GTV:N sähköviat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
GTV2.0
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 07:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

GTV:N sähköviat

Viesti Kirjoittaja GTV2.0 »

GTV jätti vaimon tielle. Oli kuulemma toiminut töistä lähtiessä ihan OK ja noin kilometrin ajon jälkeen risteyksestä kiihdyttäessä auto yhtäkkiä sammui. Eikä tämän jälkeen enää käynnistynyt. Osaisiko joku kertoa mikä hajosi?

Auto starttasi ihan ok ja bensakin tuoksahteli. Päättelin että kipinä on hukassa.
Hinasin auton kaverin pajalle ja otin tulpat esiin. Niitä ei kaiketi oltu hetkeen käpistelty koska sen verran ruosteiset olivat nuo keskimmäiset 2 ja 3 sylinterin tulpat. 1 ja 4 sylinterien tulpat olivatkin hyvin öljyssä, nimittäin öljyä oli niin että juuri erotti tulpan pään öljylähteen keskeltä. Syyksi selvisi löysällä oleva venttiilikopan kansi. 5 pulttia oli sormin pyöriteltävissä. En tiedö keneltä ja koska ne on unohtut mutta ei kai nuo niin paljona voi löystyäkkään.
Ostin uudet Denson tulpat ruostepuikkojen tilalle. Halvat alle 200 euroo. :shock:
No GTV suostui käynnistymään kaasu ja kytkin pohjassa ja taisi olla 2 ja joskus jopa 3 sylinteriä mukana. Mitä oikein on tapahtunut? Puola rikki, yksi tai useampia? Meneekö puolan alla oleva tulpanhattu pohjaan asti kun se on siinä metallitelineessä? (heh sammuuko jääkaapipsta valot kun oven sulkee) Samaa luokkaa oleva ongelma. Voiko sähköboxi hajota noin 1 2?

GTV2.0
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 07:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja GTV2.0 »

Vika löytyi. Jakopään hihna poikki. :( No onneksi ei nokkahihna vaan tasapainoakseleita ja vesipumpua käyttävä hihna. Muutaman tonnin halvempi remontti.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Kyllä kai siellä on jotain muutakin sattunut jos auto ei käy.:? Onko Poikki mennyt hihna mennyt jakoremmin väliin ja jako hypännyt? Jos näin on käynyt niin melkein kannattaa käyttää kansi irti ja tarkastaa vahingot, ettei tarvi tehdä heti pian uudestaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nii-in, ei noilla oikeen ole yhteyttä, että apulaitehihan poikki ja auto sammuu :roll:

Toisekseen onko GTV:ssä muka tasapainoakseli ja vesipumppu samalla hihnalla? eikös vesipumppu ole jakopään hihnassa ja tasapainoakseli ihan omanaan?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Monethan on jättänyt noista tessuista tasapainoakselin hihnan pois, eli ei se voi pyörittää vesipumppua vaan kyllä sitä pyörittää nokkahihna.

GTV2.0
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 07:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja GTV2.0 »

Epezi kirjoitti:Nii-in, ei noilla oikeen ole yhteyttä, että apulaitehihan poikki ja auto sammuu :roll:

Toisekseen onko GTV:ssä muka tasapainoakseli ja vesipumppu samalla hihnalla? eikös vesipumppu ole jakopään hihnassa ja tasapainoakseli ihan omanaan?
Juu ei, vesipumppu on nokkaremmillä ja tasapainoakselit "apuremmillä". Anturi lukee sytytyksen ajoituksen tasapainoakselin päästä ja siksi auto kävi 2-3 sylinterillä kun arpoi ton sytkän.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

On siellä anturi kampiakselillekin, se on vaihteiston päässä ja tulipellin puolella. En sitten kyllä tiedä mikä noilla on työnjako.

Tuo muovikoppaisen 156 16v:n ohje pätee melko hyvin alumiinikoppaiseen GTV:hen. Itse vaihdoin remmin muovikoppaiseen GTV:hen alumiinikoppaisen 155:n ohjeen mukaan, purku- ja kasausproseduurit eivät olleet ihan yksi yhteen mutta orastavaa maalaisjärkeä käyttämällä tuon pystyi helposti tekemään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Kun kerran auto toimii ihan ok ilman tasapainoakselin remmiä, täytyy sytkän toimia tuon kampuran anturin mukaan.

Avatar
SP
Viestit: 958
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

syty

Viesti Kirjoittaja SP »

GTV2.0 kirjoitti:
Epezi kirjoitti:Nii-in, ei noilla oikeen ole yhteyttä, että apulaitehihan poikki ja auto sammuu :roll:

Toisekseen onko GTV:ssä muka tasapainoakseli ja vesipumppu samalla hihnalla? eikös vesipumppu ole jakopään hihnassa ja tasapainoakseli ihan omanaan?
Juu ei, vesipumppu on nokkaremmillä ja tasapainoakselit "apuremmillä". Anturi lukee sytytyksen ajoituksen tasapainoakselin päästä ja siksi auto kävi 2-3 sylinterillä kun arpoi ton sytkän.
ei tasapainoakseleilla ole mitään merkitystä sytytyshäiriöihin sen hihnan voi jättää pois :roll: pieniä värinöitä voi kyllä tuntua 8)
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Niin siis piti sanomani että NOKKA-akselin asentotunnistimen lisäksi on kampiakselin asentotunnistin :oops: Ei kai siellä tasapainoakseleilla mitään antureita ole?
- Epäkelpokeräilijä -

GTV2.0
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 07:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja GTV2.0 »

Eipä siellä näytä mitään antureita olevan jakopäänpuolella. Vaimo kertoi ajaneensa tosin ison lumivallin yli hetkeä aiemmin kun moottori sammui. Oliskohan tuo kampiakselin asentotunnistin saanut kosteutta? Sytkä kun tuntuu olevan sekaisin. Eikös tuo kampiaksenlin asentoanturi juuri vaikuta tuohon sytkän ajoitukseen? :crazyeyes:
Jakohihna menee kuitenkin vaihtoon 4 vuoden ikänsä puolesta ja taidan laittaa sen tasapainoakselien remminkin sinne. Tosin vika ei välttämättä korjaannu. :(

GTV2.0
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 07:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: GTV:N sähköviat

Viesti Kirjoittaja GTV2.0 »

Tänään "asentaja" purki jakopään ja katsotaan onko jako "hypännyt" vai miksi "laulu loppui" kesken matkan. Tahtianturi voi olla viallinen ja uusi löytyy Delta-autosta. Hinta tosin 180 euroa :crazyeyes:
"Alfisti Racing" tosin tarjoaa samaa osaa 496 Skr eli noin 50 euron hintaan.

GTV2.0
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 07:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Tahtianturi, sytystulpat ja jakopää vahdettu

Viesti Kirjoittaja GTV2.0 »

Vika tosin ei ole poistunut. Yrittää käydä kahdella. Jotain sähkövaivaa varmaankin.

GTV2.0
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 07:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tahtianturi, sytystulpat ja jakopää vahdettu

Viesti Kirjoittaja GTV2.0 »

GTV2.0 kirjoitti:Vika tosin ei ole poistunut. Yrittää käydä kahdella. Jotain sähkövaivaa varmaankin.
Vaikka tahtianturi, sytystulpat ja jakopää vahdettu

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tuossa aikaisemmin kerrot, että jakohihna olisi mennyt poikki, tämän jälkeen on varmasti venttiilejä solmussa. Teepä puristuspainemittaus koneelle.
VMP

GTV2.0
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 07:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja GTV2.0 »

mattijus kirjoitti:Tuossa aikaisemmin kerrot, että jakohihna olisi mennyt poikki, tämän jälkeen on varmasti venttiilejä solmussa. Teepä puristuspainemittaus koneelle.


Juu, olin tietämätön. Tasapainoakselien remmi puuttui. Nyt otettu kaverin Spideristä puolat ja testattu ettei niissä ole vikaa. RMP-anturi on vaihdettu vauhtipyörälle, turhaan, aivan turhaan... ttu. Paikallinen DA nosti "kädet pystyyn" kun heidän testeri ei pytynyt lukemaan "mitään"????
Huomenna hinaan raadon autokatokseen Alfetta GTV:n viereen. Se sentään käy kolmella ja tämä GTV 916 kahdella. Täytyypi laajentaa autokatosta että saa mahtumaan sen ehkä seuraavan Breran sinne.

GTV2.0
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 07:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Mitähän sitten???

Viesti Kirjoittaja GTV2.0 »

Seuraavaksi halvin anturi olisi tuo pakopuolen nokkaselilla oleva "tahtianturi".
Ricambi Heikka mainosti jotain 85 euron paikkeilla. Olisihan sen voinut vaihtaa samalla kun vaihtoi nokkaremmin jos oli tiennyt. Kesä tulee ja olisi kiva pitää GTV liikenteessä.

lato
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Maalis 2008, 23:37

Viesti Kirjoittaja lato »

Minun 916 Spider 2.0 TS vm-95 hukkaa sähköä 360 mA, vaikka avaimet on taskussa ja ovet sekä luukut on kiinni. Olen irroitellut +navasta lähtevät kaapelit yksi kerrallaan ja rosvoksi on osoittautunut kahdesta punaisesta se ohuempi.
Käsittääkseni kaapelin päässä on releitä, sulakkeita ynnä muita hilavitkuttimia. Pitäisi nyt löytää se "rosvo"sähkönsyöjä, onko tietoa?
Nelisenkymmentä vuotta sähkövehkeiden kanssa tuhranneena tiedän, että sähköviat on helppo korjata, kunhan sen ensin löytää.
Tähän kysymykseen saa vastata myös Delta-auton ammattimiehet, vai saako ???
Niin, Bagin merkkivalo palaa myös jatkuvasti, niin tuntuu palavan muillakin. Missä vika. Tehtaassa jaka tuotteen on valmistanut, kauppias joka sen on myynyt vai tyhmä asiakas joka sen on ostanut.
Sitä ihmettelee lato.

GTV2.0
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 07:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitähän sitten???

Viesti Kirjoittaja GTV2.0 »

GTV2.0 kirjoitti:Seuraavaksi halvin anturi olisi tuo pakopuolen nokkaselilla oleva "tahtianturi".
Ricambi Heikka mainosti jotain 85 euron paikkeilla. Olisihan sen voinut vaihtaa samalla kun vaihtoi nokkaremmin jos oli tiennyt. Kesä tulee ja olisi kiva pitää GTV liikenteessä.
Dodii! Nyt vaihdettu sitten se "tahtianturi" pakopuolen nokka-akselin hihnapyorän taakse. Olihan se entinen hieman saanut jostain kipeetä itseensä, mutta ei mitään oleellista eroa käyntiin vaihdon jälkeen. Vieläkään ei käy kunnolla. Sytkä sekaisin tms. käy noin kolmella. Jos irrottaa tuon tahtianturin johdon auton käydessä, niin silläkään ei ole mitään vaikutusta. Vuokrasin Ricambi Heikalta nokka-akselien pidikkeet ja melkoinen hämmästys oli se, että pakopuolen ajoitusmerkki oli kolme hammasta pielessä. Heikka kertoi, että jollakin olisi aiemmin samasta asiasta juttua tällä foorumilla. Nyt kelpaisi kaikki avut tuo vian poistamiseksi. GTV on seissyt jo turhan kauan.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4880
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tee se puristusmittaus.
Eikö moottorinvikavalo pala? Käy paikallisesta bosch pisteessä lukemassa boxin muisti ja antureiden arvot.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Batman
Viestit: 75
Liittynyt: 08 Heinä 2007, 10:18

Viesti Kirjoittaja Batman »

Käytä nyt ihmeessä testerillä ennenkuin vaihdat kaikki osat...

40,- ottivat multa viimeksi Auto-Milanossa siitä hommasta. Saa vähän suuntaa mistä päästä lähtee autoa purkamaan... :mrgreen: Tällä viikolla vien uudestaan.

Vian lopullinen syy on mullakin siis vielä hakusassa. Mutta löytyy kun on kärsivällinen. Ihmisen tekemä laitehan se on.

-96 GTV V6TB:n boxia ei ns. Bosch-korjaamot saaneet luettua, ei antanut mitään dataa ulos joten tuo sun DA:lta saama lausunto voi olla siis ihan totta.

PauliR
Viestit: 27
Liittynyt: 30 Touko 2006, 22:06
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja PauliR »

lato kirjoitti:Minun 916 Spider 2.0 TS vm-95 hukkaa sähköä 360 mA, vaikka avaimet on taskussa ja ovet sekä luukut on kiinni. Olen irroitellut +navasta lähtevät kaapelit yksi kerrallaan ja rosvoksi on osoittautunut kahdesta punaisesta se ohuempi.
Käsittääkseni kaapelin päässä on releitä, sulakkeita ynnä muita hilavitkuttimia. Pitäisi nyt löytää se "rosvo"sähkönsyöjä, onko tietoa?
Nelisenkymmentä vuotta sähkövehkeiden kanssa tuhranneena tiedän, että sähköviat on helppo korjata, kunhan sen ensin löytää.
Tähän kysymykseen saa vastata myös Delta-auton ammattimiehet, vai saako ???
Niin, Bagin merkkivalo palaa myös jatkuvasti, niin tuntuu palavan muillakin. Missä vika. Tehtaassa jaka tuotteen on valmistanut, kauppias joka sen on myynyt vai tyhmä asiakas joka sen on ostanut.
Sitä ihmettelee lato.
Autostani katosi virrat vastaavalla tavalla ja vika löytyi hanskalokeron valokatkaisijasta. Ko. valo ei ole minkään sulakkeen tai releen takana.

lato
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Maalis 2008, 23:37

916 Spiderin Sähköhukka.

Viesti Kirjoittaja lato »

Kiitos PauliR vastauksesta. Vika sähköhukkaan löytyi rosvohälyytys järjestelmästä, jossa yksi rele oli jatkuvasti vetäneenä. Syynä siihen oli mikrokytkin, joka haistelee, onko konepelti (muovi) kiinni vai auki.
Releen kela saa maata mikrokytkimen kautta kun konepelti avataan.
Minun Spiderissä mikrokytkin oli jumissa konepelti auki asentoon vaikka pelti oli kiinni.
Kiitos vian korjaamisesta menee Kouvolan Delta-auton pätevälle sähkömiehelle, jonka uutteralla työllä vika löytyi. Vaikeusastetta lisäsi autoni valmistusvuosi -95, joka on sähköjen osalta ainutlaatuinen, -96 eteenpäin on pahimmat mokat korjattu, erilaiset sähkökaaviot (johdotus) ja osa komponenteista).
Opinhan siinä jotain minäkin.
t. lato.

Avatar
Batman
Viestit: 75
Liittynyt: 08 Heinä 2007, 10:18

Viesti Kirjoittaja Batman »

No viimeinkin on kaikki häiriövalot kuitattu taulusta ja käyntihäiriöt selvitetty. Milano blackout ?
Auto pelittää niinkuin pitääkin !

Ruuvasin tuossa illalla Saksasta tilaamani anturin a 37,00 € paikoilleen jo aiemmin vaihtamani polttoainehöyryjen keräysjärjestelmän aktiivihiilisuodattimen kaveriksi (purkuautosta n. 10,00 €)

Tätä vikaa on haettu viime marraskuusta asti aivan väärästä päästä autoa. Kansikin käytettiin auki turhaan erään tosi törpön korjaamon neuvosta.

Periksi ei annettu ja kiitos kuuluu kärsivällisesti vikaa hakeneen Carpojat Oy:n miehistölle.

Avatar
Sleepperi
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sleepperi »

Pari päivää sitten syttyi tuo ABS:n merkkivalo. Mistähän tuota vikaa kannattaa etsiä? Muistelisin, että tuo valo on syttynyt viimesen 2v aikana parikin kertaa, mutta yleensä valo on sammunut itsestään.
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."

GTV2.0
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 07:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja GTV2.0 »

Mistähän mahtaa löytyä kampiakselin asentotunnistin?
Sain vihdoin GTV:n pajalle missä on "kunnon" testeri. Osoitin asentajalle liitintä mistä DA yritti testata moottoria mutta eipä toiminut hänenkään laite. Soittelin hetken kuluttua perään ja kertoi, ettei tuo ABS-liitin oikein osaa moottorin tietoja kertoakkaan vaan tietokoneen liitin löytyikin auton sisältä. Hyvä DA daa daa!
Nyt sitten näytti virhesignaalia kampiakselin asentotunnistimelle. Mistähän sen löytäisi?

:shock:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ainakin siinä pari vuotta uudemmassa, muovisella venakopalla varustetussa versiossa tökkeli on moottorin kyljessä tulipellin puolella kytkinkopan vieressä. Liitin on yksi niistä koneen päälle tulipellin viereen tulevista, kolminapainen musta(ko?) liitin.
- Epäkelpokeräilijä -

oodood
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Kesä 2008, 13:26
Paikkakunta: Pirkanmaa

Pikaista apua kaivattaisiin !

Viesti Kirjoittaja oodood »

Alfa Romeo GTV -95 ja flekti ei pelaa. Jossain on sähkövika, mutta kun ei ole kaavioita niin on huono selvittää.

Itsetehty pieni ohitus, että flekti pyörii koko ajan. Toimii näinkin mutta mieluiten pistäisi auton toimimaan kuten sen kuuluukin.


Että olisiko jollaan paperi ja/tai .pdf muodossa GTV:n sähkökaaviota.

Etsin haulla ja löysin linkkejä, mutteivat toimi enään.


Kiitos jo etukäteen.

Avatar
Batman
Viestit: 75
Liittynyt: 08 Heinä 2007, 10:18

Viesti Kirjoittaja Batman »

Laita privana osoitteesi niin saat CD-Romina postikuluja vastaan täydellisen tehtaan manuaalin, korjausoppaan, kaavioineen, ohjeineen.

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »


Avatar
Batman
Viestit: 75
Liittynyt: 08 Heinä 2007, 10:18

Viesti Kirjoittaja Batman »

Eipä toimi tuo linkki...

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^linkistä on loppu jäänyt "linkittymättä", joten kopioi koko osoite selaimeen.

pantse
Viestit: 217
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pantse »

RELE NAKSUU GTVSSÄ.. eli mikä rele sulakerasiassa oikealla, iso musta rele, josta lähtee johto.

GTV2.0
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 07:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja GTV2.0 »

GTV2.0 kirjoitti:Mistähän mahtaa löytyä kampiakselin asentotunnistin?
Sain vihdoin GTV:n pajalle missä on "kunnon" testeri. Osoitin asentajalle liitintä mistä DA yritti testata moottoria mutta eipä toiminut hänenkään laite. Soittelin hetken kuluttua perään ja kertoi, ettei tuo ABS-liitin oikein osaa moottorin tietoja kertoakkaan vaan tietokoneen liitin löytyikin auton sisältä. Hyvä DA daa daa!
Nyt sitten näytti virhesignaalia kampiakselin asentotunnistimelle. Mistähän sen löytäisi?

:shock:
No kaikki 16 venttiiliä hieman vinossa, joten analyysi valmis, eikun hommiin.
Ongelmana on vaan kumpaan luotan; pakonokan hammasrattaan merkkiin vai "nokka-akselin lukituspaloihin"??? Niissä kun on 3 hampaan ero. Väärillä merkeillä voipi mennä remppa uusiksi. Ajattelin luottaa lukituspaloihin.
Mitenkäs muut "säätäjät"?

:shock: :shock:

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^eli jakohihna oli siis katkennut? Oliko kuinka paljon/kauan ajettu?

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Kampiakselin asentotunnistin

Viesti Kirjoittaja mattijus »

GTV2.0 kirjoitti:No kaikki 16 venttiiliä hieman vinossa, joten analyysi valmis, eikun hommiin.
Ongelmana on vaan kumpaan luotan; pakonokan hammasrattaan merkkiin vai "nokka-akselin lukituspaloihin"??? Niissä kun on 3 hampaan ero. Väärillä merkeillä voipi mennä remppa uusiksi. Ajattelin luottaa lukituspaloihin.
Mitenkäs muut "säätäjät"?

:shock: :shock:
1. sylinterin YKK heittokellolla ja nokka-akselit lukituspaloilla. Kannessa / lohkossa ei tuolle hihnapyörän merkille ole vastinetta, joten sillä et tee mitään. (jos jako ennestään olisi ollut oikein, voisi kampiakselin ja pakonokka-akselin hihnapyörän merkit laittaa vastaamaan uudessa hihnassa olevia merkkejä mutta siltikin lukituspalat olisi hyvä olla)

Hyvä, että vikakin selvisi, harmi että on kalliimman puoleinen häiriö :(
VMP

GTV2.0
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 07:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

GTV:n sähköviat korjaantuu samalla kun vaihtaa venttiilit

Viesti Kirjoittaja GTV2.0 »

:-D No niin, savut otettu. Hämälaisittäin melko hitaasti eteni lomalla tuo kansiremontti. Eli vikana oli se, että lumi oli pakkaantunut jakopäähän ja noin 1 km ajon jälkeen sulanut/jäätynyt lumi aiheutti jakohihnan "hyppäämisen" ja kaikki venttiilit kieroiksi.
Ajelin auton ulos tallista noin tunti sitten. Käyti on tosi nätti kun vaihdoin myös sen imunokka-akselin säätimen. Ei käy tyhjäkäyntiä enää kuin diesel.
Mutta.. tyhjäkäynti on nyt noin 2000 rpm ja aaltoilee. Onko ollut juttua tällä foorumilla miten haen vikaa? Imuputkeen tai kaasun antureihin se kaiketi liittyy?
Huomenna pitäisi lähteä lomamatkalle. Löytyisikö apuja? Kiitos! :?

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Yleisin vika on liian kireä kaasuvaijeri. Eli tyhjäkäyntiä säätämällä saanet tyhjäkäynnin normaalin pintaan vaikkei aaltoilu vielä korjaantuisikaan. Anturin oikea asento ja mahdollisesti syntynyt ilmavuoto on seuraavana vuorossa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

GTV2.0
Viestit: 38
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 07:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja GTV2.0 »

gYdEbUh kirjoitti:Yleisin vika on liian kireä kaasuvaijeri. Eli tyhjäkäyntiä säätämällä saanet tyhjäkäynnin normaalin pintaan vaikkei aaltoilu vielä korjaantuisikaan. Anturin oikea asento ja mahdollisesti syntynyt ilmavuoto on seuraavana vuorossa.
Kiitos vinkistä! Vika löytyi juuri tuosta kireästä kaasuvaijerista. Säädöt ilmeisesti muuttui jonkin verran kun tuli 16 uutta venttiiliä ja tasohiottu kansi. :-D
Nyt Auto pelittää hienosti ja aamusta lomareissuun hieman uhkarohkeana. Taidan ottaa muutaman työkalun varuiksi mukaan.
Koeajolla liikennevaloissa piti oikein kuulostella tarkasti, että käykö auto. Aiemmat kavereiden kommentit diesel GTV:stä voi unohtaa. Suosittelen jossain vaiheessa jakoremmin vaihdon yhteydessä tuon imunokan ajoitussäätimen vaihtoa. Käyntiääni muuttui todella paljon. Sen saa tuolta 119 eurolla. http://www.italo-ersatzteile.de/

Vastaa Viestiin