Kasvanut öljynkulutus - 156 JTS

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Kasvanut öljynkulutus - 156 JTS

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Mitähän pitäisi epäillä, kun öljynkulutus on yhtäkkiä pompannut aivan tolkuttomaksi. Kyllähän Alfalle ennenkin on öljy maistunut, mutta nyt ei tahdo litra 500 kilometrillä riittää. :shock:

Auto on 2003-mallinen JTS, jolla on ajettu 207 000 km. Öljyä on aikaisemmin joutunut lisäämään kannullisen vaihtovälillä, mutta pari kolme tuhatta kilometriä sitten alkoi öljy maistua niin, että neljän litran kannu tyhjenee jo kahdessa tuhannessa.

Auto käynnistyy normaalisti, mitään poikkeavaa ääntä ei kuulu ja moottori vetää ihan mukavasti.

Valkoinen pölläys kyllä erottuu taustapeilistä, kun pudottaa pienemmälle ja lähtee ohittamaan. Pakoputken ympäristö on tavallista mustempi. Ajorupeaman päätteksi pysäköidyn auton ympärillä on selvä öjyn haju.

Motor control system failure -teksti loistaa kojelaudassa, mutta niinhän se on tehnyt uudesta alkaen, ei sitä kukaan osaa sammuttaa, se ei liity tähän. Muita valoja ei pala.

Menneitä syntejä jos rupeaa kelaamaan, niin öljyn taso on useita kertoja päässyt valahtamaan minimin alapuolelle. Käsittääkseni tästä ei ole kuitenkaan haittaa, ellei öljypumppu imaise tyhjää, joka taasen ilmenee öljynpainevalon syttymisenä tai vilkahduksena (olenko väärässä) ja sellaista ei ole esiintynyt paitsi kerran u-käännöksen yhteydessä, mutta se oli jo tätä mahdottoman öljynkulutuksen aikaa. Siitä sen huomasinkin, kun olin öljyä lisäännyt ja muutama sata km. myöhemmin syttyi jo valo.

Toinen virhe on ollut öljyn liikatäyttö, mihin olen myös pari kertaa syyllistynyt, kun kiire on ollut ja korvakuulolta tullut lisättyä.

Nyt kaikki esittämään valistuneita arvailuja kohenneen öljynkulutuksen syistä ja oikeasta lääkityksestä. Oikein arvanneiden kesken arvotaan papukaijamerkki, jahka todellinen vika selviää.

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Venttiilivarsien ohjainkumit vaihtoon.. jos auto ei maahan valuta niin vähintään kansihan siinä on huollettava.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Venttiilinkumeja minäkin olen epäillyt, vaan kuinka ne nyt niin yhtäkkiä...

Mitähän tuollainen remppa tulisi maksamaan? Tyhmä kysymys tietenkin, kun riippuu siitä, kuka tekee ja missä, mutta kysytään sitten, että paljonkohan maksaisi ja missä?

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

kannattaa myös tarkistaa, että toimiiko huohotin, ettei paine nouse lohkossa turha suureksi.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Pölläytteleekö sinistä savua ja mitä öljyä olet käyttänyt? Jos ei venttiilivarsien kumit falskaa taikka öljyä vuoda mistään, niin ehkä männänrenkat jumittuneet, tms...?

Edit: Täällä on selvitetty aika hyvin mistä öljynkulutus voi johtua.

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Semmonen tuli mieleen, että ei välttämättä kannatakkaan yrittää pitää sitä öljyn pintaa ylämerkissä. Alamerkin paikkeila on monesti parempi.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

>>Kaitsu kirjoitti:Pölläytteleekö sinistä savua ja mitä öljyä olet käyttänyt? Jos ei venttiilivarsien kumit falskaa taikka öljyä vuoda mistään, niin ehkä männänrenkat jumittuneet, tms...?
Mielestäni savu on valkoista ja sitä esiintyy erityisesti ohituskiihdytyksissä. Öljynä olen käyttänyt Shell Helix 05-40 ja Mobil Rally Formula 05-40. Heikkoina hetkinä näitä on tullut jopa sekoiteltua. Enpä kuitenkaan usko, että siitä oikeasti mitään haittaa on.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Jönsson kirjoitti:
>>Kaitsu kirjoitti:Pölläytteleekö sinistä savua ja mitä öljyä olet käyttänyt? Jos ei venttiilivarsien kumit falskaa taikka öljyä vuoda mistään, niin ehkä männänrenkat jumittuneet, tms...?
Mielestäni savu on valkoista ja sitä esiintyy erityisesti ohituskiihdytyksissä. Öljynä olen käyttänyt Shell Helix 05-40 ja Mobil Rally Formula 05-40. Heikkoina hetkinä näitä on tullut jopa sekoiteltua. Enpä kuitenkaan usko, että siitä oikeasti mitään haittaa on.
Eikös JTS:ään suositella tehtaan puolesta vain ja ainoastaan 10W-60 öljyjä? Kyllä se varmaan muillakin viskositeeteilla pelaa ja eri merkkien sekoittamisesta ei varmaan ole haittaa, kunhan viskositeetit pysyy samana.

Jos se lämpimänäkin pukkaa valkoista savua, niin eikös se mahdollisesti ole merkki siitä että kansipahvi on mennyt. Öljyt ja jäähdytysnesteet menee vääriin paikkoihin... Oireet ja havainnot vahvistaisivat tätä teoriaa... :?

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Jos pahvia epäilään joniin kannataisi ilmanmuuta tarkistaa öljyn täyttöaukon ympärys. kulutaako auto vettä? eli joudutko sitä lisätämään?
Nothing beats cubic inch

Avatar
Gasolina
Viestit: 4728
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Taitaa olla suutin ja männärengas vikaa. Suuttimet vuotaa ja ohentaa öljyä. Männänrenkaat pitää huonosti ja öljyä palaa.. Ei ainkaan yht'äkkiä keksi millä muulla tavalla noin suuri öljymäärä häviää koneesta.

Epäilen myös, että ne kiihdytyssavut johtuu huonoista suuttimista.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Vielä löytyi uusi ominaisuus: kun auto käy hetkenkin, niin sekä öljyntäyttöaukosta että öljytikun aukosta nousee höyryä (savua tms), kun avaa korkin tai ottaa tikun ylös. Ei tämä minusta kuulu asiaan.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Jönsson kirjoitti:Vielä löytyi uusi ominaisuus: kun auto käy hetkenkin, niin sekä öljyntäyttöaukosta että öljytikun aukosta nousee höyryä (savua tms), kun avaa korkin tai ottaa tikun ylös. Ei tämä minusta kuulu asiaan.
Mulla ilmenee samaa, mutta raati oli pääpiirteiltään sitä mieltä että olisi normaalia. Tässä keskustelua aiheesta.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuo kulutus on jo minun arvioni mukaan luokkaa tolkuton, eli jossain täytyy olla selvää vikaa. Jollei kone näkyvästi vuoda öljyä, kura ei pääse karkuun kuin pakoputken kautta ja tuollaisten määrien vuotamisen kyllä vamasti huomaisi ilman sen kummempaa tutkimista.

Jos vika olisi ruiskusuuttimissa, pitäisi käyntiinlähdön olla huonoa; Parkissa tökkelit falskaavat sen verran, että palotiloihin pääsee bensaa ja startatessa seos onkin sitten jonkin aikaa hävyttömän rikas. Lisäksi ainakin ex-Kuusnepan suutinvuoto sotki tulpat vähän väliä siihen kuntoon, ettei kiulu ajoittain jaksanut käydä tyhjää kuin viidellä, joskus jopa neljällä pytyllä.

Venttiilivarren kumeista sen verran, että mahtaisiko öljyä palaa noin paljoa vaikka kumpparit puuttuisivat kokonaan?

Täältä ääni katkenneelle (katkenneille) männän- tai lähinnä öljyrenkaille.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Gasolina
Viestit: 4728
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kyllä se niin taitaa olla, että renkaat on tosiaan loppu ellei jopa poikki. Ilmeisesti rengasvaivaa on monessa muussakin JTS-koneessa, ainakin monet valittaa öljyn kulutusta. Ihme, ettei kenenkään konetta ole avattu ja hommaa katsottu lähempää.

Lisäksi kuuma katalysaattori polttaa öljyn valkoiseksi savuksi eli homma taitaa olla selvä.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

...ja minä kun odotin jotain sellaista, että kuivaa huohotinputki ulkoa tai jotain.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Nyt on sitten kone avattu.

Yhtään männänrengasta ei ole poikki eikä mitään muutakaan ole varsinaisesti rikki.

Ykkössylinteri kiilloittunut aivan peilikirkkaaksi. Minkäännäköisiä hoonausjälkiä ei ole, vaan sylinterinseinämä on kuin peilin pinta. Öljyrengas on kulunut voimakkaasti. Muut sylinterit ovat ok.

Sylinteri on nyt kahdesti hoonattu ja uusia renkaita odotellaan. Samalla laitetaan kiertokangen laakerit uusiksi.

Onko kellään teoriaa, mikä tällaisen kiillottumisen saa aikaan ja onko vika ollut jo uudesta asti?

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Uudesta lähtien männänrenkaat huonot siinä yhdessä sylinterissä ja pikkuhiljaa sitten sylinteri kiillottunut. Tai sitten renkaat/rengas jumiutunut tms. jossain vaiheessa aiheuttaen ongelmat. Pelkkiä arvauksia nämä... Eikös siellä korjaamolla osanneet arvailla syytä?

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Miltä näyttää ko. sylinterin männänlaki?
Voisko syynä olla sittenkin vuotava kannentiiviste?

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Korjaamolla eivät suostu arvailemaan syitä. Voi olla uudesta lähtien tai olla olematta. Tämä autohan rengastettiin uutena uudestaan, kun eivät saaneet lambda-arvoja rauhoittumaan ja minä sanoin, että vaihtakaa vaikka kaikki osat, mutta kuntoon se on saatava ja minä ajan sillä aikaa teidän autollanne. No kone avattiin ja nokinenkin se oli ja muistaakseni joku öljyrengas oli jumiutunut ja kone (tai ainakin yksi sylinteri) rengastettiin uudestaan.

Ahaa, ajattelette te. Delta-auto on sössinyt. No, niin minäkin ajattelin, mutta Milanon pojat eivät tätä ainakaan ääneen sano. Ja kyllähän se voi olla niin, että vikaa oli uudesta lähtien, kun moinen operaatio jouduttiin jo nuorena suorittamaan.

Männänlaesta en tiedä muuta kuin että männät ovat juuri niin hyvän näköiset kuin 210 000 ajetussa autossa voi olla. Kansi on avattu ja samalla vaivalla rempataan sekin, mutta ei sen tiivisteissä kuulemma mitään vikaa ollut.

Vastaa Viestiin