Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jiitee
Viestit: 4360
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Moi foorumilaiset

Mietin tässä kahden harrasteauton ( patonkia ja bratwurstia) tilanteessa sitä,että nythän voisi tyytyä yhteen , mutta
kustannukset pysyisivät todennäköisesti lähes samoina . :oops:
Foorumia kun olen sivusta seurannut ja kun nuoruudessani 80-luvulla olen omistanut neljää Fiiua niin
kai noin voi sanoa :wink:


Joo, asiaan, tuollainen JTD-Sportwagoni -156 faceliftattuna voisi olla sopiva mulle kun
haen pitkän matkan ajokkia harrastekuljetuksiin , ja siinä olisi vielä kahden hengen pakuna
soppelisti kamalle kuljetustilaakin mukana. Pääasiallinen käyttö olisi kesäaikaan.
Pystyn tekemään itse kohtuullisen paljon huolto- ja korjaustöitä, ja hallitila on myös käytössä.

Näitä JTD-pelejä lienee tuotu Suomeen Deltan kautta hiukan enemmän vasta siinä -04/05- tienoilla, ja
käytettyjen tarjonta on aika suppeaa. Muutama kysymys mielessä foorumin JTD-kuskeille :

- onko JTD-16-v-koneella mahdollisen nokkahihnarikon sattuessa venttiilit "solmussa" kuten TS:llä ja V6:lla ?
- kytkin lienee kulutusosaa näissä vääntävissä tehopakkauksissa - kestääkö sen 100-150 tkm ?-
- onko 6-lovinen vaihteisto kestänyt kellään 300 tkm ?
- onko perussähköt ( mm. automaatti-ilmastoinnit ) alfoissa kestäviä ?
( Tiedän, että esim. Citikalla Xsara, C5 on mennyt mm. ilmastoinnin puhaltimia uusiksi )
- kori . onko sinkitys kestänyt ja oletteko ruostesuojanneet vaunut ? Delta ei liene suojannut niitä lisää
kotimaassa ... ?


--> tuossa tärkeimmät
Jos voimansiirto kestää sen 300 tkm ja kori ei ole mahdottoman ruosteherkkä
niin kaikkien muiden vikojen ja kulutusosien uusimisien kanssa pärjännee kyllä.

Aloitin viikko sitten mainion eLearnin workshop-CD:n plaräyksen , ja mielenkiintoista tekniikkaa riittää.
Tosin tuo mainio ajettavuus ja komea ulkonäkö ovat (tietysti) myös syynä
Aftasta kiinnostumiseen.

Opiskelija-ajoista ja Ritmon ( 85 S) sekä Regatan ( 100S ) ruuvauksestakin on jo sopivasti aikaa, joten
hyvää yksilöä etsiskelen pikku hiljaa ja harkitusti.

Juha
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei ole omaa käyttökokemusta koeajoa lukuun ottamatta, mutta 190tkm ajetussa 150heppaisessa vm. -05 FL 156 JTDm:ssä ainakin oli joko vetarit romuna tai sitten ravistuksen syynä oli "hieman" kalliimpi kaksoismassavauhtipyörä.
EGR:iä noistakin taitaa mennä tukkeeseen, eikä tuossa ajamassani yksilössä ainakaan kaikki tehot ollut tallella, koska vastaavalla koneella ajamani 159 SW liikkui rivakammin.

Helmathan ne pystysaumoista näkyy kukkivan näissä uudemmisakin, vaikka ilmeisesti vastustaakin hieman pidempään ruostetta. Myöskin pohjassa oli jonkin verran pintaruostetta aloittelemassa läpimenoaan.

Tuossa omat kokemuksení yhden tutkitun perusteella.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Kiisseli
Viestit: 251
Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
Car(s): MB CLS
Paikkakunta: Kuopio

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Kiisseli »

Itellä hajosi kytkimestä 200:ssa painelaakeri ja vauhtipyörä. Sähköissä ei sen kummempia ole ollut. Vetareissa oli korjattavata noin 130:ssä. Jos perusremppaa ei pysty itse tekemään , saa rahaa poltettua riittävästi. Mielestäni helvetin hyvä auto, ainaskii 2,4:na.

mrjj
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Loka 2011, 17:58
Car(s): Alfa 156 1.9JTD MJET

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja mrjj »

Tervetuloa ostoksille, mulla olis 2005 sw 150hv myynnissä.
Ei ravista ja EGR putsattu muun muassa :)
Nettiautosta löytyy punainen farkku 175tkm.

Koitan täällä foorumilla selvitellä tuota etupäänkolinaan muuten kaikki reilassa pirssissä.

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tuo painelaakeri on muistaakseni ollut jossain päin eurooppaa takaisinkutsulistalla.
Ihan kilpailukykyinen tuo dieseltekniikka on käyttöominaisuuksiltaan muihin verrattuna ja kierrosherkkyydeltään monta muuta parempi.
Huohotinongelmia talvikeleillä on esiintynyt, mutta tässä tapauksessa sillä ei taida olla merkitystä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4360
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

mrjj kirjoitti:Tervetuloa ostoksille, mulla olis 2005 sw 150hv myynnissä.
Ei ravista ja EGR putsattu muun muassa :)
Nettiautosta löytyy punainen farkku 175tkm.

Koitan täällä foorumilla selvitellä tuota etupäänkolinaan muuten kaikki reilassa pirssissä.
Hei
ahaa, ... kiva, nopea väri.
oletko jo käynyt kaikki nivelet, tukivarret,puslat läpi ?

Kartoitan tässä alustavasti vaihtoehtoja, kiitos tarjouksesta :)
Tarkoitus on koejaa 2-3 yksilöä ( ainakin) ennen hankintaa.

Juha
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4360
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Alfissimo kirjoitti:Ei ole omaa käyttökokemusta koeajoa lukuun ottamatta, mutta 190tkm ajetussa 150heppaisessa vm. -05 FL 156 JTDm:ssä ainakin oli joko vetarit romuna tai sitten ravistuksen syynä oli "hieman" kalliimpi kaksoismassavauhtipyörä.
Hei
Saako näihin JTD-malleihin yksiosaista massapyörää ? Nämä kaksiosaiset kestävät merkistä riippumatta liian vähän ja
osat ovat maltaisen hintaisia ....

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Sitten porsinee vaihteisto hiukan aiemmin....
Kytkin + vauhtipyöräsetti maksaa ulkomailta tilattuna muistaakseni alkaen 500 € eli ei kovin paljon.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1842
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Jiitee kirjoitti:Saako näihin JTD-malleihin yksiosaista massapyörää ? Nämä kaksiosaiset kestävät merkistä riippumatta liian vähän ja
osat ovat maltaisen hintaisia ....
Saa, mutta ei välttämättä valmiina kaupasta :wink: Yhdessä 10V:ssä sekä yhdessä 20V:ssä on suomessa kiinteät vauhtipyörät tällä hetkellä... JTD ja JTDm:ssä on sitten keskenään erillaiset voimansiirron osat, ihan vaan vinkiksi.

Valeo on ilmeisesti parannellut noiden kaksoismassavauhtipyörien kestävyyttä ja tuollaisia taitaa nykyisin myytävät uudet olla. Maailmalla ovat hyvällä menestyksellä käyttäneet +500Nm koneissa :wink:
"No smoke => no power => no hope"

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Samat perusjutut niissä on kuin bensaversioissa. Etupään niveliä saa välillä vaihdella, ovet naksuu ja edellämainitut korin saumat tuppaa ruostumaan. Mutta menee todella pienellä aineella 4.5-5.5l/100km. Ja kulkee silti kohtuu hyvin arkiajokiksi..
Mutta jakohihna kannattaa vaihtaa ajoissa. Se ei ole työnä paha ja halvempi kuin bensoissa. Ei taida mikään dieseli kestää hihnan poikkimenoa kesken ajon.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jiitee kirjoitti:- onko JTD-16-v-koneella mahdollisen nokkahihnarikon sattuessa venttiilit "solmussa" kuten TS:llä ja V6:lla ?
O.
Jiitee kirjoitti:- kytkin lienee kulutusosaa näissä vääntävissä tehopakkauksissa - kestääkö sen 100-150 tkm ?-
Vauhtipyörä taitaa yleensä väsähtää ennen kytkintä. Omassa oli joku 230 tuhatta lasissa kun sen myin, alkuperäisillä rojuilla.
Jiitee kirjoitti:- onko 6-lovinen vaihteisto kestänyt kellään 300 tkm ?
En tiedä, omassa ei ainakaan ollut mitään ongelmaa mutta metrejäkään ei ollut vielä noin paljoa. Harvinaisen kiva laatikko käyttää.
Jiitee kirjoitti:- onko perussähköt ( mm. automaatti-ilmastoinnit ) alfoissa kestäviä ?
Eipä noissa kai isompia ole ollut. Tyypillisimpiä sähkömurheita ovat ovien moninapaliitinten pätkiminen, airbagliitinten pätkiminen (tosin nuo vuosimallit sammuttavat itse vikavalon jonkin aikaa sen jälkeen kun ongelma on poistunut) ja dieselille ominaisena ruiskusuutinten liitinten pätkiminen (!). Tuohon viimeiseen kiusaan on kyllä olemassa päivitettyjä liittimiä.
Jiitee kirjoitti:- kori . onko sinkitys kestänyt ja oletteko ruostesuojanneet vaunut ? Delta ei liene suojannut niitä lisää
kotimaassa ... ?
Oma oli viisivuotiaana koko lailla räävittömässä kunnossa mutta surutonta oli ilmeisesti ollut käyttökin. Näkyviä ruosteita ilmestyy ensin etulokasuojiin (jos autossa ei ole ollut roiskeläppiä), helmojen saumoihin ja omassa myös kaikkien luukkujen aukkojen tiivistepintoihin. Ilmeisesti tiivisteet ovat turhan kovaa materiaalia ja hierovat noista paikoista maalin puhki.

Kiva autohan se on, moottorin luonnekin on yllättävän bensakonemainen jollei oteta lukuun murhaavaa vääntöä ja sitä että se kuulostaa korkeammilla kierroksilla, no, dieseliltä. Tuohon kait ilmeisesti vaikuttaa sekin missä kunnossa ruiskusuuttimet ovat. Ne sitten maksavat rahaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jiitee
Viestit: 4360
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

moro
No eka maistit otettu JTD:sta- nam.... :) -tämä oli 8v- 115 hp- versio. Näitä ei Delta
liene tuonut maahan ollenkaan vai ? Oli siis saksantuontipirssi , asiallinen peli .

Toistan tuon ekan kysymykseni :
onko JTD-8-v-koneella mahdollisen nokkahihnarikon sattuessa venttiilit "solmussa" kuten JTD -16 v:llä , TS:llä ja V6:lla ?

Onko tuo mylly mahdollisesti sama mitä fiiuttikin käyttää esim. Stilossa ??
Käynee sitten fiuun palikatkin mosaan ....?

JT
Viimeksi muokannut Jiitee, 17 Loka 2011, 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Kyl menee jotain rikki jos hihna katkeaa, ja on suht sama kone ku Stilossa. Fiudessa 115hp.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Italkon taisi tuoda pari yksilöä 1.9 8v:tä vuonna 1998 mutta ihan jatkuvasti noita tuskin myyntiin tupsahtelee.

Ei jakohihnaa kannata tuossa koneessa erityisesti jännittää. Tietääkseni dieseleiden hihnamurheet ovat liittyneet multijet-versioiden ensiasennusvesipumppuihin jotka ovat leikanneet kiinni ja katkaisseet jakohihnan, mutta noissa kaksiventtiilikoneissa on erilainen pumppu. Tuskin mikkikantisissakaan enää montaa orkkispumppua on pyörimässä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jiitee
Viestit: 4360
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jaahas, kyllä on aika masentavia nämä tämän saitin 156-omistajien jutut ( + autokorjaamotuttujen stoorit), kun jopa alle 5 v-
autosta poksuu perusasiat kuten moottori tai vaihdelaatikko/ kytkin porsii . Muikea autohan
JTD-Sportswagen on, mutta tuntuu kuin siitä ei olisi edes kesäajan kiesiksi.
Tuntuu, että Alfa kuskilla pitää olla "pussi lyönnissä" ja tuttu hinausautoyrittäjä , jolle kilauttaa....
Olen ilmeisesti ajanut liian kauan japanilaismerkeillä ... :-)

Ei ole oikein näyttöä peruskestävyydestä, esim. nettiautosta ei juuri yli 300 tkm ajettua JTD:tä löydy.
( Ducatona kyllä :-) ) . Taitaa nämä Fiat-pohjaiset 8v-koneet olla kestävimpiä.

Jatketaan ajoa toistaiseksi vielä -03 HDI Xsara Breakilla ( 260 tkm ) ja lisäksi kesällä -73 VW Kuplalla ( 190 tkm- ja sen uudella tehdasvaihtomoottorilla ajettu 15 tkm). Toki katselen Alfojakin vielä , josko se hyvän yksilön löytäisi, mikä käytetyn
italiaanoauton ostossa on se tärkein juttu.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

En nyt ihan tiedä, mihin tämän saitin juttuihin viittaat, mutta ei 300 tkm ole Alfallekaan matka eikä mikään, kunhan pitää autosta huolta. Tämä toki pätee autoon merkistä riippumatta.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4360
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jep, hyvää ja huollettua yksilöa kannattaa etsiä vaikka pitempääkin, sillä mahdollisesti talliini tuleva
Alfa on siellä sitten pitkään. MM. VW-Kuplan ostin v. 1991, ja tein täysrestauroinnin v. 1999-2000. Nyt tekisi mieli
vähän tykimpää 8)

Käyttöautoksi en kyllä Alfaa ottaisi, vrt. mm. vaimon kayttis Avensis -01 Wagon VVTi -bensa , uutena taloon ostettu, nyt
lasissa 200 tkm ja öljynvaihtojen lisäksi siihen on kulutusosista vaihdettu ainoastaan jarrupalat ja takajarrulevyt 180 tkm:n kohdalla. Huolto ollut toki hyvää ( merkkiliike ) ja säännöllistä.


JT
Viimeksi muokannut Jiitee, 03 Marras 2011, 18:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kyllähän dieselfarmari on nimenomaan käyttöauto, myös Alfa. Mikään Avensis se ei kuitenkaan ole (ja siitä tuskin monikaan on tällä foorumilla pahoillaan).
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jiitee
Viestit: 4360
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Rasvis kirjoitti:Kyllähän dieselfarmari on nimenomaan käyttöauto, myös Alfa. Mikään Avensis se ei kuitenkaan ole (ja siitä tuskin monikaan on tällä foorumilla pahoillaan).
Totta toinen puoli ja asiasta voidaan varmasti olla montaa mieltä, mutta diesel-Alfan korkeahkot huolto- ja korjauskustannukset syövät halvemman polttoaineen ja pienemmän kulutuksen etua. Tunne ja järki meidänkin perheessä toki säilyy tasapainossa vaikka Alfa tulisikin talliin , sillä se yksi järkijapsi on tarkoitus aina pitää.

Mutta Alfakuskihan menee aina vihellellen korjaamolle :wink: , kun tietää mikä ajonautinto on kohta edessä.
Alfajahti jatkuu...

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Suotta suuria kuluja pelkäät. 156 on niin yleinen malli, ettei siinä mikään oleellisesti enempää maksa kuin muihin merkkeihinkään. Mulla on kolmen 156n suurin korjauskulu ollut uusi lambda ja ilmi sekä oven rajoittimia kun ei jaksa kuunnella naksumista. Suurimmat kulut tulee yleensä "pakollisista" alustasarjoista ja OZin vanteista ym. kivasta joita ei perusjapsiin raaski edes harkita...
Abarth 500 Esseesse

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

En kyllä itsekään allekirjoittaisi oletusta, että Alfan käyttökustannukset olisivat erityisen korkeat, vaikkapa Anjovikseen verrattuna. Omaan Crosswagoniin (mittarissa kohta 175 tkm, josta hieman yli 90 tkm ajettu itse) on normaalien huoltotoimenpiteiden lisäksi uusittu muutaman kympin maksanut anturi sekä vaihdettu niin ikään jarrupaloja ja jarrulevyt eteen. Huolettomia kilometrejä. Ainakin toistaiseksi... :)

Huoltokustannuksista ei Suomessa vielä ole kokemusta, mutta ainakaan Hollannissa ei juuri poikennut VAG-konsernin tai Rellun tuotteiden kustannustasosta.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Edellytyksenä tosiaan on semmoinen hyvin pidetty kappale. Meidän riisseli on alkujaan huollatettu harppisaksalaisella tarkkuudella ja sen huomaa nyt. Ostettaessa ei, lieneekö myyjä sujauttanut kauraryynejä sopiviin paikkoihin, kunsei silloin vuotanut. Ehkä ensi kesään mennessä on saatu kone melkein tiiviiksi. :? Entä pohja, en uskalla mennä kokeilemaan. :-D

No oli siihen melko varmasti vaihdettu öljyt ainakin kerran, konehuoneessa oli teutonishellin lappu asiasta.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Samahan se pätee kaikkiin autoihin merkistä riippumatta. Kaikki autot saa kestämään tai rikki. Mutta kuten todettu kannattaa muutamaa koittaa niin saa jonkinlaisen yleiskuvan.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Jiitee
Viestit: 4360
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

No joo, fundeerattuhan tässä on eri optiota. Suomessa on todella vähän
tarjontaa diesel- Alfoista.

Esim. Saksan tarjonta JTD:stä on aika laajaa hintahaarukassa 2000- 4000 € noin 100 - 200 tkm ajetuista yksilöistä. Keväällä on tarkoitus reissulla Frankfurtin ( am Main) tienoilla ja katsastaa tarjonta läpi.

Paitsi JTD:tä niin toinen haluttu peli on
Mazdan Mx-5 mk2 ( v. 1998 -> ), joita löytyy myös aika kivasti tarjolla.
Jos varautuu katselemaan kahta eri mallia niin voi löytää isommalla
todennäköisyydellä , ehkäpä :)

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Ihan sama oletko Alffa foorumilla tai sitten Mersu, Toyota, wv, mosse tms. Eipä niistä hyvin toimivista autoista juttuja saa lukea. Mitä kerrottavaa ja itkettävää niissä on. Kaikki itkee vioista ja kyselee apuja, oli foorumi sitten tosiaan ihan minkä merkin tahansa.
Toki merkille olis hyvää mainetta jos kaikki alkais kehuskeleen omaa autoaan foorumeilla ja sen toimivuutta, vois olla yllättävä vaikutus ihmisten "merkki asenteeseen".

Narina nurkkiahan nää foorumit on...(tällä tosin on paljon muutakin ja apuja löytyy)
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
h_lauri
Viestit: 6685
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Noista vioista sun muista ruikuttaneille Olivettin työnjohtaja saattoi joskus todeta, että "huolto se on Rolls-Roycellakin". Tämän kun muistaisi aina silloin, kun jokin prakaa. :roll:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4360
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

gtvaj kirjoitti:Ihan sama oletko Alffa foorumilla tai sitten Mersu, Toyota, wv, mosse tms. Eipä niistä hyvin toimivista autoista juttuja saa lukea. Mitä kerrottavaa ja itkettävää niissä on. Kaikki itkee vioista ja kyselee apuja, oli foorumi sitten tosiaan ihan minkä merkin tahansa.
Toki merkille olis hyvää mainetta jos kaikki alkais kehuskeleen omaa autoaan foorumeilla ja sen toimivuutta, vois olla yllättävä vaikutus ihmisten "merkki asenteeseen".

Narina nurkkiahan nää foorumit on...(tällä tosin on paljon muutakin ja apuja löytyy)
Jep, näin on. Jotakin suuntaa- antavaa keskiarvoisesta mallin luotettavuudesta antaa Saksan ,Ruotsin ja Suomen katsastustilasto. Itselleni oli suurin kynnys aikoinaan
hankkia tämä eka ei-japanilainen tai saksalainen pirssi 03- HDI Xsara, ja
olen ollut varsin positiivisesti yllättynyt varsinkin moottorin ominaisuuksiin ja korin ruostesuojaukseen.
Joten "hyppy" Alfaankaan ei ole enää kaukana , ainakaan tunnetasolla, järki vielä koittaa panna hanttiin :roll:

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4360
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Täytyy nyt lopettaa tämä topicin mukainen etsintä, sillä mitä enemmän olen hakenut tietoa etuveto-Alfoista ( 156 ja 159 ) niin
tuska on vain lisääntynyt... ei ole italiaanot parantaneet laatua sitten omien kasari-Fiat-päivien.

5 Fiatia tuolloin omistaneena ( 850, 127 kertaa 2 , Ritmo ja Regata ) niissä ei ollut isoja ongelmia missään mekaanisesti, tosin Ritmossa ja Regatassa jo sähköt vähän temppuilivat. Suomen olosuhteet suolateineen ja vaihtelevine talvineen eivät oikein sopi kuumille italiattarille... parempi vaan käyttää leasing-Alfaa ja sitäkin mielummin kesällä :?

Onnea ja menestystä nykyalfoilla ajaville seuraavanakin vuonna !

Wanhempaa takaveto-Alfaa kyllä katselen vielä sillä silmällä , jos meillä syntyisi suhde :wink:

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4360
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Noh niin alea iacta est - ja väyryset tuli tehtyä kun tormäsin mieleiseen yksilöön.
Näemmä toivottelin edellä sitten myös itselleni onnea ja menestystä :-D

Kivoja nämä Alfat on ajaa , ei siitä pääse mihinkään. Tunne voitti järjen, ja
ihan suunnitelmallisesti.
N1.nen siitä sitten tuli rekisteriin , eli
2-paikkanen urheiluauto sano.

Talvikäytön pakkasrajana pidän kyllä
SW JTD 1,9 -mJetille miinus kymmentä. Jos on kylmempää ,
Alfa "kääntää kylkeä takkaan päin " :) ja Mitsubishi lähtee ajoon.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
SaLexi
Viestit: 550
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Onnea vaan :silly:

Onko paljon ajettu yms? Siitä sitten vaan heti ensimmäisenä puhdetöinä putsailemaan EGR ja MAP-anturi, jos niitä ei ole hetkeen putsailtu. Ja tarkista samaan syssyyn turbon letkut. Ja onhan huohotinletkut eristetty? Eikä sitä MCSF:ä kannata pelästyä, kun se ensimmäisen kerran syttyy :lol:

Eipä siinä, ihan kiva peli ja on toiminut ihan mainiosti näin talvellakin, ei ole ollut mitään käynnistymisvaikeuksia, vaikka ajan eniten alle 10km lenkkejä. Tyytyväinen olen edelleen hankintaani 8)

ARDI
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 04:32
Paikkakunta: Antibes

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja ARDI »

Jiitee kirjoitti: :
:
Toistan tuon ekan kysymykseni :
onko JTD-8-v-koneella mahdollisen nokkahihnarikon sattuessa venttiilit "solmussa" kuten JTD -16 v:llä , TS:llä ja V6:lla ?

JT
JTD 16V:ssä pääsee hieman vähemmällä nokkahihnarikon sattuessa koska siinä ei tarvi uusia "kuin" venttiilinnostimet (eli ei tarvi avata kantta), niin ja hihnaan liittyvät kilkkeet luonollisesti.
Mutta toivottavasti ei osu kohdalle.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Lykkyä tykö!

Eihän rekisterinumero sattumalta pääty -665?
- Epäkelpokeräilijä -

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

ARDI kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: onko JTD-8-v-koneella mahdollisen nokkahihnarikon sattuessa venttiilit "solmussa" kuten JTD -16 v:llä , TS:llä ja V6:lla ?
JT
JTD 16V:ssä pääsee hieman vähemmällä nokkahihnarikon sattuessa koska siinä ei tarvi uusia "kuin" venttiilinnostimet (eli ei tarvi avata kantta), niin ja hihnaan liittyvät kilkkeet luonollisesti.
Pienellä varauksella tämäkin, ilmeisesti venttiilit SAATTAA säilyä suorina, ja silloinkin on ollut tapaus, jossa venttiililautanen tipahtaa myöhemmin männän päälle ja silloin voi tulla eteen jopa korjauskelvoton kone.
http://www.alfaowner.com/Forum/engines- ... post878375
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Jiitee
Viestit: 4360
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Vm- 03 :n yksilö on tuotu -08 n. satkun ajettuna Saksasta, ja pari omistajaa sen jälkeen Suomessa, jotka ovat
ajaneet yhteensä rapia 80 tkm. Kuitteja löytyi Suomen päästä n. 4,5 k€:n arvosta, ja pääosa
Salexin mainitsemista hommista tehty -10-12 -välissä, tosin MAPista ei löydy mainintaa eikä myyjäkään sitä
maininnut.
Tämä herkkä Alfan etupää on myös hoideltu viime vuonna, kuten nokkahihnakin.
Vesipumppu vaihdettu 125 tkm:n eli 2:ssa remminvaihdossa,
joten vaihdatan sen vasta seuraavassa hihnanvaihdossa.

Verrokkina koeajoin pari samanlaista Alfaa ja yhden 320d Touring BMW:n.
Nämä kaksi kiinnostivat eniten malleina, Audin A4:n on toki hyvä mutta liian tavallinen,
eikä herättänyt yhtään minkaanlaista harrasteautofiilistä.

Bemu oli vuotta vanhempi , saman verran ajettu, mutta juuri tuotu
puoli vuotta sitten Saksasta, joten esim. talvivarusteet puuttuivat kokonaan.
Samoin siinä kuluvia osia oli vaihdettu vasta yhden kytkimen verran.

Tyylipisteet menivät Alfalle 5-0, ja ajopisteet 3-2, joten helppo valinta
koska lisäksi säästyi "toimintatonneja" yhden kokonaisen vaihtomoottorin verran
bemariiin verrattuna. Harrasteautossahan pitää olla
jotakin laittoa sopivasti eihän se muuten harrasteauto olisi.
Alfaan tullee enemmän kilometrejä kuin Kupla-VW:n kun
sitä voi käyttää lähes ympärivuoden.

JT

PS. "Eihän rekisterinumero sattumalta pääty -665?" - ei
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Kuinkas nyt noin? Ei ainakaan itselläni ole ollut ongelmia kovimmillakaan pakkasilla, mitä nyt pari kertaa polttoainetankin kansi oli vähän jäässä. Paremmin tuo on toiminut kuin tupaöljyllä käyneet VAGn tai Bemun tuotteet, joista myös kokemusta.
Jiitee kirjoitti:Talvikäytön pakkasrajana pidän kyllä
SW JTD 1,9 -mJetille miinus kymmentä. Jos on kylmempää ,
Alfa "kääntää kylkeä takkaan päin " :) ja Mitsubishi lähtee ajoon.

JT

Avatar
Jiitee
Viestit: 4360
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

EBITDA kirjoitti:Kuinkas nyt noin? Ei ainakaan itselläni ole ollut ongelmia kovimmillakaan pakkasilla, mitä nyt pari kertaa polttoainetankin kansi oli vähän jäässä. Paremmin tuo on toiminut kuin tupaöljyllä käyneet VAGn tai Bemun tuotteet, joista myös kokemusta.
Jiitee kirjoitti:Talvikäytön pakkasrajana pidän kyllä
SW JTD 1,9 -mJetille miinus kymmentä. Jos on kylmempää ,
Alfa "kääntää kylkeä takkaan päin " :) ja Mitsubishi lähtee ajoon.

JT
Sen takia, että Alfa on minulla pääosin harrasteauton korvike, jota
ei viitsi rääkätä turhaan 3 km:n työmatkalla pakkasessa kun ei tarvitse.
Ja täällä Etelä-Pohjanmaallahan ei ole toimivaa julkista liikennettä.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Radierer
Viestit: 107
Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
Paikkakunta: Tampere

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Radierer »

Tervetuloa joukkoon. Kyllähän nämä laitteet välillä yllättävät positiivisestikin, mikäli Luigilla on ollut hyvä päivä. Oma 147 kiisselivehje on toistaiseksi ollut vähävikaisin kulkupeli ja ajeltu on Toyotoilla, Hondalla ja vähän Mitsullakin. Edellisessä 156:ssa oli pieniä lastentauteja näiden perinteisten ilmamäärämittarivikojen muodossa sekä kabiiniin ilmaa sekoittavan pikkuisen moottorin kanssa, mutta tämän foorumin tuella alfailun jatkaminen on kyllä ollut hyvä vaihtoehto ja eurojakin on säästynyt oikeasti tuhansia. 8)

Avatar
Jiitee
Viestit: 4360
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Riisseli-Alfa kiinnostaa... 156 JTD -Facelift-SW

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ Kiitosta . Kupla-VW ja Alfa ovat sitten minulla olleet ainoat autot, joita
tulee katseltua parkkipaikalle jätön jälkeenkin - vaimo tuon lausahti tänään.

Mukava Alfan ulkoilutuskeli tämä pikkupakkanen :P

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin