Akku

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Akku

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Elikkäs akku on kypsä 156:ssa ja se pitäisi siis vaihtaa. Kysymys kuuluukin, että pitääkö tuossa olla koko ajan joku akku/virtalähde kiinni, ettei mitkään sähkölaitteet mene sekaisin, vai voinko vain ottaa vanhan akun irti ja lyödä uuden tilalle? Onko jotain muuta erityistä mitä pitäisi tietää? Sori nyt jos tein turhan ketjun, mutta tällaista en löytänyt mistään.

Kiitoksia avusta. :roll:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

ei tartte mutta kato että jos radioo tms tarttee koodin että löytyy, osta myös oikean kokoinen akku, 156sessa on aika matalaa mallia

:drinking:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Ei muuta ku akku irti. ei sieltä mitään hajoa. Erityishuomioita uuden asennuksessa. Plussa + ja miinus -. :lol:

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

^Joo, vaikka aika käsi olenkin, niin en nyt sentään aivan noin pahasti ole asioiden laita. :lol:

Joo, ration kanssa tuskin tulee ongelmia, kun ei ole alkuperäinen.

Avatar
ari.aa
Viestit: 67
Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
Car(s): Tonale, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat
145 ja 147, Giulietta
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ari.aa »

Ajattelin kerran aikaa kuluttaakseni puhdistaa akun kengät ja irroitin kaapelikengät. Aikaa tähän ei mennyt kuin pari minuuttia. Sitten kun yritin käynnistää auton niin kojelautaan syttyi avaimen kuva ja autohan ei lähtenyt käyntiin. Järjestelmä hukkasi avainkoodin.
Auton sai käyntiin ohittamalla elektronisen avainkoodin polkemalla kaasupoljinta koodikortissa olevien lukujen tahdittamana. Auto huoltoon Konalan Alfaan ja siellä irroittivat akun ja sanoivat, että akun pitää olla irti vähintään 15 - 30 min, että kaikki heräte ym virrat häipyvät ja ajonesto ei tule päälle. Eli huollossa auto oli puolituntia akkukaapeli irti ja taas avain toimi virtalukossa.

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Noniin. Ongelmana on 156 ja sen akun tyhjeneminen. Auto seisoo pari päivää pihalla, niin akku on jo siinä kunnossa ettei lähde käyntiin. Ajossa kuitenkin latautuu näpsäkästi. Mistä tämä voisi johtua? Ainoa mikä mietittyttää on soittimen(ei alkuperäinen) valo, joka palaa oli se päällä tai ei. Sitä ei saa sammumaan, muutoin kuin ottamalla piuhat irti. Tässäkö "vika"? :roll:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Eiköhän se ole joku ledi joka ei ota juurikaan virtoja. Voisiko peräkontissa palaa valo kokoajan?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Ei pala ei. Mikään valo ei pala, väijyin niitä pari päivää sitten. Vitutus ja ihmetys on suuri. Nyt vielä kun juuri sain kortinkin. :twisted:

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Siis joko vaihdoit sen akun ja se uusikin tyhjenee noin nopeasti itsekseen?

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Kyllä. Eli akku on uusi.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Syy voi kyllä hyvinkin olla soittimessa... Sama homma oli mulla aikoinaan. 1 herätevirta valo jäi palamaan ja mankka imi akun tyhjäksi kun auto oli seisonut pari päivää.

Tällöin johdot oli kytketty niin että soittimen "herätevirta" oli kytkettynä jatkuvaan virtaan ja soitin täytyi kytkeä pois päältä aina erikseen (eli ei sammunut kun auton sammutti).

Herätevirran johdon kytkeminen niin että virtaa tuli vaan kun autossa oli virrat päällä korjasi asian.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Kiitokset Pasille, täytyy tutkia asiaa.

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

Uskaltaisin kyllä väittää, että jostain muualta purkaa. Saa olla melkoinen hehkulamppu mikä purkaa normi akun. Jostain muistan lukeneeni, että 60 Ah 12V akun pitäisi puskea 12V x 60Ah = 720 Wh. Toisin sanoen yhden watin kuormalla pitäisi henki pihistä tuollaiset 720 tuntia jos olen oikein ymmärtänyt. Jos tuolla on kaikkiaan erilaisia herätevirtoja 10W niin eikös tuo tarkoittaisi 72 tuntia kuorman kestoa... eli usiampi päivä ;-). Itselläni on sama vika, että pikkuhiljaa akku hiipuu, tosin tuohon menee viikko jollei toistakin.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

periaatteessa oikein, mutta akussa ei ikinä ole maksimi määrää virtaa.

Esim. TM akkutesti, bilteman akussa 60% kapasiteetista.
60Ah akku 36Ah uutena.
Huomatkaa myös, että -20 asteessa akku latautuu ensimmäisen 10 min aikana 0.88-0.1.83Ah.

Vikaa kyllä etsisin muualta, tosin mankka on helppo kokeilla.

EDIT: Mittaus tuloksia ilman mitään päällä (kello käy+radiossa punainenvalo) 0.02A.
Takaluukun valo palaa 0.7A.
Mankka (ei alkuperäinen) 1.7A
Nuo kulutukset omassani, jos jollekin jotain hyötyä.
Viimeksi muokannut beetta julia, 19 Marras 2009, 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Zeitung
Viestit: 76
Liittynyt: 31 Touko 2009, 22:51

Viesti Kirjoittaja Zeitung »

Nyt on ainakin soitin irti. Mistähän muualta se voisi sitten purkaa?

E:Hyvin se ainakin lataa, se tuli äsken tsekattua.
Viimeksi muokannut Zeitung, 18 Marras 2009, 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mittaa virrankulutusta ja käytä sulakkeita yksitellen irti. Kun virrankulutus loppuu, katso ohjekirjasta mitä kyseisen sulakkeen takana on.
VMP

Avatar
Terzius
Viestit: 214
Liittynyt: 05 Heinä 2005, 13:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Terzius »

beetta julia kirjoitti:periaatteessa oikein, mutta akussa ei ikinä ole maksimi määrää virtaa.

Esim. TM akkutesti, bilteman akussa 60% kapasiteetista.
60Ah akku 36Ah uutena.
Huomatkaa myös, että -20 asteessa akku latautuu ensimmäisen 10 min aikana 0.88-0.1.83Ah.
No niin, ei pitäisi ruveta knoppailemaan... :oops: Totta toki, että teoriat ovat teorioita ja lämpötilalla on paljonkin merkitystä. Pointtini oli juuri tuo, että yksi pieni lamppu ei akkua äkkiä kuivata vaikka olisi pidempäänkin päällä. :wink: Sitä olen tosin itsekin ihmetellyt, että mihin ne amppeerit hukkuvat auton seisoessa, vaikka periaatteessa ei ole mitään niitä kuluttamassa. Yksi vaihtoehto tuohon dilemmaan:

Lyhyttä ajoa, laturi ei ehdi lataamaan kunnolla missään vaiheessa, pakkasta siihen lisäksi ja kunnon poppikoneet jotka imevät senkin vähän mitä muuten jäisi akkuun. Reippaat herätevirrat vahvistimissa ja muissa härpäkkeissä niin loppuuhan se parin päivän seisonnassa. :(
Kaikki kuluu mikä hemppuu.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Akku purkaantuu

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Lankomiehen Volvosta jäi takakontin kansi yöksi raolleen. Aamulla ei palanut mikään valo. Kyllä yöksi jäänyt polttimo tyhjentää akun totaalisesti.

Avatar
Alfieri
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Syys 2006, 23:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Alfieri »

Minulla oli hansikaslokeron katkaisija sellaisessa asennossa, että jäi valo ajoittain päälle.... Ja tavarasäiliön valokin tyhjentää kyllä akun... Jäi meinaan kesällä epähuomiossa raolleen. Ja olen jopa onnistunut sähläämään (irto)akkujen navoissa, minkä kipinöinnistä huomasin :):):) :oops:

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Ex kulkineessa katossa oleva sisävalo oli vastaavien murheiden aiheuttaja. Se valintakytkin oli jotenkin jäänyt asentoon kahden tilan väliin tai sitten se oli vain paskana. Seuraus oli se että se oli suurinpiirtein sulattanut sen kattovalon kun oli tehnyt sopivan vastuksen kytkimeen ilman että sulake kuitenkaan paloi. Niin ja akku oli aamulla tyhjä.

Vastaa Viestiin