Boseliftin ilmastointilaite

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Boseliftin ilmastointilaite

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Kertokaas ny tyhmälle mitä ne kaikki nappulat ilmastoinnissa meinaa. Tai siis kaikki muu on aika selkeetä, mutta mitä merkitystä kahdella merkkivalolla on vasemmanpuolimmaisessa säätimessä? Kun molemmat palaa niin vehje on automaattimoodissa. Mitäs se toinen valo siinä sit merkkaa, kun ei missään tapauksessa sammu? Sama kysymys oikeanpuolimmaisesta nupista, siis sisäilman kierrätyksen hanikasta. Wtf? En oo saanu yrityksistä huolimatta ees englanninkielistä manuaalia hommattua. Italia ei luonnistu, semmonen kirja mul on. Tosin sekin GTA:n, eli joku joka tarttee voi saada moisen.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

vasemmanpuoleisesta sammuu se toinen valo kun ite muutat vaikka suuntausta eli toinen valo sammuu kun ohitat täysautomaattimoodin, sisäkierrätyksen valologiikkaa ei nyt muista tähän hätään, mutta eipä siihen tartte juuri koskea
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Juurikin näin tuo vasemmanpuoleinen toimii, eli kun johkin muuhun koskee, niin toinen valo sammuu. Se toinen ei sammu olleskaan, lieneekö ees tarkoituskaan? Se jos mikä olis niin italialaista logiikkaa :lol:
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Niin siis näistä kyse. Vasemmanpuoleisen nupin "Auto" -tekstin vasemmalla puolella oleva valo ei sammu missään tilanteissa.
Liitteet
Control panel
Control panel
Alfa_Romeo_156_climate_control_panel4.jpg (12.83 KiB) Katsottu 2813 kertaa
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

juu ei sammu, ja jos sulla on sinä autossa sisäilmanhaistelija niin se muuttaa itsekseen sitä sisäilmankiertoakin jos edessäoleva päästelee kaasuja-...
Viimeksi muokannut V6, 26 Tammi 2011, 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Se on joko automaatti automaatti tai automaatti. :lol: Eli yks valo taulussa jos säädät puhallusta tai suuntausta itse. kaks jos annat auton päättää ja puhaltaa koko ajan jalkatilaan. Tossa sisäilman kierrätyksessä toinen asento kytkee sisöilmankierron automaattisesti päälle, sillon kun tarvii ja toisessa asennossa on koko ajan päällä. Tuo kone on kyllä aika surkea esitys. Ainakin käytettävyydeltään.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Nonni. Kiitos näistä tiedoista.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kyllä se välillä päättää tuulilasillekin puhaltaa, ja lämpöhän nousee alhaalta ylöspäin :) tota suuntausta tulee kyllä aika usein käännettyä siihen keskiasentoon tai lasille ja alas..kaikki kombinaatiot eivät ole mahdollisia...
Viimeksi muokannut V6, 26 Tammi 2011, 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eli automaattia ei millään saa tapettua?

Nakussa joutuu talvella kääntämään itse puhallusta pienemmälle jos moottorin meinaa saada edes joskus lämpiämään. Startin jälkeen tuo kuitenkin tuntuu taas unohtaneen käskytyksen ja järjestää konttorista tuulitunnelin.
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

ei saa, mutta kyllä se tossa osaa odotella sen aikaa että kone on lämmennyt ennenkuin alkaa kunnolla puhaltamaan.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Niin mullakin odottaa kunnes kone on ehkä 30-asteinen. Mutta ei se siitä paljon enää lämpenekään jos puhallin pätkähtää täysille.

15 asteen pakkasessa saa muutekin ajaa sataa että jaksaa pitää pannun normilämpöisenä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Näin tekee ja kun se ei lämmetessään puhalla oikein mitään. Puhaltas edes kylmää niin pysyis ne ruudut auki. Kai se on Luigi ajatellu että on parempi ajaa sokkona ekat 5minuuttia kunhan kone lämpiää nopeesti. :x

^^^Nousee lämpö toki alhaalta ylöspäin mutta ei tuo oikein toimi talvella kun matot on märät. :roll:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Oletko varma, että laiteessa ole jotain vikaa jos automaatti on ja pysyy päällä, minulla sammuu kyllä tarvitaessa kumpikin valo ja toimii juuri niin kuin käsketään.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Sisäilman kierrätys toimii kolmella tavalla. Ja tätä ohjataan rullan painikkeella. Ei pidä erehtyä luulemaan että siinä on kaksi kytkintä, kuten keskimmäisessä rullassa.
  • Automaattinen (oikea merkkivalo palaa)
  • Käsin valinta kierrätys toiminnassa (vasen merkkivalo palaa)
  • Käsin valinta kierrätys pois toiminnasta (kumpikaan merkkivalo ei pala)
Jos sisäilman kierrätys on kytketty käsin päälle tai pois, niin vasemman rullan AUTO-painikkeen oikea merkkivalo ei pala. Sama juttu merkkivalon osalta, jos ilman suuntausta tai puhaltimen nopeutta on säädetty käsin.

Vasen merkkivalo on lämmön säädön merkkivalo, joka on aina automaattinen. Eli vasen merkkivalo palaa aina, ellei koko järjestelmää ole sammutettu. Silloin ainoastaan sisäilman kierrätyksen vasen merkkivalo jää palamaan ja sisäkierron napista voidaan valita sisäkierto päälle/pois. AUTO-painikkeestahan ei tapahdu mitään muuta kuin menee automaattitila päälle.

Tuossa tuo noin kiteytettynä. Ei se niin mystinen laite ole mitä ihmiset luulee... :mrgreen:

Avatar
pikkis77
Viestit: 509
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Jarsan kirjoitti:
Vasen merkkivalo on lämmön säädön merkkivalo, joka on aina automaattinen. Eli vasen merkkivalo palaa aina, ellei koko järjestelmää ole sammutettu. Silloin ainoastaan sisäilman kierrätyksen vasen merkkivalo jää palamaan ja sisäkierron napista voidaan valita sisäkierto päälle/pois. AUTO-painikkeestahan ei tapahdu mitään muuta kuin menee automaattitila päälle.

Tuossa tuo noin kiteytettynä. Ei se niin mystinen laite ole mitä ihmiset luulee... :mrgreen:
Kyllä se vasen valokin sammuu. oikea sammuu kun käsin säätää ja vasen sammuu kun ilman ilmastoinnin ollessa päällä, kääntää sisälämpötilan pienemmälle kuin ulkolämpötilan. Tällöin lämpötila vilkkuu näytössä vähän aikaa ja vesen valo sammuu, tämä on siis mahdollista vain kesällä.

Ja kyllä sen automaatin saa pois päältä, tosin aina startin jälkeen on vähän aikaa automaatilla ennen kuin palautuu taas käsiasetuksiin.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

pikkis77 kirjoitti:Kyllä se vasen valokin sammuu. oikea sammuu kun käsin säätää ja vasen sammuu kun ilman ilmastoinnin ollessa päällä, kääntää sisälämpötilan pienemmälle kuin ulkolämpötilan. Tällöin lämpötila vilkkuu näytössä vähän aikaa ja vesen valo sammuu, tämä on siis mahdollista vain kesällä.
Noinhan se tosiaan taitaa tehdä. Muistelin, että jotenkin sain tuon valon joskus sammumaan, mutta kun manuaalikin sanoo, ettei se sammu mitenkään muuten kuin sammuttamalla koko järjestelmän, niin uskoin kuvitelleeni asian. :-D

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jalamari kirjoitti:Tuo kone on kyllä aika surkea esitys. Ainakin käytettävyydeltään.
Näin talvella. Kesällähän automaatti pelaa suht fiksusti.
Talvella tuntuu parasta olevan kun ei koske mihinkään namiskaan, automaatti pois ja antaa puhalluksen olla alas-ylös tai keskelle-alas. Sittenkin sopivalla yhdistelmällä ulko-moottori-sisäilman lämpötiloja systeemi saa hepulin ja alkaa raivona puhaltamaan yleensä pelkästään alas jepjep.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Kesällä toimii kyllä fiksusti. Paremmin toimivaa automaagia ei ole tullut vastaan kuin 164:ssä.

Talvella olen itse pitänyt puhallinta jatkuvasti kolmosella ja suuntausta alas ja laseille. Toimisi ihan hyvin noin jos ei aparaatti kylmäkäynnistyksen jälkeen aina haluaisi puhaltaa miljoonaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Kiintoisaa. Minulla on talveksi täsmälleen samat säädöt kuin Rasviksella, eikä ole tarvinnut koko talvena koskea, ts. kylmäkäynnistyksen jälkeen menee johonkin kylmämoodiin ykkösteholle ja suuntaus ylös, mutta koneen lämmettyä siihen ekalle viivalle palautuu noihin em. asetuksiin ja alkaa puskea lämmintä. Toimii mielestäni aivan loistavasti. Joskus harvoin tulee käytettyä sitä huurteenpoistonamiskaa että saa lasit auki, ja myös sen jälkeen palautuu siihen mistä lähdettiin. Onko näissäkin nyt joku vuosimalliriippuvuus tms.?

EDIT: niin minullahan on se ylellisyys että voin pitää autoa aina "tolpassa", joten lämmintä alkaa tulla alle kilometrin ajolla.

Kesällä on sitten automaattiasento päällä, ainoastaan lämpötilaa tulee joskus säädettyä, muuten koko värkin voi unohtaa.

Avatar
altair
Viestit: 64
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 15:53
Paikkakunta: Rusko

Viesti Kirjoittaja altair »

Pepperoni kirjoitti:Kiintoisaa. Minulla on talveksi täsmälleen samat säädöt kuin Rasviksella, eikä ole tarvinnut koko talvena koskea, ts. kylmäkäynnistyksen jälkeen menee johonkin kylmämoodiin ykkösteholle ja suuntaus ylös, mutta koneen lämmettyä siihen ekalle viivalle palautuu noihin em. asetuksiin ja alkaa puskea lämmintä. Toimii mielestäni aivan loistavasti. Joskus harvoin tulee käytettyä sitä huurteenpoistonamiskaa että saa lasit auki, ja myös sen jälkeen palautuu siihen mistä lähdettiin. Onko näissäkin nyt joku vuosimalliriippuvuus tms.?

EDIT: niin minullahan on se ylellisyys että voin pitää autoa aina "tolpassa", joten lämmintä alkaa tulla alle kilometrin ajolla.
Itellä ihan samat lähtökohdat, auto aina tolpassa jne. Ja tosiaan mullakin tekee aina niin, että kun kone kylmä suuntaus ylös ja puhallin nollille. Sitten kun lämpeää palautuu hakemani käsisäädöt vanhasta muistista. Ja hyvin pelittää :)
"Kaikenlaista harmia."

Avatar
pikkis77
Viestit: 509
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Mulla kans talvellä käsisäädöt samat, ikkunalle ja jalkoihin, puhallin näyttää kolmea palkkia. Käynnistettäessä vähän aikaa puhaltaa ikkunalle(ilm. huurunpoisto) ja sit palautuu käsiasetuksiin. Toimii loistavasti
Kesällä taas on aina automaattiasennossa. Toimii niin hiton hyvin ettei tarvitse säätää. Koisteilla keleillä syksyllä joutuu säätämään kun lyö sisäilmankiertoa päälle jotta lämpiäisi nopeammin, silloin meinaa huurtua.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Jaa, että joillain nuo koneet oikein toimiikin. 147ssa lyö jostain syystä aina puhalluksen sinne jalkatilaan. Muisti paskana? :roll:

Vastaa Viestiin