Apua! 155:sen takajarrut

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pamaus
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 10:36
Paikkakunta: Helsinki

Apua! 155:sen takajarrut

Viesti Kirjoittaja pamaus »

Katsastusmies teki diagnoosin: jarrupaineen säädin jumissa. Takajarrut ottavat kyllä kiinni, mutta liian tehottomasti. Auto on 155 16v vm. 1996. Voiko korjata / herkistää vai pitääkö hankkia uusi. Tiedossa on kyllä satuloiden jumittaminen ko. mallissa, mutta satuloita on silloin tällöin "herkistetty".

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Tämä jarrupainesäädin on osa, joka pitäis mennä ykkösenä helvettiin! Minulla 33:ssa se oli jumissa, mutta juuttunut niin, että tehoa oli takana reilusti. Minulle herkestettiin sitä ja alkanut pelata taas. En tiedä miten pahasti sinulla se on juuttunut, mutta kannattaa yritää. sellainen osa maksaa aika lailla
Nothing beats cubic inch

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tässä aihetta sivutettu jos auttaisi yhtään.

pamaus
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 10:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apua! 155:sen takajarrut

Viesti Kirjoittaja pamaus »

pamaus kirjoitti:Katsastusmies teki diagnoosin: jarrupaineen säädin jumissa. Takajarrut ottavat kyllä kiinni, mutta liian tehottomasti. Auto on 155 16v vm. 1996. Voiko korjata / herkistää vai pitääkö hankkia uusi. Tiedossa on kyllä satuloiden jumittaminen ko. mallissa, mutta satuloita on silloin tällöin "herkistetty".
Aivan! Jousi poikki mötikästä ja toimimattomana mennyt jumiin. Jousi vaihdettu ja peli herkistetty rasvoilla ja CRC:llä. Katsastuksessa kiittäen hyväksytty. Kiitos kaikille kommentoijille!

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Tänään käytin autoa amiksella autopuolella niin kaverin kanssa tehtii jarrutesti, nelipyöräsuuntaus ja pakokaasutesti. Takakäyttöjarrut piti molemmat yhtäpaljon, mutta käppäristä toinen puoli ei toiminu ollenkaa. :? Eli ilmeisesti se säädinjuttu siellä jumissa. Etujarruissa kuskin puoli oli hieman heikompi eli pitää avata ja kattoo mikä mättää.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ärräpää kirjoitti:Eli ilmeisesti se säädinjuttu siellä jumissa.
Se paineensäädin vaikuttaa myös käyttöjarruihin, eli jos käyttöjarrut toimii mutta käppäri ei niin vika ei ole paineensäätimessä vaan itse satulassa tai vaijerissa.

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Epezi kirjoitti:
Ärräpää kirjoitti:Eli ilmeisesti se säädinjuttu siellä jumissa.
Se paineensäädin vaikuttaa myös käyttöjarruihin, eli jos käyttöjarrut toimii mutta käppäri ei niin vika ei ole paineensäätimessä vaan itse satulassa tai vaijerissa.
Paineensäädin ei vaikuta käsijarruun. Käsijarruvaijerilla liikutetaan mekaanisesti jarrusatulan mäntää.

Sitä paitsi toi paineensäädin on oikeasti hyvä olla olemassa, kunhan vaan toimii. Suomen suola-paskakeleissä menee vain mikä tahansa vähän liikkuva mekaaninen osa jumiin.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

No eli sitte vika on vaan vaijerissa. :? Pitää siis sitä kiristellä.

Tuumer
Viestit: 61
Liittynyt: 29 Loka 2005, 00:15
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Ärräpää kirjoitti:No eli sitte vika on vaan vaijerissa. :? Pitää siis sitä kiristellä.
Veikkaisin ennemmin sitä jarrusatulan käsijarrumekanismia. Sen kun purkaa auki, putsaa ja kasaa takaisin, sekä tietenkin herkistää vaijerin, niin jo luulisi toimivan.
Haulla löytyy kyllä juttua ja kuvia tuosta satulan sisäisestä mekanismista.

Ärräpää
Viestit: 768
Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92)
Paikkakunta: Lemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ärräpää »

Sitä yhtä säätöjuttua hain takaa tossa ekassa viestissä. Siitä on juttua toisessa topicissa. Mutta pitää purkaa ja rasvata niin eiköhän se ala toimia.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Vanha topic ylös!

Mistä sais sen jousen sinne jarrupainesäätimeen? Joku meni ja katkasi sen ja nyt tarvitais uutta? Menenkö tapojeni mukaan Deltaan vai saako sen jostain muualtakin?

Avatar
TeroV.
Viestit: 539
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Romiksilta tms. voisi löytyä edukkaasti Tipon tai Tempran vastaava jousi. Täyttä varmuutta nimenomaan jousen sopivuudesta 155:een ei ole, mutta tietääkseni itse paineensäädin on ainakin sama, joten sen perusteella saattaisi olla jousikin.

Uutta jousta kannattaa ensin kysellä Ricambi Heikalta ja/tai Muukkoselta, ennen kuin turvautuu äärimmäisiin keinoihin, eli marssii Delta-Autoon...

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Saa olla aika kova hätä, että minä astun DA:han sisään. :twisted: Pitää tehdä soittokierros romiksille tai sitten häiritä "naapuria" :wink:

Vastaa Viestiin