Lohkolämmittimen tarpeellisuudesta

Alfoista

Valvoja: Moderators

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

Sama täällä, taloyhtiö on rakennettu -91 joten voi olla että on sulkkeet kunnossa jne..

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

tube68 kirjoitti:Sama täällä, taloyhtiö on rakennettu -91 joten voi olla että on sulkkeet kunnossa jne..
Yleensä nuoremmissa taloissa alkaa olla johtimien pinta-ala rahansäästön vuoksi aivan liian pientä 8)
Itse olen koneen säästämiseksi pistänyt koneeseen pari kertaa RVS-käsittelyn,säästyy laakerit ja vierintävastus pienenee :-D

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Kävi 159 tänään huollossa ja pyysin tsekkaamaan akun ja lohkolämppärin, kun mielestäni lähtenyt vähän ontuen käyntiin näillä 20 asteen pakkasilla 2 tunnin lämmityksen jälkeen.

No joo, akku suht ok, mutta lohkolämppärin lohkoon tuleva säteilylämmitinosa död.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

4 tuntia tulee näillä pakkasilla pidettyä johdon päässä aamuisin,kun töihin menen.164:ssa on letkulämmitys&sisäpuhallin.Ei vikise eikä valita auto kylmyyttä :) Ero kylmä käynistyksessä on kuin yöllä ja päivällä,jos vertaa ilman pistorasia lämmitystä.
Ai niin yleensä ei tarvitse lumiharjaakaan käyttää,kun on sisätilan lämppäri,saati hytistä auton vieressä skrapa kourassa :mrgreen:
Tuossa versossa on uusien autojen tapaan öljyä lämmittävä säteilylämmitin,joka on aikas hidas lämpiämään,verrattuna vesi vastaavaan,saati lohkolämmitykseen
Viimeksi muokannut alfa164, 22 Helmi 2010, 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

en ole oikein tyytyväinen ollut kummassakaan tuohon letkulämppäriin! 156 oli letkulämppäri ilman kierto pumppua eikä auttanut vaikka kuin lämmitti, siksi en sitä juuri käyttänytkään! 159 hiukan parempi lämmitys kun on varustettu pumpulla ja vesi oikesti liikkuu koneen sisällä, siltikään kahden tunnin lämmitys ei mielestäni ole riittävä näillä keleillä... pitää siis pitää kauemmin! lohkolämmitin olisikin jo nannaa!

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

jaskas kirjoitti:Nää Suomen talvet näyttää menevän kokoajan lämpimämpään suuntaan, joten en välttämättä näe lämppärin tarpeellisuutta.
Mulla sellanen kuitenkin on , kun edellinen omistaja on sellaisen laittanut. Tosin en sitä tuossa kadunvarsiparkissa pysty käyttämään, joten on mulle hieman turha.
Mitään ongelmia ei starttauksen kanssa ole ollut, ei edes 30 asteen pakkasessa. Ääni nyt tietty hieman erilainen kun palmun alta käyntiin laittaessa. Konekin varmasti kuluu enemmän. Eli siis pärjää ilmankin


Heh toi eka lause on tämän talven valossa hupaisa :D (2007 oli kirjoitettu).

Joo, eipä ole ilman lohko- ja sisätilan lämppäreitä tullut toimeen. Cnet akkulaturin pikaliittimet akunkenkiin on myös osoittautunut tuikitarpeelliseksi varotoimeksi varmistamaan auton pikaisen liikkeellesaannin. Toistaiseksi ei ole tarvinnut kuin kerran muutaman tunnin antaa akulle virtaa.

Montakohan urheiluhenkistä mahtaa avoautoillaan vielä liikkeellä rättikatoilla olla? :mrgreen: Duunipaikan pihallakaan ei ole boxteria enää joulukuun alun jälkeen näkynyt..

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

lohkari on must.

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Laita litran purkki täyssynteettistä takakonttiin ja kun pakkasta on yli 20 astetta huomaat että ON MUUTEN SIIRAPPIA se tavara. Puhumattakaan siitä jo elinkaarensa puolivälissä olevasta mönjästä joka on siellä koneessa...

Kyllä lohkolämmitin on aivan välttämätön jos haluaa varmoja lähtöjä yli kahdenkympin pakkasella.

Velipojalla kävi kerran muuten niin että auto oli lohkarissa, mutta pellin alla lämppärin johto oli irronnut. Avaimesta käyntiin - 32 astetta pakkasta ja auto kävi 10 sec ja sitten katkesi kiertokanki yhdestä pytystä ja meni pari venttiiliä....

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

KauGoH kirjoitti:en ole oikein tyytyväinen ollut kummassakaan tuohon letkulämppäriin! 156 oli letkulämppäri ilman kierto pumppua eikä auttanut vaikka kuin lämmitti, siksi en sitä juuri käyttänytkään! 159 hiukan parempi lämmitys kun on varustettu pumpulla ja vesi oikesti liikkuu koneen sisällä, siltikään kahden tunnin lämmitys ei mielestäni ole riittävä näillä keleillä... pitää siis pitää kauemmin! lohkolämmitin olisikin jo nannaa!
Joo vesihän ei johda lämpöä...

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Tiige kirjoitti:Kyllä se letkulämppäri ihan kokemuspohjalta täytyy lämmittää öljyjäkin hieman. Kerran jouduin vetäisemään 164:n -32c pakkasesta 10W-40 öljyillä käymään ilman lämppäriä ja voi jestas sentään mikään kilinä ja kolina kuului ensimmäisen puoli minuuttia venttiilikoneistosta. Sittemmin samoissa pakkasissa on tullut käynnistettyä samoilla öljyillä, mutta letkulämppärillä lämmitettynä ja mitään kolinoita ei ole kuulunut. Luulisi sen jäähdytysnesteen lämmittävän ainakin kannessa olevan öljyn, siellähän on muutama desi nokkien kaverina koko ajan.

ps. Jopa ohjaustehostimen huutamisessa on huomattava ero letkulämppäriä käytettäessä. :shock:
Tottakai sillä lämppärillä on merkitystä oli se sitten mallia lohko, säteily tai letkulämmitin. Koko kone kun tuppaa olemaan metallia ja kaikki nesteet muutenkin johtaa lämpöä... Säteilylämmitin on muuten kokemukseni mukaan noista tehottomin koska ei ole veteen kosketuksissa suoranaisesti...

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Montakohan urheiluhenkistä mahtaa avoautoillaan vielä liikkeellä rättikatoilla olla? Duunipaikan pihallakaan ei ole boxteria enää joulukuun alun jälkeen näkynyt..
Joo, kesäkissa nukkuu talviunia mutta jos tehtaan matskuihin on luottaminen niin talvipaketin omaavan avokissan katon lämmön eristys on parempi kun peltisen vastaavan....joten lämpöjen puolesta nyky avoilla voinee ajella ympärivuotisesti

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Vertaisin noita calixeja ja defoja muuten Wattimäärien ja hinnan perusteella...

pjotrthegreat
Viestit: 828
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Compare Orso kirjoitti:Esitetyistä epäilyksistä huolimatta uskon moottorilämmittimen säästävän sekä polttoainetta että moottoria sen lisäksi, että se tekee liikkeelle lähdön mukavammaksi.

Moottoriöljyn lämpiämistä voinee arvioida eri materiaalien ominaislämpökapasiteettien ja lämmönjohtavuuden avulla. En nyt jaksa kaivaa fysiikan taulukoita esille, mutta ihan mutu-tuntumalla väittäisin: moottoriöljyn lämpötila lohkossa on lähempänä lohkossa olevan jäähdytysnesteen kuin ulkoilman lämpötilaa.
Väittäisin että öljykin on kelissä kuin kelissä plus asteiden puolella jos on tunti tai kaksi pidetty letkussa oli kyseessä mikä tahansa lämppäri. Tähän nyt tietysti voi vaikuttaa kaikenlaiset asiat kuten tuuleeko jne.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ei olisi lohko pahitteeksi, mutta ei ole tolppaa. Onneksi on lämmin talli toisessa päässä, joten -20 pakkasilla lähtenyt vielä hyvin käyntiin. Sen kylmempää ei viitsi edes kokeilla ilman lämppäriä..

OT: Tuli muuten työmatkalla kaksi rättikattoista TT:tä peräkkäin Länsiväylällä, joten ilmeisen hyvin pärjää 8) Enemmän varmaan karmittomat ikkunat voivat aiheuttaa hämminkiä, mutta harvemmin nekään.

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

No, oli tarkoitus viettää "hiihtolomaa" kahden yöpymisen verran Itä-Suomessa. Otin moottorinlämmittimen johdon mukaan, en ollutkaan sitä siemmin tarvinnut. Auto on aina lämpimässä tallissa ja koneessa 10W60 öljy. Yöllä oli -28°C. Aamulla (-22°C) toista tuntia piuhan päässä, mutta hiukan epäilytti kun mitään ääntä ei kuulunut. Muistikuvan mukaan lämmitin napsuu aivan selvästi toimiessaan. Käyntiinhän se oli saatava. Akku oli terässä, mutta eipä varsin jaksanut pyöriä, kyllä sen verran menee kohmeeseen kaikki liikkuva noissa lämpötiloissa. Toisella tai kolmannella sentään käynnistyi. Jäi toinen yö kokeilematta. Pitää vissiin ruveta tutkimaan tuota lämppärin toimintaa. Aloitan varmaan virtajohdosta, joka oli niiiiiiin auton tavarasäilössä vietetyn yösn jälkeen, että ei kiepiltä auennut :). Sitten kai vain seuraamaan johtoa eteenpäin? Eipä osaisi kuvitella, että siellä mitään kovin vika-altista edes on? Liitokset? Vastus? Miten se voi särkyä?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Puskurista menevä johto voi olla löystynyt siitä haaraliittimisetä, helppo katsoa jos ei kovin piilossa ole. Jos on sisäpistoke niin sitäkin voi kokeilla jollain sähkölaitteella, mutta jos virtaa tule pistokkeelle ja liittimet ok, niin ei kait siinä muu kuin vastus voi olla rikki.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Omassanihan häiritsi se, että sisälämmitin toimi ok ja auto oli sisältä mukavan lämmin, mutta käynnistyminen oli vaivalloisen tuntuista - jotenkin vaan arvelutti ja arvaus osui.

Tuli sitten 450 € huollosta 700 €.
No elämä on.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

beta
Viestit: 154
Liittynyt: 30 Maalis 2009, 17:10
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja beta »

Jatketaampa vielä juttua :-D

Haluaisiko joku listata kaikki palikat mitä missäkin lämppärityypissä autosta löytyy? Omien muistikuvien mukaan säteilylämmittäjässä oli pelkästään se säteilevä vastushässäkkä öljypohjan kyljessä, eikä sitten muuta, kuin johdot.

Mutta mitenkäs nuo letku- ja lohkolämppäri, mitä kaikkia palikoita siellä oli?

Pihassa on nyt tuollainen 147 1.6ts -03, josta joku mua kunnioittava kanssa-autoilija on jostain mielijohteesta lämppärin osat nyppiny pois.. 5min tarkastelulla jäljellä ei tuntunu olevan kuin defan töpselimellä varustettu jonkinlainen vastus alavesiletkussa.

Eli jatkokysymys vielä, onko tän ikästen letkulämppäreissä mitään pumppuja tai muita vastuksia kuin tää yks, ja miten järjestelmän tarkotus toimia. Eli tarviskohan hommata kuin uus johtosarja?

Kiitos vastauksista, ja kaikki muuki asiantuntijatieto lämppäreistä kyllä kelpaa mitä tässä ketjussa ei vielä oo kerrottu :-D

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Pistoke, josta johto haaraliittimelle, sieltä johto alavesiletkussa olevalle vastukselle sekä (mahdolliselle) sisäpistokkeelle. Nämä siis TS:ssään tarkoitetussa Defan paketissa.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Alfieri kirjoitti:Aamulla (-22°C) toista tuntia piuhan päässä, mutta hiukan epäilytti kun mitään ääntä ei kuulunut. Muistikuvan mukaan lämmitin napsuu aivan selvästi toimiessaan.
Tuota äänihommaa olen jo jonkin aikaa ihmetellyt, kun sitä ääntä ei ole. Ymmärtääkseni se lohkolämmitin kuitenkin toimii. Naapurilla on uusi Kia ja hän on myös ihmetellyt sitä äännettömyyttä (siis sen Kian lämmittimen). No, samasta teltta-autostahan molemmat pirssit ovat lähtöisin, joten oletetaan, että lämmittimet kuitenkin toimivat. Tuo alfakin on lähtenyt lähestulkoon 30 asteen pakkasessa käyntiin.
Viimeksi muokannut einari, 23 Helmi 2010, 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Turre
Viestit: 332
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Peugeot Boxer 290C 2.0HDi (Ludvig)
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Turre »

Samaa ihmettelyä oli täälläkin pakkaskauden alkaessa kun ei ollut koskaan aikaisemmin tolppalämmityksen saloihin aikaisemmin törmännyt. Joku toinen auto parkkiksella piti selkeesti kuultavaa pöhinää ja muistelin sellasen aikasemminkin kuulleeni ja sit ihmetteli toimiiko oma lämppäri (ja toimiiko tolppa ylipäätään) kun mitään ei kuulu eikä näy.

Jäähdytinnestesäiliö lämpenee kyllä selkeästi kun kädellä kokeilee eli kyllä siellä jotain tapahtuu - sopivasti kun on jäähileessä konepelti niin parin tunnin loppupuolella alkaa säiliön yläpuolelle konepellissä muodostua sula läikkä. Mikään tehoihme toi letkulämppäri ei kyllä taida olla, en ole oleellista eroa huomannut startissa oli sitten lämmitetty tai ei. Akun vaihdolla oli oleellisesti suurempi ero käynnistymishaluihin (ja sisälämppärin hankkimisella omiin lähtöhaluihin) :lol:

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Wanhoja muistelemalla tulee sellainen mielikuva, että Bokserissa kun oli ihan oikea lohkolämmitin, niin siitä kuului ihan selvä pöhinä kun oli lämmitys päällä. Sen sijaan näissä letkuelementeissä (kolmen Alfan kokemuksella) en muista mitään ääntä kuulleeni. En nyt jaksa tälle mitään selitystä keksiä, mutta äänestä en kuitenkaan menisi mitään päättelemään tästä johtuen.

Minusta nämä neloskoneet ovat kyllä lämmenneet tuolla letkuihmeellä ihan hyvin, olkoonkin ettei se selvästikään yhtä tehokas ole kuin nuo vanhan ajan lohkolämppärit - sellaisellahan suli paksumpikin lumikinos konepelliltä ihan kepeästi. Mutta kotoa kun lähtee lämmitetyllä koneella, niin puhallin alkaa pukata lämmintä ilmaa sisään lähes heti (alle puolen kilometrin matkalla), mutta kylmänä lähdettäessä kestää selvästi pidempään. Startissa ei suurempaa eroa taida huomata jos akku on voimissaan, mutta kyllä lämmitetty tessu käy nätimmin ensimmäiset hetket kylmään verrattuna.

Beta tarvinnee minimissään tuon Defan tuoteluettelossa esiintyvän Kojepistorasia-nimisen mööpelin, ja sitten tarpeen mukaan haaroitin, sisäpistoke ja johto näiden välille (sekä tällöin myös erillinen johto haaroittimelta letkuelementille).

EDIT: sen verran vielä omasta kokemuksesta, että se lämmitinelementti voi todella hajota kuten esim. Laku oli jo saanut todeta. Yhteen Alfaan olen joutunut uusimaan. Monessa paikassa käytettävä ns. jaksolämmitys (esim. sähköt 5 min päällä, 10 min pois) ainakin valmistajien mukaan edesauttaa tuhoutumista.

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Jahah, Hyviä huomioita. Menipä hankalaksi. Siis äänestä ei kannata päätellä mitään lämmittimen toiminnasta tai toimimattomuudesta. Samoin käynnistyminen on yhtä nahkeaa, vaikka lämppäriä pitäisi päällä. Mitenkähän tuon toiminnan voisi todeta? Ei viitsisi mitään kokeellista tutkimusta autoa kylmettämällä ja lämmittämällä ruveta järjestämään :-D
Sähköliitoksissa ei ainakaan ole ongelmia, kun virta kulkee systeemin läpi. Lämmöntuotosta en ole lainkaan varma. (Joo, jossakin edellisessä autossa, kauan sitten kun ei ollut tallia, lämmitin piti kyllä selvästi ääntä toimiessaan ja startissa oli selkeä ero lämmitetyn ja lämmittömän moottorin välillä - pöyritysnopeudessa siis.)

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Alfieri kirjoitti:(Joo, jossakin edellisessä autossa, kauan sitten kun ei ollut tallia, lämmitin piti kyllä selvästi ääntä toimiessaan ja startissa oli selkeä ero lämmitetyn ja lämmittömän moottorin välillä - pöyritysnopeudessa siis.)
Kyllä kai tuo minunkin auto pyörähtää vähän paremmin käyntiin kuin ilman lämmitystä. Mutta mitään ääntä siitä lämmittimestä ei kuulu.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Alfieri kirjoitti:Mitenkähän tuon toiminnan voisi todeta?
Eiköhän paisuntasäiliön pitäisi ainakin hitusen lämmetä, alavesiletku sitten selvemmin.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

einari kirjoitti:
Alfieri kirjoitti:(Joo, jossakin edellisessä autossa, kauan sitten kun ei ollut tallia, lämmitin piti kyllä selvästi ääntä toimiessaan ja startissa oli selkeä ero lämmitetyn ja lämmittömän moottorin välillä - pöyritysnopeudessa siis.)
Kyllä kai tuo minunkin auto pyörähtää vähän paremmin käyntiin kuin ilman lämmitystä. Mutta mitään ääntä siitä lämmittimestä ei kuulu.
Eikö teillä ole sitä pumppua siellä joka kierrättää vettä? minulla sen äänen kyllä kuulee kun laittaa piuhan tolppaan kiinni! :shock:

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ei näissä mitään pumppua ole. En noista viimeisimmistä tiedä onko tuollainen keksintö ympätty mukaan, mutta ihan luonnollisella kierrolla on tarkoitus lämmetä ainakin noissa mitä itsellä on käytössä.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

^tarkoitin 159! 156 ei olekkaan mitään pumppua!

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Viesti Kirjoittaja julia »

156 JTS:ssä letkulämmitin on lämppärin kennolta tulevassa paluuputkessa eikä alavesiletkussa kuten TS:ssä. Hyvin kiertää vesi ilman pumppua ja lämmittää lohkon.
156 JTS SW '04

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Kyllä mun tessun letkulämppäri,pitää korvin kuultavaa pöhinää,varsinkin jos avaa konepellin, sitä kuunnellakseen.Sit sen tehosta,ei se varmasti lohkolämmitintä vastaa,mutta kyllä tuokin lämmittää sopivasti,olen usein kokeillut moottorin suojamuovin päältä,sekä koneen sivulta,ei se mikään kuuma ole,mutta selvästi lämmin,kyllä tuosta on paljonkin apua kylmäkäynnistyksissä.
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Koetin selailla Defan kuvastoa, mutta en löytänyt sanaakaan lämmittimen yhteydessä olevasta pumpusta. Minkä merkkisissä sähkölämmittimissä on pumppu?
Giulia Super -69

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Se letkulämppärin pöhinä kuuluu siitä vedestä, kun se kuplii kuuman vastuksen ympärillä.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4371
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ei kait se nyt kuitenkaan ihan kupli? :shock:

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

jeQQ kirjoitti:Ei kait se nyt kuitenkaan ihan kupli? :shock:
:) tarkalleen ottaen ehkä ei, mutta äänen lähde se vastus kuitenkin on.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Gasolina kirjoitti:Koetin selailla Defan kuvastoa, mutta en löytänyt sanaakaan lämmittimen yhteydessä olevasta pumpusta. Minkä merkkisissä sähkölämmittimissä on pumppu?
se pumppu ei minulla ole siinä lämmittimen yhteydessä vaan noin 30 cm lämppäristä eteenpäin, on jotenkin kyllä sen näköinen että ei olisi alkuperäinen laitos! eikä ole iso se pumppu hyvin pieni mutta liikuttaa vettä kuitenkin! pitää tutkailla tarkemmin että minkä valmistajan laitteistosta on kyse! letkulämppäri on kyllä defan mutta muista oheis kilkkeistä ei ole tietoa!

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Gasolina kirjoitti:Koetin selailla Defan kuvastoa, mutta en löytänyt sanaakaan lämmittimen yhteydessä olevasta pumpusta. Minkä merkkisissä sähkölämmittimissä on pumppu?
no kiertovesipumppujahan voi maahantuojat tai tehdas asentaa erikseenkin saataa hyvinkin kuulua näissä uudemmissa "arktisen" - alueen varustepakettiin.. ;)

enpä usko että missään lämmittimessä mitään pumppua tulee mukana..

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

Gasolina kirjoitti: Minkä merkkisissä sähkölämmittimissä on pumppu?
Taitaa olla enemmän malli- kuin merkkikohtainen juttu. Alfojen osalta ainoa näkemäni pumpullinen versio on 159 V6. Pumpusta on vielä se haitta että samaan pakettiin tarvitaan pieni akkulaturi estämään akun tyhjentyminen.
Nämä lämmittimet eivät ole tehdasasennuksia. Niitä saatiin maahan vasta paljon autojen jälkeen hirveän karhuamisen tuloksena. Tuosta historiasta kirjoitin aikanaan pitkän vuodatuksen tänne forumillekin.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4724
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Ahaa, nyt alkaa valkenemaan :) Olisiko tuolla kiertovesipumpulla haettu moottorin tasaisempaa lämpiämistä? Vinkkelikoneessa, joka ei ole "suorassa" voisi muuten kuvitella ylempänä olevan kannen lämpiävän, mutta alempana olevan välttämättä ei. Ja tehostaahan se vedenkiertoa ja lämpiämistä muutenkin.
Giulia Super -69

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Miten tämä aihe näin paljon kiinnostaa, tällaisena talvena? :mrgreen:
Kimmo

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

Gasolina kirjoitti: Olisiko tuolla kiertovesipumpulla haettu moottorin tasaisempaa lämpiämistä? Vinkkelikoneessa, joka ei ole "suorassa" voisi muuten kuvitella ylempänä olevan kannen lämpiävän, mutta alempana olevan välttämättä ei. Ja tehostaahan se vedenkiertoa ja lämpiämistä muutenkin.
Juu, jotakin tällaista siinä oli takana. Ei tullut perehdyttyä yksityiskohtiin, mutta rakenteessa on jotakin joka estää veden luonnollisen kierron. Tämän takia tarvitaan pumppu. Ja sen takia vuorostaan lisälaturi.
Hankkiminen ja paikalleen saaminen oli aikanaan järkyttävän hankalaa mutta ovat nuo nyt ihan hyvin toimineet.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

julia kirjoitti:156 JTS:ssä letkulämmitin on lämppärin kennolta tulevassa paluuputkessa eikä alavesiletkussa kuten TS:ssä. Hyvin kiertää vesi ilman pumppua ja lämmittää lohkon.
Onko tuo paikka siis jäähdyttimen ja moottorin välissä, alhaalla, about siinä vaihdelaatikon päässä? Saattapi olla vaihdelaatikon ja kytkimenkin rajamailla? Olen aina kuvitellut että se on alavesiletkussa, en ole kyllä tarkemmin katsonut.
Tuli vain mieleen että olisiko pantu vain siihen missä mihin ne "ennenkin laitettiin". Kun ei tuo minulla mitenkään tehokkaalta vaikuta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

michael kirjoitti:
jeQQ kirjoitti:Ei kait se nyt kuitenkaan ihan kupli? :shock:
:) tarkalleen ottaen ehkä ei, mutta äänen lähde se vastus kuitenkin on.
Eiköhän se ääni tule kuitenkin kiehumisesta. Kattilassakin vesi kiehuu ensin pohjalla niin että pintaa ei tule kuplia, ja kuuluu kihinää. Se pikkuinen mutikka haukkaa kuitenkin 0.5-1kW tehoa, kyllä sillä jo pikku vastus lämpenee 100C asteeseen vaikka veteen onkin upotettu. Vrt. kiuas 5kW, siellä on varmaan pari metriä sitä sormenpaksuista punahehkuista lankaa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Viesti Kirjoittaja julia »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Onko tuo paikka siis jäähdyttimen ja moottorin välissä, alhaalla, about siinä vaihdelaatikon päässä? Saattapi olla vaihdelaatikon ja kytkimenkin rajamailla? Olen aina kuvitellut että se on alavesiletkussa, en ole kyllä tarkemmin katsonut.
Tuli vain mieleen että olisiko pantu vain siihen missä mihin ne "ennenkin laitettiin". Kun ei tuo minulla mitenkään tehokkaalta vaikuta.
Ei ole siellä, vaan siinä n. tuuman halkaisijaltaan olevassa letkussa, joka tulee siihen muoviseen kokoojaputkeen pakosarjan alla. Mötikkä on imuputken alla akun ja lohkon välissä. Alavesiletkuun se ei voi millään edes sopia kokonsa puolesta. Defan ja Calixin sivuilta löytyy asennuskuvat (esmes Calix RE480).
156 JTS SW '04

Avatar
Tazio
Viestit: 3395
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

kterkkila kirjoitti:Miten tämä aihe näin paljon kiinnostaa, tällaisena talvena? :mrgreen:
Joo, samaa mäkin ihmettelen :=)
La Casa di Nuvolarin pihalta on tänäkin talvena lähdetty normispeksin mukaan: Jos pakkasta on alle 15 gradia* käynnistetään Punto jossa _ei_ole lämppäriä. Punton pakkasraja menee jossain 'enemmän kuin viikko ajamatta alle 28 asteessa' jonka jälkeen akku ei enää jaksa.
Päivä tai pari ei vielä tuota pientä patterin kokoista akkua nujerra.

Varmaan nuo kylmäkäynnistykset ovat konetta kuluttavia, mutta jos tuo
yleisenä totuutena lauottu 800 tai 1000 km ajoa vastaava kuluminen/kylmäkäynnistys pitäisi paikkansa olisi mulla pihassa varoivaisestikin laskettuna joku 1 800 000 kilometriä ajettu avaamaton 1,2 Fire joka ei vie tippaakaan öljyä ja toimii edelleen uudenveroisesti, reilut 4 000 000 ajettu Land Rover johon on tehty kerran kansi ja tuo Cromakin on sitten rullannut sen 500 000 laskennallista kilometriä.
:=0

Tosin mulla on tapana vähintäänkin aamun ensimmäisen startin jälkeen antaa laitteen loksottaa jonkin aikaa ennen ajoa jotta palikat lämpenisivät hitaasti ja tasaisesti ennen rasitusta. Tämäkin lienee täysin ohjeiden ja yleisen totuuden vastaisesta.

Summa summrum: en siis ihan niele näitä 'kylmäkäynnistys tappaa moottorisi' juttuja.

-Tazio
*Kahden viime talven aikana tuota lämpimämpi keli on ollut oletusarvoisesti Croman hommia.

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Oot näemmä ajanut Croman jo loppuun.
Yksi kaveri Lahdesta käytti 156 lämmitykseen keittolevyä, jonka työnsi kepillä öljypohjan kohdalle. Pohjasuoja oli toki poistettu. Lämmitti sekä öljyn sekä moottorin.

Avatar
azorblade
Viestit: 453
Liittynyt: 15 Elo 2009, 23:39
Car(s): ex:
75 ts, 156 v6 x2 ja jts, 159 2.4, gt jts
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja azorblade »

Pitänee laitella sisähaara tuohon defan systeemiin, niin kuinka pitkät piuhat tarvitsee pistokkeelle?

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Tarvikeliikkeillä on opus, josta tuo selviää mallikohtaisesti. Tosin aina voi mennä metri enemmän piuhaa...

Avatar
azorblade
Viestit: 453
Liittynyt: 15 Elo 2009, 23:39
Car(s): ex:
75 ts, 156 v6 x2 ja jts, 159 2.4, gt jts
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja azorblade »

Ok, kiitos. Täytyy lähtee selvittelemään, kun saa auton allensa.

Vastaa Viestiin