75 vai 164? -> Ostin 75:n

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

75 vai 164? -> Ostin 75:n

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Vastoin parempaa tietoa ja tuttujen varoittelusta huolimatta päätin hankkia Alfan. Perversio juontaa viime vuosituhannen puolelle kun otin liikkeestä 75:n koeajoon ja totesin että se on helvetin hauska laite ajaa. Nyt olen etsiskellyt sopivaa muutaman viikon.

Käytettyjä etsiessäni huomasin että myös 164:n saisi myös suhteettoman halvalla. Vaimo oli vahvasti 164:n kannalla, 75:stä ei jaksanut kiinnostua. Ei sillä että se olisi vaimon asia minkä auton ostan..

Nyt pitäisi sitten tehdä se vaikea päätös, kumman hankin.

75:
+ takaveto, eksoottinen tekniikka, suorituskyky, aito alfa jne.
- eksoottinen tekniikka, vaihdelaatikon synkrot, ruoste

164:
+ iso ja tyylikäs, osien saatavuus (vrt. 75), simppelimpi tekniikka, ei (kai?) niin ruosteherkkä kuin 75
- etuveto, suorituskyky (vrt. 75)

Onko 75:n vaihteiston korjaaminen kuinka rahakasta touhua? Näyttää vähän siltä että sellaista yksilöä ei ole jossa kakkosen synkrot toimisi. Syö ainakin minun ajonautintoani selkeästi kun lyö näpeille joka kerta.

Molempia saisi ns. "ehjinä" budjettiin sopivissa hinnoissa, toisaalta lieviä projekteja saisi jo uloskantohintaan.

Olen tässä lueskellut foorumin juttuja aiheesta ja hyvin tuntuu jutut sopivan ennakkoluuloihin persoonallisista sähköistä alkaen. Ei kuitenkaan löytynyt vielä mitään joka selkeästi ratkaisisi valintaa kumpaankaan suuntaan.

Oikeasti haluan sen 75:n, mutta hiukan mietityttää että lyönkö käteni paskaan jos sellaiseen sekaannun :) Työkalut kyllä pysyy kädessä ja hitsausvehkeetkin löytyy, eli ei sen todellakaan mikään viaton käyttöcorolla ole tarkoituskaan olla, kunhan siinä pysytään jossain järjen rajoissa.
Viimeksi muokannut Tuomas K, 08 Tammi 2007, 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Laaban
Viestit: 175
Liittynyt: 29 Kesä 2006, 10:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Laaban »

No itteltä löytyy 164 ja ei se ole ollut kun vasta ½vuotta mulla mutta jonkin verran jo oppinut siitä erilaisia asioita.

Kyllähän tosta niitä pikku vikoja löytyy vaikka muille jakaa. Takakaaret on ruoste herkät, itse rakentanu ne uusiks, sitä ajatellen hyvä että sulta löytyy hitsausvehkeet. Sähköt, varmaan kaikissa alfoissa on omat sähköviat. Siinä noi varmaankin pahimmat viat, kyllähän toi sitten kun kaikki toimii niin ihan mukava auto on ajaa.

Siinä nyt oma mielipide 164:sta.
hevoinen

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Tuosta heikosta vaihdelaatikosta puhutaan aina 33:n ja 75:n kohdalla. Mahtaako olla sama laatikko kuin tipossa, koska itsellä ainakin oli aikanaan niin että juuri kovilla pakkasilla sai aluksi laittaa varovasti kakkosta sisään? Laatikko lämpeni niin kaikki pelasi hyvin. Vai onko alfoissa sama ongelma myös kesällä?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

Itsellä ainakin 75:sta prakaili 2-vaihteen synkronointirenkaat.
Ei ollut vaikutusta ulkolämpötilalla.

Tekniikaltaanhan nuo TS:t ovat lähes samoja,erona tietenkin että toisessa kone pitkittäin ja toisessa poikittain.

Ruostetta osaavat molemmat kerätä,joista yleisimmät ja arimmat paikat:

75: Takakaaret,varapyöräkotelo sekä takavalojen aluspellit.

164: Takakaaret,takapalkki sekä ovien alaosat muovilistojen alta.

Molempia vempaimia olen joskus omistanut ja molemmat ovat erittäin mukavia vaikkakin luonteeltaan täysin erilaisia.

75: Äärettömän hauska ajettava takavetonsa ja alustansa ansiosta.Muotoilultaan edelleen parasta alfaa...

164: Hieman pehmeä ja herraskaisen arvokas kyyti kuitenkin lisättynä hyvällä suorituskyvyllä. Erityisen hyvä matka-ajossa.

Eikä kaikki sähkö-tms. ongelmat ole vikoja...nehän ovat vain yksilöiden ominaisuuksia... :mrgreen:
QUORTHON 1966-2004

Avatar
J. Saari
Viestit: 400
Liittynyt: 21 Syys 2004, 21:33
Car(s): 75, Ritmo

Viesti Kirjoittaja J. Saari »

Jarama kirjoitti:Mahtaako olla sama laatikko kuin tipossa, koska itsellä ainakin oli aikanaan niin että juuri kovilla pakkasilla sai aluksi laittaa varovasti kakkosta sisään?
Ei oo vielä näissä fiudein osia.

Jos diggaa enemmän jonkun auton ominaisuuksista kuin toisen, niin kyllä mä sen ottaisin - eli tässä tapauksessa juuri sen seiskavitosen :wink: . Itse mietin myös vuosi sitten 164:sta juuri tuon takia, että funtsin korjaamisen olevan helpompaa, mutta tulin siihen tulokseen että jos se 164 kuitenkin leviäisi käsiin, niin tavallaan "varmempi" vaihtoehto voi olla sitten turha kun kuitenkin olisi tehnyt oikeasti mieli 75:n rattiin. Vaikka tuota 75:sta reeratessa palaiskin hermot useammin kuin vaikka satakuusnepan kanssa, niin voin olla ainakin varma siitä, että vaunu on ominaisuuksiltaan ja omituisuuksiltaan just semmoinen kuin haluankin ja se on mielestäni tärkeintä.

Kulumisesta johtuvat krämpät saanee seiskafemmassakin yleensä kuntoon, mutta jos auto ei ole ominaisuuksiltaan just semmoinen mitä kaipaisi, niin sitä onkin jo työläämpi korjata mieleisekseen..

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Tähänkin tilanteeseen sopii neuvoksi, osta ennemmin hyvä ja hieman hinnakkaampi, se tulee edullisemmaksi. Lisäksi monivammainen Alfa vaatii lujasti uskoa, voimia ja rahaakin. Hyvällä yksilöllä automerkkiin tutustuminen on pitkässä juoksussa järkevintä, sillä huonolla pidolla ollut ruosteinen ja sähköiltään sekaisin oleva Alfa vie mielenterveyden itseltä ja lähipiiriltä. Olet jo varmaan useaan otteeseen lukenut noiden mallien tyyppiviat ja huomannut ettei siellä piile mitään sen kummallisempaa. Jos naisväen on myös ajettava autollasi, on 164 sopivampi ja hieman helpompi ajettava. 75 on miehekäs auto, jolla ajaminen on "aktiivisempaa", mutta myös palkitsevampaa. Itse haikailen yhä 75 perään ja hoen itselleni, "siinä tilanteessa minun oli pakko myydä se" :cry:
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

itse valitsisin miettimättä 75:sen! en tosin ole kyllä 164:sta kokeillut, mutta jos sortuisin etuvetoon olisi se jo sitten mieluummin joku tuoreempi, kuten 156! 75:n kun hankkii jostain varaosa-laatikon tai kax niin saaa niistä kasattua varmasti "viattoman" laatikon joka kestää taas pitkän pätkää! on se ainakin talvikeleissä tuo 75:n uskomattoman mukava lelu... 8)

berliina
Viestit: 1157
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

75 vai 164?

Viesti Kirjoittaja berliina »

Moi zf:n laatikko ainakin 3 litrasessa n. 200 :tta ajettu eikä rutise 2:nen eikä muutkaan vaihteet -89: sinkkikylvyssä muistaakseni mulla tosin -87:ska kylvetetty, koska kalliimpi malli. 164:sta en oo ajanut kyydissä ollut oli taxi jota ajoi entisen 33 nelivetosen rallikuskin vaimo, eikä kiihdyttänyt kunnolla, tosin se oli 4 tulppanen malli. Harri sanoi ettei uskaltanut pitää kuin vuoden joka oli takuuaika. Tanskalainen testaaja ajoi milanosta köpikseen ennenkuin huomasi että se on etuvetoinen, siis muut kertoi. :crazyeyes:
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

suosittelisin seuraavasti:

harrastepeliksi-> ehdottomasti 75.

käyttöpeliksi-> 164:n tai vaihtoehtoisesti 155:n, noitakin saa jo jopa alle 2k€:lla(nettiauto)

tuoreemmista kun puhutaan niin itse laittaisin 166:n 156:n sijaan perusteluina puhtaasti että 166:n linjat miellyttävät enemmän silmää ja toiseksi ei ole niin yleinen tienpäällä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Täysin erillisiin käyttö- ja harrasteautoihin ei taida olla varaa, joten tuo tuleva auto saa kyllä palvella molempia tarkoituksia. Tuolla on tallissa yksi kolmen kympin pommi jonka ehkä pistän vielä ajoon, sillä voi sitten ajella kun (ei jos) alfaa joutuu remppaamaan.

Molemmilla noilla malleilla rupeaa olemaan sen verran ikää ettei niitä ihan oikeasti hyviä kovin paljoa enää taida löytyä, mutta ei se haittaa kunhan ei ihan täysi miina osuisi kohdalle. Vie mehut jos uusi auto pettää heti kärkeen ja joutuu sen takia polttamaan paljon rahaa ja aikaa, pienempi hierominen nyt kuuluu käytetyn kanssa aina asiaan.

Vieläkään en osaa oikein päättää :( 75 olisi varmaan se mieluisampi vaihtoehto, mutta niissä on valikoima huonompi ja vähän on sellainen kutina että sitä remonttiakin tulee enemmän. Täytyy varmaan käydä taas kokeilemassa sellaista niin saa ikävät järjen äänet vaiennettua.

Onko tuo 75:n laatikko muuten minkälainen korjata? Onnistuuko kotikonstein, tai tekisikö joku paja sen inhimilliseen hintaan? Ei huvittaisi pistää auton hintaa heti sen korjaukseen :)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Unohtuipa tuossa aiemmin kysyä tuosta tekniikasta. Käytännössä ollaan siis TS-koneista hakemassa, joista kiinnostaisi miten ne kestää kilometrejä? Useimmat näkyy olevan 200 - 300 tkm väliin ajettuja, mutta joitain yli 400 tkm ajettujakin näkyy. Täältä foorumista löytyi juttuja muutamista täystuhoista tuollaisen koneen kanssa.

Kuinka vahva noissa on alakerta? Pitäisikö esimerkiksi laakereille harkita tekevänsä jotain alta 300 tkm ajetun koneen kanssa ettei tule vahinkoa?

Jakopäähän noissa on ketjulla, mutta eihän nekään ikuisia ole. Missä vaiheessa tulee ketjun ja kiristimen kilometrit täyteen?

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Molemmissa autoissa tosiaan on omat puolensa. 75 on hauskempi rassailupirssi ja myös teknisesti mielenkiintoisempi. 164 taas sopii matka-ajoon kuin nenä päähän. Molemmat ovat tasapainoisia ajettavia, mutta 75 on selvästi tunnokkaampi ja tavallaan aktiivisempi, kun taas 164 on vakaampi ja rennompi myös kovemmissa nopeuksissa.

TS 8V koneet ovat kyllä vahvoja ja täystuhot harvemmassa.
Kimmo

berliina
Viestit: 1157
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

75 vai 164?

Viesti Kirjoittaja berliina »

Normaali 5 vaihteinen laatikko ei mikään suorakytkentä. Porche tyyppiset synkrot, siis parhaiten toimivat nopeasti vaihdettaessa ja pienin kitkakerroin, ajat öljyt lämpimiksi ja alat reuhtoa. Tuplaketju venyy tietenkin ajan myötä, kiristin jousisäätöinen puolikierrosta pyörität konetta ja lukitset kiristimen käytät kuuntelet ja kokeilet kireyden. En tiedä tosin onko TS:ssä sama homma kiun esim. Berliinässä? On varmaan koska giulietassakin on ja 4 tulppasessa 75:ssa
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Tuomas K kirjoitti: Onko tuo 75:n laatikko muuten minkälainen korjata? Onnistuuko kotikonstein, tai tekisikö joku paja sen inhimilliseen hintaan? Ei huvittaisi pistää auton hintaa heti sen korjaukseen :)
Jos syncrojen vaihtoa meinaat niin se on kyllä helppoa, kun minäkin siihen pystyin :wink:
Laatikko aukeaa ihan nättinä pakettina, eikä oikein mitään "leviä käsiin". Ihan kuin se olisi suunniteltu avattavaksi :)
Omien syncrojeni iän pidentämiseksi tein näin: http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=4203

Laatikon takaisin nostamisessa kyllä sitten riitti vääntämistä. Se on parasta tehdä neljällä kädellä.

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Käyttötarkotuksestahan se auton valinta melkein aina riippuu, mutta ainakin ite oon tohon omaan 75seen ollu tyytyväinen. Mielessä kävi myös 164 sillon kun tota hommasin.
Wolffis kirjoitti:75:n kun hankkii jostain varaosa-laatikon tai kax niin saa niistä kasattua varmasti "viattoman" laatikon joka kestää taas pitkän pätkää! on se ainakin talvikeleissä tuo 75:n uskomattoman mukava lelu... 8)
Juuri näin, jos siihen on vaan mahdollisuus nii mielellään koko auto. Ja ei noissa ajo-ominaisuuksissa todellakaan mitään moitittavaa kesälläkään ole sopivankokoisella rengastuksella (ei siis "sitä parempi on ajaa mitä isompi vanne ja matalampi rengas"- meiningillä). Väittäisin että tommonen tessu on ainakin tunnokkaampi, kivempi ja ellei jopa nopeempi ajaa(radalla) tommosella maltillisella 15" tai 16" rengastuksella kun joku 18" tai 19"..
Abarth kirjoitti:Jos syncrojen vaihtoa meinaat niin se on kyllä helppoa, kun minäkin siihen pystyin
Hienoo, mulle ainakin eka kerta kun vaihdelaatikkoo tuun aukomaan. En oo vielä yhtään tessua tavannu +250tkm ajettuna jossa ei olis kakkosen synkro jotenki kakistellut, lienee väistämättä edessä ajotyylistä riippumata viimeistään noilla hujakoilla.
Tuomas K kirjoitti:Useimmat näkyy olevan 200 - 300 tkm väliin ajettuja, mutta joitain yli 400 tkm ajettujakin näkyy. Täältä foorumista löytyi juttuja muutamista täystuhoista tuollaisen koneen kanssa.
Alfa on ollu tähänmennessä ainakin mun toimintavarmin auto, enpä olis itekkään oikeesti uskonu. Ja kaikenlisäksi vielä halvin ja vanhin. :shock:
Mittarissa alkaa olemaan rapiat 270tkm, ja öljyä ei syö, ei savuta, ja kulutus on jopa erinomainen, kulkupuoli huomioonottaen. Sen aikaa toi on mulla ollu, että pari kertaa oon kerenny leimalla käyttään ja läpi on menny molemmilla kerroilla heti, päästöjäkin kehuttu.

Ok onhan se auto jo yli 15 vuotta ja ruostetta löytyy esim. takakaarista ja sieltätäältä pelleistä (vielä toistaiseksi), ja on tehty kytkin- ja kardaaniremonttia, vaihdettu lämppärinmoottoreita, paikkailtu ja vaihdeltu bensatankkeja, hitsailtu pohjaa jnejne... MUTTA, kaikkine huonoine puolineenkin olen erittäin tyytyväinen seiskavitoseen autona. On ton laitteen puolesta vuodatettu ihan kohtuullinen määrä (välillä ihan turhiakin :oops: ) hikipisaroita, mutta kyllä niitä hikipisaroita on valunut sit ihan pelkästä ajamisen ilosta (huomasin että semmosta on oikeesti "vakiovehkeilläkin" kun hommasin 75sen :) ) vähintään saman verran, kun saa käydä ihan jokapäiväisen kauppareissunkin heittämässä hymyssä suin 75:lla.

Ainoo huono juttu joka seiskavitosesta tulee näin äkkiseltään mieleen on se, että eivät ole paljon insinöörit miettineet tulevia korjauksia tai huoltoja, kun ovat tota autoo suunnitelleet. Mullahan ei kyllä sinäänsä niin mitään suurta autontarvetta ole etteikö voisi bussia tai jalkoja käyttää, niin siks toi nykyinen palvelee sekä käyttö- että harrasteauton virkaa. Kaikille ei tämä tietenkään oo mahdollista.

Kun puhutaan elämyksistä auton kanssa sopuhintaan, niin hyvässä kuin pahassa, on sille olemassa käsitekkin: Alfa Romeo 75. 8)

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Kyllä toi seiskavitonen on niin hieno auto ajaa, että vioista viis, se on sen ARVOISTA!!!!

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Ite olin kanssa juuri tämän vaikean ja visaisen kysymyksen äärellä viime keväänä kun sain ajokortin ja alfa oli saatava, sillon ajattelin että kun kokemusta ei ole paljonkaan takavetoisella talviajosta ja tykkään isosta kärrystä (vaikka ajelen yksinäni suurimman osan) niin päädyin 164:seen, aion kyllä vielä hankkia seiskafemman... jospa ensi talveksi :-D

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Herättelen jälleen hieman OT:nä ajatusta nykytekniikalla toteutetusta 75-johdannaisesta. Selespeed-tyylisesti hoidettu vaihteensiirto (eli vaihteensiirto toimisi edes jotenkin, eikä synkroja tarvitsisi pelätä koko ajan), toimivat varoitusvalot, muovinen polttoainesäiliö, Torsenin lukko ja hieman kehittyneemmät kardaanin murrosnivelet. Se olisi ihanaa, se olisi taidetta :)
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

berliina
Viestit: 1157
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

75 vai 164?

Viesti Kirjoittaja berliina »

Muukkosen kautta saa hiilikuituisen kardaanin vain 20000 ekua, suorakytkentä on edullisempi ehkä jos pelkäät synkroja hestec ohjaimeksi ja tehoa on helpompi kasvattaa + läppikset, nokat pari kuplan vauhtipyörän soviteprikkaa lukon väliin ja kyllä lähtee kylki edellä. Tietenkin pitää teettää vahvemmat vaihde ja moottorin kumityynyt. TS:sään turvatankki 3L:ssä tankki tavarasäiliössä. Varsinkin lukon kiristystä en kaikille suosittele
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

75 oli juhlavuoden malli, vuonna 2010 tehdas täyttää sen sata vuotta. Ehkä siinä mallissa on jo nuo kaikki hienoudetkin. Kaikkia särmiä ei tarvitsisi muotoilusta hioa pois, eikä äänimaailmaa tukahduttaa liialla eristeellä :wink:. Pysyisi omamassakin alhaisenpana. Ainoa värivaihtoehto 130 :mrgreen:

Sekä 75 että 164 omistaneena molemmat ovat hyviä, eri tavoin kuten monet tietävätkin. Toinen on mutkaohjus, toinen maantieohjus. Molempiin mahtuu 5 henkilöä, matkustajilla on kuitenkin 164:n penkeillä mukavanpaa. Pituutta enemmän on iloa 164:n reilusta leveydestä. 164 selvästi keveämpi ohjastaa. Vaihteensiirrossa 164 vie voiton. Tyylikkäänpikin se on. Mielummin silti 75 vaikkei valinnassa järkeä olekaan :silly:

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja italia »

Voi kunpa tuo 75 tulisi uustuotantoon hieman paranneltuna mutta kuitenkin samalla korilla... :roll:
QUORTHON 1966-2004

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

italia kirjoitti:Voi kunpa tuo 75 tulisi uustuotantoon hieman paranneltuna mutta kuitenkin samalla korilla... :roll:
Niin, TS 16V hihnakoneella :mrgreen:

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

75 ei mielestäni talviautona ole elementissään. Vaihteisto ei toimi kylmänä eikä moottoria raaski kierrättää. Vaihteisto kyllä kestää asiallista käyttöä lämmittelyn jälkeen. Suolapaska kerääntyy paikkoihin, joiden ruosteita harva suostuu hitsaamaan. Takaveto kehittää autonhallintataitoja, muttei vie eteenpäin. Mutkiin kyllä mennään kovaa, mutta sieltä pitäisi päästä poiskin. Ohjaus on turhan hidas, joten nopeita luistoja on vaikea saada kiinni. Kumiosat hapertuvat pakkasessa ja niitähän riittää: vaihdelaatikon kannattimet ja kardaanin rättinivelet hajoavat ensimmäisenä. Voihan tällainen olla hauskakin peli oikeissa olosuhteissa, mutta tieliikennelaitoksen mielestä hyviä talvikelejä ei ole juuri koskaan. Lyhyessä talvisessa taajama-ajossa ehkä surkein eurostandardin auto mitä voi kuvitella. Eipä tällaista toisaalta marketin parkkikselle ole suunniteltukaan, vaikka takakonttiin viikonlopun eväät mahtuvatkin. Imago romahtaa. :mrgreen:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jarno kirjoitti:Lyhyessä talvisessa taajama-ajossa ehkä surkein eurostandardin auto mitä voi kuvitella.
Älä nyt, onhan sitten vielä 33 :twisted:
- Epäkelpokeräilijä -

Carlo Coppa
Viestit: 741
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Jarno kirjoitti:Eipä tällaista toisaalta marketin parkkikselle ole suunniteltukaan. :mrgreen:
75 on tyhjällä talvisella parkkipaikalla hiton hauska :-D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mistähän noita laatikon osia voisi saada? Soitin teltta-autoon, jossa kohteliaasti kieltäytyivät palvelemasta. Eivät kuulemma toimita osia autoon jota eivät ole myyneet. Saako t muukkoselta tarvittavia palikoita?

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Muukkonen ja Ricambi Heikka. Tuolla sivun yläreunassa on kohta "linkit" siellä on sitten paljon ulkomaalaisia firmoja.

Jätä se Delta ihan suosiolla jatkossakin soittamatta, tulee vaan paha mieli.

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Eivät kuulemma toimita osia autoon jota eivät ole myyneet.
Menee täysin yli minun ymmärrykseni!! Jos tekisin itse töissä noin niin saisin potkut alta viikon...

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Kyllä mä toisaalta ymmärrän tuon Deltankin käytöksen noiden vanhempien Alfojen suhteen . En minäkään uskaltaisi paljon asiaan puuttua , jos en asiasta mitään tietäisi . Onneksi on kuitenkin noita muitakin vaihtoehtoja, kuten Muukkonen jne. Niille ei ainakaan tartte vääntää rautalangasta mallia, kun jotain osaa tarvii . 164:sta ei ole itsellä kokemuksia , mutta 75 on ihana auto :-D

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Riippu paljon sitä mihin tarkoitukseen ostetaan jompi kumpi näistä.
164 on erittäin hyvä auto, varsinkin face lift versio, joka on aivan mahtava peli! 75 ei ole niin rento kuin 164 ja jos halutaan ajaa kovaa niin 75 on parempi valinta, se on terävämpi(jos se on kunnossa, mikä on hyvin harvinaista) ja nopeampi, kun se on kevyempi kuin kuusneppa. 75:ssa ongelma on se, että jos halua siitä kaikki irti, niin kannatta varata aika paljon seteleita sen kunostamiseen, kun siellä on niin monimutkaista alustaa.
Sinuna säästäisin vielä vähän ja ostaisin uudempi koppainen 164, se on parempi tehty ja ohattavuus on aivan toista luokka, kuin vanhalla väljällä alustalla ja paljon kauniimpi:)
Nothing beats cubic inch

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Aivan ! , mutta jos sydän sanoo, että 75 :lol: . Tuomas joutuupi todennäköisesti ostamaan molemmat lopulta, jos sen 164:n hankkii ensiksi . :mrgreen: Lisäksi niistä 2:n synkroista . Mulla nyt ts:ssä 280t taulussa , eikä rutise. Sen auton kanssa oppii elämään vasta, kun sillä on ajanut enemmän . Ei se eka koeajo kerro kaikkea. Suurin syy varmasti rikkoontumisiin on huolimaton käsittely. Nuo vaatii reilut välikaasut pienemmälle vaihdettaessa. Turha väkisin runnoa. Opettelua se vaan vaatii, eikä laatikkoremppaa. :wink:

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

No ei se 164 nyt mikään kukkanen ole! 75:ssa (eli ts,v6 ja turbo) on sentään jotain munaa... :lol:

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no kyllä 164:n on paljon parempi Käyttöautona kuin 75:n Otsomi hyvä oli munaa taikka sitten ei..

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Sanotaan näin, että 164 on vähemmän huono jos pelkkää käyttöautoa haluaa :) Taas riippuu paljon yksilöstä, mutta yleisesti ottaen.

Vielä niistä 75:n syncroista; Tosiaankin niinkuin tuolla onkin jo todettu, niin kunhan sen laatikon kanssa pääsee sinuiksi, niin ei se mitään rutise, vaikka olisi vähän huonommatkin syncrot. Rauhallinen vaihto kakkoselle ja hyvin toimii, myös rata-ajossa. Itse en ole mitään välikaasuja käyttänyt kun ilmankin menee ihan hyvin.. kunhan vaan vaihtaa rauhallisesti.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, 75:n aski vaatii vähän toisenlaisen vaihtamistekniikan kuin peruskorolla. Kun vetää pykälän sisään kevyesti sormenpäillä niin se menee sillä nopeudella kuin synkroille sopii, ei sillä nopeudella kuin hanska sattuu heilahtamaan.

Tuollainen vaihteistoa "kuunteleva" vaihtamistapa ei tee yhtään pahaa muillekaan laatikoille, esmes GTV TS:ää vaihdoin samalla tavalla. Kyllähän siinäkin nopeasti riuhtomalla olisi pykäliä löytynyt, mutta hommassa olisi ollut selvä väkivallan maku ja synkat olisivat varmaan kuolleet ennen aikojaan. JTD:n aski taas tuntuu erilaiselta, ei siinä ainakaan normiajossa tunnu siltä että synkrojen toimintaa pitäisi odotella, vaan pykälät lupsahtelevat sisään kevyesti ja nopeasti kuin missä tahansa normiautossa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »

90 kirjoitti:no kyllä 164:n on paljon parempi Käyttöautona kuin 75:n Otsomi hyvä oli munaa taikka sitten ei..
Paha lähtee puolustelee, kun turboki on talven/t seisonnassa ja tessussa ei pysy ovet kiinni... :-D
Juu, kuhan taas jauhoin. Onhan se 164 mainio peli. :wink:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Vieläkään ei ole Alfaa alla :(

Huomenna oli aikomusta lähteä yhtä katsomaan, mutta jää väliin. Ensi viikkoon siirtyi se. Ei yhtään hauskaa.

Muukkosen web-kaupasta löytyi synkroja, vajaa 50 euroa oli hintaa. Netistä löytyi myös korjaamomanuska josta saattaa olla jotain iloa laatikkoa paloitellessa jos siihen päädytään. Tutun kanssa on samassa tallissa tyyppi joka on tehnyt laatikoita kisapeleihin, sieltä suunnalta voisi myös olla apua saatavissa. Näillä näkymin ei siis pidä ottaa liikaa stressiä laatikon kunnosta :)

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Kannattaa kysästä myös Azzurrosta niitä rinkuloita.

Syncrojen vaihto (ne voi myös kääntää vaihdon sijaan, jos toinen puoli ei ole kulunut) ei ole vaikeeta eikä kallista, mutta jos laatikkoa on pitempään rutisteltu huolimattomasti, niin sielt on voinu kuluu sellaset hampaat, jotka sen vaihteen "ottaa vastaan" (en taas yllättäen muista oikeita termejä :) ) ja ne voi ehkä jotain maksaakin. Saatavuuskin saattaa olla heikompi. En tiedä varmasti, mutta näin voisin kuvitella.

Edit: Nehän tais olla yhtä puuta hammaspyörien kanssa -> koko hampipyörä(t) vaihtoon -> $$$

Ai niin.. siittä koeajosta- Kokeile molempia malleja ja mieluummin ainakin paria yksilöä jos mahdollista ennen kuin lyöt kaupat seiskavitosesta :wink: lukkoon!

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Kaikki synkrot kuluu lähes samaan tahtiin paitsi vitosen kun pakinpuoli ei ole käytössä. Siirtäjärenkaat tai siirtäjärattaat mitkä onkaan joista abarth mainitsi kuluu kutakuinkin samaan tahtiin noiden synkrorenkaiden kanssa ja ne uutena jtn 120e/kpl. Kaksi niistä on yleensä vaihtokunnossa (1&2 ja 3&4). Järkevintä tosiaan hankkia vähänajettu varaosalaatikko parilla sataa, ihan sama minkä mallin laatikko on kun ovat samanmoisia :)

Edit. niin juu, jos kovasti on runkattu vaihteita väkisin niin ne vaihderattaiden kanssa kiinteinä olevat hampaat jotka siirtää voiman siirtäjärattaille mulkkaantuvat kanssa toki. Niillä rattailla onkin jo varmaan hintaa niin ettei kannata ajatellakaan. Uusi laatikko taitaa olla ok-partsilla reilun 1300e 8)

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Otsosmi kirjoitti:
90 kirjoitti:no kyllä 164:n on paljon parempi Käyttöautona kuin 75:n Otsomi hyvä oli munaa taikka sitten ei..
Paha lähtee puolustelee, kun turboki on talven/t seisonnassa ja tessussa ei pysy ovet kiinni... :-D
Juu, kuhan taas jauhoin. Onhan se 164 mainio peli. :wink:
jep, itse kirjoittelen lähinnä kokemuksien perusteella vaikka nyt eka talvi onkin 164.n ratissa mutta faktat kun listataan niin ei tarvii kauaa miettiä kumpaa käyttöpeliksi miettisin, toki on myös totta että kyllä 164:sta on talvikäytössä 75:een verrattuna hauskuus kaukana kun vetokin on aivan väärässä päässä... :wink:

mutta itse on oppinut arvostamaan jo 164:n huom parempia penkkejä ja ajoasentoa sekä hiljaista kyytiä, lisäksi 164:n ei nitise ja pauku läheskään 75:n malliin tapaan pakkasella. :)

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

GAMMA500 kirjoitti: Edit. niin juu, jos kovasti on runkattu vaihteita väkisin niin ne vaihderattaiden kanssa kiinteinä olevat hampaat jotka siirtää voiman siirtäjärattaille mulkkaantuvat kanssa toki. Niillä rattailla onkin jo varmaan hintaa niin ettei kannata ajatellakaan.
Just ne 8)

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Noniin. Mietin tuota mitä täälläkin moni sanoi, että jos ostaisi sen 164:n, niin se 75 olisi kuitenkin pakko hankkia myöhemmin, joten otin suoraan 75:n :) Auto on ´89 2.0 TS ja lähentelee projektikuntoa. Piti olla lievä projekti, mutta kyllä se on ihan täysi projekti :roll:

Liikkuu kyllä omin voimin sentään :)

Yllättäen kakkosvaihde ei rusahtele kuin alaspäin vaihtaessa, iloinen yllätys 8)

Avatar
Savo
Viestit: 2122
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Noo, siihähän se tulee tutuksi. Onnittelut näkemyksellisestä autovalinnasta.

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Jeps onnitteluja sinne! Kuvia voisit tietysti hankinnastasi ottaa ja pistää koko muailman katseltavaksi.

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Juu onnea vaan! olispa itelläkin aikaa ja paikka ja tiätty rahaa tollaseen klassikko projektiin!

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

"Järki" valinta! Onneksi olkoon.

Yksi seiskafemma lisää Tampereelle, hyvä juttu.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kuvia pistän kun kerkiän. Ei viitsinyt kännykällä ottaa ulkona pimeässä nyt kuvia, niissä ei taitaisi olla paljon näkemistä.. Päällisin puolin kuitenkin ihan vakio grafiitinharmaa TS. Konepellin etureuna vähän kukkii eikä maalipinta ole erityisen kiiltävä, mutta kukapa sellaisia tällä säällä huomaisikaan :)

Pohjassa on ruostetta, mutta reikiä ei nosturilla löytynyt.

Ikävämpi yllätys oli vasemman runkoaisan kunto edessä. Näyttää siltä että se on ajettu joskus kiveen ja jätetty korjaamatta -> ruostunut aika pahasti. Täytyy yrittää löytää jostain purkuautosta ehjä pätkä siihen ettei suorasta pellistä joudu askartelemaan. Hiukan epärehellistä myyjältä olla mainitsematta tuosta.. Ihan joka paikkaa kun ei valitettavasti aina huomaa katsoa.

Pohjassa oli muutenkin useita jälkiä pohjakosketuksesta mutta muut jäljet eivät olleet vakavia. Runkopalkkeja on vähän murjottu nosturilla, mutta vahingot on onneksi kosmeettisia.

Moottori on mekaanisesti ehjä ja hyväkuntoisen oloinen. Nokan ajoituksenmuunnin vaan ei toimi :(

Laatikko on kohtuullisen ehjä, mutta vaihteensiirrossa on väljää. Viitosvaihdetta saa vähän hakea, tahtoo lipsahtaa kolmonen helposti. Liian nopeasti vaihtaessa vaihteet välillä hukkuu, eli joku kohta sieltä on rikki.

Sähköpuolella onkin sitten kaikenlaista pientä kremppaa :)

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Onneksi olkoon. Siitä se itsellänikin lähti liikkeelle, tosin vuosimalli oli -88. :wink:
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Tuomas K kirjoitti:vaihteensiirrossa on väljää. Viitosvaihdetta saa vähän hakea, tahtoo lipsahtaa kolmonen helposti. Liian nopeasti vaihtaessa vaihteet välillä hukkuu, eli joku kohta sieltä on rikki.
Vaihteensiirtäjätangon takapäässä väljä pallonivel. Halpa osa.


Nih, ja onnea valinnasta! Värikin on hyvä :wink:

Avatar
Tiige
Viestit: 2857
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Onko se joka oli nettiautossa myynnissä vielä hetki sitten? Katsastamaton harmaa -89 TS? Tuli itsekkin hieman kyseltyä sen perään, mutta oli sitten mennyt jo.

Vastaa Viestiin