Boksereiden vuosimallierot / bokserin tunnistus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Suuhailija
Viestit: 57
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 06:01

Boksereiden vuosimallierot / bokserin tunnistus

Viesti Kirjoittaja Suuhailija »

Avataampas uusi ketju tästä.
Eli mitäs eroja noissa alfan 1.7 8v boksereissa on?
Ensimmäisen korimallin (ja sen faceliftin) kolmikolmosessa, siinä 1.7 litrasessa kaasarein hengittelevässähän on voimaa 118hv.
Kolmoskoppaisen 1.7 8v ruiskumotissa taas (muistaakseni) 109 hv.
Miksi uudempi on laimeampi? Ja onkos tuota isolohkoa tehty kaasarein tuolla pienemmällä teholla, vai onko nuo kaasari 1.7 motit samantehoisia, 118hv ja se 8v ruisku aina sen 109hv.
Hommasin tuollaisen 1.7 8v bokserin ja on nyt epäselvyyttä pannun iästä / tehosta. Myyjä ei ihan tarkaksi osannut sanoa, mutta moottorissa on kaasuttimien imusarjat kiinni. Eli 118 vai 109hv?

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Vuosimallissa -91 ainakin mulla oli katalysaattori. Se taitaa olla siitä alkaen pakollinenkin. Veikkaisin että se on syynä tehohäviöön.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Minulla taas on selainen mielikuva, että ruiskuversio ilman kattia oli 110 hv ja katilla 107 (tai 105 on myös joskus esitetty). Omassa exässä (-92) oli muistaakseni tuo 107 hv rekisteritiedoissa.

Tuo 1.7 118 hv on kahdella tuplakaasarilla, eikä siitä tietääkseni ole tehty muita tehoversioita. Tätä käytettiin tietääkseni vain kakkossarjan autoissa. Vastaava 1.5 oli muistaakseni 105 hv tehoinen.

Suuhailija
Viestit: 57
Liittynyt: 17 Heinä 2010, 06:01

Viesti Kirjoittaja Suuhailija »

Pepperoni kirjoitti: Tuo 1.7 118 hv on kahdella tuplakaasarilla, eikä siitä tietääkseni ole tehty muita tehoversioita. Tätä käytettiin tietääkseni vain kakkossarjan autoissa. Vastaava 1.5 oli muistaakseni 105 hv tehoinen.
Jep, näin homman muistelisin menneen minäkin. Moottoreissahan ei päällepäin ole eroja? Mistäs tuo tehonalenema? Onko tuohon syynä juurikin tuo katti vai löytyykö eroa esim. nokista, puristuksista, yms..?

XJ-JJJ
Viestit: 84
Liittynyt: 09 Elo 2007, 16:32
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

1,7 QV (905-korisen, siis "kakkossarjan", eli 87-90), tuplakaasarikone on mekaanisesti täysin sama kuin 1.7IE (907-korisen, "facelift/kolmossarjan", Suomessa) vm.90-94. Tämä on fakta. Joskin poikkeus vahvistaa säännön: Suomeen tuotiin muutamia esisarjan 1.7 koneita, joissa oli palasäätöiset kannet, kuten 1.5-koneissakin. Tämä on tieto kahdesta eri vm.-87 autosta, vaikka kirjallisuuslähteet väittävät 1.7 koneiden olevan aina hydraulisilla nostajilla. Myös nokka-akseleissa oli hitusen eroa, mutta en nyt muista paljonko.

Euroopan markkinoilla oli ruisku 1.7 jo aikaisemmin, saatavilla siis jo 905-korisiin autoihin, sillä katalysaattoripakko tuli Saksassa (muistaakseni) jo 1986, vai oliko -84. Viisaammat valistakoot mikä vuosi se olikaan.

1987 esitelty 1.7 QV 8-venttiilinen tuplakaasareilla (118hv) on siis teknisesti sama mylly kuin uudemmat ruiskulliset (107-109hv lähteestä riippuen), mutta ajettavuudeltaan hiukan erilainen, sillä kaasuun vastaavuus kaasarikoneisissa on aivan toista luokkaa kuin ruiskuversiossa "1.7IE". Ruiskun hyväksi puoleksi ajettavuudessa voi kuitenkin sanoa sen hivenen tasaisemman vääntö-/ tehokäyrän, joka tuo ajoon rauhallisemman yleisfiiliksen. (minulla on niin ikävä tuota vanhaa kaasarikoneista... :oops:)

Uudemman koneen päälle voi istuttaa tuplakaasarit. Näin on tehty pariinkin vanhaan 8-venttiiliseen ja maailmalla on monta esimerkkiä kuinka 1.7 16valve-koneita on istutettu esim. Sprintteihin ja ykkös-/kakkossarjan autoihin ja tipautettu kaasarit päälle.

Paikalla
Avatar
Tiige
Viestit: 2857
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kyllähän se tekee jo jotain että tuplkakaasareissa on oma kaasuläppä jokaiselle sylinterille verrattuna ruiskun yhteen kaasuläppään. 16v:ssä sitten onkin taas läppärungot myös. Tietysti siinä on nokka-akseleitakin tulpamäärä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Vastaa Viestiin