkilöstä ja vertailun vuoksi VW Golf-kuski. :wink:

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

^ Niinpä. Jo pelkästään Uma on hyvä syy suosia Giuliettaa. :)

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

alfa164 kirjoitti:En jaksanut mitään faktoja etsiä,mutta muistaakseni alfoissa oli mukavasti potkua 80-90-luvulla,siis kun verrattiin sen aikaisiin"perusautoihin".Esim.sierran 115hv ruiskupeli oli kova peli monelle,samalla kun alfoissa hönki lähes 150hv samassa (moottori)kokoluokassa :)
...sitten tuli Turbo-Saab... psssst-iiiiuhh! ...ohi heittämällä. Noissahan oli 175 hevosta ja se ihmeellinen turbo. :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

...jonka takaa 75 3.0 ja 180 heppaa, eikä mitään sihinää vaan murinaa 8)

BMW M3 ja Sierra Cosworth menivät kyllä sitten menojaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11256
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Jiitee kirjoitti:Toki jos pistää 50 k€ kiinni tiesuolattavaan limusiiniin niin on ainakin lompsa lyönnissä
Eikä välttämättä noinkaan.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja V6 »

Raimo Miettinen kirjoitti:
alfa164 kirjoitti:En jaksanut mitään faktoja etsiä,mutta muistaakseni alfoissa oli mukavasti potkua 80-90-luvulla,siis kun verrattiin sen aikaisiin"perusautoihin".Esim.sierran 115hv ruiskupeli oli kova peli monelle,samalla kun alfoissa hönki lähes 150hv samassa (moottori)kokoluokassa :)
...sitten tuli Turbo-Saab... psssst-iiiiuhh! ...ohi heittämällä. Noissahan oli 175 hevosta ja se ihmeellinen turbo. :wink:

tbo Saabissa oli alunperin 145 hv ja karmea lagi, 15 hv enemmän kuin esim 2 litran Giulietassa ei kauhean paljon ns iloa., Turbo Giulietassa taasen oli 170 hv.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja willez »

Alfan 2.5 v6 ei voi edes verrata esim. b-mallin vectraan vastaavalla koneella. Vectrassa 2.6 v6 jossa 170hv ja on luonteeltaan mallia traktori. Ei mitään saundia,fiilistä saatika menohaluja. Rajotinkin nappaa 6000 kohdalla...

Samaa homma 325/328 bmw e36/e46 . Tasapaksua menoa ja ei mitään fiilistä .. onneksi en ostanu 328 bimmeriä,kun niitä joskus kuolasin jostain syystä.

Busso on oikeesti aivan omaa luokkaansa joka osa-alueella. Kiinnostais tietää miten toi 3.2 sitten menee jos tääkin menee "niin p*rkleesti!" :-D

Edit:
Tai 3.0 gtv :shock:

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ainahan lehdet voi verrata eri automalleja, mutta väittäisin, että Giulietta QV ja Golf GTI ei kilpaile samoista ostajista. Golfin voi ostaa, mutta Alfa pitää haluta.

Busso ahdettuna ja 3" putkistolla, niin alkaa olla ääni ja meno kohdallaan :wink:
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja Smacket »

willez kirjoitti:Alfan 2.5 v6 ei voi edes verrata esim. b-mallin vectraan vastaavalla koneella. Vectrassa 2.6 v6 jossa 170hv ja on luonteeltaan mallia traktori. Ei mitään saundia,fiilistä saatika menohaluja. Rajotinkin nappaa 6000 kohdalla...

Samaa homma 325/328 bmw e36/e46 . Tasapaksua menoa ja ei mitään fiilistä .. onneksi en ostanu 328 bimmeriä,kun niitä joskus kuolasin jostain syystä.

Busso on oikeesti aivan omaa luokkaansa joka osa-alueella. Kiinnostais tietää miten toi 3.2 sitten menee jos tääkin menee "niin p*rkleesti!" :-D

Edit:
Tai 3.0 gtv :shock:
Melkolailla samoilla linjoilla täällä myös :D On kyllä ihan eri luonteinen laitos tuo Busso. Itsellä oli ajatuksissa aiemmin myös tuo 328 tai 944 - mutta biimeri oli muuten tappavan tylsä ja possussa tuo neloskone ei niin kiehdo. Seuraava hankinta onkin omalta osalta melkolailla varma = GTV 3.0.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Smacket kirjoitti:
willez kirjoitti:Alfan 2.5 v6 ei voi edes verrata esim. b-mallin vectraan vastaavalla koneella. Vectrassa 2.6 v6 jossa 170hv ja on luonteeltaan mallia traktori. Ei mitään saundia,fiilistä saatika menohaluja. Rajotinkin nappaa 6000 kohdalla...

Samaa homma 325/328 bmw e36/e46 . Tasapaksua menoa ja ei mitään fiilistä .. onneksi en ostanu 328 bimmeriä,kun niitä joskus kuolasin jostain syystä.

Busso on oikeesti aivan omaa luokkaansa joka osa-alueella. Kiinnostais tietää miten toi 3.2 sitten menee jos tääkin menee "niin p*rkleesti!" :-D

Edit:
Tai 3.0 gtv :shock:
Melkolailla samoilla linjoilla täällä myös :D On kyllä ihan eri luonteinen laitos tuo Busso. Itsellä oli ajatuksissa aiemmin myös tuo 328 tai 944 - mutta biimeri oli muuten tappavan tylsä ja possussa tuo neloskone ei niin kiehdo. Seuraava hankinta onkin omalta osalta melkolailla varma = GTV 3.0.

Kyllä tuommonen e36 M3 oli ihan hauska peli ajella. Äänimaailma ei kyllä getvoselle pärjänny ja ei kyllä koeajon jälkeen harmittanu getvosella lähteä liikkeen pihasta (en kylläkään itselle ollut edes katselemassa saati sitten alfan vaihtoa suunnitelemassa :shock: ). Tosin ei kyllä harmittanu hypätä getvosen kyytiin RS5 tai TTRS audien koeajojenkaan jälkeen. Suosittelen vaikka rahaa tuohon saanukkin uppoamaan 8)

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Cuore Teutonic? Ei kiitos.


Tosta moottoriasiasta. En mä nyt ymmärrä tota väitettä VAG:n ja FIAT konsernin välillä, että VAG:lla olisi paremmat moottorit? Oikeasti? Fiat on pikkukoneillaan repinyt vuoden moottori palkintoja pari vuotta putkeen ekologisuudellaan ja Ferrari muistaakseni myös sai viime vuonna vuoden moottori palkinnon isommissa luokissa. Alfa saa uuden 300hv turbon ensi vuonna, pitäis TM:n mukaan olla tehokkain moottori luokassaan hv/l mitattuna. Okei, ei noi FIAT-konsernin turbot ole ihan vanhan liiton mukaisia mutta eipä VAG:llakaan ole tehovapareita juuri tarjolla. Mutta kyllä moottoriskaalaa konsernista löytyy. Iskee sitten pätäkkää pöytään ja ostaa Granturismo S:n jos ei meinaa liikennevaloissa pärjätä :-D VAG:n autot ei ole viime aikoina saksalaisissakaan katsastustilastoissa luotettavuudellaan juuri loistaneet.

Jos haluaa sitä saksalaista laatua ja ajotuntumaa italialaisella muotoilulla niin miksei vaan osta vag:n mallistosta sen sopivaksi katsomansa mallin. VAG:han on pumpannut sitä Italialaista designosaamista jo ihan tarpeeksi kaappaamalla Walter De Silvan muotoilupomokseen ja viime vuonna myös ostamalla koko Giugiaron Italdesignin tai itse asiassa Lamborghini osti 90% osuuden firmasta.


Alfan pahin ongelma on tällä hetkellä Italian katastrofaalinen taloudellinen tilanne eli kotimarkkinat sakkaa pahasti eikä EU-markkinoillakaan mene juuri sen paremmin. Mutta ei VAG:n tilanne samasta syystä ole juuri sen valoisampi. USA:n markkinat voi tässä tilanteessa olla henkireikä jolla Alfa pääsee vaikeiden aikojen yli.
Viimeksi muokannut Giallo Pozzuoli, 02 Joulu 2011, 00:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

EBITDA kirjoitti:^ Niinpä. Jo pelkästään Uma on hyvä syy suosia Giuliettaa. :)
Ja Catherine hyvä syy suosia sportwagonia :)

Avatar
mattijus
Viestit: 5263
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

156 V6 taitaa painaa reilu 1300kg, E46 328i painaa reilu 1500kg. Joten 328i:n pitääkin tuntua tasapaksulta verrattuna V6:een.
VMP

Avatar
Riccardo
Viestit: 526
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Cuore Teutonic? Ei kiitos.


Alfa saa uuden 300hv turbon ensi vuonna, pitäis TM:n mukaan olla tehokkain moottori luokassaan hv/l mitattuna.

VAG:n autot ei ole viime aikoina saksalaisissakaan katsastustilastoissa luotettavuudellaan juuri loistaneet.

Alfan pahin ongelma on tällä hetkellä Italian katastrofaalinen taloudellinen tilanne eli kotimarkkinat sakkaa pahasti eikä EU-markkinoillakaan mene juuri sen paremmin. Mutta ei VAG:n tilanne samasta syystä ole juuri sen valoisampi. USA:n markkinat voi tässä tilanteessa olla henkireikä jolla Alfa pääsee vaikeiden aikojen yli.
Muutama kysymys.

Kumpaan malliin meinaat että se 300 heppainen kone ruuvataan kiinni? Taitaa olla myyntipuheita koko moottori.

Ei taida italialaisetkaan juhlia luotettavuustilastojen kärkipäässä?

EU-markkinat tulevat sakkaamaan pahasti, en nyt näe velka-aikapommi USA:sta mitään pelastajaa. Ja mitä luulet, kuinka amerikanvalloitus muka sujuisi KAHDELLA automallilla. Ja kumpikin marginaalisia USA:ssa.

BMW:llä on jo 3-sarjasta NELJÄ korivaihtoehtoa.

Ei muuta kuin huonolta näyttää.

peksu
Viestit: 622
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja peksu »

"Ei taida italialaisetkaan juhlia luotettavuustilastojen kärkipäässä?"

Juuri kyllä luin jotakin saksalaista luotettavuustilastoa, jossa Fiat 500 oli toiseksi paras miniautoista. Samassa tilastossa Huyndai Getz oli viimeinen omassa luokassaan, vaikka menestyi AutoBildin 100 tkm:n testissä erittäin hyvin.

Mitenkäs se menikään: vale, emävale, tilasto :roll:

Avatar
juuuso
Viestit: 785
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Eikös ison veden taakse olla menossa vasta 2013? Jolloin pitäisi olla muutakin myytävää kuin Mito ja Giulietta. Viimeisin suunnitelmahan näyttää tältä:

2013: 4C, C-SUV ja Mito facelift + 5-ovinen versio
2014: Giulia berlinetta ja SW, Giulietta facelift ja "uusi 166"

Mutta tämä suunnitelmahan ehtii FIAT-konsernin tuntien muuttua jo noin n+1 kertaa ennen vuotta 2013.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Riccardo kirjoitti:
Muutama kysymys.

Kumpaan malliin meinaat että se 300 heppainen kone ruuvataan kiinni? Taitaa olla myyntipuheita koko moottori.
Epäilisin että 159:n korvaavaan malliin ensimmäiseksi. Ehkä myös 4C:hen.
Giuliettaan luulisin riittävän sen nykyisen 1750 TBi:n, jonka hv/l suhde on markkinoiden huippua luokassaan 235hv tehoillaan
Riccardo kirjoitti: Ei taida italialaisetkaan juhlia luotettavuustilastojen kärkipäässä?


En ole niin väittänytkään, toisin kuin VAG konsernin tuotteista annetaan ymmärtää ja vedotaan niiden korkeisiin jälleenmyyntiarvoon juuri niiden luotettavuudella mikä taitaa olla essomiesten puheita nykyisin nekin :) Tosin kuten edellä on todettu Fiat 500 oli viimeisimpien saksalaisten katsastustilastojen ykkönen pienten autojen luokassa alle 3v vanhoissa autoissa samaan aikaan kuin VW Polo löytyy ko. tilaston hänniltä. Ainoa VW joka löytyy ykkössijalta on Phaeton, jota ei voi ihan jokamiesluokkaan laskea kuuluvaksi.
Riccardo kirjoitti: EU-markkinat tulevat sakkaamaan pahasti, en nyt näe velka-aikapommi USA:sta mitään pelastajaa. Ja mitä luulet, kuinka amerikanvalloitus muka sujuisi KAHDELLA automallilla. Ja kumpikin marginaalisia USA:ssa.


Alfa Romeo ja muut italialaiset autot on aina olleet marginaalissa USA:ssa. Tosin esim Ferrarille USA on ollut likimain aina merkin päämarkkinat, kuten Lamborghinille ja muille eksoottisemmille superautoille. USA:ssa auto- ja liikenneverotus on ihan jotain muuta kuin euroopassa ja siellä koko yhteiskunta perustuu yksityisautoiluun. Vaikka talous on kuralla niin ihmisillä on pakko olla auto. Uuden auton hankkiminen, sen käyttäminen ja ylläpito ei vie palkkapussista likimainkaan samaa osuutta kuin euroopassa ja etenkään suomessa. Volyymiä löytyy pikkumerkeillekin jos on tarjolla mielenkiintoisia tuotteita. Pienikin markkinaosuus riittää ja massamerkiksi Alfa-Romeolla ei varmaan koskaan ole tarkoituskaan ole ollut pyrkiä. Siihen pitäisi tehdä aivan liikaa kompromisseja ja haudata kaikki perinteet lopullisesti. Mitolla ja Giulietalla markkinoille ei ole käsittääkseni koskaan ollut tarkoitus mennäkään vaan 159:n seuraajalla ja 4C:llä. USA:sta löytyy edelleen paljon myös niitä entusiasteja jotka ovat edelleen jaksaneet odottaa merkin paluuta sen jälkeen kun Alfa sieltä lähti 1991.
Riccardo kirjoitti:BMW:llä on jo 3-sarjasta NELJÄ korivaihtoehtoa.
147:sta ei ollut kuin yksi korivaihtoehto, pitäisikö sen seuraajalla olla 4?

Ihan jees jos Alfallakin olisi korivaihtoehtoja joka luokkaan, mutta olispa ne korivaihtoehdot sitten Zagatolta, Pininfarinalta, Giugiarolta ja Touring Superleggeralta :-D

Btw. Touring Superleggerahan aktivoitui 40 vuoden kooman jälkeen viime vuonna (mm. Aston Martinille tekivät korin) ja on hankkinut mm. Moretin ja parin muun tuotemerkin käyttöoikeudet itselleen. Minkähänlaisia suunnitelmia niillä on noiden varalle?
Riccardo kirjoitti:Ei muuta kuin huonolta näyttää.
Ei se näytä muilla merkeillä sen valoisammalta. Konserninahan FIAT on 2000-luvulla pysynyt pinnalla paremmin kuin moni kilpailijansa jos katsoo pitkällä aikavälillä. 23 perättäistä voitollista neljännesvuositulosta on luku johon harva on samassa konsernikokoluokassa yltänyt

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja V6 »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:USA:sta löytyy edelleen paljon myös niitä entusiasteja jotka ovat edelleen jaksaneet odottaa merkin paluuta sen jälkeen kun Alfa sieltä lähti 1991.
95 :wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ I stand corrected :-D

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Marchionne Taloussanomissa
Taloussanomat kirjoitti:Jos Eurooppa uppoaa kriisissään syvemmälle, on aivan samantekevää, millaisia suunnitelmia tehdään. Mikään ei auta Euroopan teollisuutta. Näin manaa autonvalmistaja Fiatin toimitusjohtaja.
Euroopan velkakriisin kärjistyminen olisi sen mittaluokan myllerrys, että teollisuuden suunnitelmilla voi pyyhkiä lattiaa. Tätä mieltä on Fiatin ja Chryslerin toimitusjohtaja Sergio Marchionne.

Eurokriisi

Eurokriisi kärjistyy päivä päivältä. Taloussanomat seuraa tilannetta.
– Voitte suunnitella ihan niin paljon kuin haluatte, nämä ovat sen luokan järistyksiä, että mikään suunnitelma ei toimi, hän sanoi perjantaina konferenssin tauolla Brysselissä.

Kriisin kärjistymisellä Marchionne tarkoitti esimerkiksi jonkin maan irtaantumista eurosta. Kärsijöiden listalla olisi myös Fiat, mutta italialaisyhtiöksi se pärjäisi toimitusjohtajansa mukaan kuitenkin hyvin.

– Täydellisen romahduksen osuminen Italiaan oli täysin italialaisille yrityksille katastrofi, mutta me voisimme nousta jaloillemme muualla, Marchionne sanoi.

Fiat on ennustanut ensi vuodesta vaikeaa Euroopassa, mutta Yhdysvaltain markkinoilla yhtiöllä menee varsin hyvin.
edit. Hesarin tuore uutinen USA:n SUV-markkinoista
HS kirjoitti:Chrysler ilmoitti marraskuussa palkkaavansa uuden katumaasturimallinsa tuotannon myötä 1100 uutta työntekijää.
Viimeksi muokannut Giallo Pozzuoli, 02 Joulu 2011, 19:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5473
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja palkus »

sinne rysleri-kauppaan kun tekevät väliseinän ja alfa romeoita sinne toispuol tarjolle niin johan alkaa kuhina käymään. Pemaria ja mersua on maa täynnä ja tartteehan ne räppärit käyttöautonkin rivitalon kokoisten limusiinien sekä ferrareiden, lambojen yms lisäksi. Täytyy muistaa, että alfa on wanha paremmisto-merkki johon löytyy kiinnostusta ja mielipiteitä/tunteita.

Avatar
lerppu
Viestit: 5934
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Täytyy Texasissa kolmisen vuotta asuneena kompata näitä viimeisiä kommentteja.
- Alfalla voi hyvinkin käydä flaksi Yhdysvalloissa, jos vain löytävät oman nichensä.

Keväällä ostin Alfa GT:n ja laittelin kuvia tuttaville rapakon toisella puolella.
GT herätti kovasti kiinnostusta ja varsinkin sen suhteutettu hinta kilpailijoihinsa.
(Oletus Alfasta oli että se olisi jotenkin hienompi ja hyvinkin kallis...)

Työssä käyvä (Suomeen suhteutettuna hyvin toimeen tuleva) amerikkalainen kun kiinnostuu jostain autosta, se riittää ostopäätökseksi.
Asiaa ei puntaroida eikä lauota pöytään vaarin viisauksia - auto hankintaan tunteella.

Luulisi Alfan osaavan tunteisiin vetoamisen!

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

No joo, ei niitä amerikkalaisia traktoreita järjellä selitetä, siis niitä mitä siellä enimmäkseen myydään, louskuja...

Avatar
Jiitee
Viestit: 4343
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

pjotrthegreat kirjoitti:No joo, ei niitä amerikkalaisia traktoreita järjellä selitetä, siis niitä mitä siellä enimmäkseen myydään, louskuja...
Mullakin oli -08 tuollainen lousku neljä kuukautta työkiesinä Kaliforniassa ...
pikkulohko -V8 , rapia 300 hp ja nollasta sataan reilu 6 sekuntia.
Vääntömomentti ihan mahtava , ja herkkuja täynnä :

Bose- subbarilla sekä HUD-näyttö,
Konin iskarit ja Brembon jarrut....

Makia lousku oli, ja toisin Finlandiaankin tuollaisen
jos bensa olisi täälläkin 0,50 €/litra .... :lol:

Kuva

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
palkus
Viestit: 5473
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja palkus »

kun noita ei tunne niin mikäs merkki/malli ja onko tuossa etu-vai takaveto ja sitten onko siellä pas..kärryn taka-akseli vai oikein erillisjousitus?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4343
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

stoichiometric kirjoitti:kun noita ei tunne niin mikäs merkki/malli ja onko tuossa etu-vai takaveto ja sitten onko siellä pas..kärryn taka-akseli vai oikein erillisjousitus?
Jos sallitaan vahva OT:

Se on 2008 Pontiacin Grand Prix GXP, etuveto , ihan erillisjousituksella ja jäykennetyllä sekä madannetulla alustalla ( hyvät komponentit Koni Bilstein Brembo yms. ). Tämä oli siitä velho V8, että moottorielektroniikka ohjasi mm. kaasupedaalin asennon ja sen liikkeen mukaan normitoimintojen lisäksi myös moottorin "lepuutusta" V4:na , jos cruisailee rennosti tasanopeudella. Tällöin kulutus oli jopa vain 9 litraa sadalla ( ennätykseni ) ja taas V8:na teho päällä se oli n. 12-13 litraa sadalla. Moottorin iskutilavuus muistaakseni vain 5,3 litraa.

Kuva

Kaksi rosteriputkea neljällä ulostulolla ... ääni oli murea....

Auto todella helppo ja hyvä ajaa myös kovaa. Ainoa negatiivinen seikka bensankulutuksen
lisäksi oli se pointti, että mielestäni tuon tehoinen auto pitäisi olla jo nelivetoinen....
luistonesto oli aika taajaan päällä meinaan.

PS. Alfamaista muotoiluahan tuo ei ole- lähellekään :)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Tazio
Viestit: 3395
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja Tazio »

stoichiometric kirjoitti:kun noita ei tunne niin mikäs merkki/malli ja onko tuossa etu-vai takaveto ja sitten onko siellä pas..kärryn taka-akseli vai oikein erillisjousitus?
Eikös tuo ole Pontiac G8?
EDIT: Jaahas, JiiTee jo kertoikin totuuden, ei ollut G8

Tyypillinen jänkkilouskuhan tuo lienee. Muoviosat eivät ole volsun tasolla, norrella tulee bimmeriltä päihin ja yli 180 km/h nopeuksissa autobahnalla märsy on mukavampi.

Kyllä eurot sentään ovat toista maata.
Mitäs siitä, että tuolla varmaan rullaa ensimmäisen 300 000 mailia huoletta, varusteita on enemmän kuin Audiin saa ikinä, aina kun liikennevaloissa lapsettaa ei tarvitse yrittää kurkkia mikä tarra se Vollen tai Skodan perässä taas olikaan ja näillä meidän matelunopeuksillamme cruise, oikeasti toimiva ilmastointi, pehmeät penkit, V8 ja automaatti eikä mikään kaksoiskytkinhirvitys ja mukava jousitus tekevät ajantappamisesta autossa miellyttävää.

Autoilu täällä pohjolassa kun valitettavan harvoin on sitä nautinnollista serpaan laittamista tai punaviivan tavoittelemista autostradalla on tuo jänkkien lousku konsepti minusta normaalikäyttöön ihan toimiva.
Varsinkin niille joilla on vaikeuksia jakaa vaikkapa pirkka-audien ja muiden tdi-porien ohjauspyörien takaa usein löytyvien henkilöiden arvomaailmaa.

-Tazio

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

^ Heh. Tuoreimmassa Pirkka-lehdessä haettiin autoa joulupukille. Vaihtoehdot olivat Seat Ibiza St, ylemmän keskiluokan perusvalikoimaan kuuluva VW Passat Variant ja Audi Q3. Audi Q3:n yleistuntuma on pukin mukaan saksalaisen jämäkkä ja pukki arvosti eritoten Passat Variantin hyvää jälleenmyyntiarvoa. Seatin kokonaisuuden kruunasi kaksitasoinen hattuhylly jonne voi kivasti sijoitella pieniä esineitä.

Noilla kyllä käy kätevästi pirkkamäyräkoiran nouto lähicittarista :-D

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Noilla kyllä käy kätevästi pirkkamäyräkoiran nouto lähicittarista :-D
On kai se niinkin, mutta kyllä varmaan Alfa-kansastakin tätä sorttia löytyy, sen verran sekalaista seurakuntaa me taidetaan tälläkin foorumilla olla. Tietty itteäkin vähän hävitti se suomi-viina sinne istuintaskuun tänään sujauttaa jos joku vaikka näki. Paljon helpompi sinne on viininlitkuja piilotella.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja doublesix »

^^^Just näin.
Ride on!

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

155156 kirjoitti:
V6 kirjoitti:Miksi pitäisi valmistaa saksalaista Alfaa? Volkswagenilla on nyt jo tarpeeksi merkkejä joista voi halukkaat valita.
Erittäin hyvin sanottu.
Tosin mallivalikoimassa ei ole yhtään aistikasta, nuorekasta, urheilullista brändiä. Toki Volkkarin ja Audin mallistosta löytyy urheilullista GTI:tä ja aistikasta A5:sta (naurettavilla led-valoilla pilattuna), mutta merkkinä VW on tasokas perusauto, Seatj Skoda vähemmän tasokkaita perusautoja ja Audi korkeatasoisempi perusauto / edustusauto. Minusta siinä on ihan selkeästi Alfan mentävä rako. Konsernillahan on toki se Porsche - Lamborghini - Bugatti -linja, jossa tehdään tinkimättömiä kulkineita eikä ole pakko käyttää Golfin pohjalevyä. Tältä linjalta puuttuu lähtötaso ja se voisi olla Alfa Romeo.

Eikä se pahin skenaario eli polon pohjalevy varmaan sen huonoimpi olisi kuin Puntonkaan vastaava. Tärkeintä olisi, että omistajalla olisi vilpitön halu jatkaa tarinaa. Nykyisellä omistajalle ei ole. Se vain lypsää sen kuivaksi ja lopulta teurastaa.
Viimeksi muokannut Jönsson, 05 Joulu 2011, 20:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Millaisia otsikoita sitten niistä VAG Alfojen koeajoista revittäisi, jos kolmossarjan bemareistakin tällaisia?

Siinä menisi viimeinenkin tavallisen tallaajan vaihtoehto pirkka-autoilulle VAG-tasapäistämisen mukana. Parisataa kiloa ratakiskoa alustaan saksalaisten perinteiden mukaisesti niin johan on jämäkkä. Siinähän keskustelu Alfoistakin sen jälkeen pyörisi hyvissä jälleenmyyntiarvoissa, järkiperissä, vääntävissä alakierroksissa ja pienissä kulutuslukemissa.

En allekirjoita edellistä mielipidettä, etteikö Fiatilla olisi halu jatkaa Alfa Romeon tarinaa. Eihän se ole kuopannut Lanciatakaan joka on kyntänyt paljon syvemmissä vesissä jo parikymmentä vuotta. Lisäksi 2005 uudelleenlanseerattiin Abarth omaksi merkikseen mikä ei sekään puhu mistään alasajoista. Maserati on nostettu 2000-luvulla siihen arvoonsa mihin se kuuluukin.

Miksei VAG vaan kaivelisi omia perinteitään jos ne sporttibrändejä haluaa, onhan niillä Auto-Unionit ja Audin type xx mallit historiastaan kaivettavana vai pelkääkö ne että niille kävisi maybachit..?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Jönsson kirjoitti:
155156 kirjoitti:
V6 kirjoitti:Miksi pitäisi valmistaa saksalaista Alfaa? Volkswagenilla on nyt jo tarpeeksi merkkejä joista voi halukkaat valita.
Erittäin hyvin sanottu.
Tosin mallivalikoimassa ei ole yhtään aitikasta, nuorekasta ja urheilullista brändiä. Toki Volkkarin ja Audin mallistosta löytyy urheilullista GTI:tä ja aistikasta A5:sta (naurettavilla led-valoilla pilattuna), mutta merkkinä VW on tasokas perusauto, Seatj Skoda vähemmän tasokkaita perusautoja ja Audi korkeatasoisempi perusauto / edustusauto. Minusta siinä on ihan selkeästi Alfan mentävä rako. Konsernillahan on toki se Porsche - Lamborghini - Bugatti -linja, jossa tehdään tinkimättömiä kulkineita eikä ole pakko käyttää Golfin pohjalevyä. Tältä linjalta puuttuu lähtötaso ja se voisi olla Alfa Romeo.

Eikä se pahin skenaario eli polon pohjalevy varmaan sen huonoimpi olisi kuin Puntonkaan vastaava. Tärkeintä olisi, että omistajalla olisi vilpitön halu jatkaa tarinaa. Nykyisellä omistajalle ei ole. Se vain lypsää sen kuivaksi ja lopulta teurastaa.
Seatin Leon ja Ibiza mallit tarjoavat ihan tarpeeksi nuorekasta, rohkeaa, ja erittäin hyvää ajokokemusta tarjoavia autoja. Esim. Espanjassa Seatit kukkii kaikkialla ja Leonit ovat joka nuoren unelma. Tokin niissä kuolee ihan tarpeeksi ihmisiä joka vuosi josta näkee hyvin nuorekasta ja urheilullisuutta tilastoissa valitettavasti.
Volkkari ei ole onnistunut Seatin kanssa niinkuin alunperin piti sillä merkki ei myy niin kuin oli toivottu Espanjan ulkopuolella. VWhan halusi tehdä Seatista välimeren tulisen urheilubrändin, jota ei ole mahdollista toteuttaa sillä se kuuluu runollisen kauniille Alfa Romeolle.

Jokainen Alfakuski tietää että se joka tekee Alfasta Alfan ei ole materiaalinen, rahallinen, värilinen, tai mikään muu helposti mainitseva ja mitattava asia..joka toki tarkoittaa ettei sitä voi ostaa...merkin voi ostaa..koko konsernin voi ostaa..suunnittelijat mukaanlukien..mutta sielua ei voi!

Alfa VWn alla ei ikinä olisi Alfa...yksinkertaistahan se...
Kuva

Avatar
J. Saari
Viestit: 399
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Jos joku muu kuin Fiat onnistuisi Alfan omistajana nykyistä paremmin, niin mikäs siinä. En kyllä suoraan sanottuna usko että ikinä merkkiä esim. VAG:lle myisivät. Jos näin kuitenkin olisi ja Volkkarin pohjalevyltä kootut uudet Alfat olisi nykyistä hauskempia, luonteikkaita ajajan autoja niin en jäisi kaipaamaan nykyisestä mallistosta varmaan yhtä mutteriakaan saati pohjalevyä. En vaikka ne olisi kuinka tehty jostain maagisesta, sielukkaasta italianraudasta 8)

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Millaisia otsikoita sitten niistä VAG Alfojen koeajoista revittäisi, jos kolmossarjan bemareistakin tällaisia?
Otsikot ovat oma taiteenlajinsa, mutta olisihan se hienoa, jos Alfa Romeoistakin kirjoitettaisiin vielä joskus, että "Helmikuussa Suomeen saapuvan Alfan valtteja ovat oivat moottorit. Moottorit, vaihteisto, ajotuntuma, meluttomuus, päästöarvot ja viimeistely vakuuttavat. Uudesta Giuliasta ei osaa kaivata kuin riitasointua. Helmikuussa Suomeen saapuva uutuus kunnioittaa, etenkin muotoilussa, perinteitä tylsyyteen asti. Tylsyys katoaa moottoriradalla..." .

Niin, että jos uuden Alfankin huonoin puoli olisi se, että olisi jälleen kerran juuri niin tehokas, hyvä ajaa, taloudellinen, laadukas ja perinteitään kunnioittava, että se ei enää yllättäisi ketään, niin olisihan se sairaan hienoa!

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Siinä menisi viimeinenkin tavallisen tallaajan vaihtoehto pirkka-autoilulle VAG-tasapäistämisen mukana. Parisataa kiloa ratakiskoa alustaan saksalaisten perinteiden mukaisesti niin johan on jämäkkä. Siinähän keskustelu Alfoistakin sen jälkeen pyörisi hyvissä jälleenmyyntiarvoissa, järkiperissä, vääntävissä alakierroksissa ja pienissä kulutuslukemissa.
Juuri tuolla konseptillahan se 159, Brera ja Spiderkin tehtiin. Jotta autosta saatiin jämäkkä, turvallinen ja nitinätön, lyötiin rakenteisiin 200 kg ratakiskoa, kun saksalaiskilpailijat käyttivät tietokoneiden suunnittelemia kotelorakenteita, kevytmetalleja ja suurlujuusterästä. saman ikäinen 300 sarjan Bemari oli 200 kg kevyempi. 159 on suunnilleen saman painoinen kuin uusi 5 metriä pitkä ja 2 metriä leveä Audi A6. Kun 159:ä sitten vuonna 2008 kevennettiin 45 kg, se tapahtui mm. verhoilumateriaalien ja äänieristyksen kustannuksella. Bemari oli hiljaisempi jo ennen sitä (nimim. molemmat omistanut). Miksi näin? Kyllä Alfan suunnittelijoilla varmasti on ja on ollut paloa ja halua, mutta kalliit materiaalit ja erikoiset ratkaisut maksavat ja jos ei ole rahaa, ei ole rahaa.

Ja nytkin tältä sivustolta löytyy kilometrikaupalla keskustelua 2,4 jtd:n alaväännöstä, kaikkien Alfojen jälleenmyyntiarvosta, mahtuvatko lastenvaunut Sportwagoniin ja "Paljonko teidän Alfanne kuluttavat satasella. Sävy vain on enimmäkseen se, että voi itku, kun olisivat nuo asiat paremmin.

Saksalaiset autot ovat usein tylsiä, mutta eivät siksi, että ovat hyvin tehtyjä ja toimivia. Huonot ominaisuudet tee autosta mukavan persoonallista. Persoonallisuus syntyy siitä, että vaihdelaatikko on takapyörien päällä ja jarrulevyt vetoakselien sisäpuolella. Se voi syntyä siitäkin, että lasinnostimen katkaisijat ovat katossa ja virtalukko vasemmalla puolella. Sen sijaan kukaan ei kehu, että on se Golf vain kivan persoonallisella tavalla markkinoiden kylmin auto. Jos aikoo erottua, on erotuttava edukseen. Ja kilpailu ominaisuuksista on nykyisin niin kovaa, että siihen tarvitaan rahaa.

Giallo Pozzuoli kirjoitti:
Miksei VAG vaan kaivelisi omia perinteitään jos ne sporttibrändejä haluaa, onhan niillä Auto-Unionit ja Audin type xx mallit historiastaan kaivettavana vai pelkääkö ne että niille kävisi maybachit..?
Sitäpä juuri. Siksi ne haluaisivat jotain, jolla olisi vielä eloonjäämisen mahdollisuuksia. Ruumiita on turha enää tekohengittää.
Viimeksi muokannut Jönsson, 05 Joulu 2011, 20:30. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Aika pitkälti Jönssönin kanssa samoilla linjoilla. Muutenkaan ymmärrä tätä sielu hössötystä. Auto on esine, ja jos suunnittelu, valmistus materiaalit yms pysyisivät samana niin ei se siitä omistajavaihdosta miksikään muutu, sillä mitään taianomaista italialaista sielua ole, kun italialainen fiat käskyttää. Sitten tietenkin jos aletaan suunnittelemaan alfaa volkkarin pohjalta niin asia toki muuttuu, mutta muuttuuko huonompaan suuntaan on taas eri asia.

Ja vaikka kuinka täällä puolustellaan niin kyllähän alfa on alakynnessä ja surkeassa tilassa verrattuna saksalaisiin. 2 mallia, ja niistäkin yhdet korivaihtoehdot. Moottoreita muutama. Lupailla saa mitä vaan (4c, giulia, 300hv supertaloudellinen moottori yms), mutta todellisuus on se mikä merkitsee. Ja täysin en ymmärrä taktiikkaa, jossa vetäydytään kuoren alle, koska maailmalaatuinen taloustilanne on synkkä. Toki jos uutuksien markkinontiin käytettävät rahat käytetään kehitystyöhön ja tullaan sitten isosti, kun ajatellaan maailmantalouden parantuneen niin ok, mutta kun idea tuntuu olevan vaan supistaa kaikkea. Kyllähän autoja nytkin ostetaan, ja jos alfa ei tuo mitään järkevää niin sitten ostetaan muuta. Eli toisinpäin käännettynä alfa antaa tilaa saksalaisille ja auttaa saksalaisia mukavasti omalta osaltaan.

Ei voi kyllä täysin ymmärtää alfan mahdollisen myynnin vagille täystyrmäystä. Kuitenkin alfan (fiatin) nykyiset toimet ja mallit täällä lytätään, mutta ei sitä merkkiä myydäkään saisi, ei etenkään taholle, jolla olisi rahaa siihen panostaa.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Uutisia Alfa Romeosta

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Pujazuba kirjoitti: Seatin Leon ja Ibiza mallit tarjoavat ihan tarpeeksi nuorekasta, rohkeaa, ja erittäin hyvää ajokokemusta tarjoavia autoja. Esim. Espanjassa Seatit kukkii kaikkialla ja Leonit ovat joka nuoren unelma.

Volkkari ei ole onnistunut Seatin kanssa niinkuin alunperin piti sillä merkki ei myy niin kuin oli toivottu Espanjan ulkopuolella. VWhan halusi tehdä Seatista välimeren tulisen urheilubrändin, jota ei ole mahdollista toteuttaa sillä se kuuluu runollisen kauniille Alfa Romeolle.
Vaikka mallistossa on yksittäisiä sporttiversioita, ei se muuta sitä asiaa mihinkään, että Seatilla on maine kukkivana autona muuallakin kuin vain Espanjassa. Huonolaatuisten lisenssiautojen valmistajan maine istuu Seatissa kuin paska junttilan tuvan seinässä. Suomessakin aikoinaan Seateja sai ostaa eräänlaisina Fiatin halpaversioina. Kyseisen merkin kautta aikain paras malli lienee 600. Toiseksi paras tämä edellismallin Audi A4:n reinkarnaatio. Siinä välissä tehtiin Rondaa, Malagaa ja muuta kammotusta, jotka eivät enää kuki edes Espanjassa. Viimeinenkin on jo kuihtunut. Se siitä aistikkuudesta ja jalorotuisesta urheilullisuudesta.

Edelleen olen sitä mieltä, että Alfalle olisi parempi päästä perheeseen, joka haluaa sen kuin kituutella perheessä, joka vain käyttää sitä hyväkseen, kunnes lopulta kaivaa kuihtuneen ruumiin takapihalle omenapuun juureen.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja V6 »

en ymmärrä yhtään miksi se pitäisi leipoa VAG ryhmään, sieltä saa jo ostaa Audia jos haluaa. Kun se kerran tungetaan johonkin VAG rakoseen sieltä ei ole ulospääsyä sille lyödään limitit mihin asti sitä voidaan rakentaa, eikä se ylälimit tule kovin korkealla olemaan. Fiatin leivissä sillä on varaa Maseratiin asti. VAG leirissä Audin alle kakkos Seatiksi, ei hyvä. Eikä se Alfan maine sen paremmin siellä nouse kuin muillakaan merkeillä, ei se ole mikään poikkeus.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
routasydän
Viestit: 1558
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja routasydän »

V6 kirjoitti:en ymmärrä yhtään miksi se pitäisi leipoa VAG ryhmään, sieltä saa jo ostaa Audia jos haluaa. Kun se kerran tungetaan johonkin VAG rakoseen sieltä ei ole ulospääsyä sille lyödään limitit mihin asti sitä voidaan rakentaa, eikä se ylälimit tule kovin korkealla olemaan. Fiatin leivissä sillä on varaa Maseratiin asti. VAG leirissä Audin alle kakkos Seatiksi, ei hyvä. Eikä se Alfan maine sen paremmin siellä nouse kuin muillakaan merkeillä, ei se ole mikään poikkeus.
Millon fiatin alla alfa olisi ollut ylempänä kuin sillä on mahdollisuus audileirissä? Audileirissä sillä olisi mahdollisuus possuun asti, tosin ei se taida possunkaan kanssa ihan samoista asiakkaista kilpailla vaikka tekisivätkin possun hintaisiakin alfoja. En ymmärrä myöskään mitä pahaa siinä olisi vaikka alfa kategorisoitaisiinkin eksoottiseksi ja urheilulliseksi premium autoksi vag leirissä ja sen tehtäväksi jäisikin siin' kategoriassa tiukasti pysyminen...

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja V6 »

routasydän kirjoitti: Millon fiatin alla alfa olisi ollut ylempänä kuin sillä on mahdollisuus audileirissä? Audileirissä sillä olisi mahdollisuus possuun asti, tosin ei se taida possunkaan kanssa ihan samoista asiakkaista kilpailla vaikka tekisivätkin possun hintaisiakin alfoja. En ymmärrä myöskään mitä pahaa siinä olisi vaikka alfa kategorisoitaisiinkin eksoottiseksi ja urheilulliseksi premium autoksi vag leirissä ja sen tehtäväksi jäisikin siin' kategoriassa tiukasti pysyminen...
ei olekaan vielä mutta sillä on mahdollisuus sentään edes joskus tulevaisuudessa, Vagilla siitä tulee satavarmasti samaa sheisseä eri merkillä kuin muutkin seat,skoda,volkkari, miksi haluat välttämättä italialaisen seatin?? Alfan pitää säilyttää mahdollisuus kasvaa sinne asti missä sen kuuluisikin olla.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Bortzi
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Syys 2011, 12:21
Car(s): 156 2.5 V6 '98
Paikkakunta: Tuusula

Re: Mihin menet, Alfa Romeo?

Viesti Kirjoittaja Bortzi »

Uutena alfistina, voisin kommentoida hieman tätä ketjua ja sen sisältöä. Ostin oman alfani 5.3.2011 ja vaikka se onkin huimaava vuosimallia 2000 ja se ei sinänsä lämmitä alfa-romeon kassa muutakuin varaosien hinnassa joita kyllä on asennettu ihan hyvään tahtiin. Ostopäätökseeni tulin koeajon jälkeen vakuuttuneena siitä, että alfa kulkee niin kuin auton kuuluukin ja sillä tiedolla, että tässä ollaan ostamassa alfa-romeota ei mitään saksalaisen perus insinöörin tekelettä jonka perimmäinen tarkoitus on toimi samalla tavalla aina maailmanloppuun asti ilman mitään hienouksia joka oli volkkarin tekeleistä ennen totta, mutta nykyään kuulostaa siltä, että volkkaria saa käyttää pajalla alfaa useammin. Samassa hintaluokassa kilpaili myös Japanin maan tuotteita, kuten Toyota Avensista ja erinäköisiä ja muotoisia Hondan tekeleitä vaan eipä moiset kiihoittaneet yhtä paljoa. Se oli se polte joka veti puoleensa tässä ennalta arvaamattomassa ja sporttisessa luonteessa ja sen korin fyysisessä muotoilussa joka johti ostopäätökseen, VAIKKA olin täysin tietoinen siitä, että mitään huoltovapaata elämää tämän auton kanssa ei vietetä ja tien päällekkin voi jäädä. Olen jopa kerran jäänytkin tien päälle ja silloinkin totesin "Voi vittu, mutta täähän on tätä motorsporttia". Rahalla tästäkin selvittiin kokemusta rikkaampana.

Jos jotain pitäisi spekuloida alfan siirtymisestä VAGinan omistukseen niin en välttämättä jaksaisi ajella autolla joka muistuttaa takaapäin kolmiota (kattokaa golffeja parilta viime mallilta) saatika sitten jaksaisi kuunnella esson baarissa sitä kuinka alfassa on jokou perkeleen vaginan pumppu diiseli jota on pakkokäyttää vaikka on olemassa parempaakin tekniikkaa vaikka mielipiteeni diiseleistä on enemmän se, että traktorit kuuluvat pellolle, ei tielle. Myös erinäköisten moottori äänien tappaminen taitaa pitkälti olla VAGinan perustoimintoihin kuuluvia asioita joka tekisi jo hopan värisestä alfasta harmaan ja sielua katoaisi vielläkin lisää ja tätä myötä se tuntematon polte joka silloin veti maaliskuun viidentenä päivänä minut tämän merkin luokse ja ajankuluessa myöskin näille foorumeille.

Te jotka pidätte autoa vain käyttö esineenä sinänsä en voi ymmärtää mikä on vetäny silloin alfassa puoleensa jos käyttö esineen tarkoitus oli vain toimia jatkuvasti samalla tavalla mahdollisimman vähällä huollolla niin ei muuta kun vanhempaa VAGinaa alle tai jos haluaa jotain mukavuuksiakin sinne niin diudia tai japanin maan ihmeitä alle. Itsellänihän on paha tapa ainakin sivusta katsovien silmiin "rakastua" omaan autooni joka tarkoittaa sitä, että se on muutakin kuin 4 pyörää ja hallintalaitteet.

Mitä tulee johonkin bensankulutus keskusteluihin niin taitaa löytyä joka foorumilta moinen ja kyseistä pätkää kun lukee niin en muista lukeneeni kutoskoneilla ajelevien kirjoitelleen, että: "kauhee kun menee löpöä ja ei oo ees hauskaa."

Pahoitteluni siitä, että tekstissä luultavasti kauhea määrä kirjoitusvirheitä ja on varmaan OT aika pahasti, mutta kirjoitimpa kuitenkin.
Se on kato sitä motorsporttia.

Vastaa Viestiin