33 pöläyttää öljynhajua

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Anssi
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 18:33
Paikkakunta: Rautalampi

33 pöläyttää öljynhajua

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Ostin viime viikolla alfa 33:n (16v, 1991), ja muuten auto tuntuu toimivan ja kulkevan niinkuin pitääkin, mutta ajoittain ohjaamoon asti tulee suhteellisen tanakka löyhähdys öljynhajua. Koneessa on öljyä riittävästi, muttei nähdäkseni liikaa (min ja max - merkkien puolivälin yläpuolella oli öljyraja kun viimeksi katsoin). Haju esiintyy lähinnä tilanteissa joissa veto lakkaa ja auto siirtyy tyhjäkäynnille. Tai sitten sen huomaa vaan noissa tilanteissa.

Osaako joku kertoa mistä ongelmaa kannattaisi lähteä paikantamaan?

Anssi
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 18:33
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Ei kukaan?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ettei valuta vaan pakoputken päälle mistään, sitä kautta haju ainakin tulisi sisään?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Tarkistappa huohotusletkujen tilanne, etteivät ole irronneet tai halkeilleet. Omasta EX-sprintistä oli letku mennyt poikki ja tuoksahti aikalailla öljylle.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Anssi
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 18:33
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Hyviä pointteja kumpikin!

Tarkistelen kummatkin vinkit kohta, kun auto käy öljynvaihdossa. Huojentavia veikkauksia nämä, kun itse pelkäsin katkennutta männänrengasta. Ei tosin savuta ainakaan näkyvästi, joten nuo saattavat olla sopivampia syitä kummatkin.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Mulla on vapaa huohotusletku 164:ssa ja 75:ssa powerfiltteri ulkoilmaan, hajuun tottuu... :wink:

eikä jäädy talvella...

Avatar
Oleino
Viestit: 1953
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Mulla oli ohjausvaihde rikki ja valutti öljyä pakosarjan päälle. Vittumainen vaihtaa ja korjata. Eikä myöskään kovin halpa. Haisee siellä öljy kyllä vieläkin vaikka se on korjattu. Kai se on joku ominaisuus. :) Öljy kannattaa sitten pitää aina ylämerkissä, kone on niin laakea että mutkassa karkaa helposti sisäkurvin puolelta öljy vähäksi..
Tein itse - säästin

Anssi
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 18:33
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja Anssi »

Syykin selvisi.

Toinen niistä putkista, joista öljy palaa kannesta öljypohjaan. Putki on ehjä, mutta tiiviste vuotaa hieman. Tarkkailen tilannetta ja öljynkulutusta. Jos äityy isoksi tai öljy haisee liikaa, menee korjaukseen. Muuten korjaan talven aikana. Nuo letkut taitavat olla about kalleimmat osat mitä kolmekolmoseen saa, tosin varaosamoottorissani ne ovat ehjät joten kokeilen ottaa ne siitä.

Öljyä laitettiin koneeseen, ja suodatinkin vaihtui. Ajo maistui, ja kuivauksesta johtuen ei öljykään haissut paluumatkalla. :-D

Vastaa Viestiin