kertokaapas alfa 75:sesta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pandomar
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Joulu 2006, 19:24

kertokaapas alfa 75:sesta

Viesti Kirjoittaja pandomar »

Eli olisin ostamassa tollasta. Mitä vikoja niissä yleisimmin on heikot kohdat jne.Ja viritys eli kuinka helposti ja kuinka paljon ootte ekstra heppoja saaneet etenkin ts koneesta saa toki kertoa muistakin koneista. Onko joissakin malleissa aina lukkoperä. Oon aijemmin näperrelly volvon koneiden kanssa mutt toi 75 on alkanu kiinostaa sen alustan ja muiden ratkasujen takia. Luulis olevan näppärä käsitellä vaikka en sitä viellä tiedäkkään.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Kannattaa käyttää haku-toimintoa, sillä aiheesta on keskusteltu runsaasti aiemminkin. 75:sen syntilistalle kuuluvat mm. kardaanin "rättinivelet", vaihdelaatikon kannatin kumit, keskuslukitus (talvella), helposti ruostuva polttoainesäiliö, takertelevat lämmityslaitteen säätimien vaijerit, ujeltava lämppärin moottori (joka toki hiljenee, kun ostaa uuden) kakkos vaihteen synkronointi ja takavalojen alapuolelle nurkkaan pesivä ruoste. Vapaasti hengittävän virittäminen ei ole halpaa, eikä ALfassa ole edullisia hevosia piilossa. Pakosarja on jo valmiiksi erittäin hyvin virtaava. Toki kantta porttaamalla ja nokat vaihtamalla saa lisää polleja esiin, mutta tuo vakio 148 hv liikuttaa autoa jo ihan mukavasti. Auto on todellakin loistava ajaa (jos se on kunnossa), voin sanoa useamman vuoden kokemuksella :lol:
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Otsosmi
Viestit: 754
Liittynyt: 04 Touko 2006, 08:18
Car(s): GTV V6 TB
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Otsosmi »


pandomar
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Joulu 2006, 19:24

Viesti Kirjoittaja pandomar »

Saataa toi v6 olla liiankin arvokas. Tarvis saada toi 1,3 suzuki swift myytyä pois jotta sais rahaa alfan hankintaan. Ois 120tkm ja 96vm jos jotain kiinostaa. Mitäs sellanen v6 lokasee per 100km. Onko noi aflfan osat tähtitaivaallisen kalliita. Entä vakuutukset.

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

No maantiellä pääsee alta kympin, kaupungissa enemmän. Riippuu tietysti ihan jalan asennosta. Jotkut osat on varmasti V6-malliin kalliimpia mutta kyllä se mielestäni on sen arvosta :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

75 V6:n kohdalla kulutus on ongelmista pienin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Savo
Viestit: 2122
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »


Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:75 V6:n kohdalla kulutus on ongelmista pienin.
Hauskalta toi kieltämättä tuntuu, kun yli 15v autosta kysellään kulutusta, muutama pikkuhomma saattaa olla edessä muutenkin :mrgreen:
- Alfaholic -

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Jappe kirjoitti:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:75 V6:n kohdalla kulutus on ongelmista pienin.
Hauskalta toi kieltämättä tuntuu, kun yli 15v autosta kysellään kulutusta, muutama pikkuhomma saattaa olla edessä muutenkin :mrgreen:
Mitä tahansa ongelma voi ratkaistaa, mutta jos kulutus on ihan helvettinen, niin sen kanssa jouduu elämään päivittäin, varsinkin jos ostetaan käyttöautoks
Nothing beats cubic inch

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Yli 15v vanhaa autoa ei kannattane hommata käyttöautoksi.
VMP

TestarosaFinland
Viestit: 1760
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Kuin monet muut asiat maailmassa, kyse on yksinkertaisesti rahasta
Nothing beats cubic inch

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jos vanha 75:n pitää ostaa käyttöautoksi niin halvempia kilsoja on edessä kun ostaa jonkin vanhan hyväpeltisen jaappanilaisen jos vain jostain sellaisen löytää.

jos on kuitenkin pakko saada alfa niin parhaat vaihtoehdot 75 TS/164TS ympärivuotiseen käyttöön molemmat suht helppoja ja huokeita ylläpitää..mutta ei voi kuitenkaan verrata Corollan ylläpitokuluihin ;)

ja kutosen suhteen kannattaa varautua rahanmenoon,ainakin jos tekniikka kaipailee laittoa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, niin on. Jos tuollaisella vanhalla autolla ajaa vaikka 15 tonnia vuodessa, kahden litran kulutusero bensan hinnalla 1,25 litralta tekee 375 euroa. Katsotaas, mitä sillä saa.

- Kytkinpaketteja? Ei yhtään, siis edes osia ilman töitä.
- Kansiremonttia? Ehkä toiseen kanteen koneistukset, ohjurit ja tiivisteet jos teet työt itse.
- Männänrengassarjat maksoivat Azzurrossa taannoin reilut viisikymppiä per sylinteri, eli rinkulat saa joka mukiin ja vielä jää yhden hinta asennuskaljoihin. Tiivistesarja hommaan maksaakin sitten paljon.
- Kakkosen synkroa saa sentään monta kappaletta, siis osaa, mutta mahtaako tuolla rahalla tehdä töitä kukaan.
- Bensapumppuja saa ehkä kolme, niitä on ainakin TS-versiossa kaksi kappaletta.
- Jakohihnaa rullineen saat ehkä puolitoista jos jätät kiristimen vuotavan runko-osan vaihtamatta tai korjaat sen kiristimen. Jos ostat uuden, ei taida 375 juroa riittää täyteen kierrokseen. Siis ilman töitä.

Kyse on tosiaan yksinkertaisesti rahasta. Ei sillä että nuo osat välttämättä olisivat tolkuttoman kalliita, kyseessä kun on kumminkin erikoisauto, mutta bensakulut ei siinä rinnalla enää paljon paina. Varsinkaan, jos joudut teettämään ne työt, mitä vanhan auton kanssa varmasti tulee eteen.

Disclaimer: Muukkosen verkkokauppa näytti olevan sekaisin eli en päässyt tarkastamaan tarkkoja hintoja, mutta 164 V6:n omistamisen jälkeen mulla on kumminkin joku näppituntuma palikoiden hintoihin ja saatavuuteen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Savo
Viestit: 2122
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

pandomar kirjoitti:Saataa toi v6 olla liiankin arvokas. Tarvis saada toi 1,3 suzuki swift myytyä pois jotta sais rahaa alfan hankintaan. Ois 120tkm ja 96vm jos jotain kiinostaa. Mitäs sellanen v6 lokasee per 100km. Onko noi aflfan osat tähtitaivaallisen kalliita. Entä vakuutukset.
Alkaa se 75:nen olla turhan vanha käyttöautoksi. Mutta harrasteautona ja ehkä käyttö/harrasteautona se on ihan loistava.

Swift + 1500 e, niin saat '90 mallisen 75 V6:sen.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... 2A+expe%2A

Avatar
jknracing
Viestit: 3075
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 7 x 156 V6, Seiskafemmoja, 159
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Re: kertokaapas alfa 75:sesta

Viesti Kirjoittaja jknracing »

pandomar kirjoitti:heikot kohdat jne.Ja viritys.
Itse hankin halvalla 75 TS:n ja hitsaamistahan siinä riittää... Etenkin jos joku turari on yrittänyt paikata sitä aikaisemmin. Ensimmäisenä mätänee tunkinkorvien ympäriltä, vararenkaan poterosta, takalokasuojan reunoista ja edestä alatukivarsien takaa. Seuraavaksi sitten häviää vääntösauvajousien kiinnityspisteet korin puolelta.
Tekniikkapuolella pidän heikkoutena vaihdelaatikon synkronointia ja vahvuutena rattaiden järeyttä. :mrgreen:

Virityksestä sen verran, että muukkoselta taitaa saada läppärungot ja lastun kokonaisedulliseen 1200 euron hintaan joilla tehoa tulee lisää noin 20 hv. Elämä on...
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

berliina
Viestit: 1157
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

kertokaapas 75:sesta

Viesti Kirjoittaja berliina »

Moi mulla on ollu nyt 10 vuotta -87 3:llä. Pienin kulutus Lapin turneella 6,8l satasella.Tankki täyteen Kemijärvellä Nuorgamiin,Utsjoelle yöksi, Tenonsuulle jäämerelle kalaan ei tullut. Tankki täyteen Inarissa. Työ ajoa ym. sivuluisuja talvella 17,8l:aa satasella.En koskaan vaihda kylmänä 2:lle nopeasti, ainoastaan koneen lämmettyä. Ei tietääkseni koskaan vaihdettu synkkiä. Hitsattu takal. kaaret, 1:si tunkin korva ja vääntösauvan kiinnikkeet hitsasin heti vahvemmin kiinni. Mällin jäljiltä hitsasin etupalkin ja muut pienet pellit mitä tartti, että sai uudet vanhat etulokasuojat kiinni, auto vaihtoi väriä mustasta malboron punaseks :P Ei siis narahda vaihteet , vaikka vaihdan vauhdissa 1:lle 2:lta kohtuu vauhdista siis. Koko vvuoden oon nyt ajanut noin kerran viikossa, pistän kyllä sen nyt seisomaan loppu talveks. Kulutus on keskimäärin mulla ollut siinä 11litraa. Suurin kulutus ajettiin Hesassa. Mielestäni 3l:lla voi hyvin ajella ilman toista autoa saa nauttia, vaikka bensaa kuluukin. Mullahan hän on harrasteauto. :twisted: :twisted:
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

V6:n vakuutusmaksuista ei ole vielä mitään mainittu... Eikös se mene moottorin koon mukaan? Ykskutosessa bonukseton maksu on reilut 500 euroa/vuosi. Vapaaehtoisen vakuutuksen hinnoista en tiedä, myöntävätkö edes vanhaan autoon ja onko hyötyä laisinkaan kun tarkastajan mielestä auton arvo kuitenkin olematon :cry:.

Tässä tapauksessa käyttömaksuun tulisi pieni pudotus.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Hyvä yksilö on mielestäni ehdoton vaatimus, ettei lähde järki ja rahat samalla vauhdilla, varsinkin jos siitä on tarkoitus tehdä ajokki jokapäiväiseen käyttöön. Rahaa pitää silti varata kohtalaisen runsaasti, jotta kuluvia osia voi vaihdella huoletta, eikä yllättävät remontit kaada taloutta. 2000-2500€ auton hankintaan ja 1500€ sen huoltoon ja korjaamiseen. Noilla summilla voi 75 olla käyttöautonakin.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:75 V6:n kohdalla kulutus on ongelmista pienin.
Jep, bensan kulutus ei ole ongelma.

3-litraisen kulutuksesta saa hyvän kuvan katsomalla lännenelokuvaa, jossa nilkoistaan sidottua miestä vedetään hevosen perässä kohti auringonlaskua. Horisontissa siintävästä pölypilvestä kuuluu, miten vereslihalla oleva, lompakkonsa jo alkumatkasta menettänyt mies huutaa:

"Vedä vielä kierros, tuntuu että tämä ei toimi mutkassa".


Tein aiheesta opettavaisen ostovideon, jossa 75-mallin parhaat ja huonot puolet käyvät epäsuorasti ilmi. Länkkäriteema oli kiireessä unohdettava. Pääosassa tyypillinen, pillurallin raiskaama suomi-75, tällä kertaa 1.6-koneella.

Tekele painaa 10 megaa, formaatti on .wmv, eikä teknisistä ongelmista tai ajanhukasta oteta vastuuta missään nimessä.

http://www.radioactive.fi/75/Wreck.wmv

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

:lol: Tämä on kyllä se totuus . Varsinkin nuo varoitusvalot ja öljynpaine :lol: Loistavaa :mrgreen: En ole yksin .

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hei jannut, minä ymmärrän teitä. Enkä itsekään tiedä miksi. Ehkä siihen vaaditaan että on joskus omistanut vanhan 75:n?

Tikkuja kynsien alle ja mies senkun hymyilee.
- Epäkelpokeräilijä -

berliina
Viestit: 1157
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

kertokaapas alfa 75:sesta

Viesti Kirjoittaja berliina »

Et ymmärrä? :roll: Otat kojelaudan irti ja vaihdat lämppärin motin ,vaihdelaatikon kumit muutaman kerran, kytkimen pää ja työsylinterin 3 litraseen työsylinteri helpompi ts:sään ,takajarruhommia,ylätukivarsi eteen , uudet laakerit alatukivarsiin,uretaanit taakse :mrgreen: . syntyy rakkaussuhde ja bilsujen avustamana makeet fiilikset. En luovu Hänestä niinkauan kun pysyn muiden mukana liikenteessä ja senkin jälkeen femmailen salaa :lol: :mrgreen: :mrgreen: Joko ymmärsit vai valehtelenko lisää, vai valehtelinko?
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: kertokaapas alfa 75:sesta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ei kun minähän väitin ymmärtäväni.
Otat kojelaudan irti ja vaihdat lämppärin motin
Tehty!
vaihdelaatikon kumit muutaman kerran
Ei tehty
kytkimen pää ja työsylinterin 3 litraseen työsylinteri helpompi ts:sään
Ei tehty, mutta käykö korvaukseksi käsijarruvaijerin vaihto? Ihan tarpeeksi kivaa reittiä kulkee sekin.
takajarruhommia
Tehty!
ylätukivarsi eteen
Tehty!
uudet laakerit alatukivarsiin
Ei tehty, mutta tukivarret (ja vääntösauvat) kyllä irrotettu ja kiinnitetty
uretaanit taakse
Ei tehty
Joko ymmärsit vai valehtelenko lisää, vai valehtelinko?
Jotakuinkin ymmärrän :mrgreen:
- Epäkelpokeräilijä -

berliina
Viestit: 1157
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

kertokaapas alfa 75:sesta

Viesti Kirjoittaja berliina »

Moi en sinua tarkoittanut, vaan niille muille, sillä olen lukenut juttujasi. vaikka myit 75:masi niin tykkäät kuitenkin siitä. Haudatkaa sydämmeni Seiskafemmaan. 8)
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

pandomar
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Joulu 2006, 19:24

Viesti Kirjoittaja pandomar »

Hui saatana jotta on hurjia juttuja huoltamisesta ja korjaamisesta. Mulla tulee 30 000km vuodessa siksi alun perin pikaistus päissäni luovuin turbo vollesta ja ostin suzukin, reipas pari tonnia säästöä vuodessa. Mutta toi etuveto ja tehon puute alkoi tökkimään aika äkkiä.Vollella muuten mittarssa 450tkm ja ikää 20v ja lähes täysin huoletonta ajoa ettei se 15v käyttöautolle ole mikään rajapyykki. Eikös se 164 ole jo etuvetoinen eli se ajamisen ilo on olematon vaikka se olisi alustaltaan ja moottoriltaan kuinka täydellinen(siis oma mieli piteeni). Jos etuvedosta pitäisin olisi aika monta tehokasta ja taloudellista vaihtoehtoa. Eli se 75 olisi ainut vaihto ehto alfoista ei liene järkevää ostaa moista käyttöautoksi saas nähä jospa ostaisin sellasen ihan harraste käyttöön.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

No kyllähän siinä kuusnepassakin on "ajamisen iloa" jos se kunnossa on, mutta seiskafemma on vähän erilainen... sopii aktiiviselle kuljettajalle.

Sanoisin, että pidä se suhne käyttiksenä ja osta seiskavitska harrastepeliksi. Säilyy sopiva kontrasti ja säästyt stressiltä. :)

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Kyllä 164 on käyttöautona mahtava laite, tai ite ainakin haluan tilavan auton (vaikka suurimman osan ajosta ajelen yksin työmatkoja) itekkin oon pohtinu ostaa 75:sen tai 33:sen ihan harrastepeliksi.

Nyt menee vahvasti OT:ksi mutta jos jollain on nurkissa kilvetön toimiva muutaman satasen takapotku niin laita PM:ää :-D

gYdEbUh
Viestit: 2528
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Joo, nyt voitte kertoa Alfa 75:n öljypohjan kumiputkista :-D Eli tekniikkatepoille pohdittavaa. Öljypohjan taka-osan tiivistepintaan tulee kaksi, ilmeisesti noin sentin paksua ja 6cm pitkiä kumiputkia joissa on keskellä noin millin reikä, jotka ei johda ainakaan tiivistepinnalla mihinkään, tyssää öljypohjan tiivistepintaan.. Mikähän tarkotus moisilla mahtaa olla?? Koitin juuri omasta repiä niitä pois kun sattuu uudet olemaan, mutta tilan puutteen ym. takia meni vain pää rikki.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin