Pahempikin vaurio koneessa...? Eikai vaan...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Pahempikin vaurio koneessa...? Eikai vaan...

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Nyt pelästytti Alfa ja kunnolla:

Olin töihin lähdössä ja käynnistin Alfonson: Lähti käyntiin muttei pysynyt. Tiputti heti kierrokset ihan minimiin ja pysyi hetken todella vaivalloisesti käynnissä kunnes sammui. Uusi yritys ja sama lopputulos. Seuraavaksi vähän kaasua jo käynnistettäessä ja kierrokset nousi kyllä mutta ääni oli hirveä. Ihan kuin vanhaa mopoa huudattais. Tämän jälkeen en enää iljennyt starttailla. Ja bussilla töihin.

Jakohihnan vaihtoväli on jo ohitettu niin sehän siinä pelottaa...
On kyllä tehnyt jo muutaman kuukauden sitä ettei ole startannut ihan kunnolla. Yleensä lämpimänä ei ole lähtenyt käyntiin.

Pitääkö avata koppa ja kurkistaa mikä tilanne konehuoneessa? Jos hihna poikki niin eikö sen huomaa helposti?

Oli hihna tarkoitus tässä kuussa vaihtaa ja nyt pikkasen stressaa... :(

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

En usko että on jakohihna rikki. Hihna joko katkeaa tai sitten hampaat poistuu, ja kummassakaan tapauksessa ei konetta saa käyntiin.

Muuten on vaikea lähteä arvailemaan vikaa autoa kuulematta/näkemättä.

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Voi olla ihan perinteinen ilmamassamittarin hajoaminen. Tuntuu että yhteys kaasupolkimen ja konehuoneen välillä on lähes poikki ja kone käy todella oudosti muutenkin.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

Voisiko olla että jakohihna on hypännyt yhden tai kahden rattaan eli jako pielessä ?

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

on saanut hypätä ainakin kolme hammasta ettei lähtisi käymään. Tuo kuulosta siltä kuin puolet sylintereistä olisi poissa pelistä, eli puola tms.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Tommi
Viestit: 642
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Jos hyvin menee, niin on tuo sama ongelma: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=12916

Itseäni säikäytti viime keväänä sen verran, että hinautin auton Deltaan. Eikä mitään vikaa: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=12669

Peukut pystyyn...

-tommi

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Jep

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Auto menee hinauksella Laakstenille niin katellaan mitä siellä päättelevät.
En ole uskaltanut starttailla enää autoa uudestaan... Toivotaan parasta :)

Mutta kiitos vastauksista, ilmottelen mikä on tuomio.

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Jepjep

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Noniin eli nyt kun järkytyksestä on vähän toivuttu niin kirjottelen tännekin eli hihnahan siitä oli menny poikki. Aika pahat vauriot koneessa ja Laaksteenilla arvioi jotain 2300e hinnaksi...

Oli tosiaan nopeesti mennyt rikki, kerran annoin kaasua ja siinä pamahtanut. Jännintä ettei edellisenä päivänä antanut mitään merkkejä tulevasta. Ihan normaalisti toimi kun laitoin auton parkkiin.

Delta-autossa vaihdettu hihna vähän alle 3 vuotta sitten mutta ajettu joku vajaa 70tkm. Eli ei taida apuja saada tohon hommaan mistään suunnasta?

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

voi voi..vaihtovälihän on 3vuotta/60tkm joten kymppitonnilla mennyt yli eli turha odottaa deltalta mitään..

taitaa siis mennä omaan piikkiin..
Viimeksi muokannut 90, 23 Maalis 2009, 12:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4728
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Jepjep

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Oiva kirjoitti:
Oli tosiaan nopeesti mennyt rikki, kerran annoin kaasua ja siinä pamahtanut. Jännintä ettei edellisenä päivänä antanut mitään merkkejä tulevasta. Ihan normaalisti toimi kun laitoin auton parkkiin.
Hihna hajoaa yleensä nopeasti, se on joko ehjä tai rikki, harvemmin mitään siltä väliltä. Kiristin rullat voi pitää ääntä ennen hajoamistaan.
Giulia Super -69

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Paskempi homma. Otan osaa :(

Hyvä muistutus kyllä ts koneen hihnanvaihtovälistä. Prosentuaalisesti kuitenkin aika pieni ylitys :roll:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

Wile E. Coyote kirjoitti:Paskempi homma. Otan osaa :(

Hyvä muistutus kyllä ts koneen hihnanvaihtovälistä. Prosentuaalisesti kuitenkin aika pieni ylitys :roll:
just tuli 166nen vaihdosta ajettu tuo 70tkm ja 3.5vuotta oli ollut ihan viimeisillään menossa...

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kyllä on väellä riskinottokykyä :shock:
Kimmo

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Minulla Spiderissä kanssa 3,5 vuotta vanha hihna, mutta kilometrejä 15 tkm. ja meinaan vielä ensi kesän päästellä hihnalla. Kilometrit syövät kyllä enemmän hihnaa kuin aika, tosin tämä on minun mielipide. Hihna on kuin uusi.

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no melkoisia riskejä otatte... :shock: itsellä ei kävisi edes mielessä ylittää noita virallisia vaihtovälejä oli kyseessä sitten kilometrit taikka ikä..

Avatar
piesuli
Viestit: 504
Liittynyt: 10 Loka 2006, 09:01
Paikkakunta: Hämeenkoski

Viesti Kirjoittaja piesuli »

90 kirjoitti:no melkoisia riskejä otatte... :shock: itsellä ei kävisi edes mielessä ylittää noita virallisia vaihtovälejä oli kyseessä sitten kilometrit taikka ikä..
ei voi sanoo etteikö ois ollut joka aamu ennen töihin lähtöä itsellänikin epävarma tunne..

Avatar
VMTD
Viestit: 3339
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

90 kirjoitti:no melkoisia riskejä otatte... :shock: itsellä ei kävisi edes mielessä ylittää noita virallisia vaihtovälejä oli kyseessä sitten kilometrit taikka ikä..
Myyntimiesten puhetta. Kyllä hihnan pitää kestää vähintään 30 tkm. Jos ei kestä niin viedään tattarinsuolle paalattavaksi koko roska ja kirotaan makaroonien tekeleet.

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

AVK:lle tuli eilen myyntiin 2400e 2litrainen ts vuosimallia 2000 ajettu jotain 150tkm. Siitä varaosakone omaan autoon ja muut osat myyntiin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Jep

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Omaa tyhmyyttähän toi on sen kyllä myönnän, riskinotto kostautui.
Viime vuoden ajan oon kyllä ajellu varovaisesti, ei turhia kaasutteluja yms jos se nyt siihen olisi vaikuttanut... :roll:

Mutta ton verran kesti mulla. Olin jo hintoja vertaillut ja päättänyt mihin oli tarkoitus viedä hihnanvaihtoon. Aika oli tarkoitus varata samalla viikolla kun vahinko kävi, et aika tiukille veti...

Mutta aika tarkka haarukka toi 60tkm/3v näyttää olevan, sen tästä ainakin "oppi"... Hah.

Ottaa vaan päähän että just pari viikkoa aikasemmin vaihdoin uudet öljyt koneeseen ja ihan turhaan.... :lol:

Avatar
ari.aa
Viestit: 67
Liittynyt: 14 Touko 2006, 14:15
Car(s): Tonale, Fiat 500
+ vanhoja fiiatteja.
Ex alfat
145 ja 147, Giulietta
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jepjep

Viesti Kirjoittaja ari.aa »

Oiva kirjoitti:Noniin eli nyt kun järkytyksestä on vähän toivuttu niin kirjottelen tännekin eli hihnahan siitä oli menny poikki. Aika pahat vauriot koneessa ja Laaksteenilla arvioi jotain 2300e hinnaksi...

Oli tosiaan nopeesti mennyt rikki, kerran annoin kaasua ja siinä pamahtanut. Jännintä ettei edellisenä päivänä antanut mitään merkkejä tulevasta. Ihan normaalisti toimi kun laitoin auton parkkiin.

Delta-autossa vaihdettu hihna vähän alle 3 vuotta sitten mutta ajettu joku vajaa 70tkm. Eli ei taida apuja saada tohon hommaan mistään suunnasta?
Taitaa olla ne kilometrit, jotka ratkaisevat. Itse ajelin 145 1.4 twin sparkilla 5 vuotta ja 50 tuhatta kilometriä. Tosin ilman kylmäkäynnistyksiä. Vaihdettaessa hihna oli vielä moitteettomassa kunnossa.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

^ Voipi tosiaan olla että kilometrit sitten loppupeleissä ratkaisee enemmän. En enää muista omia lukuja, mutta vuosien mukaan vaihdettiin reilusti vajailla km lukemilla ja hihna näytti uudelta. Ei pykimiä, rispaantumista, puuttuvia muruja tms. Materiaali tietty heikkenee joka tapauksessa.

Oma perse ei joka tapauksessa kestä ylityksiä ja vaihdan jatkossakin mieluummin aavistuksen ennen kuin jälkeen.
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin