1.7 16v käyntiongelmaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

1.7 16v käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

Olisko jollakulla mutu tietoa ongelman laadusta notta mikäköhän saksalaisten elektroninen ihme sieltä on sanomassa sopimustaan irti...

- kylmänä käynnistettäessä ei nosta kierroksia normaalisti vaan jää 900 kierrokseen

-jos koskee kaasuun niin yrittää sammua

-epätasainen käynti

-ei vedä oikein alle 2500rpm

-lämmettyä vetää ihan normaalisti mutta käynti karkeaa ja epätasaista


Ilmi on vaihdettu viime syksynä, tulpat ja johdot tarkastettu..

niin ja auto on tuo 145nen

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mitähän bensanpaine sanoo? Entä jäähdytysnesteen lämpöanturi?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kaasuasentotunnistin, nähtävästi mikrokytkimillä, kannattaa tarkistaa. Hieman oli samanlaisia oireita kun boxi sai kokoajan "kaasua ei paineta" käskyä. Tosin kylmänä oli ne hieman korkeammat kierrokset.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

Kiitokset vinkeistä, täytynee käyttää pirssiä johdon jatkona ja katsoa josko jotain selviäis...

Itse veikkailisin jonkun lämpöanturin suuntaan, kun toinen piste missä rupee rykimään paikallaan ollessaan on lämpömittarin mukaan siinä 70 asteen tietämillä ja samalla sytyttää ruiskunvalon. ..tällöin tosin pitää, päinvastoin kuin kylmänä, painaa kaasua että kone jaksaa käydä. Ruiskunvalo sammuu myös kaasua polkaistaessa.

Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

Ihmettelivät autoa pari päivää paikallisella pajalla ja mitään ei löytynyt.. :roll:

edit---

Ilmeisesti olivat parhaansa tehneet, ainakin kertomuksen mukaan.

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Mulla on kans ihan samalta kuulostavat oireet ja sitäkin on ihmetelty sekä pajalla että kotona - yhtä lailla tuloksetta. Koska korkeampi taho puuttuu asiaan ja laittaa isot rahat liikkeelle ongelman ratkaisemiseksi?? :wink:
I do my loving in the winter.

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

Onko nuo aiemmin mainitut bensanpaineet jo mitattu?

Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

Bensanpaineet on tsekattu... Kuulemma ollut vastaavissa sellaista ongelmaa että bensan paluuputki tukkiutuu jonka takia paineet nousee johonkin viiteen bariin ja silloin ei vehje pelaa. Kolmen barin luokkaa taitaa olla normi paineet.

Lämpöantureissakaan ei pitäisi olla mitään vikaa... eli hakusessa olis varmaankin joku nippeli joka välillisesti vaikuttaa dataan jota ohjausyksikkö saa koneesta, mutta josta johtuvat käyntihäiriöt ei rekisteröidy vikamuistiin.

Mukana kuva tuosta ohjausyksikön testi printistä, ..kiinnostuneet varautukoot siristelemään :mrgreen:
Liitteet
12062008463.jpg
12062008463.jpg (116.23 KiB) Katsottu 3513 kertaa

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tutela-Olja kirjoitti: Lämpöantureissakaan ei pitäisi olla mitään vikaa...
Tuossa printissä lämpöantureiden lukema -34.42?
VMP

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

accelerator position - out of idle :?
Onko tuo fakta tyhjäkäynnillä / sammuksissa olevasta autosta, miksi moinen?

Anssi
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 18:33
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Miksi lappu on otettu sammutetusta koneesta? Rpm, airflow ym. näyttävät kaikki nollaa. Outoa.

Tai sitten minä olen vain tyhmä enkä tajua.

Airflowmeterin hiilisillan tsekkaisin itse ehkä. Paitsi silmämääräisesti, myös mittarilla.

Koko imupuolen tiiviys olisi ehkä järkevää tarkastaa myös, etenkin paluuletku Idle speed actuatorilta afm:n taakse.

Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

Kuvassa oleva printti on sammuksissa olevasta autosta avain virrat päällä - asennossa. Löytyy sitten erilaisia lappuja siitä kun auto on käynnissä mutta niissä ei mitään erityistä.

Oon ajatellu tarkistaa tuon tyhjäkäyntimoottorin (constant idle speed actuator) toiminnan ja liitännät josko siellä ois jotain...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4881
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kyllä tuo -32 lämpöarvo on epäilyttävin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

Mietin kyllä noita lämpöarvoja, mutta... mitä eroa on esim. noilla ylemmillä -34,42 C arvoilla alempien AD/C loppuisten vajaan 18 C lämpötila mittauksilla ? Onko nuo kuvassa ylempänä olevat arvot jotain asetuksia ja alhaalla olevat AD/C loppuiset mitattuja? Muissa testilapuissa, kun kone on käynnissä, ilmoitetaan vain AD/C arvot ja ne on järkeviä...

Anssi
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 18:33
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Henkimaailman hommia koko moottori oikeasti. Itsellä oli hymyssä pitelemistä kun joskus diagnosoin, ja idle speed actuatorin diagnostiikkaohjeistuksen mukaista käytöstä en saanut aikaan. Enkä edes vikatapausvaihtoehtoja.

Oli muistaakseni niin, että jos kaikki on ok, koneen pitäisi sammua kun idle speed actuatorin liittimen irroittaa. Jos ei sammu vaan jatkaa käymistään kuin mitään ei olisi tapahtunut, on rikki. Ja minulla lähti nostamaan kierroksia...

Tutela-Olja
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 17:23

Viesti Kirjoittaja Tutela-Olja »

^mistä vois varmistaa ton tiedon ?


kokeilin tuota tyhjäkäyntimoottorin piuhan irrottamista tuossa kun parkkikselle tulin, ..moottorin käyntiääni muuttu hiukan mutta kierrokset pysyi samana ja kone käynnissä...

Avatar
Kirk
Viestit: 504
Liittynyt: 04 Syys 2007, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kirk »

Anssi kirjoitti:Henkimaailman hommia koko moottori oikeasti. Itsellä oli hymyssä pitelemistä kun joskus diagnosoin, ja idle speed actuatorin diagnostiikkaohjeistuksen mukaista käytöstä en saanut aikaan. Enkä edes vikatapausvaihtoehtoja.

Oli muistaakseni niin, että jos kaikki on ok, koneen pitäisi sammua kun idle speed actuatorin liittimen irroittaa. Jos ei sammu vaan jatkaa käymistään kuin mitään ei olisi tapahtunut, on rikki. Ja minulla lähti nostamaan kierroksia...
Jos sen johdon ottaa irti eikä kone sammu niin silloin on vika nimenomaan jossain muualla kuin siinä motukassa. Ja jos se on rikki niin ei pysy käynnissä ilman jatkuvaa kaasua vaikka olis töpseli kiinni. Voi tietty myös jumittaa (nostaa kierroksia), mutta silloin vika ei varsinaisesti ole siinä motukassa vaan paskassa sen sisällä :wink:
I do my loving in the winter.

Anssi
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 18:33
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Pakko oli tarkistaa manuaalista, ja väärinhän minä muistin. Oikeasti sen pitäisi toimia niin, että kun koneen käydessä irrottaa piuhan idle speed actuatorista, kierrosten pitäisi kohota. Jos lähtee heittelemään kierroksia, kehoitetaan tarkistamaan "throttle valve flux action".
Jos taas kierrokset eivät nouse, kehoitetaan vaihtamaan idle speed actuator ja tarkistamaan putket.

Tästä manuaalista lunttasin aikanaan testatessanikin, ja sain ihan tässä mainitsemattoman tuloksen. Eli kone on sammunut välittömästi. Kaikkea sitä viidessä vuodessa unohtaa. Mutta onneksi on manuaalit..

Vastaa Viestiin