Jakohihna poikki - myyjän vastuu

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
lappis
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Syys 2004, 05:26

Jakohihna poikki - myyjän vastuu

Viesti Kirjoittaja lappis »

No niin! Nyt on sitten minunkin 156 kunnolla sisäänajettu. Tarkempaa vaurioanalyysiä ei ole vielä tehty, mutta käynnistysäänestä Deltan mekaanikko totesi heti, että "nyt taisi tulla vähän kalliimpi remontti". Asiaa hieman selviteltyäni sekä kuluttajaneuvojan ja Deltan huoltopäällikön kanssa päädyttiin samaan jo aikaisemmissa viesteissä ilmenneeseen kuluttajansuojalain merkillisyyteen: hihnan vaihtotyön tehneellä Delta-Autolla ei ole korvausvelvollisuutta minuun päin, koska vaihtotyöntyön on teettänyt edellinen omistaja...

Kuluttajaneuvoja on kuitenkin sitä mieltä, että auton myyneellä VaihtoPlus:alla on tästä edelleen korvausvastuu, vaikka ostosta onkin jo kulunut 14kk. VaihtoPlus ei luonnollisestikaan olla ainakaan vielä samaa mieltä, mutta kuluttajaneuvoja lupasi olla sinne yhteydessä vielä tänään ja avittaa asiassa. Vastausta odotellessa, onko raadilla kokemusta tästä myyjän vastuusta? Ja jos remppa menee omaan piikkiin, missä se kannattaisi tehdä? Ei ilmeisesti ainakaan Deltassa, jossa kysyessäni hintahaarukkaa (vaurioita ei siis vielä tiedetä) sanottiin, että voi mennä pahimmillaan 4 donaan. Autolla ajettu 80 000km ja remmi oli vaihdettu 4 kympissä.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Re: Jakohihna poikki - myyjän vastuu

Viesti Kirjoittaja tmv »

lappis kirjoitti:hihnan vaihtotyön tehneellä Delta-Autolla ei ole korvausvelvollisuutta minuun päin, koska vaihtotyöntyön on teettänyt edellinen omistaja...
Voiko asia tosiaan olla näin naurettava? Takuu on tällaisessakin tapauksessa henkilökohtainen eikä siirry... huh huh.

:mrgreen: Mitäs jos edellinen omistaja (vaihtotyön ostanut) vaatisi hihnaa korjattavaksi? Onko omistusoikeudella siinä mielessä jotain merkitystä? Voinhan minäkin korjauttaa kaverin auton omaan piikkiini jos haluan... :twisted:
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4880
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Oliko mitään varoituksia ilmassa? Ääniä yms. Onkohan viimes vaihdettu kaikki?
Yritäs selvittää menikö hihna poikki vai irroittiko hampaat. Oliko välipyörät yms ehjänä.
Itse tuli vaihdettua nyt hihna. Pitänee lyhentää vaihtoväliä, kun tuota ei maksa ainakaan kukaan muu.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Näistä kannattaisi kyllä jotain tilastoa kerätä :shock:

Taidan itsekkin vaihtaa 2 vuoden kohdalla (eli ensi keväänä) hihnan, kun sopivasti orastavaa diesel-käyntiäkin on ilmassa - tulee sekin samalla korjattua.

Avatar
155156
Viestit: 2099
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Edellisen auton aikana tuli tiiviisti seurattua ja vuosien mittaan kyseltyä eri paikoista tästä aiheesta. Tulin siihen lopputulokseen, että TS/JTS 16V moottorin jakohihna ja kiristin kannattaa vaihtaa viimeistään 50 tkm välein. Vastaan tosin tuli yksi tapaus, jossa 155 2.0 TS 16V jakohihnankiristin oli hajonnut jo 28 tkm kohdalla.

lappis
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Syys 2004, 05:26

Viesti Kirjoittaja lappis »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Oliko mitään varoituksia ilmassa? Ääniä yms. Onkohan viimes vaihdettu kaikki?
Yritäs selvittää menikö hihna poikki vai irroittiko hampaat. Oliko välipyörät yms ehjänä.
Itse tuli vaihdettua nyt hihna. Pitänee lyhentää vaihtoväliä, kun tuota ei maksa ainakaan kukaan muu.
Ei ollut mitään varoituksia ilmassa, ei mitään varoitusääniä tms. Mutta varsinainen vian aiheuttaja ei ole vielä selvillä, koska vastuukysymysten selvittely on vielä kesken ja kukaan ei ole tarkemmin vielä tutkinut vaurioita...

juhamkoi
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 17:31

Viesti Kirjoittaja juhamkoi »

Nyt on sitten meikäläisenkin 156 1.8 TS kokenut tuon jakohihnan katkeamisen. Hihna oli vaihdettu 62 tkm:n kohdalla ja nyt mittarissa 102 tkm eli kesti tasan 40 tkm. Korjaus arvio 2000-3000e (venttiilit sun muut vauriot, en saanut vielä tarkempaa diagnoosia), voiko olla noin paljon? Tai ei sen väliä, sen on joka tapauksessa mentävä takuuseen, olihan se vaihdettu merkkikorjaamossa ja jos vaihtoväli on 60 tkm niin sen pitää se myös kestää. Joko oot lappis saanut vastauksia hihnan maksajasta?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4880
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Oliko teillä se "nakuttava" ennakonsäädin? Itse miettinyt että voiko se aiheuttaa jakohihnaan nykivää rasitusta...
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Oliko teillä se "nakuttava" ennakonsäädin? Itse miettinyt että voiko se aiheuttaa jakohihnaan nykivää rasitusta...
Oon muuten joskus miettinyt samaa hommaa. Sehän voi hakata jakohihnasta hampaat irti.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
155156
Viestit: 2099
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Oliko teillä se "nakuttava" ennakonsäädin? Itse miettinyt että voiko se aiheuttaa jakohihnaan nykivää rasitusta...
Kiristin naputtaa, kun siihen tulee väljää pituussuunnassa (nokka-akselin suuntaisesti), eli ei pitäisi aiheuttaa ylimääräistä nykimistä hihnaan.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Onko hihna koneen omistajille vaihdeltu hihnan vaihdon yhteydessä alahihna pyöriä kampiakselille??

...kun siinä on pieni vetopinta ja jos hampaat on vähänkään kuluneet niin vaurioriski on heti suurempi uudellakin remmillä..ei kuiteskaan taida olla kovin yleinen toimenpide??.. :roll:

Avatar
Giri
Viestit: 525
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Joo, se kannattaa kyllä mielestäni vaihtaa ainakin joka toinen kerta. Vaihdoin sen 164:ssä hihnanvaihdon yhteydessä.

Onko muuten kenelläkään mennyt hihna JTS koneessa vai onko haaverit sattunut ainoastaan TS:ssä? Omalla JTS:llä ajettu nyt runsaat 55tkm ja aattelin kyllä vaihdattaa vasta 60:ssä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4880
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Enpä ole muunninta vielä purkanut mutta eikö siellä ole jonkunlainen rihlasto. Eikö se voi välittää nykimistä hihnalle? Yleensä "voimalinja" on kaksisuuntainen, eli nykimiset, tärinät yms. välittyy koko linjaan.
Toinen mitä on ollut mielessä on auton pysäköinti. Nykyään jätän vaihteen vapaalle tai niin että 1.vaihde alamäkeen ja peruutusvaihde ylämäkeen. Jolloin auto pyrkii pyörittämään moottoria sen oikeaan pyörimissuuntaan.
Tietty tämäkin on tilastotiedettä, montakohan ongelmatonta hihnanvaihto väliä täällä on ajettu ja montakohan mennyt poikki. Ja mikähän pisin vaihtoväli ja lyhin kestoväli? Itsellä kylmää tietty se kun tuli itse vaihdettua. Voisihan sitä tietty harkita 30tkm hihnaväliä, 60tkm kiristin ja välipyörä väliä ja 120tkm vesipumppu väliä ja pitänee niitä hihnapyöriäkin harkita. Tuon pelkän hihnan vaihtaminen 30tmk välein ei edes nostaisi kuluja paljoakaan.
Tai aloittaa projektin ja ymppää vanhan ketjukoneen keulille. Tai ees jakopään siitä. :lol:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Siis edelleenkin se on se täyspaska kiristin mikä lähes poikkeuksetta nämä "hihnavauriot" aiheuttaa :evil:, tuskin nyt kun moottorit tulevat vaihtumaan saadaan enää parempaa näihin nykyisiin koskaan. Sitähän on kertaalleen parannettu silloin ihan alkuvaiheessa, tosin hyvin huonoin tuloksin... Ja vastaus oli : CANADA :mrgreen:
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Juu harvoinhan varsinainen vika itse hihnassa on vaan siinä käkikellojousi kiristimessä, hihnahan on aikas leveä n 25mm, lähes dieseli koneen hihnan tasoa... :wink:

vw tdi 90hp=25,4mm

toyota hiace dsl n 32mm

subaru legacy bensa vm 1992 30mm
Tai aloittaa projektin ja ymppää vanhan ketjukoneen keulille. Tai ees jakopään siitä.

Tää on mun mielestä kanssa paras ratkaisu... :P

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, vähissä taitavat olla ne osa-alueet joilla valurautapata pesee alukoneen.

Suomessa ei vaan taida olla sallittua vaihtaa autoon moottoria, joka on vanhempaa vuosikertaa kuin kori? Jos olen väärässä niin aina parempi, silloin ei taitaisi mikään estää GTV Q4:n tekemistä :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4880
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Taitaa olla vähissä ne katsastajat jotka ymmärtäisivät vaihdon päälle mitään. Jos ottaa katti version niin edes katsastuksen pakokaasupäästöt ei ongelma, tyyppikatsastus sitten erikseen. :wink: Mutta eipä ole mikään heittämällä vaihto varmaankaan.
Voisko porukka heittää kokemuksia siitä mikä oli oman hihnavaurion syynä. Jos on fakta tai vahva epäilys. Just esim. se että alapyörän kohdelta on hihnasta hampaat irronneet ei välttämättä ole hihna vika tai ees sen alapyörän vaan edelleenhän vika voi olla vaikkapa se kiristin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

lappis
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Syys 2004, 05:26

Viesti Kirjoittaja lappis »

juhamkoi kirjoitti:. Joko oot lappis saanut vastauksia hihnan maksajasta?
Tällä hetkellä tilanne on se, että auto makasi ensin viikon Delta-auton pihassa, jona aikana vastuuta palloteltiin odotettuun tyyliin. Deltan huoltopäällikkö esitti, että tässä tulee "Suomen lain" mukaan kyseeseen ainoastaan myyjän vastuu. Vaihtoplussassa taas oltiin sitä mieltä, että koska aikaa mennyt jo yli 6 kk, vastuu on maahantuojalla. Kummatkin pysyivät siis kuopissaan eivätkä edes suostuneet ottamaan keissiä keskinäiseen keskusteluunsa. Kuluttajanevoja taas väitti, etteivät viulut ainakaan kokonaan kuulu minulle, mutta eipä tuntunut tämän hepun sana paljoa painavan. Tein sitten viikko sitten sellaisen johtopäätöksen, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hinata auto veke Deltasta Laakstenille, joka lupasi panna auton kuntoon kohtuullisin kustannuksin (arvio puhelimessa 1500-2000). Ja laittaa sen jälkeen asiasta valitus kuluttavalituslautakuntaan ja odottaa vuosi, josko sieltä osoitettaisiin muita(kin) maksajia.

No nyt sitten auto on maannut toisen viikon Laakstenilla. Konetta ei vieläkään avattu, mutta katkennut hihna on noukittu talteen. Mekaanikon mielestä hihna oli niin kuluneen näköinen, että herätti epäilyjä mahtaako olla ollenkaan vaihdettu siinä kohtaa kuin huoltokirja väittää. Samalla havaittiin, ettei huoltokirjan merkintä täsmää Deltan tietokannassa oleviin tietoihin. Huoltokirjassa nimittäin on 38tkm leiman kohdalla käsin kirjoitettu: jakohihna vaihdettu, Deltan tietokannassa ko. operaatio olisi tehty 57 tkm kohdalla maaliskuussa 03. Auton ostin vuosi sitten ja kauppakirjassa lukee, että kilometrejä oli ostohetkellä 55 tkm! :crazyeyes: Eli jossain mättää...

Laakstenilla oltiin sitä mieltä, että maahantuojan pitäisi vastata remontista ja he ovatkin nyt olleet puolestani yhteyksissä Deltaan päin. En ole ihan varma, mistä moinen ystävällisyys heidän puoleltaan perimmiltään johtuu: olisiko sittenkin alkanut pelottaa jakohihnavaurion korjaaminen Alfaan (jota eivät ole aikaisemmin tehneet ja voikin tulla kuulemma kalliimmaksi kuin alunperin puhuimme) vai ollaanko siellä ihan aidosti kuluttajan asialla. Vielä ei olla kuitenkaan saatu päätöksiä suuntaan tai toiseen ja auto vaan makaa pihalla jo kolmatta viikkoa ilman, että konetta edes oltaisiin saatu auki. Ovat sitä mieltä, että koneen aukaisemisen jälkeen asiasta on enää turha keskustella Deltan kanssa. Alkaa pikkuhiljaa syömään miestä, kun koulutkin alkoi ja pitäisi skidejä kuljetella...

Mites juhankoi? Oletko saanut Deltasta ymmärrystä tai edes sen teeskentelyä? :wink:

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Joo, vähissä taitavat olla ne osa-alueet joilla valurautapata pesee alukoneen.
Nooh, nyt parin viikon kokemuksella sanoisin että 16v koneen luonne on huomattavasti urheilullisempi kuin wanhan alupadan. Laulu raikaa iloisesti 7000 paremmalle puolelle ja imuäänistä tulee mieleen giulian tuplakaasarien hörinät :mrgreen:
Alavääntö on 8v pannussa vahvempi.
Ja tietysti se luotettavuus.
- Alfaholic -

juhamkoi
Viestit: 8
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 17:31

Viesti Kirjoittaja juhamkoi »

No niin, nyt on Alfa korjattu ja omistaja hyppii tasajalkaa. Auto oli sitten tosiaan kuukauden korjaamolla, ymmärrettävistä syistä, kesälomat+muut kiireet, mut eiks niin sanota et hosumalla ei tuu kun kusipäisiä mukuloita. Mutta vaurioihin; kaikki venttiilit vaihtoon, kansi työstettäväksi ja toinen nokka-akseli vaihtoon + tietysti jakohihna ja siihen kaikki pyörät ja vermeet. Kuka maksoi ja mitä? Meikäläinen maksoi jakohihnaan liittyvät osat ja siihen vaadittavan työn, n. 500e, maahantuoja ja auton myynyt liike maksoivat loput, >3000e. Sitä en tiiä mikä takuu korvasi mitä; mulla on autossa vuoden vaihtotakuu, voimassa edelleen ja toisaalta hihnassa ei tullut kilometrit täyteen eli sekin takuu pitäisi olla voimassa. Asia eteni erittäin sopuisissa merkeissä, soitin myyjälle ja kysyin meneekö takuun piikkiin vai tapellaanko asiasta, johon vastaus oli, että takuu korvaa. Ainoa harmi tässä tapauksessa oli auton korjaus aika, mutta sille mä en mahtanut mitään, kuukausi sinnetänne, who cares. Nyt uudelle hihnalle annettu takuu on "järkyttävän" pitkä, kokonainen vuosi/20000km, mä oon vähän toista mieltä, jos vaihtoväli on kuitenkin 60000km.

lappis
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Syys 2004, 05:26

Viesti Kirjoittaja lappis »

Joo, kovasti tuntuu kestävän: omastani kuulin eilen, että valmista olisi vihdoinkin ja sovimme luovutuksen maanantaille. Yhteensä auto ehti maata pajalla 7 viikkoa! Mulla ei ollut enää vaihtotakuita voimassa, joten viulut menee ainakin tässä vaiheessa kokonaan artistin piikkiin. Kunhan saan loppulaskun (jonka suuruutta en vielä tiedä, ainakin 14 venttiiliä uusittu, kansi koneistettu) laitan paperit vetämään kuluttajavalituslautakunnalle. Kuluttajaneuvojalta saamani ohjeen mukaan myyjäliikkeelle tullaan siellä osoittamaan todennäköisesti ainakin jonkinnäköistä maksupostia. Delta-auto sen sijaan välttyy korvausvelvollisuudelta omistajavaihdosten takia.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4880
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

En tiedä sun tapauksesta, mutta yleinen hyväksytty käytäntö on se että takuuna korjattu/vaihdettu ei aloita takuuta "nollasta". Eli jos sun 3 vuoden takuulla oleva DVD soitin menee rikki 2w kohdalla ja saat uuden niin siinä on takuuta yksi vuosi (koska alkuperäisestä on se vuosi jäljellä). Samaa käytäntöä sovelletaan autoon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

lappis
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Syys 2004, 05:26

Viesti Kirjoittaja lappis »

Vaikka toimitusajasta jäikin tällä kertaa hieman sanomista täytyy muuten taas antaa pisteet Laakstenille. Laskun loppusumma oli 1800€, mikä oli mielestäni varsin kohtuullinen verrattuna siihen, mihin olin jo henkisesti varautunut. Tämä oli heiltä ensimmäinen hihnavaurioremppa Alfaan, mutta jatkossa siis siihenkin siis löytyy tarvittavat erikoistyökalut ja -osaaminen.

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Onko tästä kuulunut mitään tämän jälkeen ? Löytyikö laskulle lisää maksajia ?

lappis
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Syys 2004, 05:26

Viesti Kirjoittaja lappis »

Kuluttajavalituslautakunnassa on n. vuoden jono, joten odottelen päätöstä kesän jälkeen.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

lappis kirjoitti:Kuluttajavalituslautakunnassa on n. vuoden jono, joten odottelen päätöstä kesän jälkeen.
onkos se sun auto kunnossa vai vielä korjaamolla odottamassa päätöstä??? :shock:

E: jaa tuollahan se lukeekin että on korjattu :oops:
Life is too short to drive boring cars.

lappis
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Syys 2004, 05:26

Viesti Kirjoittaja lappis »

Kuluttajavalituslautakunnan päätös tuli vihdoin viime viikolla puolentoista vuoden odottelun jälkeen. Päätöksen mukaan virhe on ollut autossa jo ostohetkellä, minkä johdosta vastuu vahingon korvaamisesta on auton käytettynä myyneellä liikkeellä. Pienen lisäpohdinnan jälkeen myyjäliike lupasi laittaa rahat tililleni... :-D

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

onnittelut tästä, hienoa että homma ratkesi ja sait piinaavan homman päätökseen :wink:

Tilde
Viestit: 23
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 02:25
Car(s): 159 3.2 JTS Q4
ex 156 SW 2.0 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tilde »

Noniin, jakohihna poikki ja tarina on seuraavanlainen:
156 JTS 2004 vuoden malli, hihna vaihdettu vähän ennen 60tkm ja pvm 13.8.2007, tällä hetkelle mittarissa 113 tkm. Työmatkalla auto sanoi sopimuksen irti noin 40-50 nopeudessa, pienet nakutukset ja ohjasin samantien sivuun. Hihnan on vaihtanut joku pieni paja, Osahankinta Oy Turussa, ja edellinen omistaja on sen siellä käyttänyt. Itse ostin auton helmikuun lopulla Hyvinkään Delta-Autosta. Soitto osahankintaan paljasti, että he eivät ole vaihtaneet 2-3 vuotta sitten alfoihin kiertokangen hammaspyörää hihnan vaihdon yhteydessä, kun ei ole Alfa Romeolta(eli luultavasti tarkotti Deltaa) ollut siihen ohjeistusta. Enää eivät vaihda hihnoja Alfoihin, yksi aikaisempi vastaava tapaus on ollut, että hihna mennyt tämän takia. 6 kk käyttöturva loppui reilu kuukausi sitten ja Deltan puolelta olen nyt päässyt siihen vaiheeseen, että joku henkilö hoitaa kuulemma juuri tämmöisiä asioita Deltan puolelta, että miten siis vastuut menee maahantuojan puolelta ja miten saisi vaihdon tehneen liikkeen vastuuseen.

En ole vielä saanut tätä miestä kiinni, mutta nyt kun luin nämä muutamat kokemukset tästä aiheesta, niin kannattaisiko ruveta vaatimaan myyjäliikettä vastuuseen(delta siis), koska vika on ollut jo autossa myyntihetkellä??Vastaavista tapauksista jos jollain olisi kokemusta??

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/72767-j ... le-korvaus

Myyjäliike saattaisi olla vahvin veto. 6kk käyttöturva ei tarkoita mitään, jos vika on ollut ostaessa niin myyjäliike vastaa. (tosin tässä tapauksessa 60tkm/3v vaihtovälistä valtaosa on takana, joten korvattavaa tuskin jää montaa kymppiä myyjäliikkeelle)

Jos asialla nyt on mitään merkitystä, niin kiertokangissa ei ole hammaspyörää.
VMP

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Myyjäliikkeeltä saatta tosiaan jotain korvausta saada. Tuolla hammaspyörällä varmaankin ovat meinanneet kampiakselin hammaspyörää. Kampiakselin ja nokka-akseleiden hammaspyörät ovat toki kuluvia osia, mutta niillä ei ole mitään vaihtoväliä. Ne vaihdetaan tarvittaessa. Noin vähän ajetulla ja uudella autolla en usko olevan vielä vaihtotarvetta hammaspyöriin. Jakopäähän kurkkaamalla voisi saada selville mistä syystä on korkannut, jos sillä tiedolla nyt mitään tässä vaiheessa tekee. Korjaamon vastuu kuin myöskään varaosien takuut ei taida kantaa noin pitkälle, eli myyjäliikkeeltä voisi jotain yrittää saada.

Tilde
Viestit: 23
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 02:25
Car(s): 159 3.2 JTS Q4
ex 156 SW 2.0 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tilde »

Epezi kirjoitti:Myyjäliikkeeltä saatta tosiaan jotain korvausta saada. Tuolla hammaspyörällä varmaankin ovat meinanneet kampiakselin hammaspyörää. Kampiakselin ja nokka-akseleiden hammaspyörät ovat toki kuluvia osia, mutta niillä ei ole mitään vaihtoväliä. Ne vaihdetaan tarvittaessa. Noin vähän ajetulla ja uudella autolla en usko olevan vielä vaihtotarvetta hammaspyöriin. Jakopäähän kurkkaamalla voisi saada selville mistä syystä on korkannut, jos sillä tiedolla nyt mitään tässä vaiheessa tekee. Korjaamon vastuu kuin myöskään varaosien takuut ei taida kantaa noin pitkälle, eli myyjäliikkeeltä voisi jotain yrittää saada.
Joo siis kampiakselin hammaspyörä tais olla, ei oo nähny sielun elämää, eikä niin tuttu niin menee puurot ja vellit sekasin. Auto tällä hetkellä Malminkartanon autokorjaamolla, tiistaina ottavat työn alle jos siis siihen mennessä saan jotain muitakin maksajia..

Tilde
Viestit: 23
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 02:25
Car(s): 159 3.2 JTS Q4
ex 156 SW 2.0 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tilde »

Tilde kirjoitti:
Epezi kirjoitti:Myyjäliikkeeltä saatta tosiaan jotain korvausta saada. Tuolla hammaspyörällä varmaankin ovat meinanneet kampiakselin hammaspyörää. Kampiakselin ja nokka-akseleiden hammaspyörät ovat toki kuluvia osia, mutta niillä ei ole mitään vaihtoväliä. Ne vaihdetaan tarvittaessa. Noin vähän ajetulla ja uudella autolla en usko olevan vielä vaihtotarvetta hammaspyöriin. Jakopäähän kurkkaamalla voisi saada selville mistä syystä on korkannut, jos sillä tiedolla nyt mitään tässä vaiheessa tekee. Korjaamon vastuu kuin myöskään varaosien takuut ei taida kantaa noin pitkälle, eli myyjäliikkeeltä voisi jotain yrittää saada.
Joo siis kampiakselin hammaspyörä tais olla, ei oo nähny sielun elämää, eikä niin tuttu niin menee puurot ja vellit sekasin. Auto tällä hetkellä Malminkartanon autokorjaamolla, tiistaina ottavat työn alle jos siis siihen mennessä saan jotain muitakin maksajia..
Noniin, nyt kehrää Alfa kuin kissa. Homma ratkesi seuraavanlaisesti: Itselle jäi maksettavaksi hihnan vaihdon osat(650e), työt ja muu korjaus meni myyjäliikkeen, eli Hyvinkään Delta-Auton piikkiin. Maahantuojalla on ihan henkilö tämmöisiä asioita varten, Paavo Heimonen, osa-aikaeläkkeellä ja töissä ti,ke, ja to. Erittäin asiallinen oli, ja sanoi heti että myyjän vastuu kun kerroin mitä on tapahtunut. Otti yhteyttä heidän tytäryhtiönsä, eli Delta-Auton myynnin johtoon ja sopi asian. Konalan Deltassa remppa tehtiin ja auto saatiin jopa melkein heti työn alle. Tyhjäkäyntiääni tuli paljon siistimmäksi ja välillä ilmenevä dieselmäinen käynti hävisi. Tuosta tyhjäkäynnistä jo auton ostamisen jälkeen valitin(Hyvinkään ja Lahden deltaan takuuhuoltojen yhteydessä), mutta sanoivat vaan että se on laihaseoksella tuolla alueella niin se on vaan ominaisuus, taisivat oikeasti tietää että hihna vetelee viimeisiään, tai mistäs sitä tietää... :?

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

hienoa että tuli onnellinen loppu (paitsi oma maksettavat 650eurikkia), nyt vaan kovaa ajoa=))
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin